Jump to content

Langhold, PRS, felt, kikkertklasse, Sørlandet


M67

Recommended Posts

"Langhold", det kan være så mangt, men alle utgavene har mye til felles, og utøverne er ofte de samme, eller deler baner og fasiliteter. Det er stadig noen som vil begynne, men som ikke helt får det til, ikke har rifle, ikke har tilgang til bane, ikke helt vet hvordan, osv.
Mange ganger kommer man rett til til en langholdsbane, fra 100m "jegertrening" på utslitt reinsdyrfigur, og mange blir ydmyket i den nokså bratte overgangen/ læringskurven der. Andre smyger lett over, og setter i gang. Men mye handler om å møte likesinnede, og jeg prøver å få det til.
Er det "wannabees", nybegynnere og andre interesserte på disse feltene, så send meg en PM, så lager vi et opplegg for å få igang noe.

Det er et høyst oppegående miljø for dette allerede, men nivået begynner å bli så høyt at det kan være vanskelig å komme inn, komme i gang - litt sånn som en ser i mer etablerte miljøer også - er du ikke "seriøs".. "kan du ikke skyte så kan du bare la vær"... Jeg er absolutt også skyldig i dette, men vil prøve å bøte litt på det herved. Ideen er vag, men innebærer iallefall å gå litt gradvis, 

 

IMG_3964.jpeg.70c98589164ddc487a02184d5918ed80.jpeg

 

K

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

På 30.6.2020 den 16.51, M67 skrev:

"... Det er stadig noen som vil begynne, men som ikke helt får det til, ikke har rifle, ikke har tilgang til bane..."

Aaahh...Fanden, Mann: Du er i ferd med å koste meg masse penger 😆

Har lest innlegga dine, og nå går jaggu en søknad på presisjonsbørse i posten.

Halvgammel gubbe lokka utpå, gitt. Litt usikker på våpen, men innen søknaden er innvilga, så har jeg muligens fått prøvd litt.

God ambassadør for PRS 👌

Kanskje flere som også tenker slik?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, ser at PRS er noe forskjellig fra min erfaringsbakgrunn. Sikkert derfor her er noe som frister. Er litt ute etter «overføringsverdier», men ser nok at bortsett fra avtrekkskontroll, er der litt annerledes. Er i fasen å skaffe/bygge egnet presis rifle, så alle tips er gode. Ønsker noe som ikke er for langt og tungt, som fungerer, er handterlig, enkelt. Remington/Sauer kasse, McMillan stokk kanskje. Den vesle Leica PRS kikkerten virker liten og nett, men prisen, da. Blir nok noe rimeligere, men hva?  Ønsker ikke chassis, men er åpen. Interessant prosess. Tips og innspill er takksamt. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, BC.Airn skrev:

Ja, ser at PRS er noe forskjellig fra min erfaringsbakgrunn. Sikkert derfor her er noe som frister. Er litt ute etter «overføringsverdier», men ser nok at bortsett fra avtrekkskontroll, er der litt annerledes. Er i fasen å skaffe/bygge egnet presis rifle, så alle tips er gode. Ønsker noe som ikke er for langt og tungt, som fungerer, er handterlig, enkelt. Remington/Sauer kasse, McMillan stokk kanskje. Den vesle Leica PRS kikkerten virker liten og nett, men prisen, da. Blir nok noe rimeligere, men hva?  Ønsker ikke chassis, men er åpen. Interessant prosess. Tips og innspill er takksamt. 

Vel - det er ca 1000 tråder om den optimale langholdsrifla, PRS-rifla, begynner-rifla, OG jeg har ennå ikke sett Jesusrifla - rifla som en eller annen har bestilt, venter på, som han snakker om, som han ikke kan begynne før han får... Du har rifle.Skyt.

 

"Remington, ikke for langt og tungt, ikke chassis" - og så spør du om råd til PRS rifle? Hvorfor skal noen gidde å skrive en masse råd som du ikke har tenkt å følge, før du om to år har bygd rifla du tenker deg nå, prøvd et par ganger og funnet at ikke funker slik du tenkte, og bare kjøper en Sauer, eller noe...

De beste rådene er på banen, så kom deg dit, se, prøv, ikke tenk for mye.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sant, ikke tenke for mye. Har faktisk ikke egnet rifle... Skal derfor anskaffe , det er saken. Får se hva det blir, alltid mer morro å bruke egne våpen. Men Point Taken. Kanskje enklest å skaffe en Sauer og ta det derifra. Sikkert flere som gjør det. Får se.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke være Sauer. Tikka Tac A1, Ruger RPR, Sako TRG, Forslag andre? Jeg kan ikke gjøre alt her. Men ikke bygg noe børsemakeropplegg.

Forresten er den perfekte rifla til salgs, 27k, en kamerat av meg. Jeg hadde kjøpt den selv om jeg hadde 27 000 klar. Og det er sikkert prutbart.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2020 den 21.44, BC.Airn skrev:

Sant, ikke tenke for mye. Har faktisk ikke egnet rifle... 

Jeg skjøt min første PRS-konkurranse med en original Sauer 101 med 42cm pipe i .308. Har også brukt den på en treningskonkurranse etterpå. Liggeunderlag som kolbeforhøyer, en stoffpose med ris som baksekk, en billig-tofot, ett magasin og fabrikkammunisjon. Med brems og en Zeiss V6 3-18x50 med moa-klikk. 

 

Det funka greit det, jeg kom ikke sist engang. Hold over 650m ble litt "bingo" pga. hastigheten, men heldigvis var det lite vind. 

 

Jeg lærte mye om PRS, og jeg fant litt mer ut av hva jeg evt. ville ha når jeg i framtiden kanskje ville ha en mer dedikert rifle. 

 

Har du ei rifle med magasin som går +-3 cm @100m og en kikkert som det er mulig skru på med over 5x forstørrelse hadde jeg starta med den👍

Du slipper også at noen har forventninger når du stiller med ei jaktrifle 😉

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, ulf skrev:


For nysgjerrigheten; hva slags rifle er det?

Det er en T3, innerst inne. Men det er ikke så lett å se lenger.

 

T3 kasse, et eller annet bra aftermarket avtrekk, eller om det er noe islandsk magi på Tikkaavtrekket.., Vision chassi med comp-framstokk og vekter, bæltjukk pipe fra IBI tror jeg, i 223Rem, for tunge kuler (usikker på stigning)
Den er iallefall fantastisk å skyte med. Det sier også litt om trenden i PRS for tida, man dreier seg mer og mer rundt skyting enn utstyr og våpen - det var sikkert 4 som prøvde den uten å vise interesse for hva det var, utover at det var bra...

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvordan kommer man egentlig igang?

Jeg skyter og konkurrerer aktivt med pistol i NSF, men kunne tenke meg å gjerne prøve ut rifleskyting. Har skutt noe salong og litt større rifle tidligere, men ikke i regi av klubb. Har en bror som er ivrig på jaktfronten, så har prøvd riflene hans på bane 100 meter. Utrolig morro. 

 

Kunne tenke meg komme igang med rifleskyting og langhold, men hvordan? Hvor starter man? Finnes det noe opplegg for det på sørlandet? Hvilket skytterforbund er det som driver med dette?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (11 timer siden):

Kunne tenke meg komme igang med rifleskyting og langhold, men hvordan? Hvor starter man? Finnes det noe opplegg for det på sørlandet? Hvilket skytterforbund er det som driver med dette?

Sørlandet er jo en bastion for rifleskyting, enten det er DFS, PRS eller langholds benkeskyting. Knapt noen steder er det så mye feltskyting i DFS, så bra feltskyting, og helt klart åpenbart er det ingen steder så mye PRS-skyting. Vi har vel >50% av det som er av UNL/F-class stevner også... 

You've come to the right place.

 

IMG_7647.jpeg.6253d5e137e78be08baaedb4fc4007c5.jpeg

 

1511086168_Mariakne.png.16be68b1364fe245d0b63a371bf20f76.png

 

IMG_2237.jpeg.21a97e5916cee8622da7ac7624e589ad.jpeg

 

106639682_10158198488284342_8854923095901530793_n.jpg.c8ca01716926a46cdd07e84ca43b07a9.jpg

 

IMG_4178.jpeg.e02f5afe67ffce3da3f318a22675ae8a.jpeg

 

 

 

Akkurat nå er jo DFS nedlagt, i dvale, demotivert, eller ihvertfall helt uten opplegg, stevner eller knapt treninger - opp og ned med koronarestriksjoner har fått mange til å gi opp tror jeg. Lista med "stevner neste 30 dager" er ihvertfall tom.
PRS ruller og går, men det er en stund til neste stevne, og "ligg på magen-langholdsgutta" (de organiserte) er for satte og rundmagede til å våge seg ut i kulda om vinteren uansett...

 

Det er et lite opplegg - trening fra sånn 12-15 - litt sør for Evje 3. juledag og "skyte ut året" på nyttårsaften. Vi blir nok ikke mange, men vi blir bra. Trolig skal vi ha noen "mixed"-treninger på Farvannet ved Kristiansand, men her er tidspunktene foreløpig litt ulne. Send meg en PM om du er interessert.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

For oss som bor i ei kommune som ikke grenser til saltvann en gang og bruker ca 6 timer til Kristiansand... Er det noe spesielle regler for slik skyting som junior driver med på bildet? Sliter med å finne skytebaner over dfs hold og har nå i et år grubla på hvordan jeg skal få strekt på holda. Kan man eksempelvis bare spørre naboen/ bonde/ skogseier ect om det er greit å skyte på tomta deres og om dette er innafor er det noen andre regler å ta hensyn til. Skjønner naturligvis sikker bakgrunn, men kommer gestapo og burer deg inne om du en hyttekar har hørt noen skudd langt unna?  Ga litt opp og enda opp med 22lr i egen skog der jeg leker PRS for meg selv, men hadde vært gøy å kunne bruke 6,5 i 2022 på lengre hold også ! 

IMG_7647.jpeg.6253d5e137e78be08baaedb4fc4007c5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (1 time siden):

Er det noe spesielle regler for slik skyting

I all hovedsak må du holde deg inne med grunneier og Politi/ lensmann. Og selvsagt naboer (derav lyddemperen). Jeg anbefaler å ta en prat med de to første, og så gjøre alt du kan for unngå at den tredje oppdager det, eller iallefall ikke har noen som helst ulempe. 
 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (42 minutter siden):

I all hovedsak må du holde deg inne med grunneier og Politi/ lensmann. Og selvsagt naboer (derav lyddemperen). Jeg anbefaler å ta en prat med de to første, og så gjøre alt du kan for unngå at den tredje oppdager det, eller iallefall ikke har noen som helst ulempe. 
 

 

K

 Når du legger det frem for politiet er det i spørrende format "er det greit at vi skyter" eller er det mer informativt bare "vi har tillatelse fra grunneier om å  skyting på dette området- om du vil så kan jeg sende deg en sms når jeg er oppe å skyter, så om noen skulle ha hørt noe så vet du hva som skjer". 

Slik jeg skjønner har skjønt det er det vel ingen som kan nekte deg skyting på privat grunn så lenge det ikke foregår i boligfelt og lignende der det er enge bestemmelser samt at utdøvelsen må være sikker?. Nå vet ikke jeg hvor mye de bruker hytta si, men vet det ligger ei hytte ca 1 km motsatt retning av der jeg tenker å spørre om tillatelse til å skyte. Hyttefolk er etter min opplevelse enten veldig trivelige og nyter ferien , mens andre skal ikke høre motorsaga en gang. Om okkupantene av denne hytta skulle være av den siste typen, hadde dette vært døden for den kommende banen? Eller for å sette det HELT på spissen - kan man si fuck off privat eiendom, sikker utdøelse og der stopper problemet?. Skulle hytteeierne ha problemer med skytinga så vil jeg naturligvis mye heller komme på godsida til alle og da heller spørre om de kunne sende meg en melding når de skulle på hytta, så ungår vi å skyte de få dagene i året. Likevel så er jeg nysgjerrig på hvor mye man kan bestemme over egen grunn i Worst case. Kjedelig om vi  hugger ut 500 kubikk og man kan bli nekta å bruke plassen i ettertid. 

Snakka med grunneier i sommer på oppskyting og han virka positiv til hele greia, men var litt skeptisk til politiet. Han sa jo selv at om problemet skulle komme så blir han å nekte at skiløypa skal gå gjennom eiendommen hans, men da er vi allerede ute å kjører om vi må true oss frem. Klart kan han nekte en eneste skiløype på sine x 1000mål og ødelegge hele løypenettet, men da er vi fremdeles like langt ift skyting som vi er nå..

God jul a, til dere som ikke jobber 🎅

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelen til suksess er et område som ikke brukes til noe annet. Alle steder hvor det er så mye som spor av turgåere blir det konflikter om en prøver å skyte mer enn noen få ganger i året - det må være på nivået at de har glemt forrige gang er min erfaring...
Stenge skiløype er nok ikke en god ide, du kan ikke nekte folk å gå på privat eiendom, om ikke banen er regulert inn i kommunens planer for arealbruk og det er etablert en godkjent skytebane der. Dette koster gjerne en million kroner i i juridiske og tekniske utredninger, i følge DFS sine skytebanefolk.

Ad politi/ lensmann, så har vi bare informert. "Vi er skytterlag sånn og sånn, vi skyter av og til, og vi følger tilrådinger om sikkerhet i bakgrunn og slikt". 
Det er et sted vi skyter, der det går ei skiløype over, og med løypenett og to store hyttefelt så har jeg ansett det som meningsløst å skyte der om vinteren. Sommerstid sperrer vi løypa med skilt og bånd, telefonnummer, og henger opp godkjenningen fra Politiet hver gang vi skyter. Ja, da søker vi skriftlig om "Sikkerhetsmessig godkjenning", da skal kulefang være rikosjettfritt, bakenforliggende høyde være 10% av avstanden (eller noe sånt) om det ikke er "helt tomt utilgjengelig" bak, osv, ... Det blir lett klager på støy fra hytter, men lyddemper er "cure all", da høres ikke skuddmell mer enn sånn 500m-ish. Å insistere på å ikke bruke demper, eller beinholde på bremsen sin i slike situasjoner er er å grave sitt eget hull.. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Stenge skiløype er nok ikke en god ide, du kan ikke nekte folk å gå på privat eiendom

 

Når jeg skrev stenging av skiløyper så sikta jeg  til grunneier som hinta til at om hyttefolk klaga på skytinga så kunne han også slå seg vrang med å nekte preppemaskina å kjøre på hans grunn. At folk kan gå på grunnen hans får han ikke gjort noe med pga allemannsretten, men han kunne nekta sporleggeren å lage skiløype på grunnen hans og da blir brått løypenettet rimelig ødelagt sånn det er i dag- men fremdeles ikke noe bra løsning for noen.

M67 skrev (7 timer siden):

Ad politi/ lensmann, så har vi bare informert. "Vi er skytterlag sånn og sånn, vi skyter av og til, og vi følger tilrådinger om sikkerhet i bakgrunn og slikt".

Nice to know!

M67 skrev (7 timer siden):

Dette koster gjerne en million kroner i i juridiske og tekniske utredninger, i følge DFS sine skytebanefolk.

Koster det en millå få en bane godkjent!?

Lurer på hva det måtte kostet å få utvida en skytebane...den ene eksisterende dfs banen skulle kanskje gå ann å få dytta hold opp i 500

M67 skrev (7 timer siden):

lyddemper er "cure all", da høres ikke skuddmell mer enn sånn 500m-ish

Inkludert magnum eller bare 6,5?

 

Noen gode baner + lh miljøer som du kjenner til rundt valdres? Mulig beste og enkleste løsning er å kjøre litt langt i starten for å først finne ut om dette er noe man virkelig  liker. Før vi evt begir oss ut hugge flere hundre kubikk. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei,

 

Har dere en langholds bane på Sørlandet hvor vanlige folk bare kan komme å gå? Ble fortalt at den banen på Hauge i dalane ikke er lengre. Kunne tenkt meg å vite om noen steder jeg bare kunne gått, sett og prøvd helst på Sørlandet. Jeg har nå enkel tilgang til 400m. Men det er stort sett alltid mye vind. 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (3 minutter siden):

Hei,

 

Har dere en langholds bane på Sørlandet hvor vanlige folk bare kan komme å gå?

Ikke som jeg vet om. (og jeg vet en del ;) )

Det er to klubber på Sørlandet. Den ene, Jæren Skytterklubb, disponerer banen på Bøstøl, ved Hauge i Dalane. såvidt jeg vet er det tillatt for medlemmer å trene hver lørdag (minst). De fleste medlemmene er ifra området Stavanger - Kvinesdal. 
Det er jo også flere steder mellom der hvor grunneiere og relaterte har baner som de disponerer selv. 


Den andre klubben er Sørlandet Skytterklubb, vi har tilgang til 2-3 "baner" og vi disponerer den ene. Men ikke fritt. Her er det naboer å ta hensyn til, og grunneier, jakt, og andre ting. Det er også flere områder i samme område som benyttes av grunneierene selv, og folk skyter i jaktterrengene sine - med grunneierens velsignelse selvsagt. Det skytes mye i "de indre bygder".
Uansett, vi har trening minst en gang i måneden på den ene "langholdsbanen". Normalt den siste lørdagen i måneden. Om vinteren, når det ikke er jakt eller skogbrannfare, pleier vi å trene litt oftere. Spesielt skogbrannfare er et stort problem på Sørlandet om sommeren,


Så er det flere DFS-baner der det lokale skytterlaget har "velsignet" PRS/ langhold, og der man kan skyte, som medlem, inneforstått, osv. Her der det små "PRS"-grupper som hører til det lokale skytterlaget. Skjønt små, alle jeg vet om er større enn skytterlaget de er en del av...
Fri tilgang er nesten utenkelig, jeg ser på det som en sikker måte å få banen stengt på. 

 

Langholdsskytterne har faktisk blitt akkurat slik som de hatet at DFS er - man må være med for å være med ;) Og så er det "quid pro quo". Jeg inviterer deg, så inviterer du meg.

 

Ravn83 skrev (3 minutter siden):

Ble fortalt at den banen på Hauge i dalane ikke er lengre. Kunne tenkt meg å vite om noen steder jeg bare kunne gått, sett og prøvd helst på Sørlandet. Jeg har nå enkel tilgang til 400m.

Jeg har aldri hørt om et slikt sted. Ikke uten å kjenne grunneier/ ansvarlig godt. Det er bare for mange idioter, og uten å kjenne folk, så vet man ikke hvem de er.

 

Ravn83 skrev (3 minutter siden):

Men det er stort sett alltid mye vind. 

Ja. Det er det. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 26.7.2022 den 20.27):

Ikke som jeg vet om. (og jeg vet en del ;) )

Det er to klubber på Sørlandet. Den ene, Jæren Skytterklubb, disponerer banen på Bøstøl, ved Hauge i Dalane. såvidt jeg vet er det tillatt for medlemmer å trene hver lørdag (minst). De fleste medlemmene er ifra området Stavanger - Kvinesdal. 
Det er jo også flere steder mellom der hvor grunneiere og relaterte har baner som de disponerer selv. 


Den andre klubben er Sørlandet Skytterklubb, vi har tilgang til 2-3 "baner" og vi disponerer den ene. Men ikke fritt. Her er det naboer å ta hensyn til, og grunneier, jakt, og andre ting. Det er også flere områder i samme område som benyttes av grunneierene selv, og folk skyter i jaktterrengene sine - med grunneierens velsignelse selvsagt. Det skytes mye i "de indre bygder".
Uansett, vi har trening minst en gang i måneden på den ene "langholdsbanen". Normalt den siste lørdagen i måneden. Om vinteren, når det ikke er jakt eller skogbrannfare, pleier vi å trene litt oftere. Spesielt skogbrannfare er et stort problem på Sørlandet om sommeren,


Så er det flere DFS-baner der det lokale skytterlaget har "velsignet" PRS/ langhold, og der man kan skyte, som medlem, inneforstått, osv. Her der det små "PRS"-grupper som hører til det lokale skytterlaget. Skjønt små, alle jeg vet om er større enn skytterlaget de er en del av...
Fri tilgang er nesten utenkelig, jeg ser på det som en sikker måte å få banen stengt på. 

 

Langholdsskytterne har faktisk blitt akkurat slik som de hatet at DFS er - man må være med for å være med ;) Og så er det "quid pro quo". Jeg inviterer deg, så inviterer du meg.

 

Jeg har aldri hørt om et slikt sted. Ikke uten å kjenne grunneier/ ansvarlig godt. Det er bare for mange idioter, og uten å kjenne folk, så vet man ikke hvem de er.

 

Ja. Det er det. 

 

K

Takk 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...