Jump to content

Førstegangskjøp Hagle, Baikal? Andre forslag?


Brunauge

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har akkurat bestått jegerprøven, og skal til å kjøpe meg min første hagle.

Om det er 12/70 eller 12/76 spiller liten rolle for meg, og budsjettet mitt ligger på 6000 akkurat nå (jeg vet det ikke er mye).

 

har derfor sett litt på bruktmarkedet, og kom over denne. Er det noen tanker rundt om det er et godt kjøp eller ikke? Eventuelt noe annet jeg burde gå for?

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174952267

Link to comment
Share on other sites

Så bra:)

 

Om du har en begrunnelse på hvorfor det er et kupp tar jeg gjerne imot informasjon :) 

 

Har snakket litt med selger, og han sier de har 2 like slike hagler, at de har gått i arv, og så vidt selger bekjent ikke brukt av forrige eier, og heller ikke arvtager. 

Han sa at han trodde hagla var fra 80-tallet, men hadde ingen annen informasjon enn serienummeret på haglene som står skrevet i cyrillisk: herunder

 

Hagle nr.1  PAB N2953

Hagle nr.2  PAB N2681

 

 

 

 

Hagle.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I forhold til pris mener jeg det.

Våpenet er preget av  mye håndarbeide også grayr på baskyle/låskasse er "ekte"(selv om motiv er noe uvanlig på hagle). 

Et slikt våpen produsert i et vestlig land skulle koste mangedobbelt. 

Ulempe er som nevnt at de er litt "trange" og litt lav kolbe. Er usikker om løpene er kromet i disse.

 

En kompis brukte en slik både på jakt og en del på bane og skjøt meget bra med den.

Uten tvil, mye våpen for pengene. 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

De SER veldig pene ut begge to. Vet ikke hva du har tenkt å jakte på, men 1/2 og full trangboring er ikke helt optimalt uansett. Moderne haglpatroner hvor haglene ligger i en plastkopp har en tendens til å gi tette skuddbilder (liten spredning av haglsvermen), så jeg ville nok vurdert å få en børsemaker til å åpne til f. eks. 1/4 og 1/2 boring.

Link to comment
Share on other sites

Denne baikal er egentlig en 100% Toz 34 med baikal stempel på kjøpet... denne er av betydelig høyere kvalitet en mp27. Jeg har begge disse i skapet mitt.  Balanse, stor låseflate Mellom løp og bokslås sammenlignet med dei fleste o/u på markedet med hengslebolt  og tange på løpsett . Løp er hardkrommet. Bare å Google denne børsa så ser du forskjellen på denne og std baikal 27. Den skyter  litt trangt ja, passer meg og min jakt bra .Litt lav stokk ja,men ingen er støpt over samme form så den passer meg godt. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, mp18 said:

Denne baikal er egentlig en 100% Toz 34 med baikal stempel på kjøpet... denne er av betydelig høyere kvalitet en mp27. Jeg har begge disse i skapet mitt.  Balanse, stor låseflate Mellom løp og bokslås sammenlignet med dei fleste o/u på markedet med hengslebolt  og tange på løpsett . Løp er hardkrommet. Bare å Google denne børsa så ser du forskjellen på denne og std baikal 27. Den skyter  litt trangt ja, passer meg og min jakt bra .Litt lav stokk ja,men ingen er støpt over samme form så den passer meg godt. 

 

Tusen takk for svar :)

 

Hva synes du da med tanke på pris. Er 5500 for mye/for lite?

Og er det noe jeg burde tenke/undersøke ekstra over når jeg møter selger for å undersøke haglen, alder tatt i betraktning. Er en gammel hagle virker det som.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er billig.Jeg kjøpte en ny hos en G-Sport forhandler i 1984.Den kostet da 9995,- kroner,og det var nesten to månedshyrer....Kvaliteten er meget bra,litt glorete med all treskjæring,og sølvtråder.Men topp håndtverk.

Link to comment
Share on other sites

På 30.6.2020 den 11.47, Brunauge skrev:

"...Jeg har akkurat bestått jegerprøven, og skal til å kjøpe meg min første hagle.

Om det er 12/70 eller 12/76 spiller liten rolle for meg, og budsjettet mitt ligger på 6000 akkurat nå (jeg vet det ikke er mye). har derfor sett litt på bruktmarkedet, og kom over denne. Er det noen tanker rundt om det er et godt kjøp eller ikke? Eventuelt noe annet jeg burde gå for?..."

Kjøp deg en brukt sideligger Sauer. Topp kvalitet. Billig. Så bruker du pengene du sparer til ammunisjon og trening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Starta selv med en Star Baikal O/U med kappet stokk, var ikke så stor da jeg var 13år..  Vil påstå at en Star Baikal er vel så bra som alt annet av "billigmerker" på markedet selv om de er noen år gamle. Solide og slitesterke børser som leverer selv med moderat vedlikehold, ref fatter'n med sin O/U singeltrigger i fra 1971...! 

 

Skal du jakte støkk på høyfjellet er også 1/2 og 1/1 boring i løpene helt glimrende, jeg jakter selv kun med det i fra 10sept og ut året på rypa i høyfjellet. Det blir som regel lange hold der vs hundejakt i skog og kjerr. Skal du i skogen tidlig på sesongen så kan det bli vel trangt med 1/1 boring..  

 

Jeg hadde i alle fall kjøpt en Star Baikal any day før en eller annen kebabhagle.. 

Edited by Berettagrouse
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Star Baikal J27 O/U 12/70 rett etter jegerprøven til 2500,- Superfornøyd. Jeg syntes det er likegreit og starte med noe «billig» og som man ikke trenger og være redd for å bruke. At det er fast trangborring har ikke vært noe problem for meg. Verken på leirduebana eller jakt. Bare gjør litt research på ammunisjonen før du pakker noe i hagla. Gjør deg godt kjent med den med rengjøring osv. Så kan du jo oppgradere når du vet hva du liker. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...