Jump to content

Samlerområde og antall patroner


pewpewlife

Recommended Posts

Fikk svar på søknad. Politiet ber om spesifisering av samlerområde og ønsket antall patroner i hvert kaliber i samlingen til enhver tid.

 

Noen som vet hvor begrenset samlerområde må være for å bli godkjent?

 

Antall patroner per kaliber: hvor høyt bør det være for å ikke begrense samlemulighet for mye, og hvor lavt må det være for at politiet godkjenner?

 

Link to comment
Share on other sites

I våpenforskriften paragraf 16 står det jo faktisk "Etter søknad med spesifikasjon av våpen og våpentyper samlerområdet omfatter, kan politimesteren gi tillatelse til å bli godkjent samler av skytevåpen og ammunisjon."

 

Så jeg må vel bestemme meg for et avgrenset område. Men det er veldig uklart for meg hvor lite samlerområdet skal være.

 

Er det ikke mange som bare er registrert patronsamler uten noe avgrenset samlerområde?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heldig som har en generell bevilgning uten spesielle begrensninger, unntak om diverse brannstiftende og panserbrytende ammo. Jeg kjenner til de som har en tåpelig bevilgning opp til 8mm. Teit at en ikke skulle få samle på patroner til grove jaktrifler i .375" til 700 NE. Eller .338" og 9,3. Hva er hensikten med en slik begrensning, vrangvilje? Søk om kaliber godkjent for jakt i Norge og Afrika, og håndvåpen opp til .455" Ofte kommer en over patroner en selv ikke samler på, men de fungerer heller som bytteobjekter til det du ønsker å samle på. Patronsamling er en harmløs hobby, lite relevante objekter for kriminelle.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ble litt demotivert, men får vel ta tak i dette.

 

Om jeg f.eks. vil samle patroner brukt av tyskerne i Norge under andre verdenskrig, må jeg oppgi en liste? Finnes det en slik liste fra før?

 

Kan man ha to samlerområder? F.eks. amerikanske svartkrutt patroner? Men det er vel et for vidt område?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi får håpe på at de lander på sunn fornuft, jeg er optimist.

Patronsamling er ganske harmløst, som regel handler det ikke om store vesentlige skytbare mengder av aktuelle kalibere for uvedkommende.  Som oftest består en samling i vesentlighet av ukurante objekter for uvedkommende. 

SARA = (Scandinavian Ammunition Research Association) har svart på høringen til departementet.  

Så sant ikke EU har en byråkrat (en med en "ostehøvel") som kjeder seg en vakker dag  og som får en lys ide om å sette sitt preg på nye forskrifter over hele kontinentet.....

 

Jeg har noen hyllemeter som jeg hygger meg med, i et stort låsbart skap. At politiet godkjenner en samler mener jeg er fornuftig, det blir tryggere for alle som utveksler samlerobjekter. 

 

Samling a.JPG

Samling c.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...