Jump to content

Fersking ønsker seg en 9mm


Larsmartin

Recommended Posts

God kveld. Er ganske fersk i gamet, men er med i gamet og skutt litt med pistol, men nå nærmer det seg snart tid for at jeg kan få kjøpe min egen pistol. 

Meen så kommer jo spørsmål hva en skal ha..

 

Ser føre meg at jeg vil bruke en plass mellom 10-15 og har sitt litt på Tanfoglio, er dette noe å satse på for en nybegynner som ønsker å beherske 9mm ? Isåfall hvilken modell kam anbefales ? 

 

Beklager om dette spøramålet har blitt stilt 15.000 ganger før

Link to comment
Share on other sites

Regner med at TS snart har de nødvendige seks måneders medlemskap, og har skutt sammen med kamerater i din pistolklubb. Prøv deres våpen, snakk med dem. Hør hva de synes, prøv, skyt og kjenn på hvordan du handterer nimillimeter´n.

 

Om du treffer litt i skivestativ, litt «rundtomkring» ellers, så bør du tenke deg litt om, som @Ei tohi varjata forsiktig antyder.  Mange nybegynnere skal absolutt ha en nimillimeter, men sørg for å levere to søknader: Én for 9mm og én for .22lr. Ikke det TS du spør om, men likevel. Har sett flere nybegynnere som skyter i fillebiter rundt seg med våpen de ikke handterer. Og andre må reparerere, og føle seg litt sånn utrygge under trening. Ymter bare frampå med min erfaringsbakgrunn. Ens eget valg å velge egnet våpen, men lurt å realitetsorientere seg sjøl først - ikke alltid like enkelt. Men jeg har faktisk sett høl i vegger og tak - forårsaket av nybegynnere som skal skyte fort med 9mm. Etter min oppfatning er ikke en 9mm pistol egnet som eneste førstegangspistol.

 

Tanfoglio, Pardini, Ruger, SIG – masse gode nimillimetre å velge blant.

Link to comment
Share on other sites

I den prisklassen ville jeg sett på CZ Shadow 2 også, de funker bare, enkel å vedlikeholde samt drøss av reservedeler tilgjengelig på dagen. 

 

Ellers er jeg enig i kjøp av 22, jeg foretrekker noe som ligner min 9mm i form og fasong, så har en Ruger 22/45, føles som en ordentlig pistol og grei vekt å skyte med. For maks trening ville jeg kanskje sett på to pistoler med forholdsvis like sikter.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe som er så dyrt som å kjøpe billig DERSOM du fortsetter med pistolskyting, spørr alle de som har byttet seg opp et uttal ganger etterhvert som de utvikler seg som skytter. Mitt forslag som er i nærheten av prisgrensen din, men fullgod løsning koster det dobbelte:

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/haandvaapen/sig-sauer-1911-traditional-match-elite-9x19-sao

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Think! said:

Det er ikke noe som er så dyrt som å kjøpe billig DERSOM du fortsetter med pistolskyting, spørr alle de som har byttet seg opp et uttal ganger etterhvert som de utvikler seg som skytter. Mitt forslag som er i nærheten av prisgrensen din, men fullgod løsning koster det dobbelte:

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/haandvaapen/sig-sauer-1911-traditional-match-elite-9x19-sao

Desverre litt over mitt budsjett..

Link to comment
Share on other sites

En annen strategi er å kjøpe en passe grei pistol så rimelig som mulig. Skyt og kos deg, og så selger du den videre når du har fått litt erfaring og vet hva du vil ha. 

 

Kjøp deg eksempelvis en godt brukt 1911 i 9x19 til noen få tusenlapper på finn.no, og selg den videre om et år til samme pris minus en tusenlapp. Det blir billig moro. Samme med pistol i 22lr.

 

Og når du søker så legger du naturligvis inn 4 søknader med en gang siden prisen er den samme...

 

22lr pistol til 1-2000 (Ruger Mark II får du kastet etter deg)

9x19 pistol til 3-4000

357 Mag revolver til 3-4000

+ noe annet gøy

 

Bruk søknadene når du kommer over et godt tilbud. Bruk resten av budsjettet på ammo.

 

Selg skiten om ett år og øk huslånet slik at du får råd til Korth, Manurhin, Laugo og Feinwerkbau :-)

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Think! said:

Det er ikke noe som er så dyrt som å kjøpe billig DERSOM du fortsetter med pistolskyting, spørr alle de som har byttet seg opp et uttal ganger etterhvert som de utvikler seg som skytter. Mitt forslag som er i nærheten av prisgrensen din, men fullgod løsning koster det dobbelte:

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/haandvaapen/sig-sauer-1911-traditional-match-elite-9x19-sao

 

Hvorfor amerikansk Sig til 20k når en får BUL fra 2alfa til under 15? De kan du sette justerbare sikter på.

 

Eventuelt den her

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

For Tanfoglio ville jeg sett på Stock II eller Stock III. De finnes i flere varianter, sjekker du nordskog.com kan du se hvilke varianter som er tilgjengelige. Stock III gir deg litt lengre siktelinje så personlig ville jeg fokusert på den. Alternativt kan du se på CZ SP-01 Shadow eller Shadow 2. Samme prinsippet her, Shadow 2 gir deg lengre siktelinje enn Shadow samt at den har litt andre forbedringer i tillegg. 

 

Personlig liker jeg 1911, så jeg tillater meg å slenge på et par alternativer her også :-)  Om det er interessant kan du sjekke ut BUL 1911 (2alfa.no) evt. STP Sparta (pvas.no). Begge er innenfor oppgitt budsjett. 

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, midtjo said:

For Tanfoglio ville jeg sett på Stock II eller Stock III. De finnes i flere varianter, sjekker du nordskog.com kan du se hvilke varianter som er tilgjengelige. Stock III gir deg litt lengre siktelinje så personlig ville jeg fokusert på den. Alternativt kan du se på CZ SP-01 Shadow eller Shadow 2. Samme prinsippet her, Shadow 2 gir deg lengre siktelinje enn Shadow samt at den har litt andre forbedringer i tillegg. 

 

Personlig liker jeg 1911, så jeg tillater meg å slenge på et par alternativer her også :-)  Om det er interessant kan du sjekke ut BUL 1911 (2alfa.no) evt. STP Sparta (pvas.no). Begge er innenfor oppgitt budsjett. 

 

Lykke til med valget!

Takk fir det, er hovedakligt Tanfoglio og CZ Shadow 2 jeg har sett på. Ser ut som det er 2 "like" pistoler om jeg ikke tar heelt feil? 

1911 er en fin pistol, føler at disse 2 har noen likhetstrekk med 1911

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Larsmartin skrev:

Har også tenkt på det med 22, men da en  får låne diverse .22 når vi skyter programm, samme gjelder også forsåvidt på treninger. Men er for å veksle på det, kommer til å skyte .22 også samt 9mm 

Etter min oppfatning blir dette helt feil. Når du oppfyller kravene til eget våpenkjøp, bør du skaffe deg egne våpen som du kan benytte på vanlige treninger, programskyting, konkurranser. Ikke drive og låne klubbvåpen. Spesielt om du kjøper deg bare en 9mm. 

 

Om du så må drive og låne .22 våpen til «programskyting», så prioriterer du nok feil. Personlig synes jeg slik handling blir å utnytte klubben en smule…Klubbvåpen bør være for de som ikke har oppfylt kravene, og ikke har eget våpen.

 

Kjøp deg egnede våpen, slik at du kan bedrive organisert skyting.

Link to comment
Share on other sites

Av de ganske mange skytterne jeg har fulgt opp siden de møtte opp på skytebanen (eller sikkerhetskurset) og til kjøp av egne våpen til noen som begynner på stevner, er hva du vil kjøpe, mest snakk om ambisjonene dine. 9/10 av skytterne har en av disse 2; kun rekreasjonsskytter eller de som ønsker å konkurrere. Bortsett fra den vanlige "prøv før du kjøper"-gimmicken, så går det an å sette tingene litt i bås.

 

Disse er tatt med litt økonomi i bakhodet.

 

Rekreasjonsskytter

.22: Ruger Mark 1/2/3, Browning Buchmark osv.

9mm: Hva du har lyst på, men om du ønsker å treffe noe, styr unna tjenestepistoler som Glock og andre ting med Striker-mekanisme.

 

Konkurranseskytter

.22: Walther GSP, disse kan du få brukte for så lite som 2-3 lapper (normalt ligger de brukte på 7-8 og høyere avhengig av modell).

9mm: CZ/Tanfoglio eller 1911 (styr unna Para). Kjøp noe som allerede har justerbare sikter. Disse pistolene er lette å få til å bli gode matchvåpen. Om budsjett ikke er tema, så kjøp en Sig P210.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Larsmartin skrev:

Takk fir det, er hovedakligt Tanfoglio og CZ Shadow 2 jeg har sett på. Ser ut som det er 2 "like" pistoler om jeg ikke tar heelt feil? 

1911 er en fin pistol, føler at disse 2 har noen likhetstrekk med 1911

Tanfoglio og Shadow 2 er vel begge utviklet i fra den opprinnelige CZ 75, mener jeg. Så forskjellene er vel ikke så veldig store.  1911 blir helt forskjellig fra disse, både med tanke på avtrekksmekanisme, grep og magasinkapasitet. 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder priser på våpen i norge så skyldes det at Dansk postvesen ikke lengre ville frakte våpen. Det hefta ikke før prisene steg i Norge, å nå er den rundt kr 10.000.

 

https://huntershouse.dk/kat1281-P210-modeller/

 

Men du kan reise ned selv med fly, før ordnet HH alt papirarbeid, det eneste dy må gjøre er å gå på rødt når du ankommer Norge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til den prisen er Tanfoglio og CZ Shadow gode valg. Men om du gaar for brukt, kan du faa mye bra for den prisen. Ser mange anbefaler at du kjoeper 22 kaliber ogsaa, og det stoetter jeg. Det er nok det som det absolutt vil gaa mest av om du fortsetter aktivt med skyting. Men aa si at det blir feil aa begynne med aa kjoepe 9 mm er jeg uenig i. Vi har en nybegynner i klubben, som ikke har eget vaapen, og skyter 10 skudd samlinger med 9mm, innenfor en omkrets paa cirka 10 cm paa 25 meter, uten aa ha skutt pistol eller rifle foer han begynte i klubben. Dette med ett helt ok klubbvaapen. Saa ferdighetene kan ikke tas under en kam. Men ogsaa han skal ha 22 kaliber, siden det er det som det vil gaa mest av. 

 

Men tips, proev saa mye du kan foer du bestemmer deg, og finn ut hva du liker. 

Lykke til med en spennende handel!

 

Beklager mangel paa de norske bokstavene #engelsk tastatur

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BC.Airn said:

Etter min oppfatning blir dette helt feil. Når du oppfyller kravene til eget våpenkjøp, bør du skaffe deg egne våpen som du kan benytte på vanlige treninger, programskyting, konkurranser. Ikke drive og låne klubbvåpen. Spesielt om du kjøper deg bare en 9mm. 

 

Om du så må drive og låne .22 våpen til «programskyting», så prioriterer du nok feil. Personlig synes jeg slik handling blir å utnytte klubben en smule…Klubbvåpen bør være for de som ikke har oppfylt kravene, og ikke har eget våpen.

 

Kjøp deg egnede våpen, slik at du kan bedrive organisert skyting.

 

Har da ikke sagt at jeg ikke skal ha .22 ? Jeg spurte etter 9mm. Har da også sett på .22, men vet ikke helt hva en skal gå for der da det eneste jeg har skutt med er pardini

Link to comment
Share on other sites

Hr. Larsmartin. Spørsmålet er ikkje hvilken 9mm som er best, men hvilken 9mm som er best for DEG, og svar på det får du ikkje her inne eller på den lokale våpenbutikk. Litt pga. svært varierende kompetanse, men først og fremst fordi det er DU med dine preferanser innen grepsvinkel, balanse, sikter, avtrekk, subjektive preferanser, etc. som skal avgjøre det. Og ikkje legg så fordømt mye vekt på at din første pistol skal være "perfekt". I verste fall bare selger du den etter et par år, kjøper noe som er mer egnet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, aps said:

Hva har du prøvd, hva har du lyst på? hva har du lyst å prøve? hva er mål på kort/langsikt?

9mm er gøy, 22 er stortsett ikke 😛 (unntak ipsc minirifle)

Skal det sies at jeg ikke har prøvd all verdens desverre.

 

Men det jeg ser er at det selges konvertingskit til cz shadow 2, er det noen som har testet dette ut i praksis og kan si noe om det ? Er det bortkasta å kjøpe ett slikt kit, om en kjøpter en cz shadow 2 ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig med de som foreslår .22 og 9 mm til 25000 hver. Det er jo sikkert fint hvis man vet på forhånd hva man kommer til å skyte bra med og ikke trenger å forholde seg til budsjetter, men det er ikke nødvendig for å komme i gang.

 

Jeg har skutt pistol i et par år. Jeg skyter med en gammel gsp og en cz shadow sp-01, og klatrer ganske bra opp på listene med dem. CZ'en er presis nok til å skyte 50 på duellskive på 25 m. Har ikke greid det i konkurranse enda, men har skutt 49 mange ganger. Det er fortsatt lavetten det er noe gæernt med!

 

Tanken om at "hvis jeg bare hadde bedre pistol, så skulle jeg nok slått Knut" er lett å kvele ved å ta en kikk på utstyret til de som havnet bak meg på siste konkurranse. 

 

Kjøp brukt, eller et rimelig og "godt nok" våpen som ikke faller veldig i pris som brukt. Når du er sikker på at våpenet begrenser deg, så bytter du.

 

Hvis du greier å holde deg i ro til du finner noe brukt til riktig pris, så kan du bytte senere nesten uten kostnad.

Edited by Loffe
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en CZ Shadow 2 med tunet fjærsett. Da får du en ferdig pistol til 14-15 tusen som du lett kan selge hvis du får andre prioriteringer.

Supler med en god 22. Enten en brukt matchpistol eller noe ala Ruger Mark 4/5.

 

Da har du noe som funker og du kan utvikle deg med til du eventuelt finner ut at vil oppgradere eller skyte andre øvelser som gjør at du må bytte (kjøpe flere...).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Eddy1212 said:

Jeg ville kjøpt en CZ Shadow 2 med tunet fjærsett. Da får du en ferdig pistol til 14-15 tusen som du lett kan selge hvis du får andre prioriteringer.

Supler med en god 22. Enten en brukt matchpistol eller noe ala Ruger Mark 4/5.

 

Da har du noe som funker og du kan utvikle deg med til du eventuelt finner ut at vil oppgradere eller skyte andre øvelser som gjør at du må bytte (kjøpe flere...).

 

Det jeg tenker, kommer nok til å klinke til med en CZ Shadow 2 om ikke noe annet dukker opp, så kommer jeg til å kjøpe en brukt GSP eller noe match lignende også i .22

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant med så mye anbefalinger uten at noen har spurt trådstarter om hvilket bruksområde han ser for seg.

 

Snakker vi om at dette skal bli din eneste 9mm som skal brukes til alt som en 9mm lovlig kan brukes til, eller har du noen litt mer spesifikke bruksområder i tankene?

 

Vil du bare ha noe som smeller høyt for å skyte på vedkubber og blikkbokser med kompisene på skytebanen?

Ønsker du bare noe å dra frem når det står NAIS på programmet?

Vil du hevde deg i militærfelt?

Ønsker du å ta lappen for dynamisk?

Liker du å nerde på våpen/mekanisk historie?

 

kort og greit; hva ønsker du å oppnå?

Edited by AndersR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AndersR said:

Interessant med så mye anbefalinger uten at noen har spurt trådstarter om hvilket bruksområde han ser for seg.

 

Snakker vi om at dette skal bli din eneste 9mm som skal brukes til alt som en 9mm lovlig kan brukes til, eller har du noen litt mer spesifikke bruksområder i tankene?

 

Vil du bare ha noe som smeller høyt for å skyte på vedkubber og blikkbokser med kompisene på skytebanen?

Ønsker du bare noe å dra frem når det står NAIS på programmet?

Vil du hevde deg i militærfelt?

Ønsker du å ta lappen for dynamisk?

Liker du å nerde på våpen/mekanisk historie?

 

kort og greit; hva ønsker du å oppnå?

Vel, det jeg tenker i første omgang er at dette ska bli den 9mm jeg skal bruke fast og bli brukt til de programmene i klubben hvor jeg kan bruke den. Dynamisk har jeg vært inne på tanken om, men siden det ikke er noe "lokal" klubb så har dette falt litt bort, men er absolutt åpen for det. 

 

Har vel egentlig gjort opp min mening etter alt som er komt inn og det er nok at jeg kommer til å gå for en CZ Shadow 2 samt en brukt match pistol av ett slag. Noen forslag? 

 

Nei ønsker vel de å kunne beherske både fint og grovt kaliber uten å bli altfor konkuranse instillt, ha det gøy på trening og samlinger, men også å bli en bedre skytter. Men har ingen mål om å bli best i verden.

 

Men det jeg egentlig er på utkikk etter nå er en rimlig og ok .22 pistol som kan brukes. Bruker en pardini nå, men den er litt over budsjett eneste

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Matchpistol: Her går det en del på ergonomi. Må prøves. Sjekk hva de andre i klubben har. Også praktisk å ha noe som andre kjenner godt, i tilfelle du trenger hjelp med noe.
GSP/Pardini/Hämmerli (gått ut av produksjon, men fremdeles enkle å få tak i) er gode kandidater med litt forskjellig grepsvinkel. GSP og Pardini er ytterpunktene, Hämmerli ligger litt i mellom de to.

 

Skal du ha en ren bane/felt pistol så er det vanskelig å komme utenom Pardini GT9. Mye meninger om denne, men den er bra til sitt formål, det er vanskelig å nekte for det.

Ellers er neste ting som bør vurderes er om du faktisk ønsker deg en pistol med double action/single action avtrekk, dersom du strengt talt aldri vil ha behov for å bruke den i double action?
Da ville det vel vært mer naturlig å kjøpe en ren singleaction modell.

 

Om du ikke skal bruke den til dynamisk, vil en 6" 1911, 2011, Tanfo Gold match eller en SIG P210 være ypperlige kandidater i tillegg til nevnte Pardini. Men det er store forskjeller i ergonomi, så tafs før du kjøper.

 

Om du skal ta dynamisk med i beregningen vil du sannsynligvis gjøre det best med en CZ Tactical Sport eller en BUL SAS2 (2011). Husk at Tactical Sport Orange har et så lett avtrekk at den ikke er godkjent til Militærfelt.

Noen er veldig glade i 1911, men som fersk skytter vil du nok ha en langt enklere oppgave å håndtere en 2011, da den har mye mer flate å ta tak ii med støttehånda enn hva en 1911 har.

 

Skulle jeg i dag startet helt på nytt, så hadde jeg startet med en 5" 2011 som jeg kunne brukt til alle tenkelige formål, den er knall til dynamisk, men har også et svært godt singleaction avtrekk rett ut av boksen som er innafor kravene til militærfelt. Og kjøper du BUL er ikke prisen så ille heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...