Jump to content

Sabatti Saphire


Bergara-Man

Recommended Posts

Er det noen som har Sabatti Saphire synt rifle, og kan si litt om hvordan de er fornøyd med de ?

 

bilde.png.db4216ebfe974dc00618ac8daa3eaefc.png

 

Ser at denne har løpsbytte/kaliberbytte mulighet med utskiftbart bolthode.

 

https://www.norhunt.no/products/sabatti-saphire-synt-softshell-systemrifle

 

Jeg finner ikke så mye info om dem med løpslengder, riflestigning etc i de forskjellige kalibre.

Lurte litt på 223 REM og dataene på denne. Men finner lite info om de.

 

Låskasse i aluminium (Ergal 55 legering):

 

bilde.png.30cc17d1a29079021c14342ae0e9f9f4.png

 

Løpsbytte med hylse for sluttstykkehode som er skrudd på pipa:

 

bilde.png.f1c1e6eda1be72854be9f1ea3b4d446c.png

 

Flytende sluttstykkehode:

 

bilde.png.06259b5c0804834251dbdac77244574f.png

 

3 låseklakker:

 

bilde.png.6898b0fe71207c7697d263a3acf1104e.png

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel den samme rifla som Jaktdepotet selger under merket «BCM»

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6245&prodid=18537

 

Jeg har bare sett litt på en slik, kjent på sluttstykke og avtrekk, og skrudde låskassen fra skjeftet for å se på rekylopptak. Jeg husker ikke alle detaljer. Men jeg fikk inntrykk av en generelt velkonstruert rifle, med godt avtrekk- men veldig enkel stokk, ingen søyler eller slikt. 

 

Mitt samlede inntrykk var at det var mye børse for pengene.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Bergara-Man skrev:

Lurte litt på 223 REM og dataene på denne. Men finner lite info om de.

Er du sikker på at den leveres i 223? Det er ingen info om 223 på Sabatti sine nettsider, heller ikke hos den norske importøren. At Norhunt har den som et altenativ i kalibervalgmenyen sin kan like gjerne være fordi de bruker en mal og har glemt å fjerne det valget. Om du ser på Norhunt sin side så står ikke 223 som et valg i noen av de ulike gruppene det har listet litt lengre ned.

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Jeger'n skrev:

Er du sikker på at den leveres i 223? Det er ingen info om 223 på Sabatti sine nettsider, heller ikke hos den norske importøren. At Norhunt har den som et altenativ i kalibervalgmenyen sin kan like gjerne være fordi de bruker en mal og har glemt å fjerne det valget. Om du ser på Norhunt sin side så står ikke 223 som et valg i noen av de ulike gruppene det har listet litt lengre ned.

 

 

Nei, det er ikke godt å si. Jeg finner som sagt ikke mye info på Sabbati's nettsider heller. Må nok ringe Norhunt og høre for å finne ut av det.

 

Det ser ut som denne kommer i 223REM i hvert fall, her står det da noe om magasiner i 223 etc. Men denne har ikke enkelt løpsbytte ser det ut som. Men sikkert grei rifle dette også. Lurer på riflestigning på denne etc.

 

https://www.norhunt.no/products/sabatti-synt-stokk-svart-lop

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Det der er et helt annet våpen. De som var for 222-223-7,62x39 heter Rover 600, de lange heter 870. Kort kasse tilpasset patronlengden. Har en spesiell løsning for rekylklakk/innskruing i stokken. En kompis av meg har ei slik som vi skifta pipe på og satt inn 7,62x39 med .308 pipe i stedet for den slarkete russerdimensjonen som satt der. Var et helvete å få ut pipa i og med den sære løsningen, men gikk som ei stråle etterpå. Skal høre med han om han kan ta den ut av stokken og ta et bilde. Tror ikke det ble gjort den gang i rein frustrasjon over løsningen. Skjefteskruene har samme avstand for både 600 og 870 så stokkene kan brukes om hverandre. Jeg ser fordelen i produksjon av stokkene, meeeen ....

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har en i 308,og er meget fornøyd med den. God presisjon, ingen mantling i løp, lett å justere avtrekk. Så kan ikke finne noe spesielt å sett fingeren på. Ring importøren Våbenhuset Nygaard for info. De lagerfører denne i 6.5x55, 308 og 30-06

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sabatti-600.jpg.f6e1164b4c5d2993c3a3b075ecb80e5c.jpg

Fikk et skarve bilde fra kompisen med hans Rover 600. Som du ser Så avsluttes kassa der den øverste pila viser, men det går en stålbit framover under kassa der man har rekylklakken og fremre skjefteskrue sitter i den. Spesiell løsning. Originalpipa var kôn veldig langt bakover så det var trælet å få fatt i den for å få skrudd den ut. Den nye pipa ble dreid med et lengre sylindrisk parti for at det skulle bli enklere å evt ta den ut igjen. Forøvrig ei artig rifle. Jeg skjøt de 3 første skuddene med det nye kammeret. Ammo som var ladet på "gefühlen" med engangsskutte hylser fra et annet kammer. Samlinga var 12-13 mm på 100 m og halvt stående med anlegg på et bilpanser 😎 Sier vel alt om at den hadde et potensiale, og han har skutt veldig bra med den i ettertid. Forøvrig en veldig fin rådyrpatron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...