Jump to content

Sauer 200 STR .22 cal, kun ett våpenkort


Elgjaeger

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe en STR til og egentlig avtalt et kjøp av privatperson. Denne er imidlertid kjøpt som et våpen med ett våpenkort, ikke ett for kasse og ett for .22 pipe/ombyggingssett. Hva gjør jeg da, jeg trenger våpenkort på begge delene som er vanlig. Har .22 ombygging fra før og tenker å selge det som følger med den jeg nå kjøper. Får jeg registrert dette eller må jeg bare kansellere kjøpet?

Link to comment
Share on other sites

Da kan du jo bare sende 2-3 søknader.

En på STR200 kasse

En på våpendel pipe 22LR

En eventuellt på 6,5 eller annen eventuell pipe du vil ha.

Selger fyller ut på både søknaden kasse og søknaden 22LR pipe.

Link to comment
Share on other sites

Er sauern levert komplett så er det jo logisk at det kun er våpenkort på "rifle kal 22lr sauer". Du kjøper jo et komplett våpen. Så da søker du på komplett våpen. Etterpå kan du sikkert selge løpet om du vil (hvordan det blir om løpet har samme nummer som låsekassa er en anna sak.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ringt våpenkontoret og innhentet deres versjon av hvordan de vil ha det 😉.

Når det gjelder STR synes jeg de har kuket det til noe så innihelvete med praksisen på våpenkort. Nå når de innfører «våpenkort»/registreringspliktig sluttstykke kommer antagelig rotet til å bli helt totalt absurd komplett. Jeg tror ikke de skjønner helt at løp er forbruksvare, og at andre deler passer om hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Denne har samme nummer på låsekasse som pipe. Har en kamerat som var i samme situasjon, kjøpte en Sauer med samme nummer på kasse og pipe og fikk opprinnelig et våpenkort. Han ringte våpenkontoret og forklarte, fikk da tilsendt to kort, ett for kasse og ett for pipe med samme nummer på de to. Regner med det går greit, men skal prøve å få noen i tale på kontoret mandag. Kan jo være en utfordring å finne tak i noen som vet noe i disse Coronaferietider.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, høggern skrev:

Samme nr på løp og låskasse da er det ett våpenkort.

Det er vel greit så lenge det varer. For noen er det en kortvarig sak, sikkert for deg også? Våpenkort på 6,5 løp varer ofte ikke så lenge. Av og til kan man se for seg at når kortet kommer i posten, så er pipa utskutt. For 22LR er det bedre odds, men hva når 22 kittet står i « feil» låsekasse og en annen pipe havna i kassa med samme nummer, og «om litt» så har du reservesluttstykket blandet inn i lag med hele sulamitten. «Våpenkortstabelen» blir etter hvert nokså høy/tykk når omtrent hver skrue på rifla skal kunne dokumenteres. Alt var mye bedre før nå kassa hadde et nummer og alt som passer inn kunne handles etter behov og ønske 😙

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter vil ha 2 våpenkort på rifla. Ett på kasse og ett på 22 pipa.

Dette kan han enkelt løse selv ved å sende inn 2 søknader. Eventuellt flere skulle kan ønske flere piper og andre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, høggern skrev:

Ja men hva er rasjonalet bak det? 

 

Jeg skal som skrevet over selge .22 settet, pipe, magasinadapter, sluttstykke og magasiner siden jeg har ett fra før jeg skal bruke (gjenget for lyddemper) Da er det greit at den har våpenkort. Men jeg sender inn to søknader og ber om to våpenkort.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, høggern skrev:

Kassa på 200str har vel fortsatt nummer. Ingen av mine 200str har originalløpet lengre. Men det er da fortsatt samme rifla ( jeg har da kort på bytteløpet, men bryr noen seg om det?)

Jeg har også mange Sauer 200 og 202 piper i forskjellige kalibre, men her må rifla «omregistreres» fra En rifle til to våpendeler.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Jeg skal som skrevet over selge .22 settet, pipe, magasinadapter, sluttstykke og magasiner siden jeg har ett fra før jeg skal bruke (gjenget for lyddemper) Da er det greit at den har våpenkort. Men jeg sender inn to søknader og ber om to våpenkort.

 

 

Nei. Du må ikke det for å kjøpe. Du må gjøre det når du eventuelt skal selge. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, høggern skrev:

Nei. Du må ikke det for å kjøpe. Du må gjøre det når du eventuelt skal selge. 

Ja, men jeg sier jo at jeg skal selge .22 settet, så fort jeg har fått Saueren i hus selger jeg det. Skjønner at jeg sikkert kan kjøpe denne med en søknad siden det kun er et våpenkort på våpenet nå, men jeg skal beholde kassa og selge 22 settet

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, høggern skrev:

Da trenger du vel ikke noe ekstra kort. Du selger løpet ut av rifla som våpendel. Det betyr at han som kjøper trenger å få våpenkort. 

Kanskje det, får jeg tilbake et nytt våpenkort for kassa da, eller sitter jeg igjen som eier av...ingenting, med ingen kort for dette våpenet?

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, høggern skrev:

Eventuelt kan du jo bytte kaliber på den til det løpet du skal ha i

Bare for å lage litt mere "hva om hvis om tenk atte" 😉.. Så får man Sauer'n som rifle i kaliber 6,5 og på et tidspunkt stikker man inn ei pipe i 308. Blir det riktig? Jeg skjønnner godt at man kan se for seg en hel del problemer med praksisen for våpenkort når det er snakk som systemvåpen. Som sagt alt passer om hverandre og jeg er nokså sikker på at akkurat det skjønner garantert ikke dama på våpenkontoret. Hun er jo ikke av den opplyste typen, og på en dårlig dag vil det kanskje ikke gå så bra med en forklaring heller. Forvirringen som våpenkontorene produsere med ulike lure løsninger kan man potensielt klemme fingrene med om man ikke er litt våken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...