Jump to content

Trenger råd før innkjøp av førstegangsrifle


PolarbearChimney

Recommended Posts

3 timer siden, PolarbearChimney skrev:

Fikk også forklart at en av fordelene med M12 til Mauser er at det er mye lettere å gjøre tilpasninger og endringer på den

Ettermarkedet til tikka er vel noe bedre? Å skulle du trenge nytt løp så er vel det også enklere å få montert av hvem som helst av børsemakere.

 

3 timer siden, PolarbearChimney skrev:

TetraGun Pissesett

Noe nytt de har kommet med som jeg har gått glipp av😁

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Premium2006 skrev:

Det pusse settet er ikke verdt en dritt.. sikkelig møkk! Kjøp en hel pussestokk og gode gamle lapper/børste. 
har selv den zeissen på rådyrbørsa mi! Den kan anbefales. Sikkelig allsidig kikkert som kan brukes til alt.

Pussesettet er søppel, og "mantelfjerneren" til Tetragun fjerner ingen ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, PolarbearChimney skrev:

Jeg syntes det hørtes fornuftig ut. Løp og kjøp?

Nå har denne tråden tatt av, slik det ofte skjer når noen spør om råd ved kjøp av (førstegangs)våpen. Og jeg har også bidratt i den retning. Som @BC.Airn allerede for lengst har påpekt, er nok det viktigste at TS får seg et våpen og kommer i gang med skytingen. Da er det gode muligheter for å få med høstens jaktsesong. Så kjøp ny Mauser og kom i gang. (Kvalitet på pussestokk og mantelfjerner er knapt et komma i tilbudet fra forhandler.)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, M67 skrev:

"mantelfjerneren" til Tetragun fjerner ingen ting

Fjerner penger fra lommeboka, ellers ubrukbart.

Nå har trådstarter fått mange råd, og er vel passe forvirret.

Alle de riflene som er foreslått vil teknisk sett være gode nok.

Velg en som DU synes passer DEG, det er du som skal bruke den. Det er like viktig at kolben passer deg for rifleskyting som for hagleskyting, det er ikke bare jernvarene som gir deg godfølelsen. Dette valget må du kjenne "på kroppen", du kan ikke få råd på nett om det.

Gjør et valg og start med skytingen.

Fordelen med å kjøpe brukt er at du får et lite verditap om du senere finner ut at du vil bytte.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man ikke har noe erfaring eller peiling, bit i sureplet og kjøp nytt, komplett fra en renommert selger. Om noe ikke skulle fungere som forutsatt er det uvurderlig å kunne ta med "hele dritten" tilbake til selger og si fiks! Spesielt når en ikke er eier av ei backuprifle eller fem.

Trening, jaktfelt, kikkertfelt, jakt. 6,5x55 eller .308. Tilgangen til rimelig og ok ammo er vital om en skal skyte noe. .308W om blyfritt på storvilt ( eks. rådyr) har prioritet.

Både Sauer, Mauser, Browning og Tikka m fl. duger. Smak og behag.

Kjøp gjerne et sikte med hurtiginnstilling på høydejusteringa. Det har du igjen Iaf ved feltskyting. 2-12, 3-12 fungerer til "alt".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle nevnte våpen er gode nok til jakt! Presisjon i lange baner. Kjøp det du liker best. Kikkert er topp kvalitet(zeiss v6) og kan fint flyttes på flere våpen ved behov. Det er lurt å få montert kikkert med QR ringer og picatinny hvis du ønsker å bruke kikkert på flere våpen, eller vil ta av kikkert ved våpenpuss ol. Det er ikke store ekstra kostnaden ift. Nytt kjøp. Ville også vurdert å legge i 1000,- for asv tårn på kikkert. Da blir det lettere for deg selv å skru på kikkert ifm. Eventuelle konkurranser eller baneskyting på flere hold. 
pussesett er penuts, men likevel drit! Kjøp en pussestokk!

 

Du trenger ingenting av dette, men tipper du trenger det likevel etter en stund.. da er det greit å legge i litt ekstra(hvis du har råd) for å imøtekomme fremtidige behov ;) 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Setter pris på alle råd og jeg føler meg egentlig ikke særlig forvirret. Det er kun når det gjelder å lese av spesifikasjonene på et sikte, men det ordner seg når jeg får litt mer erfaring med et :) 

Selv om jeg syntes at alle råd er gode råd, så gjelder det å filtrere ut de som passer mine ønsker best.

 

For eksempel så forstår jeg at jeg vil få mye mer for pengene ved å kjøpe brukt, men sikkerheten av å kunne levere alt tilbake til butikken er viktigere for akkurat meg.

Våpen blir litt som biler. Jeg kan ingen ting om noen av delene, men alle har sine favoritter og alle merker/modeller er litt forskjellig fra hverandre. Kjøpte forøvrig også ny bil av samme grunn.

 

Mauser M18 var jo en jeg i utgangspunktet hadde sett for meg, og jeg kan ikke se noen åpenbar grunn til at det skulle være et dårlig valg. Så jeg holder meg til det merke.

Men på bakgrunn av tilbakemeldingene her så venter med lyddemper og sørger heller for at våpenet er klargjort for å få det. Har også gjort noen justeringer på sikte og sørget for å få en pakke med alt jeg trenger fremfor en pakke med bare våpenet. Det er jo noe jeg ikke ville ha gjort før jeg opprettet denne tråden så alt i alt så føler jeg meg mye tryggere nå enn for noen dager siden og jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd med kjøpet :) 

Jeg kommer også til å sørge for at pussesettet blir byttet ut med noe annet :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Før jeg går til butikken for å bytte ut pussesettet de har valgt, så vil jeg gjerne ha en mening selv om hva jeg tror jeg trenger.

 

Mange på forumet bruker Biltema sin våpenolje, er det denne som brukes? https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/vapenolje-2000039698

Jeg ser de har både den varianten og som spray, og jeg tenker jeg bare går for det samme hvis den er helt OK eller bedre.

 

Videre sitter jeg å ser på XXL.no og jeg finner ingen ting til 308 Win kaliber. 

Kun dette er listet opp med "308" på produktsidene: https://www.xxl.no/tetra-gun-messing-jag-kal-308-30-06-300/p/1051026_1_style

Men ingen pussestokker eller bronsebørster med riktig kaliber. Da blir jeg forvirra, fordi jeg antar at noen av produktene vil passe :)

https://www.xxl.no/jakt-og-friluft/jakt/vapenpleie-hjemmelading/vapenvedlikehold/c/22021402?pages=1

 

Hvis jeg tar det settet som utgangpunkt så trenger jeg pussestokk, pusselapper, bronsebørste, våpenolje, våpenfett(???).

Jeg trodde også man trengte noe løsemidler, men det er ikke en del av det settet så vidt jeg kan se..

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Sitka skrev:

Eg har hatt tipton i mange år, er bra, men dyr.

Verd pengene, da de ikke blir bøyd for ingenting. Jeg har 2 Tipton og en Boretech, og to PH. 

Vil si Boretech er best, selv om de er tunge, for de knekker ikke (har knekt to Tipton) og plastikken utenpå er sterkere enn på PH, der den legg kuttes opp og skaller av. Kjøp en tilpasset kaliberet, og ikke lenger enn nødvendig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, PolarbearChimney skrev:

Før jeg går til butikken for å bytte ut pussesettet de har valgt, så vil jeg gjerne ha en mening selv om hva jeg tror jeg trenger.

 

Mange på forumet bruker Biltema sin våpenolje, er det denne som brukes? https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/vapenolje-2000039698

Jeg ser de har både den varianten og som spray, og jeg tenker jeg bare går for det samme hvis den er helt OK eller bedre.

 

Personlig synes jeg den Biltema våpenolja lukter veldig fælt, sterk løsemiddel-lukt så det holder. 🤮

 

CRC sin våpenolje lukter nesten ikke noe, den bruker jeg. Det er jo ei tynn olje, så en tykkere olje for å sette inn pipa innvendig ved litt lengre lagring kan være fint å ha i tillegg.

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/luftvapen-og-pilbuer/luftvapen/vapenolje-621004/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du kjøper til det kaliberet du har. 

https://www.skytterlinken.no/merker/bore-tech

 

 

På den sida finner du alt du trenger, å pusse grovt kalier med for lang, for tynn stang er faen hålst, faen, osv... Stokken skal være like lang som rifla.

Jeg har flasker av minst 10 forskjellige merker "remedier", jags fra "alle" og alt mulig samlet over 40 år med puss. Boretech sitt er veldig bra.

 

Kjøp stang, jag, bronsebørster og lapper - og en eller annen olje, men whitespirit og motorolje duger... Evt. Eliminator eller Copper Remover etterhvert - de bør nok brukes hvert 3-500 skudd iallefall..
Børste og olje hver skyteøkt ideelt sett, selv om få gidder det.

En pussestokkinnfører, for å beskytte avtrekket, og redusere søl er lurt. Men 990,- var mye.

 

 

 

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Sitka skrev:

Parker hale da eg har ein sånn og, er vel nokenlunde ok kanskje. Har ikkje knekt enda men foretrekk Tipton.

Tipton er bra det, jeg "kan ha vært noe hardhendt" når jeg knakk den ene. Den andre "knakk nesten uten grunn", men var for gammel til at jeg gadd å mase om reklamasjon.
Imidlertid er jeg lei av karbonfiber, så det blir ikke mer Tipton her. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...