Jump to content

Trenger råd før innkjøp av førstegangsrifle


PolarbearChimney

Recommended Posts

Nå er det et år siden jeg tok jegerprøven og det er på tide og ta steget videre :)

Våpensøknad er sendt inn for en del uker siden og jeg regner med å få svar innen kort tid, kanskje i dag om jeg er heldig.

 

Først av alt, jeg er rimelig sikker på at jeg ønsker en Mauser M18. Jeg liker utseendet og våpenet har fått jevnt over gode tilbakemeldinger. Det er ikke hakket inn i stein, så hvis noen mener det blir et feil valg for en førstegangskjøper så ønsker jeg gjerne å vite mer.

Av kaliber sto det mellom 308Win og 30-06, og her gikk jeg for 308Win, rett og slett for å lette trykket på skuldra. I utgangspunktet ønsket jeg mest mulig bang for the buck og skulle ha 30-06 uten lyddemper, men her føler jeg fornuften har kommet krypende og endret ønskene mine. Har ingen erfaring med noen av delene, så det baseres kun på hva jeg har lest. 

 

Jeg har satt meg et budsjett på 20.000'ish for å kjøpe rifle med nødvendig utstyr og har funnet et par pakker jeg sitter å vurderer. Ønsker gjerne råd om hvem av dem jeg burde kjøpe. Aller helst ønsker jeg råd om hvorfor jeg ikke trenger å velge den dyreste av dem :-)

 

Mauser M18 riflepakke med Zeiss V4 3-12x56 m/lys

https://www.norhunt.no/products/mauser-m18-riflepakke-med-zeiss-v4

Totalt: 21.990,-

 

Mauser M18 + Hawke Vantage 2,5-10x56 + Warne Baser og Ringer

https://www.norhunt.no/products/mauser-m18hawke-vantage-25-10x56--warne-baser-og-ringer

https://www.norhunt.no/products/a-tec-h2-hertz-2-nyhet-2019 A-tec H2 - 3 modul (Hertz 2) lyddemper

Totalt: 17.590,-

 

Send meg gjerne link om du vet om andre pakker som er like bra / bedre til tilsvarende pris.

 

Vet ikke om det er relevant, men det er rådyr og elg jeg ønsker å drive jakt på. Sky som jeg er så tror jeg ærlig talt ikke at det blir noe særlig jakt på meg. Mest skyting på bane :)

Edited by PolarbearChimney
Link to comment
Share on other sites

Funny thing!

12:36 ble tråden opprettet

12:54 kom mail fra politiet om at søknaden var innvilget. 

Jeg husker ærlig talt ikke når nøyaktig søknaden ble sendt, men jeg hadde en feeling på at svaret kom i dag :D

Den første pakken jeg linker til der, den er med zeiss sikte og lyddemper :) Det er litt mer penger enn jeg i utgangspunktet ønsket å bruke, men det er vel sikte som drar det opp så veldig.

Om jeg har forstått dere rett på forumet her så er sikte noe det er vel verdt å legge penger i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal lese av spesifikasjonene på et sikte. Hva som gjør et sikte bra..

I den øverste pakken der så er det er Zeiss V4 3-12x56 sikte.

Men jeg sjekket finn og ser det er en i nabolaget som selger Zeiss V4 1-4 x 24 til 7.500 (nytt).

Det er også en som selger Zeiss v4 3-12x56 til samme pris, 7.500 (brukt). 

 

Vil det være bedre å skrote hele pakke dealen på rifla og heller kjøpe rifle og lyddemper løst (nytt), også kjøpe f.eks sikte utenom via Finn.no?

 

Rifle og lyddemper skal jeg uansett ha som nytt, men selve sikte er jo lett å vurdere tilstand på selv som du sier erikraude, så det kan gjerne være brukt.

Edited by PolarbearChimney
Link to comment
Share on other sites

Ta en titt her:

Mauser M18 med Leupold 3-9x40, kr 13.990,-.

https://www.jaktogfriluft.no/mauser-m18-riflepakke-m-leupold-kikkert

 

Da har du i tillegg penger til overs på budsjettet til en ok håndkikkert eller lyddemper. Eller du kan bruke resten av budsjettet på masse treningsskudd slik at du blir trygg på våpenet i forskjellige (jaktmessige) skytestillinger og avstander når jakta starter. 

Om du har "litt" tid er det også mulig å gjøre gode kjøp på brukte våpen-pakker på finn.no

 

Link to comment
Share on other sites

Det siste tallet sier hvor stor diameter linsa som vender fra deg har. Det forteller noe om hvor mye lys det fanger opp. Større diameter betyr at du kan skyte i mindre lys. Det betyr også at det blir en god del tyngre. Ut fra hva du beskriver høres det ikke ut som at du har tenkt å jakte om natta, så et så stort sikte som du viser i pakka virker unødvendig. Rundt 40 mm er ganske allround.

 

De første talla sier hvilket forstørrelsesområde kikkerten har, f.eks 3-9x betyr at du kan justere forstørrelsen fra tre til ni ganger. Skal du skyte små ting på lang avstand bør du nok ha høy forstørrelse. Elg i tett skog... Ingen fordel med høy forstørrelse. I skogen går jeg sjelden over 3x, for holda er korte.

 

Så er det kvalitet. Det er minst like viktig som talla på sida av kikkerten. Zeiss er bra. Swarovski er bra. De gode leupoldmodellene er gode, men jeg veit ikke om "freedom" er blant dem.

Edited by erikraude
Tilleggsopplysninger
Link to comment
Share on other sites

Noen kommentarer.

Jeg ville valgt 30-06, det er ikke noen merkbar forskjell i rekyl før du starter å lade selv. Lyddemperen tar så mye av rekylen at fordelen med tunge kuler og større hastighet med 30-06 ikke gir noe ulemper.

En 3-12 kikkert er etter min mening en bastard på storviltjakt med unntak for rådyr der forstørrelse på 6-8 og oppover til 20 er fint.. På elg og hjort er det ofte forstørrelse på 1-3 ganger som gir best oversikt. Stor forstørrelse i tett skog og korte hold er  en ulempe, kikkerten blir også større og tyngre enn nødvendig. På jakt i skumring er 7-10 ganger forstørrelse det optimale, og til det bruket er Zeiss kikkerten suveren.

Til jakt synes jeg da 3-12 blir midt på treet, mangler både lav og høy forstørrelse.'

Til skyting på bane og moroskyting er zeiss kikkerten bra, det er en kvalitetskikkert som varer lenge. Du sliter den ikke ut, så tenk nøye over hva du vil drive mest med. Til rådyr og moroskyting helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Så stor front linse gjør også at du må montere kikkerten høyere oppe, som gir deg mindre kinnkontakt og mer følt rekyl når kolben treffer kinnet ditt. Som ofte betyr å oppgradere til en høydejusterbar kolbekam som koster noen tusen senere.

 

Skal du jakte hjort i skumringen, greit nok, gå for 56 objektiv.

Ellers for normal jakt med dagslys så er 40mm kikkert mer en godt nok.

 

Personlig går jeg for så lavt montert kikkert som mulig og så høy kolbe som mulig.. Får skikkelig kinnkontakt og kjenner mindre rekyl.

 

 

Selv ville jeg anbefalt en Rustfri Tikka T3x i 308 med fabrikk gjenget løp på 50cm..  

Jeg kunne kjøpt en slik for 15år siden og vært like fornøyd idag.. Det er i mine øyne en skikkelig bruksrifle!

 

Link to comment
Share on other sites

Som førstegangskjøper forstår jeg godt ønske om å kjøpe en ferdig pakke som inneholder både rifle, sikte og demper.
Imidlertid finns det så mye bra brukt på nett, at en lett kunne spart tusenvis av kroner forutsatt at en vet hva en ønsker og har litt peiling / kan få gode råd.

Som alternativt allround sikte er også 2,5-10x50 (feks. Zeiss HT) en god løsning der en får god ytelse både til skogsjakt og litt lengere hold/dårlig lys.
Dukker de opp brukt er det bare å slå til.

Uansett, lykke til med handel, og spør og grav her inne om det er noe du lurer på :)

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Syntes det er vanskelig å sette sammen en pakke selv.

Jeg har prøvd meg litt frem nå men jeg syntes det er vanskelig å finne noe som kan matche en pakkepris, selv når jeg tar utgangspunkt i at f.eks sikte kjøpes brukt på finn.no.

 

Billigste M18 rifle fant jeg på XXL til 9.999,-.

Pluss 7.500,- i optikk

750,- for å få løpet gjenget

3.600,- for lyddemper 
 

Da har jeg satt sammen en tilsvarende pakke som den første jeg linket til. Så for 141,- ekstra får jeg alt fra samme sted.

Da har jeg heller ikke regnet inn basen til kikkertsikte.

 

Men basert på tilbakemeldingene deres, så blir det for lyst med 56 lysåpning, og det er den eneste pakken jeg finner til en lav pris med Zeiss optikk.

Da blir dette kanskje et bedre valg: https://www.norhunt.no/products/mauser-m18hawke-vantage-3-9x50-mildot--warne-baser-og-ringer

til nesten halve prisen. Så kommer lyddemper og gjenging i tillegg. 

Så la oss si jeg går for den siste der, til 11.990,-

Er det noen grunn til å tro jeg blir misfornøyd eller at det er noe der som vil ta livet av gleden av å drive med skyting? 

Hvis ikke går jeg for det. Jeg har jo ikke akkurat noe å sammenligne med :)

 

Nå som jeg har prøvd å sette sammen ting selv også, så er jeg av den oppfatning at det ikke følger med bag og slikt for å transportere utstyret, så det er jo også noe jeg kommer til å må bruke penger på. Bag, reim (ammunisjon selvfølgelig!), vedlikeholdsutstyr, mm.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ihvertfall ikke tenke på forskjell mellom 50 og 56mm lysåpning, den forskjellen finnes kun i hodet til folk.

 

Ellers ville jeg heller sett på en brukt pakke enn å kjøpe Hawke kikkert, det er kikkert man mest sannsynlig kommer til å bytte ut etterhvert. Zeiss Classic får man fort til 5-6000 hvis man har litt tålmodighet. Det pluss riflen til 8000, så har man et godt utgangspunkt. Evt finn en brukt Tikka T3 til 7-8000.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar folkens, det er til stor hjelp.

Jeg betalte avgiften for våpensøknaden i dag, så jeg regner med jeg har ca en uke med tenketid på meg før jeg faktisk kan kjøpe noe.

Når det gjelder å være med på konkurranseskyting f.eks landskytterstevnet, er det noe regler for hva slags utstyr som er tillatt å bruke? For eksempel når det gjelder optikk. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sitka said:

Ja kjøp med 50 lysopning ikkje 56, sistnevnte blir litt tuba når eg tenker meg om.

 

1 hour ago, msteiro said:

Du trenger ihvertfall ikke tenke på forskjell mellom 50 og 56mm lysåpning, den forskjellen finnes kun i hodet til folk.

 

Det er forskjell på 50 og 56mm åpning når en sitter og piner ut de siste minuttene. Det er jo da dyret kommer. Men om det ikke er det primære bruksområdet, er 50mm mer enn godt nok. Gitt gode linser. Husk å bruke pengene på glass før opplyst retikkel. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen har tid:

La oss si du har et budsjett på 20.000kr og kan strekke deg opp til 25.000. 

Hvordan ville handlelisten sett ut hvor eneste krav (pga våpensøknaden) er kaliber 308Win?

 

Følgende har du allerede

* Ørebeskyttelse

* Klær

* Ammunisjon

* Våpenskap

 

Men alt annet er nødvendig. Våpen, optikk, lyddemper, futteral, ting til vedlikehold av våpenet, evt +750,- for gjenging av løpet hvis den ikke kommer ferdig gjenget

Link to comment
Share on other sites

Vi har nok alle  forskjellige preferanser når det kommer til valg av våpen og kikkert. Men jeg kan jo dra frem noen ting jeg ville lagt vekt på etter 40 års erfaring med storviltjakt. Og fortelle hva jeg ville valgt om jeg måtte forholde meg til et budsjett.

Rifla du har sett ut er nok helt OK. Jeg ville nok valgt en som jeg selv kunne skifte pipe på men det er nå en annen sak.

Om jeg skulle valgt kaliber hadde det blitt 30 06 eller 8x57. 308 egner seg etter min mening best til kuesprutere og gir store begrensninger for hjemmeladere.

Kikkert kjøp europeisk kvalitet, swarovski, zeiss eller lignende. Har hatt og har mange men tror aldri jeg har skutt elg med siktet på mindre en 3x forstørrelse. Derimot har jeg stadig irritert meg over at jeg ikke klarte å se om det var sykkelstyrer på en liten elg på 200m fordi max forstørrelsen på siktet var kun 6x.

Kjøp lyddemper med en gang og bruk den så slipper du og ende opp som meg med Tinius og dårlig hørsel.

Lykke til. 

God skytter blir en kun med masse trening☺️.

Link to comment
Share on other sites

Ville også sett på tikka t3x. 
https://www.bmwear.no/produkt/vapen/riflepakker/tikka-1/tikka-t3x-lite-mleupold-vx-1-3-9x40

 

kan forøvrig på det sterkeste anbefale bmwear.no! Har kjøpt mange våpen der. Får stort sett alltid et godt tilbud, som er bedre(billigere) enn andre. De er også veldig greie å snakket med!

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, PolarbearChimney skrev:

Hvis noen har tid:

La oss si du har et budsjett på 20.000kr og kan strekke deg opp til 25.000. 

Hvordan ville handlelisten sett ut hvor eneste krav (pga våpensøknaden) er kaliber 308Win?

 

Følgende har du allerede

* Ørebeskyttelse

* Klær

* Ammunisjon

* Våpenskap

 

Men alt annet er nødvendig. Våpen, optikk, lyddemper, futteral, ting til vedlikehold av våpenet, evt +750,- for gjenging av løpet hvis den ikke kommer ferdig gjenget

Hva skal du bruke den til?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alt mao. Oi...

Hvis jeg skulle alt det der med EI rifle, så måtte jeg ha noe system-noe. Jeg gjør alt der der, og har minst 8 rifler, tror jeg... med piper, ca 1" med våpenkort. Det er nesten nok.

 

To rifler - en Mauser M12 og en Sauer 200STR - uten tvil.

En, jeg tror, en Sauer 202. Med et tjukt løp til konkurranse, og et tynt og kortere til jakt. På budsjett, så ryker lyddemperen først, den kan komme senere. Eller en Tikka T3, en T3 Sporter, til bane og konkurranse, og så en T3 jaktstokk billig fra Finn fra en som har kjøpt GRS-stokk... Jeg kjenner ørten av de, så den er enkel. Og så et kort tynt løp i tillegg.

Jeg holdt på med en Sauer 200STR som "ei rifle" ei stund, og det virker også - McMillanstokk og ei lang og ei kort pipe. 

 

Eller begynne i en ende, og bare en 200STR eller en T3 Sporter - eller, siden budsjetter er 25k - en Sako TRG. Eller begynne i andre enden, med en T3 eller en M12. M18 liker jeg ikke, sorry - men jeg kjøper en M12 såsnart jeg får "råd".

 

Sikte til alt dette er en nøtt - på budsjett. På fritt grunnnlag er det en SuB 3-20x50 US, men den er ikke så billig... En brukt 3-13-something tysk?

 

En ting - våpen, og kvalitetsoptikk - det kjøper man ikke nytt om man finner det brukt. La andre ta verditapet. M12en kan bli lei der, men alt det andre fins brukt. Finn.no

 

1 minutt siden, Sitka skrev:

Konkurranse med vanlig rifle er jaktfelt

Eller PRS, det 264.243 x morsommere. Og alle konkurranserifler blir tweaket til nettopp det, konkurranserifler. Ikke vanlige rifler. Det går sikkert an å kombinere, men ingen gjør det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

308 kommer du til å bli kjempefornøyd med! Tikka T3 som nevnes er kjempebra men sikringen på min skulle jeg gjerne ha oppgradert..

 

Si til Norhunt hvilken kikkert du vil ha så fikser de sikkert en pakke med det du vil ha og tilsvarende rabatt, de pakkene har de sikkert bare satt sammen fordi de tror det er det som selger, tviler på om de har en haug liggende ferdigmontert med akkurat de komponentene.

 

Jeg ville ikke overtenkt ditt første våpen/kikkert, som du ser her i tråden og andre steder er det mange forskjellige meninger og pakkene er satt opp slik av en grunn. Ender du opp med å jakte veldig mye vil du få egne meninger og tilpasse det deretter, sikkert med flere kikkerter. For å skyte på bane i starten blir Zeiss-pakken helt bra, jeg kjenner ikke Hawke kikkerten. Jeg brukte Zeiss 3-12x50'en i flere år og på all slags jakt før jeg begynte å kjøpe all verdens kikkerter som er komplisert å holde styr på å ha skutt inn til all ammunisjon etc. Keep it simple.. 

 

Ellers støtter jeg de som sier at man kan kjøpe optikk brukt, du får en Zeiss Conquest DL 3-12x50 som nok er nesten lik den du nevner men sikkert noen gram lettere, for 6500 kr. Men du har sikkert ikke sett på så mange kikkerter, oftest forskuddsbetaler du på finn.no så det er ulemper der også. Siste kikkerten jeg kjøpte skjer det 1 av 10 ganger at lyset ikke kommer på, det er ikke helt god kontakt.

 

Husk å få med i pakken bra rabatt på alt tilleggsutstyret – du trenger

*kolbeforhøyer hvis det ikke er det på børsa allerede.

*reim

*jakt- og treningsammunisjon, når du er ivrig skyter du sikkert 50 skudd hver tur på banen

*pusseutstyr

*linserensesett

*futteral

*hørselsvern

Kanskje en stoney point tofot hvis du har tenkt å prøve lokke litt råbukk

 

Smaken er som baken - min erfaring er den motsatte av Bardp, jeg tror gjennomsnittsjegeren gjerne kunne gått ned litt på minste forstørrelse og kikkertstørrelse – men her inne på Kammeret skyter nok mange på mye lengre hold enn den jevne jeger. Skjøt nylig to rådyr med 56mm linse i dagslys på 20 og 40 meters hold – fullstendig unødvendig å drasse den tunge kikkerten med rundt i to dager, jeg brukte vel 2.5 og 4x forstørrelse. Er det skumringsjakt er såklart 56 mm bra men skal man gjøre det mye så går man fort for en dyrere kikkert med bedre linser uansett (sikkert uten at jeg ville sett særlig forskjell 😉).

 

Tikka blir aldri feil, men 2-punktssikringen på Tikkaen min skulle jeg gjerne ha oppgradert.

 

Jeg mener du skal ha demper, men den ryker jo av etter de første fem skuddene på bane uansett..

Link to comment
Share on other sites

Sitat

eg mener du skal ha demper, men den ryker jo av etter de første fem skuddene på bane uansett..

 

Må ha miragetrekk, så er det uproblematisk. Jeg trener gjerne 30-80 skudd på 1-2 timer. Med demper, uten å ta den av. Pauser av og til for å unngå at pipa blir for varm - demperen kan være rødglødende for min del.
Aluminiumsdempere må en være forsiktig med, og er tungvinte å trene med. Og helt ærlig, demper er nice - men det er (hos meg) den som ryker først om det skal spares penger eller vekt.
 

 

Sitat

Skjøt nylig to rådyr med 56mm linse i dagslys på 20 og 40 meters hold – fullstendig unødvendig å drasse den tunge kikkerten med rundt i to dager

Det skjer jo ofte - men det er når dyret står på 400m og en hiver opp 2-10x42en, og du innser at du kan sikte på dyret, men ikke på et bestemt sted på dyret... Men det er igjen som du sier, for viderekomne.  Det beste siktet du har råd til, og det største du gidder å bære? For de fleste er nok en 1-6x24 mer enn nok, eller en 3-12x50, som nok er "norsk universalkikkert"

 

Sitat

*pusseutstyr

*linserensesett

Hel stang og eller skikkelig, det finnes utrolig mye drit som får pussing til å bli enda verre enn det er.

våt og tørr linserensepapir fra hvor som helst. Dyre linserensesett er igrunnen bare tull.

 

Sitat

 

Kikkertklassen på dfs-stevner er vel kurant å delta i med normal jakt-optikk?maks 200 meter..stevner jamt og trutt rundtomkring. 

Banestevner er 2 eller 300m, mest vanlig 200m. Det er stevner "overalt hele tida", iallefall når det ikke er korona. Feltstevner kan fort være 400m, og av og til 5-600m. Blinkene er da tilsvarende større, og det er ikke egentlig vanskeligere å treffe feltskiver på 600m enn på 100m, men man må vite hvor mye man skal stille.

 

Sitat

308

Er et merkelig valg om man snakker om mye trening, og konkurranse, og spesielt om en ikke lader selv. Men utvalget av rifler er større

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, M67 skrev:

Må ha miragetrekk, så er det uproblematisk. Jeg trener gjerne 30-80 skudd på 1-2 timer. Med demper, uten å ta den av. Pauser av og til for å unngå at pipa blir for varm - demperen kan være rødglødende for min del.
Aluminiumsdempere må en være forsiktig med, og er tungvinte å trene med. Og helt ærlig, demper er nice - men det er (hos meg) den som ryker først om det skal spares penger eller vekt.
 

 

Det skjer jo ofte - men det er når dyret står på 400m og en hiver opp 2-10x42en, og du innser at du kan sikte på dyret, men ikke på et bestemt sted på dyret... Men det er igjen som du sier, for viderekomne.  Det beste siktet du har råd til, og det største du gidder å bære? For de fleste er nok en 1-6x24 mer enn nok, eller en 3-12x50, som nok er "norsk universalkikkert"

 

Hel stang og eller skikkelig, det finnes utrolig mye drit som får pussing til å bli enda verre enn det er.

våt og tørr linserensepapir fra hvor som helst. Dyre linserensesett er igrunnen bare tull.

 

Banestevner er 2 eller 300m, mest vanlig 200m. Det er stevner "overalt hele tida", iallefall når det ikke er korona. Feltstevner kan fort være 400m, og av og til 5-600m. Blinkene er da tilsvarende større, og det er ikke egentlig vanskeligere å treffe feltskiver på 600m enn på 100m, men man må vite hvor mye man skal stille.

 

Er et merkelig valg om man snakker om mye trening, og konkurranse, og spesielt om en ikke lader selv. Men utvalget av rifler er større

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 nickels..

Drit i den masseproduserte plastmauseren. Brukt kvalitet florerer på Finn, ofte til skamfulle priser. Steyr'en @Torf linket til ovenfor, er det du leter etter om noen år, og du angrer deg grønn på at du ikke kjøpte. Prut den ned til 8000,-

En billig og grei demper,+gjenging 3-4000?  (om du må ha)? 

Kikkert, og montasje er det på børsa. Kan du ikke leve med max 5x, så får du kanskje 2-3000, - for en vx III på Finn? Legg til noen lapper, og kjøp deg en brukt Tysker, Østerriker, eller til og med en Czekker ¬¬

Du har fortsatt masse penger igjen til ammo ut i fra M18 budsjettet. 

 

 

 

 

 

 

(.. Og ja, jeg vet Steyeren har klakkene bak, og kan potensielt strekke hylsen for en hjemmelader. Er vel ikke et problem når tilgangen er nærmest gratis) 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Den Steyren dere snakker om ser jo uten tvil pen ut. Siden det er feil kaliber i forhold til hva jeg ser etter, så måtte jeg google om det er mulig å endre våpensøknaden, og det er visst ikke noe problem hos Politiet slik jeg forstår det.

 

Men litt som når vi skulle ha ny bil, så har jeg mange bekymringer vedrørende tidligere eiers håndtering av utstyret og garantier.

Derfor vegrer jeg meg alltid for å kjøpe noe dyrt brukt. Jeg kan jo ingen ting om våpen og har ikke forutsetninger for å vurdere tilstanden av noe. Hvis noe blir ødelagt som ikke skulle ha blitt det uten at det var min skyld, så vil jeg gjerne ha reklamasjonsretten å kunne lene meg på.

 

Mauser M18 har jeg en smule erfaring med, etter å ha vært i butikken og kjent på den, tatt ladegrep, etc. Det var slik jeg endre opp med akkurat det valget. Den føltes veldig god ut å holde.

Kompositt fremfor treverk er også noe mindre vedlikehold, noe jeg også ser på som en fordel for min del siden det er mindre jeg trenger å lære/gjøre i starten. Ikke akkurat mye erfaring, men den har jeg ihvertfall tatt og kjent på :)

 

Når det gjelder Tikka T3 vs Mauser M18, så er jeg av den oppfatning at de er relativt like, men av de som har prøvd begge så ender flere opp med M18 enn med Tikka T3. Selv om det er lagt flere som eier en Tikka, men det er jo fordi M18 er nyere. Det samme ser jeg går igjen enter det diskuteres på forum eller tester av våpnene. 

 

 

Detter virker jo som et ganske bra tilbud på en Mauser M12:

https://www.norhunt.no/products/mauser-m12-extreme-black-gjenget-mkoffert-kampanje

 

Kan noen forklare meg hva forskjellen er på "Med åpne sikter" og "uten åpne sikter". 

Er teksten under noe som er relatert til det? "Levers med original Mauser koffert og ferdig gjenget i 15x1 når pipene er uten sikter."

 

Når det står med eller uten åpne sikter, så får det meg til å tro at alternativet er lukket sikter, uten at jeg helt vet hva eventuell forskjell er :)

 

Vil jeg merke forskjell på en M18 vs M12? Er den ene mer presis enn den andre. Mine søk sier nei - at eneste forskjell er at M18 er billigere. Det virker jo som at M12 er bedre, men i de samme artiklene jeg leser om dem, så er eneste forskjellen jeg kan se at M12 er litt dyrere.

 

 

Jeg tror forresten jeg avventer litt med lyddemper. Når jeg endelig får valgt meg et våpen, så skal jeg prøve å få satt det opp som en våpenpakke og heller legge pengene jeg sparer i noe annet. Så kan lyddemperen komme noen måneder etter.

Link to comment
Share on other sites

Åpne sikter er de stålsiktene som er montert på løpet og som du bruker hvis du ikke har kikkertsikte på børsa. Forsiktet forsvinner gjerne når børsa gjenges for demper. Alternativet til åpne sikter er altså ingen sikter, fram til du setter på en kikkert.

 

Du kommer ikke til å savne dem.

Link to comment
Share on other sites

Man finner masse pent brukt på finn.no. Men jeg kjenner igjen følelsen som nybegynner at man gjerne vil ha en "forsikring" om noe er galt så kan man gå tilbake til butikk for å få det fikset. 

Er Nordhunt din nærmeste butikk? Eller bare den med best pris på M18?

 

Vet ikke om jeg er den største forkjemperen for Tikka T3x her inne.... kanskje? :) 

Men jeg vil igjen si at det er en mye bedre rifle en Mauser kreasjonene M12 og M18. Personlig mening.

 

Det er bruksvåpen man kan lett "modifisere".. i de fleste tilfeller uten å sende til børsemaker eller fabrikk om man vil eller føler for.

Men man behøver ikke.

Kommer nesten ikke på andre merker/modeller hvor man kan gjøre det.

 

 

19 år etter jeg tok jegerprøven... så kunne jeg valgt Tikka T3 den gang og vært fornøyd selv idag!

Kan ikke si det om de fleste andre merker og modeller jeg har kjøpt i mellomtiden!!

Mine neste to (om vi får lov av kjære stat) skal igjen være Tikka T3x, for ruskevær og "jeg er ikke redd for utseendet til riflen" bruk.

Jeg har idag både penere, dyrere og mer spesialiserte rifler for mitt bruk.. men T3en er et godt valg for en nybegynner og erfarne.

 

 

Hva jeg kommer til å kjøpe selv (om vi får lov).. og som jeg anbefaler.

 

- T3x Lite Stainless, ferdig gjenget 50cm fra fabrikk ( eller få børsemaker til å gjenge )

- Sportsmatch eller Ringmount montasje (500kr vs 1300kr )(stygg vs pen)(sterkest vs sterk)(kjøpe selv vs Tikka produkt)

- Kikkert: Tysk/ Østerrisk / Japansk/ Tjekkisk / Usa.. 

     Zeiss, S&B, Kahles Swarovski, Nikon, Meopta, Leupold (Øynene mine foretrekker Kahles)

- 1,5-6, 3-9, 2,5-10, 3-12 er grei forstørrelser til variert jakt og kan tilpasses ditt jaktterreng.

- x33, x42, x44 (er objektiv diameterene du bør se etter for å garantere lav montering), x50

       Igjen, monter kikkert så lavt som mulig.. da slipper man å oppgradere til justerbar kolbekam for å få godt siktbilde og kinnbeinet vil takke deg! 

- Lyddemper

     A-Tec Optima Front til jakt og "få" skudd

     Ase Utra SL5i om du skyter masse.. disse tåler MG skyting.

- 2 ekstra magasin

 

 

Men, igjen.. det finnes flere gode rifler på finn.no. Flere merker og modeller man kan velge imellom. Men mange er ikke i produksjon lenger og dermed ikke garanti fra butikk... 

 

 

 

 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Viss eg var deg ts, ville eg følgt rådet av Sør-jeger her. Eg har hatt ei lang reise før eg har endt opp med rustfri t3x i 6,5x55.

Er ein grunn til at nokon rifler blir meir populære enn andre, eg har ikkje forandra noko på mi etter at eg kjøpte ho utanom nytt avtrekk og lydempar, men dersom eg vil er det enkelt og mykje og få tak i.


Einaste rådet eg ikkje ville ha fulgt var det med og kappa løpet, heller ein liten lydempar og 57 cm løp ( som eg har)

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Mauser M12 som det kan se ut som du har lyst til.. Både 308Win og  6.5x55 er fine patroner. Sett på en rimelig Leupold kikkert med moderat forstørrelse. Da har du ei rimelig rifle, som du har råd til å bruke. Samt «penger til gode», slik at du også kan kjøpe deg ei god salongrifle. Alle skyttere bør ha ei salongrifle, for med den får du god mengdetrening. For å bli en trygg og god skytter.

 

Mange gode, velmente råd gis av folk herinne; Folk med "tusen års erfaring" og gode hensikter. Mange tabber har ført hverogén dit de er i dag, og erfaringskontoen er stor. Du må skaffe deg erfaring sjøl. er det som er moro, og åpne din egen "erfaringskonto". Innskudd og uttak gjør du gjennom prøving og feiling. 

 

Kjøp ei rifle du liker, og har råd til å bruke, kom i gang.

Link to comment
Share on other sites

Mine 2cent, trykk på X-en i øverste høyre hjørne, ring eller besøk en av de store forhandlerene  (jeg ville ringt Jakt og friluft først) og hør hva de har av brukte rifler.

For 5000 plukker du opp en bra rifle, det finnes direkte kupp (Brno til 2000 observert på finn i går..). Gi til børsemaker for en generell gjennomgang + bedding+ evt gjenging. Kjøp en Sonic demper.

For resten av pengene kjøper du optikk (se lenge på Leupold vx-r, MYE for pengene!) Og ammunisjon.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skarvekongen skrev:

Hva er årsaken til at du mener dette? Jeg har både M12 og T3 og kan vanskelig se at T3 er en mye bedre rifle, tvert imot. 

 

T3 er mye bedre en M18.. litt bedre en M12. 😉

 

Her ting jeg synes Tikka er bedre på..

 

Løp:
Tikka: Gjenget løp i låskasse, alle børsemakere kan skifte

M12 : Krymp presset inn i låskasse og låskasse låser i løp. Sannsynligvis fabrikk jobb for å bytte løp. 

 

Montasje:
Tikka: Integrert svalespor montasje i låskassen. Bedre uten tvil!!

M12 : Skrudd montasje inn i låskasse. Nesten alle produsenter bruker dette, men integrert er best.. Montere montasje med skruer er besparelse i produksjon.

 

Rekylklakk:

Tikka: "Omvendt rekylklakk" hvor stokken holder rekylklakken og det er et spor i låskassen for den. Viser seg å fungere som fjell. Selv om jeg ikke likte det i begynnelsen.

M12 : Liker ikke helt løsningen.. Er rekylklakken løs? Og så holdt på plass av skruen som holder låskassen på plass? Personlig liker jeg ikke denne M98 løsning med å skru låskasse skruen inn i rekylklakken. Win M70 løsning er bedre..Personlig mening.

 

Overflate:

Tikka: Fåes i Rustfri utførelse

M12 : Plastnitrert : kan være bedre. Veldig usikker. Har ikke brukt rifler med dette over tid..

 

Mating:

Tikka: Plast magasin. Smal åpning og stål mellom montasjene som gjør låskassen mye stivere enn M12

M12 : Plast magasin og toppmating. Fordel om du vil toppe av magasin hele tiden. Jeg bytter heller magasin.

 

Avtrekk:

Tikka: Enkelt å justere selv. Kan gjøre det farlig lett med bytte av fjær. Flere avtrekk å velge mellom om du "må oppgradere". Som du ikke må.

M12: Tror man kan justere det like lett.. usikker. Men like gode i "avtrekk" vil jeg si.

 

Sluttstykke: 
Tikka: Løst som ikke er like godt som sluttstykke i et stykke. Men svalespor løsningen holder fjell og man kan bytte det ut om man vil.

M12 : Det virker som det også er krymp presset inn i bolten.. faktisk usikker. Men ikke lett å bytte...

 

Bruk av låskassen:

Tikka: Glatt som fy..

M12 : Litt glattere enn fy.. (iallefall den jeg prøvde)

 

Skring:

Tikka: To pkt. Sikret/låst sluttstykke -->  Av

M12 : 3pkt. Sikret/låst sluttstykke --> Sikret/løs sluttstykke --> Av

Alle mine rifler har To pkt, med låst sluttstykke. Så jeg foretrekker denne løsningen.. holder rifle ned i sikker retning om jeg må fjerne patron uansett. 

 

Ettermarked:

Tikka: Her er det et hav av "oppgraderinger" man kan kjøpe. Masse forskjellige stokker, chassic, underbeslag, magasin, avtrekk, montasjer, løp, sluttstykkehåndtak, sikring... Man KAN oppgradere som vi "våpengale" ofte gjør... men man trenger ikke!!

M12: ... Finnes det noe?

 

 

 

I bunn og grunn, så er Tikka T3x en "sportifisert" og lettere Sako TRG-22 skarpskytter rifle, lagd for Finsk vinter krig.

Mens M12 er en Rem 700 clone, med fat-bolt og 3pkt sikring.

 

 

 

Beklager lange posten OP :)

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ble mye virker og tror..

 

Meg?

Prøvde M12 riflen i butikk når den kom ut i 2013?? Så har ikke eid en selv over tid, med følgende demontering og fikling med den.

 

Men det har jeg med Tikka T3en, og 595 og 65.. Så kjenner de litt bedre 😉

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Sør-jeger skrev:

T3 er mye bedre en M18.. litt bedre en M12. 😉

 

Jeg har M12 og Tikka T3x, og har hatt dem noen år.

 

For meg har M12 bedre avtrekk og boltegang. Men T3x er farlig nær på begge.

 

T3xen har jeg satt på nytt brattere pistolgrep og bredere skjefte. Den er nå blitt mæget behagelig å jobbe med.

 

Begge er tipp topp rifler og må prøves før kjøp.

 

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper er kjempelurt, enten du kjøper .30-06 eller .308Win. Ikke bare for rekylen, men like mye før hørselen. Det er alltid gode bruktkjøp på Finn, og en særlig god handel kan du gjøre om du går for .30-06. En bekjent kjøpte nettopp ei brukt Remington 700 i dette kaliberet med A-tec demper for kr 3500 (og sammen med en billig 2-7 Leopold). Avtrekk fikset av børsemaker, så dette var et røverkjøp! Finner du  noe lignende har du også råd til en brukbar kikkert, og her er jeg enig med de som hevder at 50 mm objektiv er mer enn tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Var innom den lokale jaktbutikken i dag og fikk kjenne på Mauser M18, M12 og Tikka T3x

Klarte ikke å kjenne noe nevneverdig forskjeller på dem, men jeg syntes boltmekanismen føltes bedre ut på Mauser'en.

Den var noe tyngre også, men han som jobba der sa at det er veldig liten forskjell og det jeg følte var mest sannsynlig pga det store sikte som var montert på.

 

Fikk også forklart at en av fordelene med M12 til Mauser er at det er mye lettere å gjøre tilpasninger og endringer på den. Men når den tid kommer at jeg ønsker det, så vil jeg mest sannsynlig ha et våpen nr 2 fremfor å gjøre endringer og da er det lite poeng å betale mer for de ekstra tingene som kommer med M12 versjonen.

De ga meg følgende tilbud:

Mauser M18 308 Win m/gjenger - 8.337,47,-

Warne Basesett Remington/M18/101 Sort - 373,59

Warne Mazima Ring Weaver/Picatinny Fast 30mm - 703,-

Våpenfutteral - 261,28,-

TetraGun Pussesett Kal. 30/7,62mm Rifle - 328,66

Zeiss Conquest V6 2-12x50 Belyst Retikkel 60 - 14.490,-

Totalt: 24.990,-

 

Jeg syntes det hørtes fornuftig ut. Løp og kjøp?

Edited by PolarbearChimney
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...