Jump to content

232 grs vulkan i 9.3x62


odvar686

Recommended Posts

Har prøvd Vihtatavouri N140 og Norma 201.

Våpen: Mauser M98 i 9,3x62 med 47cm løp og BR Reflex T8 demper

COL: 80,0mm

N140 55,2 grain, gav 680m/s i gjennomsnitt. Prøvde ikke noen flere ladninger av denne.

Norma 201 57 grain, gav 751 m/s

Norma 201 58 grain, gav 771 m/s

Norma 201 59 grain, gav 795 m/s

Kula hadde en "brutal" effekt på små stakkars brungriser, litt for brutal etter min smak så det ble med noen forsøk.

Ladeboken (utgave 6) angir en ladning med N150 og 62,0K grain. Dette skal gi 772 m/s i deres testpipe på 58cm

 

 

Edited by jland
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 26.6.2020 den 13.26, odvar686 skrev:

Mange som er veldig tilfreds med denne kula. 

Vulcan er ei tradisjonell lett-ekspanderende blyspisskule. Til jakt ville jeg mye heller valgt ei moderne lodda kule som f. eks. Oryx, da denne holder bedre sammen og gir penere slakt. Særlig i moderate hastigheter som 9,3x62. I min verden er prisen på premium jaktkuler et ikke-tema, da det sjelden går mer enn en patron pr. felling.

Link to comment
Share on other sites

Vulcan, bare navnet burde gi forståelse av at dette blir noen voldsomme krater i dyret.

Jeg har sikkert skrevet det mange ganger før, men en effektiv kule er en relativt tung kule med kontrollert ekspansjon som går gjennom dyret og lager stort utgangshull. Da blir det blodspor å følge, og det kommer lett luft inn i brysthulen slik at lungene kollapser. Da dør dyret raskt selv med litt perifere lungetreff. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 27.6.2020 den 19.07, odvar686 skrev:

Dette var ikke ment som en diskusjon om hvordan vulkan fungerer og ikke. 

 

Kanskje ikke, men når såpass mange av forumets "oppegående" brukere advarer mot denne kombinasjonen, er det kanskje ikke uten grunn.

 

At denne relativt lett-ekspanderende kula befinner seg i Normas sortiment, har kanskje sammenheng med at "søte bror" har et stort antall rifler i kaliber 9,3x57. Lader man for høyere hastighet enn vanlig i "pottit-kastaren", bør man velge bedre kuler.

Link to comment
Share on other sites

På 27.6.2020 den 19.07, odvar686 skrev:

Dette var ikke ment som en diskusjon om hvordan vulkan fungerer og ikke. 

Som trådstarter er det klart at du har dine ønsker om hva som skal komme frem i tråden.

Men det er i dag mye fokus på bly. Både som helsefare for dem som skal spise viltkjøtt, og for blyrester i slakteavfall i naturen. Da må du akseptere at du blir anbefalt en bedre kule. Vulkan 232 gr er en kule som lett splintrer og gir lav restvekt. Når den i tillegg gir sjeldnere gjennomskyting ligger det til rette for mye mer blyrester både i matkjøtt og i slakterester. Standard kulevekt i 9,3 er 286 gr, og da blir det nesten alltid gjennomskyting, og med en god kule nesten ikke blyfragmenter verken i kjøtt eller slakteavfall. Både kulen og mye av blyfragmentene forsvinner i utgangshullet sammen med blod og annet rusk. Norma Alaska er en kule som er velegnet for 9,3. Den gir bedre effekt, mindre kjøttødeleggelser og nesten ikke bly i slakterestene. Det samme gjør A-frame, Woodleigh og noen til.

Om du på død og liv må ha en så lett kule som 232 gr bør du velge en monolittisk kobberbasert kule, nesten alle av dem er mye bedre enn Vulkan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei det er tydelig att det er veldig mange her inne som har god peiling når de skriver.... har pratet med flere som skyter ett betydelig antall elg med 15 grams vulkan i 9,3x62 som ikke vil bruke noe annet. Men takk for dine synspunkter likevel 😊

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, odvar686 skrev:

Nei det er tydelig att det er veldig mange her inne som har god peiling når de skriver....

 

Ja, det er faktisk ganske mange her inne som både har god peiling når de skriver og "in real life". Det er prisverdig at de deler sine erfaringer med alle oss som ikke har like stort erfaringsgrunnlag, og hvis erfaringene med din kombinasjon er negative er det jo flott at det kommer frem. Du skal vel ikke bare lade og skyte papp?

Ang. peiling på det de skriver om, så pleier jeg å ta en titt på (+) under "profilbildet".  En prosentvis høy andel (+) tar jeg som et signal på at vedkommende kommer med fornuftige og kloke innlegg eller er utrolig morsom....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 grams Vulkan er foretrukket av maaange elgjegere med løshund. Den gir sjelden gjennomskyting på voksen elg, samt god effekt på medium/kort hold. Ja det blir litt mer "graps" og "bly i slakterester" som det refereres til her, men det er i slakterestene...De spiser ikke jeg

 

Selv har jeg brukt denne som drivjaktkule på hjort for en del år tilbake. Meget god effekt, selv med litt marginale treff.

Å skjære bort litt blodsprengt kjøtt er lettere enn å leite etter bortsprunget hjort, som det bare er drilla et kaliberstort høl i.

Så til sitt bruk er 15 grams Vulkan ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Sakoen75 skrev:

Topp for de som har hund med andre ord?

Ja, til det bruket, og til ettersøk kan det være et godt valg. Det blir "trade off" mellom fint slakt og ivareta hundens sikkerhet og da er ikke valget vanskelig. 

Jeg har brukt 9,3x62 siden slutten på 80-tallet og har prøvd mange ulike kuler. De gamle Norma Alaska med stålmantel fungerte svært godt. Hull inn, hull ut og død hjort. Da kunne du spise helt inn til hullet. Jeg kjøpte restlageret i en butikk og fikk 500 av dem da Norma byttet til tynn tambakmantel og fikk en dårligere kule. Senere har Norma øket tykkelsen på mantelen og dagens Alaska er OK. Gjennomskudd med en slik kule gir et stort utgangshull slik at lungene kollapser raskt. Dyret går sjelden mer enn 30-40 m. Woodleigh har mye av samme virkningen, bare enda mer ekspansjon. Nå har jeg brukt Lapua Mega de siste årene, de har god ytelse og akseptabel pris. Jeg bruker rundt 50 jaktskudd i året, så pris har betydning dersom det ikke går på bekostning av ytelse. På hjort er det nesten alltid gjennomskyting, selv med skrå skuddvinkler. Med lettere kuler som Vulkan blir det oftest mer skade rundt inngangshullet og ikke alltid utgangshull. Min erfaring med det er at dyret gjerne går lengre før det ligger med disse kulene.

På villsvin er det langt mindre gjennomskyting selv med 286 gr kuler, de er utrolig solid bygd. Selv halvstore griser stopper ofte en tung 9,3 kule og lettere kuler med kraftig ekspansjon kan stoppe i brystpanseret på store råner. Jeg bruker normal lengde på pipe, og erfaringen baserer seg på mer enn 150 hjort og 50-60 villsvin. Elg har jeg skutt for få av med 9,3 til å trekke konklusjoner, men de jeg har skutt med 9,3 har ikke kommet langt.

Så er vi til trådstarters valg. Det som er viktig er å tilpasse ammunisjonen til våpen og jaktmåte. For hundeførere og ettersøk kan det være viktig å unngå gjennomskyting, og når skuddholdene blir korte vil en lettere kule kunne fungere godt nok. Om slaktet skal omsettes kan det gi begrensinger på salgbarhet når slaktet er stygt og inneholder mye blyfragmenter.

 

Fordelen med gode råd er at man kan lytte og vurdere, men man behøver ikke følge dem.🙂

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Mega, og den lager stort sett fine hull og rask utblødning. Men har ved et par tilfeller opplevd at det ikke blir gjennomskyting i hjort (bl.a. på relativt kort avstand, ladd til ca 690, treff i bein). Restvekten har vært dårlig og blyet har sluppet. Har du erfart at det er problemer med blylåsen? Vurderer å bytte til en lodda kule som kanskje henger bedre sammen om dette fortsetter. 

Edited by Bell
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg har opplevd det, jeg har ikke funnet kuler i hjort på noen år, og når det blir utgangshull så er det ikke lett å være sikker. Men jeg har funnet noen blyfragmenter innimellom, så 100% restvekt er det ikke.

Av loddede kuler til 9,3 har jeg best erfaring med Woodleigh. Jeg måtte skyte noen dyr på langs, så da fant jeg kuler med neste 100% restvekt og utrolig god ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Per-S skrev:

dagens Alaska er OK. Gjennomskudd med en slik kule gir et stort utgangshull slik at lungene kollapser raskt. Dyret går sjelden mer enn 30-40 m. 

Supert svar, bøyer meg i støvet.

Har brukt Alaska i 8x57IS og er fornøyd med resultatet på de få elg jeg har skutt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...