Jump to content

1:9 eller 1:14 stigning i 22-250?


fredriko

Recommended Posts

 

Våpensøknad er i boks, og har nå en Bergara B14 HMR med 1:9 i riflestigning og en Tikka t3x med 1:14 på hånd, Bergaraen har dem kun 2stk igjen på lager i USA i dette kaliberet så jeg må bestemme meg litt raskt for og få denne.

men er veldig usikker angående stigninga, jeg ønsker å bruke den på rev med V-max kuler og kanskje litt langhold på bane med tyngre kuler om det lar seg gjøre.

jeg har jo lyst på Bergaraen da den ser ut til å være en mer "komplett" rifle mtp stokken, så slipper jeg å bruke 4k på GRS stokk til tikkaen, sånn praktisk sett.

men hvilke stigning vil jeg være best tjent med av de to? (lader selv)

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for Bergara'en. Med 1:9" stigning har du mye større utvalg i kuler som du kan bruke.

V-Max ja, velg da 60 grains V-Max (ikke den lette 40 eller 50 grains). 22-250 kan vel få denne opp i 1000m/sek.

Dvs. mer enn nok.

 

Som du sier har Bergara'en en veldig stiv og bra stokk. Jeg vil tro den går fint til langhold med tyngre kuler (80 grains) etc.

 

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Torf skrev:

Tikka 595 i 22-250 på finn i nystand med 1" og 30mm Optilockmontasjer til 7800.-. Løp og kjøp!

 

Dette er den fineste Tikkaen til korte patroner. I motsetning til T3 har denne kort kasse og stålmagasiner.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=146017161

 

161_1688815355.jpg

 

 

Kikka på denne også, ser utvilsomt ut som et bra kjøp, men hva stigning har denne da? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bergara-Man skrev:

Jeg hadde gått for Bergara'en. Med 1:9" stigning har du mye større utvalg i kuler som du kan bruke.

V-Max ja, velg da 60 grains V-Max (ikke den lette 40 eller 50 grains). 22-250 kan vel få denne opp i 1000m/sek.

Dvs. mer enn nok.

 

Som du sier har Bergara'en en veldig stiv og bra stokk. Jeg vil tro den går fint til langhold med tyngre kuler (80 grains) etc.

 


ja, jeg skyter rev med 150 grains i 30-06 idag, så om jeg går for 55 eller 60 grains v-max på 22-250 så er vel ikke det store forskjellen. 
 

Iflg nicket ditt regner jeg med du har Bergara selv 😁

er du fornøyd med avtrekket på den? 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet for meg var: Kan jeg skyte 40gr. kuler i 7" stigning i kaliber 223 Rem? Jeg fryktet mantelsprengning og dårlig presisjon. For å prøve dette, skjøt jeg Sierra BlitzKing og A-MAX på 96 meter skyteavstand. Utgangshastigheten er over 1100 m/s. Samlingene vist på bildet holder i masse vis til min revejakt. Resultatet er slik at jeg garantert vil velge stigning for tunge kuler. 

HPIM0992.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tikka 595 har 1-14" i 22-250.

 

22-250 er en 1-14" patron og ment til å være et "laservåpen" til varmintskyting ut til 350-400m.

Skulle jeg skutt "langhold" med 224-kaliber hadde det blitt med 223 i 1-8" for mengdeskyting pga levetid på løp og tilgang på egnet billig fabrikkammo.

 

Jeg har skutt litt langhold i England og der er 595 meget populær til bygge rifler på. Den er mye stivere enn Rem700 og kloner som Bergara.

De fleste 595 til langhold der er kamret for 6br.

Links 595 koster mer brukt enn nye T3x..

 

Du kan jo montere ny BR-kvalitet pipe til egne spec i 595 til prisen av av de andre.

 

595'en på finn er et vanvittig godt tilbud. 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, fredriko skrev:


ja, jeg skyter rev med 150 grains i 30-06 idag, så om jeg går for 55 eller 60 grains v-max på 22-250 så er vel ikke det store forskjellen. 
 

Iflg nicket ditt regner jeg med du har Bergara selv 😁

er du fornøyd med avtrekket på den? 

 

Ja, jeg er fornøyd med avtrekket på min HMR i 6.5 Creedmoor. Justerbart (må ha av kolben) men det var bra slik det kom fra fabrikken. På grunn av at jeg leste så mye skryt om Triggertech sine avtrekkere, så monterte jeg en slik i min Bergara. Men forskjellen ble i grunn ikke stor, Triggertech er nok ennå ett hakk mer "glatt" og absolutt ingen kryp, men original Bergara er forbausende bra den også.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Spørsmålet for meg var: Kan jeg skyte 40gr. kuler i 7" stigning i kaliber 223 Rem?

Greia er jo.

 

40gr kuler i 1:7" kan gå helt fantastisk, eller ikke fullt så bra, det er ikke helt optimalt at de kulene går så mye fortere rundt enn de trenger. Og du risikerer vel at de sprenges i lufta?

Men, med 69-77-80gr kuler i 1:14" kan du på en god dag treffe en låve på 100m. Det ene er ikke optimalt, det andre virker ikke i det hele tatt.

 

Min 1:7" løp i 223Rem har skutt 55gr kuler veldig bra, helt på "Alexander Brude-nivå" omtrent, men jeg har ikke prøvd mange forskjellige. 55gr fabrikkammo gikk også helt OK. Men jeg kan også skyte 80gr kuler på 600m hold med god presisjon.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Tikka M595 med 22-250 magasin!! er en av de veldig få riflene som man kan enkelt kamre om til 6BR og få perfekt mating på uten å bruke masse penger på tilpassing. 

 

22-250 magasinet mater 6BR perfekt.

 

Og en 6BR med 1-8 løp er bedre enn 22-250 ut til 600m... og lenger.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yxnyCGzs1ok

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, M67 skrev:

Og du risikerer vel at de sprenges i lufta?

Som jeg skriver ovenfor, var det nettopp faren for mantelsprengning jeg var redd for. Så langt har jeg skutt 30 skudd med de nevnte kombinasjonene uten en eneste sprengning. Ikke det store antallet, men jeg har fått svar på mitt spørsmål - dette går uten problemer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil tru at ein spare løpet med reduserte ladningar, spørsmålet er vel kva han forige eigar har gjort dersom ein kjøper brukt.

Eg har ikkje sjølv hatt kaliberet men det er mykje krutt i forhold til .223 eks vis. Brukar jo dei same kulene.

Eit anna spørsmål er jo, kva vitsen er med 22-250 dersom ein planlegg og skyta mykje redusert, kan ein ikkje då lika godt kjøpa .223?
Litt for og imot, eg har 6,5x55 sjølv og skyt no ein del reduserte ladningar.

Tenker du brukt bør du kunna få ein god deal med 22-250 på bruktmarkedet, da kaliberet ikkje er av dei mest etterspurte.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Sitka skrev:

Eit anna spørsmål er jo, kva vitsen er med 22-250 dersom ein planlegg og skyta mykje redusert, kan ein ikkje då lika godt kjøpa .223?

Meget godt poeng. Jeg har aldri skjønt meg på disse som kjøper "høyhastighets-patroner" for så å drive med redusert-ladning. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Super XX skrev:

Jeg har aldri skjønt meg på disse som kjøper "høyhastighets-patroner" for så å drive med redusert-ladning

Det er et poeng, og når reduserte ladninger i tillegg har redusert presisjonspotensiale blir det uforståelig da de fleste oppgir at det er for å få presisjonsladninger og høy hastighet en kjøper våpenet. Med 22-250 kan en få god presisjon og høy hastighet, men det går på levetiden på løpet. Jeg tror ikke det blir mer enn 2000-2500 skudd før presisjonen blir dårlig.

Før en velger kaliber og patron mener jeg det er viktig å tenke gjennom hva våpenet skal brukes til. Skal en kun jakte, og det er ytelsen på jakt som er viktig kan 22-250 være et godt valg. Skal en trene med våpenet og bruke det til moroskyting i tillegg er .223 et mye bedre valg. Billig ammunisjon og løp som varer mer enn dobbel så lenge. Men statusfaktoren ved å ha super hastighet forsvinner når en velger patron som "alle" har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Super XX skrev:

Meget godt poeng. Jeg har aldri skjønt meg på disse som kjøper "høyhastighets-patroner" for så å drive med redusert-ladning. 

Jeg gjør sånt ,for meg handler dette om marginer .Føler meg mer komfortabel med en "høyhastighets patron" lada 2-3 grs under maks enn med en sprengladd standard patron .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2-3 grs under max er ikke det jeg først og fremst forbinder med redusertladning. Men uansett, hadde jeg skulle kjøpt en 22-250 fremfor en 223 rem så hadde det vært for å "trøkke" ut en 50grs kule i 1200m/s i stede for 1000. Disse 200m/s tilfører fint lite, men fart er gøy og man sikrer eksplosiv ekspansjon litt lengre ut i teig. For noen år siden var det noen i min omgangskrets som måtte ha 300winmag for å jakte hjort, men de var redde for løpsslitasje så de valgte å lade den nesten ned til 308win nivå. Veldig merkelig opplegg. Da må det være bedre å ta ut potensialet i en standardpatron. Det betyr ikke å sprenglade. Maxladninger er ikke farlige. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er ei greie jeg har etter en opplevelse med tregt hevarmsløft på et stående oppfølgningsskudd .Det gikk ikke så bra .Dette var patroner som var lada til max og det skjedde bare med den ene av 50 ,men da la jeg om ladestrategien .

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, moviken skrev:

Dette er ei greie jeg har etter en opplevelse med tregt hevarmsløft på et stående oppfølgningsskudd

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet.

Dersom du lader til et fornuftig nivå beregnet på varme dager og har kontroll på variasjoner i kruttvekt vil du ikke få slike problemer. Om du sprenglader etter gamle utgaver av ladeboken opptrer dette fort på en varm dag. Om du ligger et grain eller to under oppgitt maks er ikke det redusert ladning, men en fornuftig bruksladning.

Redusert ladning er når du lader så svakt at du er under min kruttvekt, eller du må bruke et raskere krutt for å få det til å brenne tilfredsstillende. F eks når du vil ha 30-30 hastighet i en 30-06 eller sub ladninnger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, moviken skrev:

Dette er ei greie jeg har etter en opplevelse med tregt hevarmsløft på et stående oppfølgningsskudd .Det gikk ikke så bra .Dette var patroner som var lada til max og det skjedde bare med den ene av 50 ,men da la jeg om ladestrategien .

Nei, tregt hevarmsløft er igrunnen et tegn på at du er over max.

 

2-3gr under "ladebokmaks" - altså der man får tydelige "trykktegn" er det som egentlig, iht, CIP, SAAMI er maks. "Max" slik hjmmeladere definerer det, med "den hardeste ladning man overlever", er noe forbanna tøv.

Ser en på 6.5x55 så er 900m/s ladninga til Norma ei maksladning. Hjemmeladeren kan slippe unna lenge med 920-930, men det er over maks. JEg vil ikke si at baneladninga engang er "redusert", selv om den bruker 10% mindre krutt og gir 70m/s mindre med samme kule. 
Rekruttladninga derimot, der en må finne på ting for å unngå problemer med for lavt trykk, vil jeg kalle "redusert". Slike ladninger i 22-250 vil jo også der gi mye lengre løpslevetid enn "maks" - en ser løpene varer dobbelt så lenge og mer, med rekrutt, enn med feltladninga i 6.5x55 - og da kan du jo kanskje klare 4000 skudd i 22-250

 

"Runder"...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å jeg som synes 223 er litt vel romslig i hylsa til rypejakta. Har planer om 221fireball til rypa og reven. Ligger randen til soting i 223en med n130 som er kruttet jeg har fått best presisjon med. Bruker fmj kuler rundt 50grs. Testet ut litt tyngre kuler tidligere for å slippe utfordringen med lavt trykk. Blir ikke bra resultat når de velter i mat- eller pelsvilt. Jeg vil si 22-250 er for spesielt intresserte hvis det skal brukes til rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, vux skrev:

Hvordan blir tunge kuler i 22-250 kontra lette på rypejakta mon tro. Mindre sjans for splatt med tung kanskje?

Min erfaring med tunge kuler i 223 er at kulene må være godt stabilisert. Kan ikke ligge på grensen av hva riflestigninga i børsa klarer å stabilisere, da kula kan velte ved anslag og lage splatt. Lette kuler med ønsket fart på omkring 800m/s og kaliber med stort hylsevolum kan bli utfordrende. Jeg liker lette kuler forde det skal mere til for at de velter, og om de velter har det ikke så mye å si da de er så kort.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte hvis man hadde ett ekstra løp med twist (1:7 eller 1:8) som stabiliserte tyngre kuler. Da vil jo farta bli redusert en del. Skjer det noe magisk med kula når man passerer 800m/s siden det blir mer griseri da?

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, vux skrev:

Skjer det noe magisk med kula når man passerer 800m/s siden det blir mer griseri da?

Andelen fugl som går til faen i splatt og sprut er mye mindre ved lav fart enn med høy ihvertfall. Kommer du ned i 5-600m/s treffhastighet, eller enda mindre, så begynner det å gå veldig greit. Og det samsvarer vel med 7-800m/s utgangshastighet for de fleste?

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vux skrev:

Tenkte hvis man hadde ett ekstra løp med twist (1:7 eller 1:8) som stabiliserte tyngre kuler.

Du må også huske på at med raskere snurr så øker faren for splatt. Så en video fra Q hvor de testa en 300 AAC Black out med henholdsvis 1 til 4 og 7 twist. I gel var kavitasjonen nesten dobbelt så stor for 4 kontra 7.

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, vux skrev:

Mulig det. Er det ikke lettere å få ned farta med en tyngre kule?

Da har jeg nok misforstått deg, jeg oppfattet innlegget ditt slik at det var riflestigningen som førte til redusert hastighet. Det er gammel overtro, det er så lite av energien i en slik kule som er rotasjonsenergi at det ikke har praktisk betydning for hastighet. Som du klargjør nå så er det korrekt at tyngre kuler får lavere makshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Den er god. Er ikke veldig flink å få ned alt skriftlig det som surrer i spekulatoren :-) 

 

Mulig VLD ikke er så bra for fugl, men 90gr VLD og 30gr N150 gir feks ca 800m/s i 50cm løp i følge GRT. Ser nå etterpå det var med COL 60mm. 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Hei, 

kjøpte inn Lapua tomhylser og noen 55gr FMJ så jeg kan begynne å lade når jeg får mi 22-250 rifle, 

meb stusser litt her, og det er nok jeg som overtenker her, men på hjemmesida til Lapua står denne kula jeg har kjøpt oppført som «223rem» mens på Vihtavouri sin ladebok så er det vitterlig denne kula jeg skal lade med om jeg ønsker 55gr i Lapua? 
er det bare fordi den er mest brukt i 223 at Lapua merker den som det?  Se bilder under

BEECF135-A0CF-45B6-B215-F617D78CEE27.jpeg

F63F0475-5001-49AD-A4EE-430DA5D25C3A.jpeg

46D97579-059F-451D-9861-4D8E57DAB46B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også prøvd ei kule som er litt tyngre, og som har litt bedre B.C enn 55 grains. Lapua 55 FMJ har B.C på 0.235     https://www.lapua.com/bullets/fmj/

 

69 grains Sierra Match King HPBT (B.C 0.301), prismessig ganske grei også:

 

https://www.norma.as/sierra-bullets/4458727/sierra-matchking-kuler-22-69gr--4-5g-matchking-kule-bc-0-301-100pk-hpbt

 

bilde.png.06ccd29d2d0dcd0cbefca2f013a23cb8.png

 

bilde.png.a25fa6dd551cb5e4cde2ba7c56925661.png

 

Ladedata Vihtavuori:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=6

 

Du kan nok klare rundt 880-900 m/sek. på denne med N-140 krutt.

 

Kulebane:

 

bilde.png.f4f51e3809203aa1fa96b9d6205410d6.png

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

På 26.6.2020 den 14.48, Per-S skrev:

 

Redusert ladning er når du lader så svakt at du er under min kruttvekt, eller du må bruke et raskere krutt for å få det til å brenne tilfredsstillende. F eks når du vil ha 30-30 hastighet i en 30-06 eller sub ladninnger.

Mente vel egentlig ikke redusert ladning ,men en ladning som fungerer uansett situasjon .Ser at jaktladningen min i .300 Wsm som ligger 6 grs under tabellmaks fortsatt har grei hastighet .Hvis man gjør som mange andre i dag ,kapper .308 pipa på 43 cm og lader litt forsiktig så ender man opp på 30-30 nivå .

 

På 26.6.2020 den 16.12, M67 skrev:

Nei, tregt hevarmsløft er igrunnen et tegn på at du er over max.

 

2-3gr under "ladebokmaks" - altså der man får tydelige "trykktegn" er det som egentlig, iht, CIP, SAAMI er maks. "Max" slik hjmmeladere definerer det, med "den hardeste ladning man overlever", er noe forbanna tøv.

Dette er mange år siden ,husker ikke ladningen .Godt mulig ladningen var over maks eller ei dårlig hylse eller slumsing med kruttvekta .Ting kan skje ,derfor foretrekker jeg litt romsligere hylser .For å ha litt å gå på trykkmessig .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...