Jump to content
40årskrisa

Trusetips :)

Recommended Posts

Noen som har tips om boksere som funker fint på lengre fjellturer sommerstid?  Jeg blir fort svett etter noen timer med sekk i varmen, og derfor også sår mellom rognposen og låret noe som er j.. ubehagelig (men tips: zinksalve er alltid med!).  Har testet litt forskjellig undertøy, men kan ikke si jeg enda har funnet en skikkelig god boxer til turbruk.....     

Noen som har erfaring med aclima, tufte, devold, comfyballs etc ?

Kjøpte løpeshorts uten sømmer på utsatte steder (sykkelshorts uten pute) og gikk ca 170km på fire dager på det meste, pungen og skrukken overlevde fint. Gå med smekken oppe for ekstra lufting og bytt til noe luftig (eller ingenting) når du ikke går etapper.

Holde det rent og pent der nede hjelper også. (Våtservietter er fint på tur men en vaskeklut og rent vann er like bra eller bedre hvis forholdene tillater det).

Blir det kjøttkaker så går det til nøds å tape lårene der det gnisser men da bør det virkelig tenkes på hygiene i forhold til infeksjoner. Skrukken og pungen tror jeg er umulig å få tapet fornuftig.

Till småturer sverger jeg til tynne ull-boxer.

Artig tema :-)

Mulig jeg bare ha vært uheldig, men de boxerne jeg har hatt i ull, har vært veldig slamsete i formen, og har derfor hovedsakelig holdt meg til syntetiske boxere.

Syntetisk forutsetter bytte hver dag, så om du skal pakke ultralett for 14-dagerstur eller thru-hike så kommer du ikke utenom ull. Om jeg kan bytte ofte så funker det meste av syntetisk greit. De beste jeg har er en håndfull Ullmax boxere (som ironisk nok ikke inneholder ett gram naturlig fiber) jeg fikk av dama for leeenge siden (10-15 år). Strikk, passform og alt er tipp topp fortsatt, og de utrolig luftig og tørker raskt. Trur ikke den typen selges lenger, desverre. Det de lager i dag ligner iaf. ikke på de jeg har

Svergar til Devold breeze tynn ullbokser, ikkje hatt problem etter det. Men dei varer ikkje evig.

Har du prøvd å gå "commando"? Mer luftig er ikke mulig med mindre du skal ha kilt eller skjørt/kjole :P

Problemet er ikke bokseren. Problemet er våt hud. 

Asiatene har svaret: talkum. Talkum holder huden tørr, og tørr hud gnager ikke. Gni rikelig med det på affiserte områder, og null gnagsår. 

Funker også på sydenturer og globaloppvarmede norske sommerdager.

2 timer siden, Skrueråmuttere skrev:

Asiatene har svaret: talkum. Talkum holder huden tørr, og tørr hud gnager ikke. Gni rikelig med det på affiserte områder, og null gnagsår. 

Hadde vært noe å prøvd på hælene kanskje? 

Det har jeg ikke prøvd, men det kan jo funke.

En gang sent på åttitallet ble jeg lurt til å teste et par engangs gnagsårsokker. De var nærmest noen store kaffefiltre med vokset innside og masse talkum. Husker ikke om de hjalp mot gnagsår, men de var akkurat like kjipe å gå med som de høres ut.

18 minutter siden, FNJ skrev:

Hadde vært noe å prøvd på hælene kanskje? 

Tror det er lite som slår sportstape der jeg da, må bare få det på før en får gnagesår...   Compeed er fint om en allerede har fått sår, men det er ubrukelig uten en runde sportstape på...  (nei, jeg jobber ikke i sportstape butikken haha)

Etter å ha gått Nijmegen-marsjen et par ganger forstår jeg spørsmålet :). For meg fungerte det veldig bra med silke-boxer. Silke har som kjent mange av de samme egenskapene som ull, men er gjerne lettere og luftigere. I tillegg var det fast rutine å smøre seg inn med vanlig baby/stellesalve for å redusere virkningen av friksjon. Sinksalve var ikke anbefalt som et forebyggende middel, denne blir brukt først når huden er blitt sår.