Jump to content

Lydemper og 22lr ammo


M18

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen fordeler med lydemper på 22lr annet enn bare mindre smell? Lurer også på om hvilke kuler folk bruker til å skyte 100 meter med, synes at jeg ikke får noe god samling med min cz 457, selv med innskytningsbukk.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med lyddemper er mindre smell, og ofte bedre balanse i rifla, den blir tyngre og mer framtung, noe som nesten alltid gir bedre skyting - spesielt i ustødige stillinger.


Jeg antar du med "kuler", mener patroner. Har du prøvd patroner som SK, RWS, og Eley - eller er du på CCI Std og TopShot (shit)? Det er veldig stor forskjell på 22LR patroner, og å prøve ulike er en god ide. Det er et utall merker og typer, og nesten umulig å liste opp alle. 

RWS , Club, Match, Special Match, R50, R100 - normalt bedre i den rekkefølgen

Norma 2
SK Std, SK Match

Eley Sport, Club, Team, Match, Tenex

 

Det kan selvsagt være noe feil med rifla di, eller det kan hende du ikke kan skyte ;) Men sannsynligheten er stor for at du bare har prøvd "feil" ammo. Hvor stor samlinger er det du synes "ikke er noe god" forresten?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja, tviler på at jeg bommer så mye med innskytingsbukken, skyter vanligvis med 308, gikk nå over til salong siden det ble dyrt.  
 

jeg har brukt cci og thunderbolt, prøvde ett par topshot nå forrige torsdag men fikk fortsatt samlinger på rundt 7-10 cm. 
 

er litt derfor je lurer på om det er noe fordel med lydemper, med tanke på selve skytingen. 
 

takker for svar👍🏼 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M18 skrev:

jeg har brukt cci og thunderbolt, prøvde ett par topshot nå forrige torsdag men fikk fortsatt samlinger på rundt 7-10 cm. 

Da har vi forklaringen. 

 

Med 22LR klarer en vanligvis ikke å skyte så små samlinger på 100m, som en kan klare med f.eks. 308. En kan klare 5 skudds-grupper nedi 10-12mm, og 10sk på 15-20, men en er offer for tilfeldigheter i ammunisjonen, og skyter en 20 skudd vil selv topp ammo spre 25-30mm. Den ammoen du snakker om kan godt spre 20cm på 100m om en skyter 20 skudd... Så finn bedre ammo.
Her er et par bilder fra litt testing jeg holdt på med for noen uker siden. 

 

Såvidt over 30mm, men 3.50 per smell

IMG_3930.jpeg.20bed66b997079fc236cc20dfd9a44e1.jpeg

 

Slurv fra skytter (meg) til å begynne med her

1471358534_IMG_3929(1).jpeg.d1697c70e1b5d1a0287ed3d170942691.jpeg

 

RWS Match koster 1/3 av Eley Tenex, så det er OK at den sprer litt mer. Koster vel 1.20

IMG_3928.jpeg.285abc0d79e8547fd1713dee52191cf5.jpeg

 

 

Geco Rifle, til 69 øre

IMG_6114.JPG.8848ef04e6d6f291bb20f6ebb5081ea1.JPG

 

Har ikke bilde at Top Shot, men har testet, og 50 skuddsgruppa omfatter treff i 9 over og 8 under, så høydespredningen er mer 16 enn 6cm- Det samme gjelder det jeg har sett av CCI Std - selv om en ofte kan skyte rett så små 5 skuddsgrupper med disse typene.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Som flere andre har skrevet. Kjøp bedre ammo. Ammoen du har er fin til å plinke blikkbokser og annet på 0 til 50 meter. Og koseskyting på samme avstander. Ut over 50m må du ha god ammo. Type slik som koster 1kr og opp. Billigste du bør prøve er Sk STD pluss og Eley Sport.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det noen som har prøvd litt store lyddempere på 22LR rifle med Hi-speed ammo som kan si noe om det hjelper noe særlig i forhold til en liten og kort demper ? Jeg har en CZ-455 med 43,5cm pipe og en Aimsport Rimfire demper, men med Hi-speed (overlyds) ammo så smeller den forbausende fælt. Med subsonic ammo demper den ganske bra, men selv der synes jeg den burde ha dempet bedre. Jeg er klar over dette med overlyds-kulesmellet, men her synes jeg det smeller mye verre enn bare kulesmellet fra den lille 22-kula.

 

http://en.aimsport.se/rimfire.html

 

Jeg har ikke noen større demper å prøve, men lurte på om f.eks. en A-TEC CMM-6 eller en Stalon RM med ekstra moduler (4 stk.) kan dempe overlyds ammo en del bedre.

 

https://stalonsilencer.com/sv/products/stalon-rm/

 

Jeg ser 17 HMR også er vanskelig å dempe, kun 22dB demping med A-TEC CMM-6

Med 22LR oppgir de 37dB med samme demper.

 

 

CMM-6.jpg

Edited by Bergara-Man
rettelse+tillegg link
Link to comment
Share on other sites

ikke det at jeg har prøvd med en diger demper på 22 lr da min lille demper fungerer utmerket. Men uansett demper vil jo overlyds ammo uansett bråke da det er selve kulen som lager lyden. At en 22 demper virker dårligere i cal 17 skyldes vel bare at det blir mer klaring mellom kula og kullene i demperen. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

ikke det at jeg har prøvd med en diger demper på 22 lr da min lille demper fungerer utmerket. Men uansett demper vil jo overlyds ammo uansett bråke da det er selve kulen som lager lyden. At en 22 demper virker dårligere i cal 17 skyldes vel bare at det blir mer klaring mellom kula og kullene i demperen. 

OK, men siden A-TEC har et egen varenummer på den 17 HMR-demperen, er det ikke da tilsvarende mindre hull for kula i denne ?

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

CMM-4 rimfire med 5 moduler er vel det beste jeg har prøvd av demping på .22 (foruten heldemper m porting). Det er også en veldig billig løsning.

Å dille med massive dempere på .22 er det ikke mye vits i, og hvorfor du skyter HV-ammo forstår jeg ikke - mer bråk og mer spredning er det siste en trenger på jakt.. Eley sub HP er veldig kurant for jakt i min mening.

 

PS: kjempekort pipe i .22 forbinder jeg bare med ubalansert våpen og mye mer bråk. Har ved flere anledninger testet ammo fra samme eske i tre rifler m samme demper (satt over på aktuell rifle under testing), hhv. CZ452 med 630 mm pipe, Våpensmia rekruttrifle m 625 mm pipe, og Sako Quad m 440 mm pipe. Demperen var en A-Tec CMM-4 rimfire, vi testet med 4-6 moduler. 5 moduler gav best resultat (4 dempet litt mindre og 6 gav ingen hørbar forskjell).

 

Quaden var uten tvil verst med samme ammo. Den bråkte tydelig mye mer, og skjøt overlyds svært ofte (de andre holder seg alltid underlyds med ammoen (kun sub- og standardammunisjon)).

 

Testet ved temp på ~10 og ~20 grader.

Etter dette har jeg absolutt 0 tro på korte piper i .22, særlig fordi en ved jakt gjerne ønsker balanse i våpenet ved stående skyting, samt best mulig demping.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

CMM-4 er vel utgått. CMM-6 er vel arvtakeren kanskje.... det er samme diameter (30mm) på dem tror jeg.

CMM-6 kommer standard med 6 moduler ser jeg, så det kan hende holder på High-speed ammo. Hvis ikke kan man kjøpe flere moduler løst tror jeg (har ikke sjekket).

 

Nå kan det vel være bra å ha litt fart på 22-ammo på jakt da. Så HV er vel ikke så dumt hvis man finner noe som samler brukbart. Jeg har ikke fått testet noe særlig med HV-ammo ennå, fordi den bråker såpass fælt at jeg ble litt irritert over lyden.

 

Ellers vil jeg helst ha skikkelig "overkill"-lyddemper, så er man sikker på at man har maks demping uansett ammo.

 

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Igjen så forstår jeg ikke greia - du vil ha minst mulig lyd, men du skyter HV-ammo, selv om du vet du aldri kan ta bort smellen av at kula bryter lydmuren?

 

Les litt om hva som skjer med kuler når de er transsoniske, Eley Sub HP er stabile i lufta og ekspanderer veldig konsekvent - hva HV-ammo gjør som ikke den eller tilsvarende gjør vet jeg ikke helt, men tipper det ikke er verdt bråket og den som regel dårligere presisjonen.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Mas-36 said:

Selv med denne demper smeller det når det skytes ammunisjon som bryter lydmuren. Men er helt stilel med sub og std ammo.005.JPG.953812ea945b54353eb40a37e638869b.JPG

Hva slags demper er det, er det en Sonic 35 ?

 

Slik jeg forstår det vil ei kort (43,5cm) pipe gi mer kruttgass-smell (med HV-ammo) ved munningen enn et langt løp (55-65cm). Jeg har litt tro på at antall moduler på lyddemper fra pipemunningen og utover vil  spille inn mest på 22LR HV, og at det er tett mellom platene inni demperen. Slik at kruttgassen får ganske mange "kamre" å passere før den kommer til utløpet av demperen. Selv om det er veldig liten kruttmengde i 22LR, så er det jo noe gasstrykk der som må bremses ned og dempes før gassen og kula når munningen av demperen.

 

I GRT ser man at beregning på utløps-gasshastighet ved munningen vises. F.eks. 6,5 Creedmoor med 140 grains Sierra MK kule med utgangshastighet 805 m/s har en utløps-hastighet på gassen på 928 m/s. Dvs. betydelig høyere enn kulehastigheten. Tregt eller raskt krutt har liten betydning ser jeg, det blir stort sett veldig likt. Men løpslengde har stor betydning på "Muzzle Pressure" (trykk ved munningen). Kort løp gir mye høyere trykk ved munningen, som de fleste vet.

Men beregninger på 22LR er vanskelig i GRT, det ligger ikke noe inne som jeg får noe greie på med blykule osv.

Men, eksempelvis på en 22 Hornet med 40 grains kule og 10grains N-110 krutt får jeg 3370 psi gasstrykk ved munningen med 60cm pipe og 4752 psi med 45 cm pipe.

 

Jeg vet ikke hva gasshastigheten ved munningen ligger på i en 22LR HV men....... Så det kan være at noe av gassen "stikker forbi" kula på utsidene av denne inni demperen og når munningen på demperen før kula kommer ut. 22LR kula er jo veldig kort, så når kula befinner seg mellom to kamre inni demperen med lang avstand imellom så kan gassen lettere slippe forbi. Det må jo være noe klaring rundt kula inni demperen. Men dette er vanskelig å finne ut av, det blir bare teori.

 

Men en ting er ganske sikkert: Hvis en 22LR rifle med kort løp og HV-ammo smeller mye mer med lyddemper enn rifle med langt løp, så er det jo ingen tvil om at det er lyddemperen som demper kruttgass-smellen for dårlig, fordi begge riflene vil ha overlydshastighet på kula. Og denne overlyds-smellen vil stort sett være den samme for begge riflene, men det kan bli noe forskjell på vinkelen på lydbølgen med ulik kulehastighet.

 

Man må bare prøve en lang demper med mange kamre og se om man hører forskjell. Jeg skal høre med lokal handler om jeg kan få testskyte noen skudd med en CMM-6 og så får vi se om det blir noen hørbar forskjell.

 

Jeg målte div. ammo i den rifla jeg har, og f.eks. CCI Velocitor lå rundt 440 m/s.

 

F.eks. Eley Contact Semi-Auto HP subsonic (det eneste unntatt CCI standard og Mini-mag etc., som lokal handler hadde inne for øyeblikket) lå på denne hastigheten (10 skudd):

 

328-336-332-330-330-332-332-328-329-335    

Disse var da rett rundt overlyd, men smalt ikke noe særlig, så de var helt på grensen.

 

Jeg fikk med en eske Lapua med rifla når jeg kjøpte den, disse lå i en eske for 17 HMR så jeg vet ikke hvilken type det var, men selger sa at det var noen veldig dyre Lapua patroner (Midas eller noe tror jeg). Hastighet målt:

 

320-315-314-316-317-313-311-313-317-318

 

Jeg finner dårlig med dB-målinger på lyddemping med 22LR der de sammenlikner subsonic og HV ammo med store og små dempere. Dessverre er noen målinger jeg finner på 22LR gjort med lydmålere som trolig ikke holder mål (for trege), slik at dB som vises er uvanlig lav (ikke korrekt).

 

Men her er en side der de har brukt riktig lydmålingsutstyr og de sier noe om 22LR i rifle:

Quote

Suppressed vs. Unsuppressed .22 Long Rifle

As expected, this smaller load had some of the lowest dB readings for the rifle calibers. The lowest average suppressed measurement of 119.34 dB came from firing 22LR Federal American Eagle Rimfire Suppressor 45gr. CPRN ammo with a 16″ Savage Mk II. Overall, we recorded an average of 119-129dB when firing all ammunition suppressed. These levels are comparable to the sounds you would experience when operating most power tools.

When shooting unsuppressed, this smaller caliber comes in at an average of 145-153dB, just slightly louder than the suppressed .308 rifles. It’s a level most people wouldn’t typically expect to see from these tiny little rounds.

 

https://www.americanpartisan.org/2019/07/silencer-guide-with-decibel-level-testing/

 

129dB med lyddemper er ganske mye, så en 22LR rifle (40 cm. pipe) med lyddemper kan bråke forbausende mye.

 

 

 

Edited by Bergara-Man
link
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bardp said:

Skal du ha HV ammo stille må du ha en lyddemper som er så lang at kulen er kommet ned i sub hastighet før den forlater demperen. Og da snakker vi vel om mange titals meter.

Det er jo ikke snakk om å få det helt stille. Overlyds kulesmellet kan jo ikke dempes. Les ovenfor det om kruttsmell vs. kort og lang pipe.

Link to comment
Share on other sites

Det du ber om går jo ikke - som påpekt av flere er det jo umulig å dempe overlydssmellet, det vil være der uansett. Dersom du vil ha minst mulig lyd utenom smellet må du belage deg på å bruke en lengre pipe.

Å spekulere i hvorvidt gass slipper forbi kulen inni demperen blir såpass meta/detaljgransking at jeg gjentar mitt råd - skal du skyte med minst mulig lyd, bruk standard-/subammo. Ikke HV.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Det er ikke det jeg prater om, jeg snakker om High-speed ammo og lyddemping av denne (kruttgass-smellen). Les ovenfor.

Alle/ de fleste dempere demper kruttgass-smellen mer enn godt nok. Og det er ikke stor (hørbar) forskjell. Derfor blir sub-ammo stille nesten uansett demper. Kula lager en del lyd uansett om den er subsonisk - skyt ammo med 200-250m/s så skal du se, men derfor blir det ikke helt stille. Noe lyd forplanter seg jo ut gjennom selve våpenet også. Men sjokkbølgen fra ei supersonisk kule er noe helt annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, da har jeg fått testet med en Stalon RM lyddemper med 4 ekstra moduler (modulsett).

 

Totalt er det da 11 moduler. Diameter er 36mm, Lengde blir 17,5cm.

 

https://stalonsilencer.com/sv/products/stalon-rm/

 

bilde.png.a80f23523d7ed5728c241f8b292f34c1.png

 

Having fun with Stalon W110 | Hunt My Passion

 

https://vaabenhuset.no/produkt/stalon-rm/

 

Den er forholdsvis dyr, men solid og skal tåle opp mot .22 Hornet står det.

 

Opp imot Aimsport Rimfire så er det tydelig hørbar forskjell på kruttsmellen, både med subsonic og High-speed ammo. Jeg skjøt CCI Standard, disse ligger tett ved lydhastigheten i den korte CZ-455 pipa (43,5cm), og Eley Force High Velocity. 1250 fps = 381 m/s.

 

?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.4iG34Yg1DX0hFxNJ6mCsaAHaFj%26pid%3DApi&f=1

 

Jeg sto langt fra reflekterende flater og skog og skjøt høyt ut mot blinkene ute ved 450m på skytebanen, og jeg vil anslå at RM'en demper ca. 10dB mer enn den lille Aimsport'en. Det var veldig tydelig forskjell.  Kulesmellen med refleksjoner fra bakken og vegetasjon ble mye mindre når man skyter høyt, samt det er en voll der jeg sto som faller rett foran beina mine ca. 2m ned mot myra på skytebanen, så kulesmell-refleksjoner fra bakken blir mye mindre der.

 

For øvrig samler Eley Force'n like bra som CCI Standard etc. på 50m. Så high-speed ammo bør ikke være mer unøyaktig enn Sub ammo. Men Federal High-speed (fra bulk-ammo 500 pakke) spredde mye ja.... Den var ikke brukbar i min børse i hvert fall.

 

bilde.png.93425a95e26d3567e35348647332a7bd.png

Edited by Bergara-Man
redigert bilder etc + link 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2020 at 5:06 PM, Mas-36 said:

@Bergara-Man Du skriver ikke brukbar presisjon. Med den RTPen. Hva snakker vi om da? Den ga 17mm i snitt på 50 meter i den ene CZen min. Dette var snitt av 8 stk 5 skudds serier.

 

Omtrent 25-30mm på 50m. Skjøt 4 stk. 5-skudds serier. To-fot og sandsekk under kolben bak.

 

Eley Force HV ligger ganske stabilt rundt 15mm. Prøvde i dag med lite vind.

 

Jeg hører det er mye mer smell og fart i Federal'en.

 

Men jeg sliter med for dårlig kikkertsikte og en kolbe som ikke passer meg så godt. Den originale kolben er for rett for meg, jeg skulle hatt noe justerbart til den rifla. Slik at jeg kunne fått kolbekappa mye lengre ned. Jeg har lang hals og blir liggende for mye framoverlent og det blir en ukomfortabel stilling som gjør at du blir fort sliten og kjei.

 

Jeg synes dette chassiet ser fint ut, men det koster jo en hel del da. MDT LSS-RF Gen2 for CZ-455. Jeg ville nok valgt den bakre kolben som heter SRS Standard Skeleton rifle stock.

https://aresmaxima.com/wp-content/uploads/2018/11/mdt-lss-rf-gen2-chassis-system-quarter-view-1000x667.jpg

 

bilde.png.6bebc805bf8b75e3f50716c384a4f0b4.png

 

https://mdttac.com/eu_en/lss-rimfire-chassis-system.html

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...