Jump to content

Identifisere patron


Sigurd

Recommended Posts

Hei!

Det ramlet noe inn her en dag, mest gammelt 7.62 x 63 som jeg skal skyte opp selv, men nederst i esken lå en liten tass. Jeg greier ikke men mine enkle midler finne ut av hva dette er. Så da kan jeg jo spørre her inne....? Bunnstempelet er veldig svakt og nærmest ikke-eksisterende, men jeg mener å kunne se at det står en "R" når man zoomer opp og får riktig vinkel og sola dekker for månen og Mars samtidig.

 

 

Ukjent #1.jpg

Ukjent #2.jpg

Ukjent #3.jpg

Ukjent #4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og bladde i "Cartridges of the world" (11. utgave, 2006) i går kveld, og måtte ta den fram igjen.

 

Det nærmeste jeg kom, er en (? eller to?? flere???) håndvåpenpatron som heter "380 Short & Long Revolver". I følge teksten skulle "38 Short Colt" være kopiert fra denne patronen.

 

I måletabellen er patronen utstyrt med .375 kule. De andre målene stemmer bedre, hylselengde .70, patronlengde 1,10, og bredde over ræva .426. Dette var målene for "380 Revolver", hvorvidt det dreide seg om "short" eller "long", er ikke opplyst.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mer sannsynlig at patronen i denne "samlinga" er til ei slaktemaske, enn til en forhenværende britisk revolver, sjøl om det var en Webley. Men nettopp derfor er det sannsynlig at slaktemaskepatronen er identisk med 380 Revolver, man tok utgangspunkt i en, på den tida, forholdsvis kjent patron, i stedet for å konstruere en ny fra bunnen. Patronmålene (ikke kula ?!?) er jo identiske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...