Jump to content

Lading rifle- og håndvåpenkaliber


Annish

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg regner med at dette er snakket om før, men jeg fant ikke noe ved å søke, så ikke bli sinna ;)
 

Har kjøpt større bolig, og kan derfor begynne å lade selv.

Jeg har behov for å lade 380 auto, 9mm (jeg er klar over alle diskusjonene om at dette ikke er besparende, så ikke ta denne diskusjonen her) og 6,5.

 

Finnes det ladepresser hvor man enkelt kan bytte på håndvåpenkaliber og riflekaliber?

Om det ikke går an, hva slags presser ville dere anbefale hvor det hvertfall er lett å bytte på .380 og 9mm? (Eller lader man short og vanlig 9mm på samme?)

 

Og om det er noe annet jeg burde tenke på, fyr løs (pun intended)!

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

380acp (#3 plate) kaaaaan gå på 9'er shellplate (#5), men skal ha 38SC/223 shellplate, spørs litt på hylsene. 

feks.  38SC gjør jeg det med hell når jeg ikke orker bytte shellplate og bytter mellom 9 og 38 super i litt skjønn forening. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Think! said:

Dillon 650/750 er litt overkill om han bare skal lade 1000 patroner av hvert kaliber pr år. Men det finnes turret presser eller forester coax der du enkelt bytter kaliber/dier.

6,5 kommer det ikke til å være veldig mye av. Kanskje 200 i året. Men 9mm går det mye av (ipsc).
Men ja, prisen på 650 var litt avskrekkende. Så en video på YouTube med en kar som lada 9mm på en 550, og det så jo veldig enkelt og greit ut- så jeg skulle gjerne hatt noe i den gata. Regner med at 650 er samma bare bedre? Er det andre merker som kanskje er hakket billigere?

Link to comment
Share on other sites

På 19.6.2020 den 19.25, Annish skrev:

6,5 kommer det ikke til å være veldig mye av. Kanskje 200 i året. Men 9mm går det mye av (ipsc).
Men ja, prisen på 650 var litt avskrekkende. Så en video på YouTube med en kar som lada 9mm på en 550, og det så jo veldig enkelt og greit ut- så jeg skulle gjerne hatt noe i den gata. Regner med at 650 er samma bare bedre? Er det andre merker som kanskje er hakket billigere?

 

Du skrev innledningsvis at du visste det ikke lønte seg å lade 9mm. 

 

550 er bare smerte å lade noe man skyter i volum på, mangelen på autoindex gjør også at den alene er ansvarlig for majoriteten av kabooms og squibs. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, aps said:

 

Du skrev innledningsvis at du visste det ikke lønte seg å lade 9mm. 

 

550 er bare smerte å lade noe man skyter i volum på, mangelen på autoindex gjør også at den alene er ansvarlig for majoriteten av kabooms og squibs. 

 

 

Grunnen til at jeg nevnte det om 9mm og pris er at jeg så mange andre diskusjoner om lading her ofte ble vridd inn på om det lønner seg eller ikke. Jeg gjør ikke dette nødvendigvis for å spare masse penger, men vil kunne finne en perfekt oppskrift for min skyting og utforske. Var bare ikke interessert i at folk skulle hive seg inn i diskusjonen og krangle på om det lønner seg eller ei å lade 9mm. 
 

Men interessant det du sier om 550. Hva er autoindex? Tydeligvis noe jeg vil ha 😅

Link to comment
Share on other sites

550 snurrer ikke shellplaten hver gang du drar i spaken, så dytter du den før du har dratt i spaken har du squib, glemmer du snurre og dra i spaken så har du dobbeltladning.

USPSA sin spørreundersøkelse og ymse annet kroner den til kongen av squibs og sprengte våpen nettop på grunn av dette. 

 

Ikke la deg lure til å tro du kan lade deg til noen fordel i IPSC ;) IPSC er 99.99% skyttern desverre, spesielt i divisjonene det skytes minor. 

At det er gøy å leke/lade/lære derimot, det er mer greia. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, aps said:

550 snurrer ikke shellplaten hver gang du drar i spaken, så dytter du den før du har dratt i spaken har du squib, glemmer du snurre og dra i spaken så har du dobbeltladning.

USPSA sin spørreundersøkelse og ymse annet kroner den til kongen av squibs og sprengte våpen nettop på grunn av dette. 

 

Ikke la deg lure til å tro du kan lade deg til noen fordel i IPSC ;) IPSC er 99.99% skyttern desverre, spesielt i divisjonene det skytes minor. 

At det er gøy å leke/lade/lære derimot, det er mer greia. 

Det var leke og lære jeg var ute etter :) 

Jeg er 100% klar over at mine mikes kommer fra meg og ikke kulene jeg skyter med 😂
 

Men takk for info. Jeg vil helst ikke stå der med skjegget i postkassa og sprengt pistol, så da vet jeg at jeg må gå for autoindex. 
 

Men finnes det noen billigere alternativ til Dillon, som allikevel er allright, og som ikke gjør at jeg vil bytte ut etter 200 ladinger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler Dillon Square Deal til 9mm, og ei annen presse til 380 og 6.5. Da får du autoindex for 9mm, og ei ferdig oppsatt presse til det kaliberet du lader mye av. Disse kan du få brukt til rundt 4000 på finn av og til. Jeg har selv 3 stk Square Deal, og to Lee presser. Disse er montert på ei plate som jeg enkelt kan bytte på ladebordet. Da er det ikke noe ork å lade andre kaliber. Tenker på å skaffe en eller to 550 presser til riflekaliber som det lades mye til. Square Deal pressene er kun til pistolkaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Legg inn et fast søk på Finn etter Dillon 650 om du vil lade pistol og rifle på samme presse. Noen bytter til 750 eller legger opp lading og da kan du ofte få ferdig oppsatt presse til enten 9mm eller 6,5x55 til en hyggelig pris. Har sett ferdig til 9mm ute til salgs til 9000.- og ca. samme for en i 6,5x55.

 

Fordelen med 650/750 er at de kan bygges ut med ekstrautstyr om basillen biter deg :)
Hylsemater, kulemater, lys-kit, etc. etc.

 

Om du har plass til flere kan du som nevnt kjøpe 1 eller 2 Square Deal for å lade pistol og en en-stasjon for rifle (SD er for kort for rifle). Det ligger 3 stk Square Deal på Finn nå fra 2600.- til 4500.-
Obs på at Square Deal ikke bruker standard dier så du må kjøpe disse fra Dillon sammen med konverteringssett.

 

Du kan også kjøpe diverse andre progressive presser (Lee etc) og de fungerer men det er en grunn til at det er egne tråder her med all slags tips og triks man bør kunne for å få noen av disse til å gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...