Jump to content

5.56/223


ratatatat

Recommended Posts

Jeg i min enfoldighet skrev 5.56/.223 i våpensøknaden fordi jeg trodde det gikk an.

 

Grunnen til dette var at jeg tenkte at ok jeg har en 223-rifle som jeg vanligvis kjøper skudd til hos xxl e.l Så skjer det fantastiske at noen plutselig, og helt lovlig selvfølgelig tilbyr 5.56 ammo som jo er NATO-ammunisjon til en langt hyggeligere pris. Jeg tenkte også at siden disse kaliberne er stort sett prikk like og går om hverandre til en viss grad, at det var greit å gjøre det slik

 

Nå har jeg fått brev om at det gjør det aldeles ikke, så jeg er nødt til å velge og da er det vel .223 jeg bør ta?

 

siden jeg legger denne her under lover og regler, så kommer et lite tilleggsspørsmål. Hvorfor er det slik?

 

Link to comment
Share on other sites

Velg .223

Om det mot formodning skulle bli salg av 5.56 til sivile her i landet, vil du få kjøpt dette med .223 våpenkort, på samme måte som du kan kjøpe .38 med .357 våpenkort.

 

(nei, det finnes ingen praksis som beviser at dette faktisk er korrekt, men jeg satser en femmer på at det stemmer allikevel)

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet så skulle du kunne få den søknaden innvilget og da kunne kjøpt rifle som har løp stemplet .223 eller .556.

Når det er sagt, så er det vel kun AR-15 rifler i Norge som muligens har 556 stemplet på løp.

 

Ellers er det ikke noe stress å kjøpe 556 med våpenkort i 223 (muligens du ville fått noe kødd hos XXL fra en ungdom som kun følger instrukser). Er akkurat som å kjøpe 308 på 7,62x51 våpenkort og vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. Jeg har nå svart til våpenkontoret at det blir .223 selv om kanskje 5.56 hadde vært bedre. 5.56 kan jo bruke .223 ammo uten problemer, mens .223 kan få problemer med 5.56 såvidt jeg har forstått. Jeg kjøper meg vel uansett en .223 og bruker .223 ammo til denne så problemet er ikke stort.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke-eksisterende. All sivil ammo kjøpes som 223, og de fleste nye rifler i dag kan skyte 556 uproblematisk. Mange er også stemplet 556. Det eneste du risikerer er at rifla du vil ha er ei av de som er stemplet 556...

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, ratatatat skrev:

 5.56 kan jo bruke .223 ammo uten problemer, mens .223 kan få problemer med 5.56 såvidt jeg har forstått.

Om jeg skal tillate meg å være både litt nøktern og overfladisk på en gang vil jeg si at jeg tror dette problemet ikke eksisterer andre steder enn på Youtube.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kammerdimensjoner er forskjellig i løp kamret for 5.56 vs .223. 5.56 som militærpatron er ladd for høyere trykk, og har noe lenger hals. Søk gjerne på nettet, så ser dere dette. Jeg sjekka rundt dette før kjøp av rifle i.223, og finner det naturlig å oppklare i tråden. Det er for øvrig diskutert også her på kammeret tidligere: https://www.kammeret.no/topic/4142-556nato-og-223rem/

 

Rent prinsipielt er kammerdimensjoner forskjellige, og våpen merka 5.56 er det grunn til å anta har dimensjoner ihht patron. Hva som «går omhverandre» er egentlig uvesentlig. Men utifra fakta, bør man se mulige problemer med å skyte 5.56 i rifler kamra for .223. Siden kammeret.no skal ha faglig tyngde, er det viktig at vi er presise.

Link to comment
Share on other sites

Kan du vise meg én dokumentert hendelse hvor bytting av 5,56 og .223 var et problem i et moderne våpen?

On 3/30/2019 at 6:36 PM, BC.Airn said:

Skal litt til for å avlive ei myte, veit du 👻

Greitt med synsing, men kanskje litt mer utdyping og objektive fakta. Vi er alle tjent med dèt.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Ar-15

Mini-14

Kimber

Mossberg. 

 

Medium dyr. 

Billig. 

Dyr. 

Billig. 

 

Fire produsenter, fire forskjellige piper. 

Aldri hatt problemer med testing av mil556 vs siv223. Ikke feilfunk, ikke klebing, ikke presisjon. Skutt gammal og ny mil, sporlys, blykjerne, stålkjerne.

 

Nå er ikke dette massive data, men en indikasjon på at det kanskje ikke eksploderer hver gang. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, BC.Airn skrev:

Søk gjerne på nettet, så ser dere dette. Jeg sjekka rundt dette før kjøp av rifle i.223, og finner det naturlig å oppklare i tråden.

 

Hvis man skal oppklare er det fint å kunne dokumentere sin påstand, faktiske tall og hendelser der dette er et problem. Ikke komme med bunnløse antagelser.

 

Ellers minner dette veldig om google-eksperter som finner noe tilfeldig på nettet og antar alt som sannhet, på tross av det folk vi vet har betydelig erfaring sier. De fleste AR rifler selges som 5,56 som std, men det er 223 som kjøpes av ammo. Hvis dette faktisk var et problem, hadde ikke det vært tilfellet.

 

Det er noe med å ikke blåse opp teoretiske problemstillinger...det er mange som er eksperter på papiret uten mye reell erfaring.

Link to comment
Share on other sites

5.56 kammer er marginalt større den 223 da 5.56 tenkt for å sikkert repeter full automatisk med minst mulig risiko for problemer.
 

5.56 kammer har også en lengre hals og parti frem til riflingen (freebore) da de skal håndtere kuller som gjerne ikke har bly kjerne og da er lengre den tradisjonell bly ammo. 
 

Militær 5.56 med stål kjerne i 223 rifle kan en risikere at kulen sitter i riflingen. Det er også kuler som sporlys som er betydelig lengre da de er fylt med sporlys kjemikalier og ikke stål/bly; vekten bli da kompensert med en lengre kule. lader en med en slik i ett 223 kammer blir trykket høyere. 
 

Om en får ett katastrofalt utfall på en ny rifle første gang er usannsynlig men det blir jo som å si at det går bra de fleste gangene å ikke bytte utslitte bremser på bilen også. Det går bra helt til det ikke gjør det.. 

 

så får hver enkelt bestemme hvor mye risiko en selv ønsker å ta men det er ikke hensiktsmessig å argumenter på det rent fakta forskjellen som er i SAAMI spesifikasjonen på kammer og COL på disse to kaliberene. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å skyte .223 i 5,56 kammer, men motsatt kan være problematisk.

Det er årsaken til at SAAMI har listet dette som potensielt farlig.

Risikoen med nyere våpen er vel nær null, men de første .223 våpnene som kom på markedet var brotsjet for .223 med lett kule. På den tiden hadde 5,56 også lett kule, men det som i dag heter "5,56 mm Nato" er ikke samme ammunisjonen som ble introdusert på 60-70 tallet, nå har ammunisjonen en lang og tung kule og et annet kammer. Om denne ammunisjonen brukes i en av de tidligste .223 riflene er det fullt mulig at det vil gi overtrykk og problemer.

Det er jo dette som er årsak til at .223 finnes i flere utgaver som er beregnet for nyere tyngre kuler.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved flere anledninger sett at Forsvarets blyfrie 5,56 har generert et stort overtrykk, med resultat at hetter og hylser skiller lag. Hettene har ofte da samlet seg i avtrekkermekanismen hvor de fororsaker ytterligere problemer.
Dette gjelder kun noen lotter med denne amunisjonen, andre lotter fungerer fint i sammen våpen. Hvilke skader dette overtrykket i værste fall kan påføre våpen og skytter har jeg ingen forutsettning for å spekulere i. Men det sagt så vil jeg anbefale alle som erfarer at hylser kastes ut av våpenet uten hetter å aslutte skytingen, med denne ammoen umiddelbart.

Våpnene det er snakk om i disse tillfellene er utgaver av AR-15 plattformen.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Kan du vise meg én dokumentert hendelse hvor bytting av 5,56 og .223 var et problem i et moderne våpen?

 

Ole

Lurer på om du rett og slett ikke evner å forstå, eller om du faktisk ikke reelt forstår...

 

Ikke hørt om SAAMI, kanskje? https://en.wikipedia.org/wiki/Sporting_Arms_and_Ammunition_Manufacturers%27_Institute  Starte her, litt «opplesing» tør være interessant. Videre kikke litt på link fra kammerets tidligere tider: https://www.kammeret.no/topic/4142-556nato-og-223rem/ For så å se på innlegg i denne tråden. Tror nok  bl.a  @Per-S er verdt å lytte til. Kanskje lese to ganger…han går mange ganger uttapå flere herinne. Så kan vi stadfeste to forhold: At dimensjoner/kammerdimensjoner prinsipielt er ulike for de to ulike patronene 5.56 og .223. Og samtidig at det å skyte 5.56 i våpen kamret for .223 kan være «potensielt farlig». Vi skal være rak i ryggen når vi omtaler fakta. Mange som leser gode innlegg herinne, og det er viktig at debatten er saklig (lun humor er viktig) og at man virkelig fatter poenget i trådene. Da finner man mye interessant materiale på forskjellige nettsteder. Og for de av oss som kan sortere søkeresultatene, så finnes mye kunnskap og lærdom. 

 

Men det kan være vanskelig om man har så sterk trang til å kommentere absolutt alt umiddelbart, at innleggene publiseres uten nødvendig faktasjekk og modningstid. Høyner ikke akkurat kvalitetsnivået, da…

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, msteiro skrev:

 

Hvis man skal oppklare er det fint å kunne dokumentere sin påstand, faktiske tall og hendelser der dette er et problem. Ikke komme med bunnløse antagelser.

 

Ellers minner dette veldig om google-eksperter som finner noe tilfeldig på nettet og antar alt som sannhet, på tross av det folk vi vet har betydelig erfaring sier. De fleste AR rifler selges som 5,56 som std, men det er 223 som kjøpes av ammo. Hvis dette faktisk var et problem, hadde ikke det vært tilfellet.

 

Det er noe med å ikke blåse opp teoretiske problemstillinger...det er mange som er eksperter på papiret uten mye reell erfaring.

Den var under beltestedet, hadde ikke ventet den fra deg...

Spesielt når jeg farer med fakta her...ikke bunnløse antagelser.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BC.Airn said:

Lurer på om du rett og slett ikke evner å forstå, eller om du faktisk ikke reelt forstår...

 

Ikke hørt om SAAMI, kanskje? https://en.wikipedia.org/wiki/Sporting_Arms_and_Ammunition_Manufacturers%27_Institute  Starte her, litt «opplesing» tør være interessant. Videre kikke litt på link fra kammerets tidligere tider: https://www.kammeret.no/topic/4142-556nato-og-223rem/ For så å se på innlegg i denne tråden. Tror nok  bl.a  @Per-S er verdt å lytte til. Kanskje lese to ganger…han går mange ganger uttapå flere herinne. Så kan vi stadfeste to forhold: At dimensjoner/kammerdimensjoner prinsipielt er ulike for de to ulike patronene 5.56 og .223. Og samtidig at det å skyte 5.56 i våpen kamret for .223 kan være «potensielt farlig». Vi skal være rak i ryggen når vi omtaler fakta. Mange som leser gode innlegg herinne, og det er viktig at debatten er saklig (lun humor er viktig) og at man virkelig fatter poenget i trådene. Da finner man mye interessant materiale på forskjellige nettsteder. Og for de av oss som kan sortere søkeresultatene, så finnes mye kunnskap og lærdom. 

 

Men det kan være vanskelig om man har så sterk trang til å kommentere absolutt alt umiddelbart, at innleggene publiseres uten nødvendig faktasjekk og modningstid. Høyner ikke akkurat kvalitetsnivået, da…

 

 

Kanskje jeg skal svare med samme mynt og spørre om du noensinne har hørt om CIP..? Tror du vet innmari godt at jeg vet hva SAAMI er, så slik pissekonkurranse skjønner jeg ikke helt greia med.

At du liker å presentere deg selv som en som trenger harde fakta og alltid skal roe ned diskusjoner med "Nå må alle herinnè være saklige..." betyr dessverre ikke at du automatisk har noe trumfkort som gjør at dine argumenter slår alle andres.

Du evner kanskje ikke å forstå at CIP er mye mer relevant i Europa enn hva SAAMI er - og i tillegg forstår du kanskje ikke heller at SAAMI siden starten har operert med lavere trykktall på det ALLER meste enn hva CIP har. Kanskje CIP har bedre advokater og SAAMI er redde for Bubba med pistolkrutt, hva vet jeg, jeg må sikkert finne noe håndfast slik at du tror meg. Fakta er uansett at CIP opererer med samme trykk på .223 Rem og 5,56 NATO. Se her:

https://www.cip-bobp.org/homologation/uploads/tdcc/tab-i/tabical-en-page86.pdf

 

Hva SAAMI definerer 5,56 NATO som er egentlig helt irrelevant, fordi det er (et underorgan for standardisering i) NATO som har bestemt dimensjoner og trykk på denne patronen (sammen med de andre NATO-patronene 9x19, 7,62x51 og 12,7x99).

Dette fremkommer også av SAAMIs frivillige anbefalinger.

Quote

 

https://saami.org/wp-content/uploads/2019/02/ANSI-SAAMI-Z299.4-CFR-Approved-2015-12-14-Posting-Copy.pdf

Voluntary Industry Performance Standards for Pressure and Velocity of Centerfire Rifle Ammunition for the Use of Commercial Manufacturers

 

 

Klar for en liten "newsflash"?

 

Produsenter i CIP-land følge krav.

Samme krav stilles til eksport, så om du kjøper en rifle eller en eske ammunisjon fra et CIP-land vil dette måtte følge CIP-krav.

I tillegg kan jeg derfor tilføye at en amerikansk rifle innført til et CIP-land vil trykkskytes til CIP-krav - dersom en amerikansk rifle derfor ikke tåler europeisk trykkstandard på 223 kan den ikke selges her.

 

Produsenter frivillig tilknyttet SAAMI kan velge å følge anbefalinger.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Per-S skrev:

Det er ikke noe problem å skyte .223 i 5,56 kammer, men motsatt kan være problematisk.

Det er årsaken til at SAAMI har listet dette som potensielt farlig.

Risikoen med nyere våpen er vel nær null, men de første .223 våpnene som kom på markedet var brotsjet for .223 med lett kule. På den tiden hadde 5,56 også lett kule, men det som i dag heter "5,56 mm Nato" er ikke samme ammunisjonen som ble introdusert på 60-70 tallet, nå har ammunisjonen en lang og tung kule og et annet kammer. Om denne ammunisjonen brukes i en av de tidligste .223 riflene er det fullt mulig at det vil gi overtrykk og problemer.

Det er jo dette som er årsak til at .223 finnes i flere utgaver som er beregnet for nyere tyngre kuler.

Avslutter mitt engasjement i tråden med å sitere noen kloke ord, og ønsker trådstarter riktig så lykke til med rifla si 😄

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/20/2020 at 6:17 PM, BC.Airn said:

Avslutter mitt engasjement i tråden med å sitere noen kloke ord, og ønsker trådstarter riktig så lykke til med rifla si 😄

 

Takk for det. Ser at det har vært stort engasjement i tråden her.

 

Kan forsåvidt opplyse om at våpensøknaden har gått igjennom, og det etter bare to uker nå i corona-tider. Må være ny rekord.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk også slik at ikke alle kaliberbetegnelsene finnes i politiet sin liste over kalibere,og de utsteder våpenkortet med den betegnelsen de har på kaliberet.

Du får feks ikke 7.92x57 på kortet på Mauseren din,du får 8x57S.Dvergversjonen 7.92x33 derimot heter 7.92x33 på listen deres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...