Jump to content

Nye regler for plomberte våpen


Halvor1234

Recommended Posts

Hei

 

Har en plombert ak-47 kjøpt for 20 år siden. Plombert etter datidens regler, altså borret og tettet løp, resten av delene inntakt.

 

Er det kun hvis jeg eventuelt selger den videre at den må plomberes på nytt, eller er det å eie den nå også ulovlig? 

 

Link to comment
Share on other sites

Slik forslaget ligger i dag kan du behold den med god samvittighet.
Mn skal du selge den etter 01-10 i år så må den replomberes og godkjennes av kripos før du lovlig kan selge den. Frem til 01-10 i år så kan du også fritt selge den.

Men man vet aldrig hva det endelige blir det kan i hverste fall bli at alle må replomere å registrere de plomberte våpen man allerede innehar.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan står det til med lovligheten dersom man eier både en slik, og man har en helt lovlig AK variant i skapet i tillegg? Er man da plutselig kriminell?

Har tenkt på dette i forbindelse med annonser jeg har sett hvor det selges åpenbart dårlig plomberte AR15 varianter med intakt fullauto lower. Vil det være lovlig for andre å eie en slik, men ikke for meg som eier AR15 fra før av, siden jeg da teknisk sett har resten av delene som skal til for få den operativ?

Link to comment
Share on other sites

Lower er en søknadspliktig våpendel som man må ha tillatelse fra politiet til å eie. Som jeg tolker loven, så lenge den ikke er gjort varig ubrukbar og er fullt funksjonell, trenger kun å ta den av og sette på en ikke plombert uper, så er det forbudt å eie denne uten tillatelse fra politiet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...