Jump to content

Våpengarderobe bygd rundt Sauer 200 STR


Rønningen

Recommended Posts

Hei

 

Dette blir vel en repetisjon av ting som har vært beskrevet opp og ned her på kammeret, jeg får inntrykk av at stort sett alt har blitt besvart både en og to og tre ganger.. Men jeg prøver meg allikevel.

 

Jeg har en våpengarderobe bestående av ett stykk Sauer 200 STR, 74cm pipe og Delta Stryker på toppen. Denne funker så det griner på bane, men jeg ser heller mørkt på å dra den med meg i skogen. I tillegg ser jeg at jeg må få på plass en .22 for å få til litt rimeligere mengdetrening, samt skyte innendørs 15m når været ikke er som i dag. Spørsmålet om jeg til stadighet kommer tilbake til er:

 

Skal jeg bygge om Saueren til jakt/jaktfelt-rifle, med lettere stokk og kortere/tynnere pipe, og kjøpe en .22 i tillegg?

 

eller

 

Skal jeg bygge om Saueren til .22 når været drar seg til, og kjøpe en dedikert jakt/jaktfelt rifle i tillegg?

 

Det er fordeler og ulemper med alt. I dag heller jeg mot alternativ 2, da Saueren har rykte på seg for å ruste litt lett, samt at den jo strengt tatt ikke er et jaktvåpen.  

 

Rett svar er kanskje å kjøpe en "ekstra" sauer i .22 PLUSS dedikert jaktrifle, men så var det dette med å forsøke å holde kostnadene under en tilsynelatende kontroll..

Link to comment
Share on other sites

Alle svarene er riktige, og fungerer, både hver for seg og samlet. 200STR kan bygges om med en McMillan, KKC eller GRS-stokk, ei kortere pipe, og et mindre sikte - men da er det bare låskassa igjen, og du har betalt nesten for to rifler - og du må bygge om, og du må bygge om til 22.

Så du blir lei, og kjøper 2-3 Sauere til... Det fungerer veldig bra, og du kan etterhvert som du samler deler, bygge nesten hva som helst...

Så blir du lei av "ustabilitieten" i ei rifle du bygger om hele tiden (fordi det er gøy) og kjøper ei std. jaktrifle til jakt, og kanskje tilogmed ei "hel" langholds eller jaktfeltrifle, som du heller ikke bygger om hele tida... Kostnadene fordeler du over tid

 

Hvordan vet jeg dette 🙄

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

"Våpengarderobe"-begrensninger gjelder jo (foreløpig ?!? 😟 ) bare jaktvåpen, for sporstsvåpen er det bankkontoen (og den hjemlige "finansministeren"?) som setter grenser.

 

6 minutter siden, M67 skrev:

Hvordan vet jeg dette 🙄

 

Det er nok flere enn @M67 som har erfart at det er adskillig greiere å ha våpen som er egnet, og klare, til det aktuelle bruket, enn å ha noe som egner seg sånn noenlunde, eller som man må skifte pipe, skjefte, diopter/kikkert på, for å kunne ta med på banen, for en times trening.

 

Pipa til STR 200 i kaliber .22 LR er lettere enn banepiper i grovkaliber. Våpnet blir derfor ikke (særlig) tyngre enn øvrige "treningsvåpen", og så har man et våpen som man kan konkurrere med både på 15 og 100 meter i DFS "NV"-klasse, hvis man skulle få det for seg.

 

STR 200 har den (merkelige?) egenskapen at bruktvåpen har holdt seg tett på nyprisen i 30 år, markedet ser aldri ut til å bli "mettet". Tvert i mot, kanskje går prisene på godt brukte våpen opp?

 

https://www.kammeret.no/topic/90237-skal-sauer-avvikle-fabrikken/?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, bardp skrev:

Har nå 4 stykk sauer 200 STR  2 i 6,5x55 og to i 22 lr men ingen av de er registrert til jakt. Til det formålet finnes det bedre alternativer.

Hva de er "registrert" til betyr vel ingen ting? Men det finnes bedre alternativer, ja. Allikevel fungerer en 200STR helt utmerket på jakt, jeg har brukt den på flere ukes-turer i Skottland i vedvarende regn (og sludd) uten noe som helst problem. Den er ikke rustfri, men det går an å vedlikeholde våpen.Med 40cm pipe i 308 og lyddemper, og en av de stokkene jeg nevnte, så er det ei lita, hendig og velskytende rifle. Den er ikke lett, men det gjør meg ingen ting, det er lengden som er et problem i skogen. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som alternativ 3 kanskje seiler opp som vinneren her - Sauer .22 til trening/15m (evt gå omveien via ombyggings- og kompletteringssett - jeg ser fint lite STR 200 i .22 brukt og fornuftig pris, eventuelle tips mottas med stor takk), og dedikert jaktrifle. Jeg ser litt på Sako S20 eller T3x, begge i rustfri utførelse.

 

S20'en er jo hakket dyrere, men om jeg forstår konseptet er den allerede beddet og det kommer jo til "fradrag" på prisforskjellen. Den er jo også ganske ny, så det kan jo fort hende det er noen barnesykdommer man gjerne skulle vært foruten. I tillegg kommer den ikke i 6.5x55 - men jeg er usikker på om man vurderer dette som en stor ulempe? 

 

Takk for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Ja, uten tvil gode råd, jeg er sikker på at dedikerte rifler er det eneste som vil funke i lengden. 

 

Så jeg gjorde det stikk motsatte og kjøpte bredvold skjefte og kort S&L pipe hos skytterlinken. Impulskjøp blir stort sett vellykket er min erfaring (not). Så da kan man gå inn i ferien med visshet om at en god porsjon av feriepengene har hatt en flott tur ut av vinduet, og så er det bare å begynne på søknadsprosess for dedikert(e) rifle(r) når ferien er over.  Men, bedre skyttere enn meg har åpenbart trådd den stien før meg, så jeg tenker jeg går i kjent terreng, og hu mor har vel ikke så mye inni det våpenskapet  hu sku' ha gjort uansett, så vi lar det bli mellom oss, eller hva? Jotakkdu. 😆

 

Får iallefall en artig dag på skytebanen i neste uke når nytt oppsett skytes inn og testes. :)

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Rønningen skrev:

Ja, uten tvil gode råd, jeg er sikker på at dedikerte rifler er det eneste som vil funke i lengden. 

 

Så jeg gjorde det stikk motsatte og kjøpte bredvold skjefte og kort S&L pipe hos skytterlinken. Impulskjøp blir stort sett vellykket er min erfaring (not). 

 

Joda, men det er jo en kjennsgjerning at man lærer mer av egne feil enn andres, og jo flere ganger man gjør samme feil jo mer lærer man...sånn er det bare

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En må ha en egen Sauer i .22LR. Ombygging er for upraktisk. Fikk dette rådet av en venn dagen før jeg skulle bestille ombyggingssett, og jeg har aldri angret. Innspart på ammokostnader på et år.

I første omgang kan du jo kappe en gammel pipe og bruke denne til jakt. Så blir det eget jaktvåpen når kontoen tillater det.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Rønningen skrev:

I tillegg kommer den ikke i 6.5x55 - men jeg er usikker på om man vurderer dette som en stor ulempe?

 

For jaktbruk er jo usikkerheten rundt "blyforbud" etc. et moment man må ta i betraktning. Med de gjeldende vekt-/energi-krav er 6,5-millimeter i "usikker sone", når det gjelder framtidig bruk til storviltjakt her heime. Siden du har STR 200, og kan "konfigurere" den med alskens 6,5-piper, bør et dedikert (stort storvilt) -jaktvåpen være i grøvere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Nå får en jo piper i mange forskjellige kalibre til 200 STR helt opp til 9,3 så vidt jeg vet. 

Men uansett ville jeg nok valgt noe annet til jakt.

Selv kjøpte jeg meg en Schultz & Larsen Tactical M/ KKC  og aluminiumskasse  to lette jaktpiper i henholdsvis 6,5x55 og 8x57. Fantastisk bra presisjon på den i begge kalibre.

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Jegermeistern skrev:

kan "konfigurere" den med alskens 6,5-piper, bør et dedikert (stort storvilt) -jaktvåpen være i grøvere kaliber.

''"jaktversjonen" av min 200STR har alltid vært i 308Win - bare fordi jeg ikke gidder den diskusjonen der. Om noen vil hevde at 308 heller ikke holder mål (til norsk jakt) så må de gjerne det, men jeg kommer ikke til å høre etter...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i utgangspunktet skeptisk til ei Sauer kasse i aluminium, men om 200 MAX viser seg å holde sammen, så må det være en fornuftig overgangen inn i jaktsegmentet. Da kan man fint bytte rundt på alle deler og ha ei rifle under 5 kg om man ikke vil slite seg ut under transportetappene.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Mulig dette er allment kjent for forumets brukere, men jeg ble iallefall noe overasket. Etter at jeg hadde bestilt en ny pipe i samme kaliber som jeg allerede har, kom jeg over noen innlegg som var litt «ulne» ift hvorvidt pipe til samme våpen i samme kaliber er søknadspliktige - og mitt lokale våpenkontor kunne bekrefte at ja, pipe er registreringspliktig del og skal søkes om. Selv om det er til et våpen man allerede har våpenkort på, og i samme kaliber. Så om noen skulle lese dette i fremtiden, så står det nå her. :)
 

 (Og sikkert en haug andre steder også.)

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Nå opplyste jeg ikke spesifikt om hvorvidt jeg hadde kjøpt privat eller ikke i min henvendelse, og ikke spurte de om det heller. Men jeg tenker jeg sender inn papirene i alle fall, og så kan jeg jo benytte meg av volumrabatten på behandling av søknader; ett gebyr uansett antall skjema. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk, hvor den ene har Skytterlinken jaktstokk, Hansen 58cm 9,3x62 pipe med A-tec H2 demper, March 1-8 kikkert /spuhr. Den funker som snus på jakt, den.. finnes så klart lettere,

men er det noe poeng? Da er det på tide å trene litt styrke, tenker jeg. Totalt sett er jeg kjempefornøyd, og opplever den som super stabil og balansert. Kjekt å ha samme avtrekker med .22 på den andre.

Det skal sies at jeg hadde jaktbørsa med (670/19) 6,5 -pipe (den kjipe Blaser-pipa de solgte med tung demper for 3-4 år siden), og det føltes ikke spesielt bra. Akkurat litt for tung og lang, og noe ubalansert/framtung.  Edit; da var kikkerten også litt tyngre, kom jeg på nå :=)

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...