Jump to content

Lyddemper - lengde eller tykkelse.


Sør-jeger

Recommended Posts

Er det noen som sitter på kunnskap om hva er det internt som reduserer dB og rekyl mest når det kommer til lyddempere?


Volum kontra overflate / design av baffler inne i demper?

 

En demper som har 8cm Diameter og 10cm lengde har volum på 500cm3

En demper som har 4cm Diameter og 20cm lengde har volum på 250cm3 

 

Tykkere demper KAN komme i konflikt med sikte.. men vet ikke ved hvilke diameter det skjer, kontra forstørrelse. Så en balanse må finne sted.

Men det virker som om en kort tykk demper tar opp større volum av gasser..og dermed burde redusere lyden mest. Aner ikke om dette også reduserer rekyl mer?

 

Så tilfeldigvis på A-tec sine Optima når jeg prøvde å finne eksempel.

Optima Front - 44.4mm diamter - 28db (165mm lengde ) 230cm3

Optima 45 - 44.4mm diameter - 29 dB (230mm lengde) 320cm3

Optima 60 - 60mm diameter - 35dB (230mm lengde ) 650cm3

 

6dB lavere lyd, for 16mm endret tykkelse.

 

Lik lengde og konstruksjon (antar jeg?).

 

16mm økning i diameter, gir 320mm3 vs 650mm3, som resulterer i 2x større volum og 6dB reduksjon i lyd.  

Siden 3dB er en halvering av lydnivå.. så da er 6dB 4x lavere lyd???

 

 

Virker som en "kort" tykk demper er mer effektiv en tynne lange.. 


 

 

.

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, M67 skrev:

"There is no replacement for displacement"

 

K

 

Så sant.. :)

Men istedenfor å lage tykkere dempere, så kompenserer produsenter med å lage lange som bygger over løp.

Her igjen kommer vel normale jegere med lav forstørrelse som kommer i konflikt..

 

Kontra f.eks langholdskyttere som har høyere montert sikte og behov.

 

.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, men om man ser litt demper i siktet, så forstår jeg ikke hva det betyr? Jeg har hatt mange rifler der jeg kunne se demperen i siktet på laveste forstørrelse, og jeg forstår ikke problemet. Men demperen er 60mm i diameter, så betyr det kanskje noe?
En ting er at en ser demperen, noe annet er om den faktisk er i veien, og er et 56mm sikte montert 50mm over kjernelinja, og en har en 60mm demper så er det jo overlapp, og det er kanskje ikke gunstig?

Langholdsskyttere har høyere monterte sikter, men også større sikter, ref. eksempelet, men de skyter med mer forstørrelse, og de trenger også sjelden "allverdens" demping, og er vel så opptatt av rekyldemping, det er alltid noen der med brems uansett...

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som man ser med Atec sitt produkt Optima, så reduseres lyd ganske drastisk med en liten økning i diameter ( om det universelt vet jeg ikke...)

 

Så, kommer man til intern oppbygging av demper og hvordan den reduserer rekyl.

 

Å fange mest mulig gass ( som en tykkere demper gjør ).. OG ved å rette gassene til siden ved hjelp av innvendig vinkler / hullrom / whatever™, bort fra kjernelinjen og også oppnå "negativ rekyl".

 

Her igjen bør en tykkere demper ha mer innvendige flater tilgjengelig til å rette gassene bort fra kjernelinjen og redusere rekyl.



Så, da lurer jeg hvilken intern oppbygging er "mest effektiv" til det... Er nok gjort veldig mye testing av dette fra produsenter (håper jeg)..

Og til dere som har prøvd nesten alt som er på markedet.. hva dempet mest rekyl?

 

 

.

Edited by Sør-jeger
Retting
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, M67 skrev:

Det er sant, men om man ser litt demper i siktet, så forstår jeg ikke hva det betyr?

 

K

 

 

 

Det er her jeg lurer på om jegere har fått for mye å si på design av lyddempere.. fordi tynne over løpet lyddempere har oppstått. 
Når det virker som om det er tykkelse/ mer volum, som har noe å si for lyd..
 

Så, når normale jegere ikke liker å se litt av lyddemperen i siktet sitt, så oppnår produsenter mer volum med å lage dem lengre ( og til slutt bygge inn over løpet).

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Det er nok volumet som teller, men det er nettovolumet som gassen kan ekspandere i, ikke bruttovolum.

Rekyldemping får du fordi gassen kommer ut av demperen med lavere hastighet. Utformingen inne i demperen påvirker ikke rekyldemping ut over den hastighetsreduksjon den gir på kruttgassen. Rekylkreftene blir også fordelt over lengre tid, og føles derfor mindre.

Link to comment
Share on other sites

Du har mange gode spørsmål. Dempere varierer jo fra å ha en "brems" rundt munningen - til å bare være tomme de første 5cm. Som @Per-S indikerer, så er den "følte" forskjellen er overraskende liten. Pulsen blir muligens noe lenger eller kortere avhengig av design, men det er ikke engang gitt om det føles som mer eller mindre rekyl...

 

Smellet fra ei rifle med lyddemper kommer jo stort sett an på trykket ved munningen på demperen, og på sub-dempere (siden trykket likevel er lavt) hastighet og sjokkbølger.

Det er to måter å redusere trykket inni en demper. det ene er åpenbart, du øker volumet, og doblet volum = litt mindre enn halve trykket - mindre pga. neste måte å senke trykket - nemlig å senke volumet av gass, Det gjøres ved å senke temperaturen på gassen, ved å overføre varme fra gassen til demperen. Det er her design kommer inn - man skal ha mest mulig turbulens, og mest mulig kontakt mellom gass og demper - og demperen skal lede varme. (så bare klag på at demperen blir for varm...) Da synker temperaturen i gassen, og volumet, og både makstrykket og varigheten av trykkpulsen ut av demperen reduseres.

 

Men kompliserte bafler koster penger å lage, og effekten er ikke like stor som den fra rent volum, og de stjeler volum,  - og  varmeoverføringen uansett tar uansett noe tid. Og volum kun framover blir langt.

 

Skal du ha ned lyden, så lad med raskt krutt (308 er veldig stille med N310 ;) )

 

Jeg må si at det som irriterer meg mest med dempere nå for tiden, er at munningsrøyken sendes i en rett stråle som blokkerer siktebildet, og gjør at jeg ikke kan se kulesporet, og i noen tilfeller ikke engang treffet. den nye "utvendig brems" demperen til A-Tec hjelper kanskje her, men siden han lager nye versjoner ca hver gang han er på jobb venter jeg til designet har satt seg litt mer før jeg hverken prøver eller kjøper.
Det finnes ikke dempere som gjør grovkaliber, høyhastighetsammunisjon "OK" uten hørselvern, og alle dempere tar lyden ned til OK om en har selv rudimentært hørselvern, så vel, ja... Og så skal jo folk ha det billig også. 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Designet til Tronrud er ikke akkurat noe sjukt kult eller spennende, det er da helt basic å få til med vanlig dreid/frest demper.... at de ikke benytter potensialet i printing til et mer spennende bafledesign skjønner jeg ikke.

 

Det er verdt å nevne at Ase Utra bruker to design, den over (som er "basic") og dette, som er Jet-Z:
Modérateur de son ASE UTRA Jet-Z CQB Noir Cal .223 (BoreLock ...

096AU257B_Jet-Z3-scaled.jpg

 

Og disse er "full auto rated" for bruk med Minimi/MAG.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Men de gir ikke nødvendigvis noe bedre effekt i ren demping, og det bildet av TE demperen er en tegning, den ser IKKE sånn ut i virkeligheten :) 

 

Spørsmålet er om design på bafler bare er 99% snake oil eller faktisk har noe å si, tror det ligger mye business i fete tverrsnittbilder.

Link to comment
Share on other sites

Volumen foran munding, giver mest effekt pr CM3
volumen foran mundingen, i form af længde, er mest effektivt. Men mest håbløs i skoven

Stor volumen, har en tendens til klart dårligere dæmpning på 1. skud
Titan er sikkert voldsomt slidstærke, men har  vel generelt ikke helt samme effekt, som dæmpere af mere højkonduktive materialer.
Rene aludempere, har vel alt andet lige højest dæmpning. Men klart dårligere evne til at  tåle hurtig skydning.

Dæmpere med teleskobrør, har generelt størst monteringsstabilitet, og er relativt effektive ved stor krudtmængde

Hybriddæmpere, med en kombination af alu yderdelee, og lavkonduktiv kerne lige omkring flammehullet, er formodentligt en af de mest optimale kompromisløsninge.
Så er der vel i verden udenfor Norge🤔 en tendens til at økonomi , levetid og robusthed vægtes højere end ganske få DB
Der er også modeller som på grund af konstruktionsløsninger, og producerbarhed, giver uovertruffen kr/DB forhold.
Markedsføring, er heller ikke uden betydning.
Men ingen tvivl om, at Norske og andre Skandinaviske produkter, er generelt dominerende på Verdensmarkedet udenfor USA (Total importforbud)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...