Jump to content

Mye strekk i hylser etter første avfyring.


bfo

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal lade 6,5x55 for en kompis.

Har fått en haug engangsskutte hylser (fra hans våpen, Blaser R93). Norma elektron/jaktmatch. 

Jeg Necksizet hylsene i går, og stusser på at flertallet av hylsene er over makslengde, og med stor variasjon (54,84 - 55.12mm). Har aldri støtt på dette med eget våpen (T3 i 308w).

Hylsene må da en runde i trimmeren.

jeg er ikke allverdens rutinert på hjemmelading men har da fått gjennom noen tusen i 308w uten problemer. I et forsøk på å lære litt mer lurer jeg derfor på om noen kan gjøre noen betraktninger rundt mye strekk ved førstegangsskyting.

Min første tanke er at kammeret hans er i overkant stort, men kan det ha noe med innstilling av die å gjøre? (Helt ny RCBS necksizer).

Er dette et "problem" som har betydning i forhold til resten av ladeprosessen, og evt levetid på hylser? Noe jeg bør være ekstra forsiktig med?

 

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk motsatt erfaring med Norma hylser, at de er i korteste laget etter førstegangs avfyring.

Men jeg har ladet mange av de uten noen form for problemer.
For lange hylser er en annen sak der må du frem med trimmeren.

Om du tester hans hylser i ditt våpen vil du få en indikasjon om de passer der, mtp. om det er hylseskulder eller bare halsen som er for lang. Er det bare halsen som er for lan er de nok produsert med litt lang totallengde.

Edited by NM149
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hylsene skal tilbake i samme våpen, om det var uklart.

 

Og ja, det kan godt hende jeg må smøre hylsehals pga expanderen for å unngå strekk (jeg har ikke trengt det på 308w - med like prosedyrer). Jeg spør for å få tips og forklaringer.

Min erfaring (fra 308w) er også at hylsene snarere er kortere enn spek. etter første gangs skyting (og fabrikkammo) - det er derfor jeg ble ovverraska og stiller spørsmål her - før jeg gjør noe (mer) feil :)

Link to comment
Share on other sites

Det meste av strekkingen skjer under avfyring. Ved normale ladninger strekker hylsa seg til kammerets lengde. Denne strekkingen skjer rett bak det området hylsa kleber til kammeret i, altså ca. 1cm over hylsebunnen.

Når du helpresser ei hylse presses hylsekroppen sammen til hals oppe i halsen, og kroppen får "std" langde, mens halsen blir lengre. I denne prosessen blir også hylsa litt lengre, men årsaken ligger i kammeret.
Når en halspresser så presses også halsen bittelitt lenger, men dette er svært lite.

 

Om hylsene skal halspresses og tilbake i samme rifle er det ikke stort å tenke på, sålenge de kamrer lett. Blir de helpresset vil de før eller senere gå av i strekksonen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, M67 skrev:

Om hylsene skal halspresses og tilbake i samme rifle er det ikke stort å tenke på, sålenge de kamrer lett. Blir de helpresset vil de før eller senere gå av i strekksonen.

Joda, det er det de skal, men nå er jo hylsene over maksmål- og det trodde jeg måtte justeres (trimmes).

Edited by bfo
Autocorrect
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...