Jump to content

Hylser & antall ganger brukt


fredriko

Recommended Posts

Hei,

nok et sikkert dumt spørsmå, men liker å være på den sikre siden :) 

 

til nå prøvd og være så "renslig" som mulig med hylsene, merka alle i plastposer etter merke, og hvor mangen ganger jeg har brukt dem.

Er det viktig og ha kontroll på om hylsene er brukt 10 eller 25 ganger?

grunnen til at jeg spør er at jeg har 4 forskjellige poser med f.eks Norma hylser som er avfyrt forskjellig antall ganger , eller kan jeg bare samle alt i samme kasse så lenge det er samme hylsetype/merke?

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Ja og nei. Med lette ladninger til baneskyting er det kanskje ikke så viktig, men til tyngre ladninger/kuler for jaktbruk er jeg veldig nøye. Hva du uansett bør ha kontroll med er hvor mange ganger du har trimmet lengden. Min rutine er å farge tennhettene med vannfast tusj, fargekoden angir da hvor mange ganger hylsene er ladet om (inntil 5). Jeg er derimot ikke så opptatt av å sortere etter hylsefabrikat. Jeg har kronografert jaktladninger med ulike hylser både i 6,5x55 og .30-06 og ikke funnet hastighetsvariasjoner av betydning. Med den gode tilgangen det er på hylser i nevnte kaliber og mitt forbruk ser jeg ingen grunn til å strekke levetiden. Får du hylsene til å vare 10 omladinger, ev. inkl. en lengdetrimming, bør du være fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

 

Godt tips om merking av tennhetter, den tar jeg med meg.

 

jeg lader alle mine ca midt mellom min/maks, da dette er den ladningen som går best i rifla mi med jakt og bane ammo,

men hva er grunnen til at man ikke bør trimme hylsene mer en 1.gang da? får man for lite bæreflate til kula?

bruker kun Norma og Lapua hylser, har skutt lapua hylsene 5 ganger nå og de måtte jeg trimme nå sist, betyr det at de er bås neste gang de strekker seg? har jo hørt at man kan lade disse ca 30ganger før dem gir seg :)

 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, fredriko skrev:

men hva er grunnen til at man ikke bør trimme hylsene mer en 1.gang da? får man for lite bæreflate til kula?

Det har ikke jeg sagt. Poenget er at når man må trimme hylsa har den strukket seg i lengderetningen, og det må bety at hylseveggen er blitt tynnere et eller annet sted. Trimmingen fjerner jo gods som betyr at hylsa svekkes. Ladeboken sier for øvrig maks 5 trimminger.

Jo flere omladinger og trimminger, jo bedre kontroll bør du foreta før du bruker hylsene videre. Mange hjemmeladere (med god tilgang på hylser) kaster derfor hylsene når de er blitt så lange at de må trimmes. De gjør jeg med 6,5x55 og .30-06, mens 5,6x52R-hylsene trimmer jeg 1 gang.

Du kan redusere behovet for trimming og øke levetiden på hylsene ved å være nøyaktig under pressingen, slik at du ved hver omlading ikke presser mer enn at hylsa akkurat kamrer i ditt våpen. Sporet på hylsa ovenfor aner jeg ikke hva er, men slik skal det ikke være!

 

Edit: M67 skrev dette i en annen tråd:

1 time siden, M67 skrev:

Det meste av strekkingen skjer under avfyring. Ved normale ladninger strekker hylsa seg til kammerets lengde. Denne strekkingen skjer rett bak det området hylsa kleber til kammeret i, altså ca. 1cm over hylsebunnen.

Når du helpresser ei hylse presses hylsekroppen sammen til hals oppe i halsen, og kroppen får "std" lengde, mens halsen blir lengre. I denne prosessen blir også hylsa litt lengre, men årsaken ligger i kammeret.
Når en halspresser så presses også halsen bittelitt lenger, men dette er svært lite.

 

Om hylsene skal halspresses og tilbake i samme rifle er det ikke stort å tenke på, sålenge de kamrer lett. Blir de helpresset vil de før eller senere gå av i strekksonen.

 

K

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sporet er nok en grad i kammeret fra brotsjingen.

Levetid på hylser er veldig avhengig av dimensjonene på kammeret og ladediene.

Har du et trangt korrekt brotsjet kammer vil hylsen ikke utvide seg nevneverdig verken i diameter eller lengde. Har du så en ladedie som er justert slik at den akkurat presser hylsen tilbake slik at den kamres lett vil hylsene vare nesten evig. Men om hylsene utvides i diameter for hvert skudd vil ladedien redusere diameter og da blir hylsen lengre for hver gang. Ekspanderknappen er også en synder, den trekker halsen fremover, og ofte må en presse hylsen ekstra om ekspanderen går for trangt. Husk derfor alltid å smøre halsen godt, det skal ikke være noe særlig motstand når den trekkes ut. Behovet for lengdejustering av hylsen er derfor en indikasjon på dimensjonene i kammer og ladedier. Mye trimming er tegn på dårlig tilpassing, lite trimming er tegn på nøyaktige dimensjoner i kammer og die.

Derfor finnes det ikke noen fasit for hvor mange ganger du kan lade en hylse. BR skyttere bruker ofte hylsene både 30 og 40 ganger uten problemer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 17.6.2020 den 16.03, Per-S skrev:

Sporet er nok en grad i kammeret fra brotsjingen.

Levetid på hylser er veldig avhengig av dimensjonene på kammeret og ladediene.

Har du et trangt korrekt brotsjet kammer vil hylsen ikke utvide seg nevneverdig verken i diameter eller lengde. Har du så en ladedie som er justert slik at den akkurat presser hylsen tilbake slik at den kamres lett vil hylsene vare nesten evig. Men om hylsene utvides i diameter for hvert skudd vil ladedien redusere diameter og da blir hylsen lengre for hver gang. Ekspanderknappen er også en synder, den trekker halsen fremover, og ofte må en presse hylsen ekstra om ekspanderen går for trangt. Husk derfor alltid å smøre halsen godt, det skal ikke være noe særlig motstand når den trekkes ut. Behovet for lengdejustering av hylsen er derfor en indikasjon på dimensjonene i kammer og ladedier. Mye trimming er tegn på dårlig tilpassing, lite trimming er tegn på nøyaktige dimensjoner i kammer og die.

Derfor finnes det ikke noen fasit for hvor mange ganger du kan lade en hylse. BR skyttere bruker ofte hylsene både 30 og 40 ganger uten problemer.

 

men det er så merkelig at sporet går rundt hele veien på hylsa, tenker du at graden går hele veien rundt i kammeret, og at det kan være trykket som forårsaker denne stripa i hylsa? 

Link to comment
Share on other sites

On 6/16/2020 at 10:14 PM, fredriko said:

bruker Lee ladekit

 

1 hour ago, fredriko said:

merkelig at sporet går rundt hele veien på hylsa

 

Siden du bruker Lee die så kan årsaken være den. Litt halvfabrikata de diene til Lee. Pusse med stålull (uten såpe) innvendige flater i dien hjalp meg ved tilsvarende problem. Det er ikke sikkert at det er situasjonen her, men du kan prøve. Krever liten innsats og gir bekreftelse/avkreftelse raskt. Håper det ordner seg :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, znopi skrev:

 

 

Siden du bruker Lee die så kan årsaken være den. Litt halvfabrikata de diene til Lee. Pusse med stålull (uten såpe) innvendige flater i dien hjalp meg ved tilsvarende problem. Det er ikke sikkert at det er situasjonen her, men du kan prøve. Krever liten innsats og gir bekreftelse/avkreftelse raskt. Håper det ordner seg :thumbup:


super, takker for godt tips 😁

skal prøve dette 👍

Link to comment
Share on other sites

De sporene/ripene rundt hylsa kan være fra graderingsverktøyet. Når du avgraderer hylsene kan det hende du gjør det litt skjevt. Da kan du komme borti hylsa og ripe opp med bakre kanten av verktøyet. Hadde akkurat slike spor jeg og, og det var årsaken til at mine fikk slike. Dette var med «avgraderingshetta» til Lee.

 

Legg merke til om du får slike spor etter første skudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, ko-stens skrev:

De sporene/ripene rundt hylsa kan være fra graderingsverktøyet. Når du avgraderer hylsene kan det hende du gjør det litt skjevt. Da kan du komme borti hylsa og ripe opp med bakre kanten av verktøyet. Hadde akkurat slike spor jeg og, og det var årsaken til at mine fikk slike. Dette var med «avgraderingshetta» til Lee.

 

Legg merke til om du får slike spor etter første skudd. 


okei, da skal jeg sjekke ut dette, har ikke tenkt nevneverdig på og holde hylsa beint i når jeg avgraderer, og bruker kanskje litt mye makt når jeg tenker meg om, så dette kan godt være synderen 😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...