Jump to content

Ballistikk stemmer ikke med teorien


Recommended Posts

Hva skjer egentlig her:

308 Federal Nosler Partition 180gr i 51cm+demper

Skal ifølge ballistikk-kalkulatoren til Federal skrus 12 cm opp på 100m for treff på 250m

Men erfaring tilsier 9 cm opp (klikk med Zeiss V6 2.5-15)

Kronografert til 756, kalkulator default for kulen var 785 mener jeg

 

Her må enten BC være feil motsatt vei av hva man skulle forvente, eller kikkert-klikkene være feil (kan lett sjekkes om man er på banen såklart), eller misser jeg noe?

Link to comment
Share on other sites

12 klikk, 30.5cm skal det vel bli.

 

Typiske feilkilder er helt feil siktehøyde, og helt feil BC, f.eks G7 istf G1, osv. Men her skal det bli ca 12 klikk, og igrunnen ferdig med det... Du kan jo prøve å skyte på 100m og så på 250m uten å stille?

Du har kanskje skutt inn litt unøyaktig, eller kanskje på elektronikk?

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill og spesielt infoen om at kalkulatoren skal være riktig. Dette var fra en korona-innskyting i skogen så kan ikke skylde på elektronisk skive i hvert fall men feil på avstandsmåleren eller siktefeil med denne kan jo ha forekommet. Det er vel ikke annet å gjøre enn å skyte inn på nytt. Kronografen har vært en tur i bakken så det kunne være noe feil med denne men om jeg bruker fabrikk-oppgitt hastighet som børsa pleier å oppnå endrer jo ikke det mye.

 

Får simpelthen være litt forsiktig med lange hold på jakten i morgen.. Kjedelig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...