Jump to content

Tofot for sittande skyting


Stihl Crazy

Recommended Posts

 

Har bruk for ein tofot til sittande skyting. Hjort og kråker av alle ting.

Eg har aldri skutt med tofot så veit ikkje kva som er verdt og ha og kva som ikkje er.

Er ikkje så veldig lang gåing.

Toften må tåla at geværet lener seg på den vis de forstår kva eg meiner, eg sit ikkje med geværet i skuldra heile tida, to pinnar i kors har den ulempa at geværet ikkje er fast til tofoten.

Det gjer at det blir for mykje fikling i halvmørke når hjorten endelig kjem.

Har lurt litt på Stoney point frå storfangst, men er den solid nok?

Biltema har jo og ein, nokon som har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Harris tofot med vugge, alternativet er en tobeint skytestokk a la Trigger  Stick. Glemte å skrive at skytestokken kommer fra Primos, sjekk linken til Wintel. Veldig raskt og enkelt å justere høyde og sideveis..

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Det som eg ser som ein fordel med stoney point i forhold til primus polecaten er at fyrstnevnte kan og lagas om slik at ein kan få ein til liggande skyting og bruka samme feste det veit eg ikkje om går med polecaten.

Om eg treng nokon tofot til liggande skyting er no ei anna sak.

For og spørja litt annerledes går det Ann og bruka ein eller anna liggande tofot dersom eg vel polecat tofoten som er berekna til sittande.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde Stoney Pointen nå heter Primos etter at de ble kjøpt opp, det er altså feil?

 

Har Primos og bruker den så ofte det passer - altså er den veldig anvendelig. Dog gikk den istykker kort tid etter at jeg kjøpte den. Gummibiten som "hengsler" tofoten mot børsa er ikke solid nok om man slipper børsa helt. Stort sett går det greit, men plutselig vipper den av. Gummien sitter rundt en metallbit som faktisk har et hull gjennom seg. Man kan derfor gjøre seg en stor tjeneste ved å trykke en liten spiker/stift gjennom gummien og hullet, så deler ikke gummien og metallfestet seg fra hverandre om børsa "tipper" om man slipper den et øyeblikk.

 

Første gangen jeg brukte tofoten satte jeg den fra meg på bakken med børsa i, og da børsa tippet ble det en liten bulk i det ene benet, så da ble det ikke så veldig "extendable" lenger. Ikke så lenge etter gikk også låsen på det andre benet i stykker så jeg endte opp med fast lengde og ducktape utover i jakten.

 

Tofoten er fin lengde om man sitter på bakken i skråning nedover slik man ofte gjør. Om man sitter på stolsekk i skråning nedover er den litt for kort for meg, så jeg ender alltid med å sette meg på bakken. På flat mark er den vel akkurat lang nok til å sitte på sekken.

 

Men jeg har likevel kjøpt en ny for årets sesong, det sier vel hvor godt jeg liker den, håper den varer lenger.

 

Den er utrolig lett å ha med seg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor en kan få tak i en lignende tripod som denne under (bildet) her til lands? 

https://www.nightgoggles.com/shop/night-vision-accessories/hunting-restsmonopodsbipodstripods/night-stalker-shooting-tripod/?doing_wp_cron=1592947302.4150080680847167968750&v=f24485ae434a

 

Har også vurdert denne Primos Triggerstick Gen III, Jim Shockey Edition Tall Tripod, men jeg litt bekymret for at den ikke vil tåle banebruk 20-40 skudd med en 308 i løpet av et par timer , men jeg kan ta feil? 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=18283

 

På forhånd takk 😃

IMG_4517-1024x768.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 15.6.2020 den 21.27, Sitka skrev:

Biltema har jo og ein, nokon som har prøvd.

 

Jeg har en slik. Kjøpte for å se om dette hadde noe for seg. Den virker som den skal, men passer ikke bra til rifler med flat underside. Jeg har Boyds AtOne-stokk som er flat/rett under. Den festes gjennom reimfestet med en klemme som går gjennom festet og skrus fast. Det blir noe "kladdete" og tungt om man skal ha den med på jakt. Resultatet er at min ligger i en skuff og bare tas med på skytebanen en gang i blant. 

 

Skal rifla brukes med tofot på jakt, hadde jeg valgt noe ala denne Stoney Point-saken. Jeg hadde slik en gang. Var kjempefornøyd med den selv. Enkel å bruke, lett å ta på og av og lett vekt. Hadde den helt til jeg glemte den igjen på skytebanen... Og siden har ingen sett den! 

 

Dette er altså den jeg hadde: https://storfangst.no/produkt/skytestokk-tofot/stoney-point-rapid-pivot-bipod-sittende-modell (som også er lenket til lenger opp i tråden). 

 

Bare pass på ikke å glemme den noe sted... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har ein av to kosteskaft, surra saman med tynt tau og nokon filler der rifla kviler i krysset. Fungerer vel eigentlig bra einaste er aberet med og festa tofoten til rifla, samt at den er litt tung.

Problemet med vekta kan nok løysas med gammle skistaver, det andre problemet trur eg at eg kan løysa ved og festa eit tynt tau i det eine kosteskaftet/skistaven ta så tauet gjennom holet i reimbøyla og fest tauet i den andre skistaven.
På denne måten treng eg ikkje bruka venstreneven til og halde tofoten og rifla men kan ha venstre albue på venstre lår og venstre hand under kolben. Dette blir stødigare.

Det er klart eg har jo ikkje muligheita til og justera høgda på same måte som ein butikkjøpt men det løyser eg ved kor mykje eg spriker på beina på tofoten samt ved og tilta den til eller frå meg.

Det tar litt tid og rigga seg til på denne måten men foreløpig er eg ein postjegar der ting ikkje pleier og gå så snart så eg vil prøva og jakta med denne her, men eg kjem til og gå frå kosteskaft til skistavar.

Ser vel litt reodor felgen ut da men kanskje det går allikavel, liggande skyt eg veldig sjeldan på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt det så mye for sittende skyting men hvis man er på lavbudsjett kan man bruke plantepinner av plast, de kommer i grønne, så fester man en gummipakning/eksosoppheng rundt, da har man skytestokk for hundrelappen. Søkte sikkert ikke på riktig ord så fant bare i bambus her https://www.plantasjen.no/bambuspinne--hoyde-150-cm-beige-2153899.html pluss O-ring her https://www.thansen.no/bil/bildeler/universaldeler/eksos/eksoanlegg-lose-deler/eksosoppheng-o-ring/n349921/pn350316/. Har bare brukt det til stående stokk med tre stenger og da passer en standard O-ring fint, man finner sikkert noe smalere som passer til to. Greit at den passer ganske nøyaktig så man kan skli den opp og ned etter hvilken høyde man vil ha. For sittende bruker jeg som nevnt de man fester i remfestet

Link to comment
Share on other sites

Det går og Ann og prøva. Fann bambuspinnar på arbeid. Har vore brukt til og støtta opp trær me har planta. Er litt tjukkere enn skistaver men trur dei kan brukast for det. Biltema ligg jo her og så får sjå i hyllene der om eg kan finna Noko og festa dei saman med. Brukar berre to pinner eg da.

 

Men Noko er det med sånne heimelaga metoder og, gjeld og ha kniv for handa så ein fort kan skjera seg laus frå toften.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Nokon som har ein god ide til korleis eg kan festa tofoten til rifla? Er litt mykje surr med min ide og festa frå eine pålen gjennom reimøgla og til den andre ellers er det veldigt stødigt og solid.

Må ha ei eller anna «hurtigkobling» litt enklare enn og knyta eit tynt tau sjølv om det og går ann da.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg riktig skal du feste sammen to bambuspinner i kryss med tau? Jeg tror det vil være bedre å ha skytestøtta løs, istedet for å feste den i rifla. Jeg har brukt den løsningen i årevis, og det er helt uproblematisk med rifla over skuldra og skytestøtta i hånda. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hjortefot skrev:

Hvis jeg forstår deg riktig skal du feste sammen to bambuspinner i kryss med tau? Jeg tror det vil være bedre å ha skytestøtta løs, istedet for å feste den i rifla. Jeg har brukt den løsningen i årevis, og det er helt uproblematisk med rifla over skuldra og skytestøtta i hånda. 

Du har forstått meg rett. Eg skriv litt kort her pga mange advarslar. Problemet med og ikkje ha rifla festa i skytestøtta er når ein skal posta lenge og hjorten kan koma på stutt hald.

Etter mi erfaring bør ein da sitja med rifla i skytestøtta og kolben i fanget, rifla må da vera festa i støtta fordi ein kan ikkje halde skytestokk og rifle saman med venstrehanda særleg lenge.

Dersom ho ikkje er festa saman med skytestøtta må ho ligga på bakken og tukle etter rifle og tofot i halvmørket blir for omstendeleg.

Dersom det blir svært lenge blir det og bale og ha kolben i fanget, er da ein fordel at rifla er festa i skytestøtta og kolben står i bakken, med tre punkt i bakken står «oppsetjinga» av seg sjølv.

Dersom hjorten kjem etter x antall timar ( i måneskin) er det berre og plukke opp rifla og håpa at ein kjem til skot.

Håpar utgreiing er skjøneleg.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Sitka skrev:

Hendig dersom ein ikkje skal gå så langt.

 

Hehe, ja. Min er en gammel Manfrotto M55 av aluminium, og veier "mye", riflene på bildet veier også mye - og det er ikke noe man går på reinsdyrjakt med. Men de fleste steder man sitter lenge og inn eller ut av mørket er <1-2km fra veien, vanligvis enda nærmere (seriøst, få steder her nede er >2km fra vei...) og om jeg skal gå 2km uten å jakte på veien (som f.eks. i stupmørke) så bryr det meg ikke om jeg har 2 eller 20kg å bære på.

Men den er veldig fin på post, fordi rifla allerede peker der du tror dyret kommer, og du trenger nesten ikke å bevege noe - og du kan "benkeskyte". Selv stående kan jeg fra denne skyte lerduer på 300m "hele dagen", og sittende med albuene på knærne tar du skyting helt ut av ligninga. 

 

Men det må jo trenes på.

IMG_3401.jpeg.6fc4e90cc6f7f9e1a5b1f8cadf3286e4.jpeg

 

 

 

En annen ting man kan gjøre hvis man sitter mye et sted, eller flere, er å rigge til en vannrett planke, 2x4 eller en stokk eller noe, i passe høyde, som kan legge an på. Mye ala vinduskarmen i dette jakttårnet. Skyting herfra, på "fuck all" hold, er en ren formalitet, slik det skal være.

 

IMG_2646.jpeg.99a349ea06b367478d9b37d8e8b30849.jpeg

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finn er din venn.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=183690439

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=184501596

 

osv. Det er en haug slike til salgs. De er nokså solide, så varer en stund. Den med kulehodet på er jo bare å kjøpe.... Topplata skrur du fast i rifla, eller kjøper ei på Japan Foto til 199,- eller noe. Så er det hurtigfeste til kulehodet. "klikk" ferdig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Sitka skrev:

Etter mi erfaring bør ein da sitja med rifla i skytestøtta og kolben i fanget, rifla må da vera festa i støtta fordi ein kan ikkje halde skytestokk og rifle saman med venstrehanda særleg lenge.

 

 

Hva med ett strikk over kolbe-løp?

Gjorde for noen uker siden selvlagde strikk for å holde sammen noen pinner i kryss og ikke ville bruke tau, laget de ved å klipte av en sykkelslange.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

No har eg endeleg fått fingen ut og skal bestilla primos tofoten denne her https://www.primos.com/shooting-sticks/pole-cat/rapid-pivot-bipod-shooting-stick/PO-65487.html

Er vel den eg har fått andbefalt. Er berre ein ting eg lurar på. På produsenten si eiga side står det at minste høgd er 25 tommar, alltså ca75 cm. Hos Winge våpen står det minste høgd 63, 5 cm. Nokon som veit kva som stemmer? Eller er det ny modell kanskje? Eg tykkjer 75 cm er for mykje for minste høgd og meinar 63,5 vil passa meg betre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nei eg kjem ikkje noko vidare her. Men no har eg endeleg begynt og skyta på litt avstand iverfall.

Tofoten er to bambuspinnar (ikkje heilt tynne) festa saman med ein slags gummiring. I krysset har eg festa nokre filler med tape slik at det skal vera mjukt. 
For og festa rifla til tofoten knyter eg eit tynt tau (flagglina) fast i den eine bambuspinnen deretter gjennom reimøgla for så og knyta tauet fast i den andre pinnen.

Då heng rifla fast i tofoten iverfall.

Eg oppdaga snart at det som virka og vera utfordringa var og få siktekorset til og ligga i ro, eg sat littegrann høgare enn tofoten, slak oppoverbakke.

 

Rifla og tofoten verka ikkje og vera det største problemet ( men klart ein sån manfrotto som m67 linka til er nok betre) det som er problemet er min eigen overkropp.

Eg eksperimentera litt med ulike sittestillingar og tørrklikka fyrst. Det eg foreløpig fann ut fungera best var når eg tok tak i sjølve tofoten med venstre neven og drar den inn i aksla. Blir litt einheitleg i lag med den på ein måte. Albuane støttast på innsida av knea, ca 90 grader på dei.

Dette fungerar ikkje så allerverst. 
Hadde blinken på 220 meter, kva sammling bør ein kunne forventa og skyta på dette haldet? Spørs vel kor mange skudd me talar om kanskje.

Eg skaut 10 skot i dag, tippar 15 cm, men det gjekk betre når eg «fann» skytestillinga, dette er på eit beite men det er jo sån jakt er.

Uansett kjem til og lada opp nokre skot til for og prøva meir kva eg får til. Har 10 gongar forstørelse på siktet. Litt langt og gå att og fram for og sjå kulehola. Meinar eg har leirduer på låven eller noko sånt. Dersom eg treff, løyser dei seg opp i naturen etter kvart?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...