Jump to content
Sign in to follow this  
frankhovin

22lr - hvor mange skudd er mye?

Recommended Posts

Hvor mange skudd kan en gjennomsnittlig 22lr gå før det begynner å bli snakk om at presisjonen blir påvirket? Jeg har mer kjennskap til rifler, og der sier man stort sett at man klarer ikke å slite ut en 22lr.

Er f.eks. en Hämmerli X-esse som har gått 10.000 skudd på vei til å bli for dårlig?

Posted (edited)

OL Match rifler.. 100.000?

22lr jakt rifle.. 1+ million?

Så.. til en pistol kanskje litt mindre enn 100.000?

Edited by Sør-jeger
  • Like 1

Dårlig/inkompetent pussing er den største slitasjekilden på et .22 LR-våpen. Vanlig skyting sliter svært lite på løpet.

Ole

• Like 1

Til jakt trenger man sjelden innertier, så det blir jo noe annet. Dog er det jo ikke så mye man kan/vil jakte med 22lr :-)

Men ca. 10.000 skudd er da altså som ingenting å regne. Takk for svar :-)

Posted (edited)

Min gamle Benelli hadde ihvertfall gått 180,000 skudd uten å bli noe dårligere.

Jeg har en custombygget (tight!) Colt government 45 som har gått ca 3000 skudd - jeg anser den ikke for å være helt innskutt ennå.

Så om 10k er mye i en .22? Neppe etter min mening.

Edited by hipshot
Kaliber

2 timer siden, frankhovin skrev:

Til jakt trenger man sjelden innertier, så det blir jo noe annet. Dog er det jo ikke så mye man kan/vil jakte med 22lr :-)

Men ca. 10.000 skudd er da altså som ingenting å regne. Takk for svar :-)

Det er mange som skyter 10k i året - og jeg kjenner flere som nok har vært på det nivået i borti 20 år. 
Slurv og uhell ved puss, og ikke minst, skitne patroner sies å være det som dreper 22-løp, ikke skyting.
Jeg hadde en 22-pistol som nok kunne kalles utslitt.

Problemet var flatene sluttstykket glir i som var blitt slarkete, og alt egentlig av bevegelige deler. Alle skarpe kanter og hjørner var også runde.
Løpet virka helt OK

K

• Like 1

Puss er ikke oppskrytt! I tillegg vil jeg anbefale å bytte rekylfjær og -buffer jevnlig, f.eks. før sesongstart.

• Like 1

når er sesongstart? ;) 

Slagfjær kan også være lurt å bytte av og til, de blir faktisk slappere, til tross for moderne metallurgi og at de i prinsippet ikke skal bli det.

K

1 time siden, Domino skrev:

Puss er ikke oppskrytt!

Enig. Jeg pusser min rifle etter hver skyting, og pistolen etter hvert 500. skudd.

4 timer siden, M67 skrev:

når er sesongstart? ;) 

Slagfjær kan også være lurt å bytte av og til, de blir faktisk slappere, til tross for moderne metallurgi og at de i prinsippet ikke skal bli det.

K

For oss som ikke har innendørsbane for kruttvåpen? April/mai.

Slagfjær måtte jeg faktisk bytte for noen år siden, etter at jeg fikk endel klikk. Det kurerte problemet!

1 time siden, Domino skrev:

For oss som ikke har innendørsbane for kruttvåpen? April/mai.

Det er vel noe med landsdeler også, jeg klagde jo på skogbrannfare og mygghelvete mens de klagde på at snøfreseren ikke klarte med snøskavlene foran standplass litt lenger nord...

Men innendørsbane er fint. Vi har stort sett "innesesong" om høsten og midtvinters, da vi skyter fin inne og grov ute - resten av året skyter vi begge deler ute.

K

Tidligere trente jeg mye innendørs om vinteren. Da byttet jeg rekylfjær og -buffer på grovpistolen ut fra antall skudd, og på finpistolen før sommersesongen tok til. Men nå bor jeg litt for langt fra denne banen.