Jump to content

22lr - hvor mange skudd er mye?


frankhovin

Recommended Posts

Hvor mange skudd kan en gjennomsnittlig 22lr gå før det begynner å bli snakk om at presisjonen blir påvirket? Jeg har mer kjennskap til rifler, og der sier man stort sett at man klarer ikke å slite ut en 22lr.

 

Er f.eks. en Hämmerli X-esse som har gått 10.000 skudd på vei til å bli for dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Min gamle Benelli hadde ihvertfall gått 180,000 skudd uten å bli noe dårligere.

 

Jeg har en custombygget (tight!) Colt government 45 som har gått ca 3000 skudd - jeg anser den ikke for å være helt innskutt ennå.

 

Så om 10k er mye i en .22? Neppe etter min mening.

Edited by hipshot
Kaliber
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, frankhovin skrev:

Til jakt trenger man sjelden innertier, så det blir jo noe annet. Dog er det jo ikke så mye man kan/vil jakte med 22lr :-)

 

Men ca. 10.000 skudd er da altså som ingenting å regne. Takk for svar :-)

Det er mange som skyter 10k i året - og jeg kjenner flere som nok har vært på det nivået i borti 20 år. 
Slurv og uhell ved puss, og ikke minst, skitne patroner sies å være det som dreper 22-løp, ikke skyting.
Jeg hadde en 22-pistol som nok kunne kalles utslitt.

Problemet var flatene sluttstykket glir i som var blitt slarkete, og alt egentlig av bevegelige deler. Alle skarpe kanter og hjørner var også runde.
Løpet virka helt OK

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

når er sesongstart? ;) 

Slagfjær kan også være lurt å bytte av og til, de blir faktisk slappere, til tross for moderne metallurgi og at de i prinsippet ikke skal bli det.

 

K

For oss som ikke har innendørsbane for kruttvåpen? April/mai.

 

Slagfjær måtte jeg faktisk bytte for noen år siden, etter at jeg fikk endel klikk. Det kurerte problemet!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Domino skrev:

For oss som ikke har innendørsbane for kruttvåpen? April/mai.

Det er vel noe med landsdeler også, jeg klagde jo på skogbrannfare og mygghelvete mens de klagde på at snøfreseren ikke klarte med snøskavlene foran standplass litt lenger nord...

Men innendørsbane er fint. Vi har stort sett "innesesong" om høsten og midtvinters, da vi skyter fin inne og grov ute - resten av året skyter vi begge deler ute.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
10 minutes ago, Hirgon said:

Puss av våpen er jo halve moroa med å ha våpen! gjemme seg i kjelleren med våpenet, finne frem pusselapper og Ballistol og forfriskninger etter eget ønske.

Er glad mine 22lr våpen ikke trenger særlig puss. Skyter mer en 10.000 skudd i åtet med 22 men ikke pus mer en en gang i året.

Pussing og ladding er kjedelige greier noe jeg gjør fordi jeg må ikke fordi jeg har lyst.

Skyting og da særlig konkurranser og jakt er derimot moro. ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjenner til en med GSP og han skjøt nesten 50 000 skudd før rengjøring,, delene måtte kakkes fra hverandre..  :)

Pardini og våpen i samme klasse har vel max på 5000 skudd før den slutter å samle skudd. 

tenker du skal slite med å få ett slitt løp i kaliber 22 pistol.  

Husker klubbens gamle rugere som var kjøpt brukt fra en annen klubb, der kan vi si at løpet var slitt når riflingen begynte å bli borte og der regner jeg med at tallet 4 - 600 000 skudd, sannsynligvis dobbelt  :) 

Link to comment
Share on other sites

Fjerner "gammel" olje/fett, tørker, rengjør og smører alle pistolene 1 gang i uken. Det tar ikke lang tid, kosejobb, og herlig å vite at alt er nysmurt og klart for stevne/trening :) Løpspuss med børste sjelden, men drar gjennom ett par pusselapper med litt godstoff på om de har gått endel skudd.

Ufattelig mye skitt som samler seg, særlig på 22lr, voksrester. 

 

Ser også de som på stevner og treninger står og dynker pistolen i våpenspray for å få det til å fungere, og de som gjerne skyter til det ikke fungerer før de gjør noe vedlikehold. 

 

Uansett, hver sin smak når det kommer til våpenvedlikehold. Skulle likt å sett at prisene på bruktmarkedet gjenspeiler hvordan våpenet er stelt og behandlet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@PantherEnig. Var på banen i går med Tanfoglioen (9mm)og skaut ca 100 skudd. Kos i kjelleren etterpå og bare få bort alle karbonrester mens det er ferskt, tar 5 min og Ballistol lukter godt....men smaker vondt...;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har Browning Buck mark som 22lr klubbvåpen. Puss består hovedsakelig av tørrpuss; mekanisme med fille og løp med bore-snake frem til det blir klikk eller utkastfeil. 
 

klubben estimerer at våpnene har gått 200-300.000 skudd. For felt-skyting og duell på amatørnivå er klikk og andre funksjonsfeil største problem. Presisjon er fortsatt god nok til konsistente, gode serier. 
 

Tror derfor et 22 lr våpen som har gått 100-200.000 skudd, med bra vedlikehold, er mer enn bra nok presisjonsmessig for de aller fleste skyttere. 

Link to comment
Share on other sites

Løpet klarer du ikke å skyte ut, men du vil ødelegge det med dårlig/gal puss. Jeg har hadde en GSP inne til litt småfiks for en del år siden og hanen hadde slitt et spor på bolten som nesten så ut som det skulle være der (måtte faktisk demontere en annen GSP bare for å se om det sporet skulle være der eller ikke). Vi regnet oss frem til hvor mange ganger den bolten hadde blitt skjøvet tilbake (altså skutt med). Pistolen var lagd på 70-tallet og mtp hvem som hadde eid den, så klarte vi å regne oss frem til et sted mellom 500.000 og 750.000 skudd. Den går like godt den dag i dag hos ny eier.

 

Det som rykler på 22-våpen er egentlig "alt" annet. Det er litt som med gammel mercedes og motorer, som med 22-våpen og løp. Motorene og løpene vil fint overleve 2 biler/våpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...