Jump to content

Fraktpriser


Silver66

Recommended Posts

Det undrer meg hvordan enkelte forhandlere i våpenbransjen beregner fraktpriser. Har handlet litt her og der, og fraktprisen har normalt vært fra 'gratis' til kr 49,- opp til 149,- i Norge. Vi snakker om pakker med alt fra våpen, stokker, kikkertsikter, kuler, krutt og ammunisjon, til verktøy og ned til skruer. Har også handlet varer fra forhandlere Tyskland, UK og USA, uten at vi snakker om avskrekkende fraktpriser.

Inntil jeg handlet en liten pakke på ca 400 gram fra "Pedersens Vaabenlager i Kristiansand - Kvalitet & Service siden 1895" . Kroner 220,- i frakt takk!! Fast pris uansett hvor mye, eller lite, man handler for... Hadde jeg funnet varen annetsteds, så hadde dem mistet den kunden. Kanskje dem er så store at netthandel-kunder er uinteressante...

Hvordan kan noen sende inntil 10 kg for kr 149,-, mens det er fast fraktpris på 220 spenn på alt annet enn brevpost hos PVAS, og det uten ekspedisjonsgebyr? Kjører dem pakken med diligence til Østlandet?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen (sannsynligvis de fleste) "subsidierer" frakt i nettbutikken, andre tar fullpris. 

 

Den "enkleste" løsningen som du beskriver, er fast frakt uansett hva man kjøper. Da blir det dyr frakt på de som kjøper smånips, og billig frakt på de som kjøper større greier. 

Den "superavanserte" løsningen er at alle produkter registreres med volumvekt, og at webshop beregner fraktpris ut fra samlet volumvekt og fraktsone. 

 

220,- ink mva er faktisk ikke så langt unna reell pris for en gjennomsnittlig pakke som sendes med full sporing hos Posten. 

Og norsk prisnivå på frakt er vanvittig i forhold til en del andre steder, har vært borti tilfeller med utenlandske kunder/leverandører der vi har spart enormt på at mottaker har bestilt returfrakt fra Norge med sin fraktleverandør, kontra at vi bestiller frakt i Norge. 

Link to comment
Share on other sites

Butikken betaler nok ikke 149, men de må bruke tid og penger på å pakke samt emballasje, så mye av fraktprisene er nok greit subsidiert. 

 

På en annen side er det dyrere å ha ansatte stående i en butikk, og sjelden kan de effektivt gjøre begge deler. 

Link to comment
Share on other sites

Irriterte meg også grønn over dette da jeg måtte bestille en liten ting fra P-V i fjor. 

220 kroner tror jeg faktisk er det dyreste jeg noen gang har betalt for frakt i en norsk nettbutikk, sett bort i fra spesialtransport som tver, møbler, våpenskap osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...