Jump to content

7,5mm friflukt???


Gangleren

Recommended Posts

Hei .Lader til min AZ kombi for første gang.Cal er 20/76 og 6,5x57r.Oppdaga då at kammerlengde vart 85,05 mm med 140 Gr Fusion .Satte tot lengde til 77,5,då står kulo med hold i heile halsen.Er ikkje her ganske lang friflukt??Med Geco 156 Gr er kammerlengde 87 mm.Har ikkje testa ammoen.

Link to comment
Share on other sites

I min gamle Diamond kombi med rifleløp i 5,6x52R var friflukt med ulike typer fabrikkladet ammunisjon mellom 7 og 12 mm! Da jeg startet med hjemmelading forsøkte jeg å redusere denne innenfor det rommet som tilstrekkelig kulehold krever, dvs. i mitt tilfelle snaut 6 mm. Merket ikke noe på presisjonen ved å sette kula lengre ut, og holdt jevnt over bedre enn 20 mm for 3-skuddserier på 100 m med de fleste kuletypene. Men harde ladninger ga ingen suksess med Hornadys SP-kule. Nå har jeg en Merkel 96K drilling med samme riflekaliber, og der er også kammeret rimelig langt. Jeg har ikke finmålt friflukt, men den ser ut til å være rundt 5-6 mm for de patronene som opprinnelig var ladet for kombien. Drillingen har også glitrende presisjon, så da er ikke friflukt mer å tenke på. Om brytvåpen er laget med lang friflukt for å flate ut trykk-kurven? Mulig det, men jeg tror også en forklaring kan være at våpenprodusentene vil sikre at all tilgjengelig fabrikk-ammo kamrer uten problemer. Så mitt råd til TS er: sett kula tilstrekkelig dypt (rundt 6,7 mm) for å sikre godt kulehold, og legg innsatsen i å finne ladninger som gir god presisjon (og fart med 156 grs kula, om du tenker storviltjakt som krever 2200 J).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo en gammel tysk patron dette og da kom jeg til å tenke på et sitat fra en tråd om 7x64 Brenneke, en annen gammel tysker:

Jeg vet ikke om dette stemmer men det kan være en mulig forklaring? Innlegget er skrevet av en kompetent person av tysk herkomst som har interesse for klassiske europeiske patroner og kalibre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe en trenger å drive å forklare egentlig. At det er god friflukt fabrikkvåpen er vanlig og helt normalt, og helt greit. Dette er ikke benchrest. Sauer 200STR konkurranserifler har normalt flere mm friflukt med de patronene folk bruker, og det er ingen ting å bry seg om. Jeg har skutt grupper under 50mm på 500m (10 skudd) og rundt 30cm, på 1000m, med 3-4-5mm friflukt, og 5-6mm grupper på 100m får en til på 100m, da gjerne med korte flatbasekuler som en får 5-6-7mm friflukt med. 

At friflukten er lang er ikke det samme som at overgangskonus er lang, men på de gamle tyske patronene, og i original kammerdefinisjon 6.5x55 er overgangskonus lang. Det kan godt hende at lang overgangskonus gir løp som er mer tolerante for varierende friflukt.
minst 70-80% av min skyting de siste årene har vært med 200STR og 6.5x55, og jeg har aldri sett den avhengigheten av friflukt som mange av de som bruker andre kalibere forteller om.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...