Jump to content

Blyforbud og 6,5x55


Resuam

Recommended Posts

Så vidt jeg forstår er det sterke krefter i EU som jobber for å innføre totalforbud mot bly i bl.a all jakt. Hos oss medfører det et problem for alle som bruker 6,5x55. Hva skjer hvis blyforbudet kommer? Må alle skifte løp, eller blir reglene endret slik at man KAN bruke homogene kuler til storviltjakt med 6,5x55? 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Resuam skrev:

Hva skjer hvis blyforbudet kommer? Må alle skifte løp, eller blir reglene endret slik at man KAN bruke homogene kuler til storviltjakt med 6,5x55? 

Det er det vel ingen som vet sikkert, verken på Kammeret eller utenfor.

For Kammerfolk flest vil det være en god anledning til å kjøpe noe nytt (.308W?) :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til å bruke homogene kuler i 6,5mm nå som man har utviklet monolitiske kobberkuler med plastspiss i 6,5mm.

F.eks GMX og TTSX 120grain

 

Da gjenstår det bare å tilpasse regelverket til dagens situasjon og moderne kulekonstruksjoner.

 

 

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Resuam skrev:

Må alle skifte løp

 

Snakk om å ta sorgene på forskudd :-)

 

Dersom det blir forbud mot bly i jaktammo, så blir det sikkert overgangsordninger, kanskje man endrer på krav til anslagsenergi slik at homogene kuler i 6.5x55 klarer kravet med kort løp, eller at det kommer nye kuler på markedet som løser problemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hjortefot.com skrev:

Da gjenstår det bare å tilpasse regelverket til dagens situasjon og moderne kulekonstruksjoner.

 

Lykke til med den! 

 

Er mange år siden gamle bondenisser ble tvunget over på elektronisk søknad om produksjonstilskudd, men fortsatt sitter politiet og taster inn søknadsdata fra våpensøknader med gjennomslagspapir. Føler kanskje ikke at modernisering av våpenlovgivning er det som ligger lengst fremme... 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bbdg skrev:

Bondenisser har vel bedre innsikt i elektroniske verktøy enn primitive våpeneiere.

Det er dessverre helt sant.

Det har ikke vært vesentlig teknologisk utvikling på skytevåpen siden røyksvakt krutt ble innført og gjorde det mulig med automatvåpen. En våpenkyndig person fra begynnelsen av 1900 tallet ville uten problemer forstå alle dagens våpentyper og ville ikke bli overasket over noe av det vi betrakter som nytt.

Gatling type våpen var over 3000 skudd i minuttet rundt 1892. Hel og halvautomatiske rifler og maskingevær var utviklet og verdens mest pålitelige maskingevær var utviklet, (Maxims konstruksjon). Høyhastighetspatroner var mote, (som i dag). Se på Newton og Ross sine konstruksjoner. Rettrekker, ja igjen Ross. Monolittiske kuler, utprøvd  stor skala fra 1886 og forkastet noe senere. For hagler var alle vesentlige konstruksjoner utviklet og det er de samme konstruksjonene som brukes i dag.

 

I landbruket har og er det en rivende utvikling med automatiske melkemaskiner, automatisk foringsanlegg, og ikke minst utvikling av traktorer og maskinelt utstyr til erstatning for hest, ljå og hesjing av høy.

 

Nei, mine herrer (og damer), vi er nostalgikere alle sammen og lever litt i fortiden.

Men det er satan så moro.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Resuam skrev:

Hva er forskjellen? Trodde jeg var dømt!!!

Homogene kuler er en ensartet konstruksjon, feks 100% bly eller annet materiale.  F.eks luftgeværkuler. Mange tror at homogen betyr blyfri, da mange jaktskribenter har upresist brukt denne benevnelsen😑

 

Gammel dame, vond å vende 😁

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Resuam skrev:

Det viktige er vel at man har et lovverk som sikrer god avliving av dyra man jakter på

Det lovverket vi har i dag gjør det. og vi har kunnskap og erfaring nok til å forstå hva som er viktigst.

En kjent amerikansk forfatter har oppsummert det veldig enkelt, "use enough gun".

Jeg har tidligere skrevet at ved fiske er det sport å ta størst mulig fisk på tynnest mulig line. Nå har vi på jakt fått litt av samme tendensen som ved fiske, det gjelder å skyte størst mulig dyr med svakest mulig patron. Dersom en ikke klarer å håndtere våpen som oppfyller dagens lovkrav så bør en ikke drive storviltjakt. Kravet om kulevekt og energi er gode nok og det er ingen grunn til å lage særregler for 6,5. Enten klarer den kravet eller så kan den ikke brukes.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Per-S skrev:

Nå har vi på jakt fått litt av samme tendensen som ved fiske, det gjelder å skyte størst mulig dyr med svakest mulig patron

 

Nei, det tror jeg ikke. Om noe vil jeg heller tro at tendensen går i andre retning.

 

Og krav til anslagsenergi er vel neppe satt basert på vitenskapelige undersøkelser - mer gammel tro og overtro

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også forstått det som at 6,5 klarer god avliving på lik linje som andre kaliber med kobberkuler og at anslagskravet ikke er adekvat. Litt derfor jeg stilte spørsmål om regelendring istedet for løpskifte. Kan ikke se for meg noe annet enn at bly forsvinner, og da må det forsking til for å sørge for godt regelverk  

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se for meg andre løsning enn at bly forsvinner. Mengden bly som deponeres i naturen av storviltjegere har ingen negative konsekvenser. 

 

Om vedtak fattes basert på forskning og vitenskap, så blir det ikke forbud mot bly i storviltammo. Om knehønene i Brussel derimot ønsker å tekkes MDG-ere rundt omkring i Europa så blir vel jakt også forbudt 😛 

 

Vi får håpe at velgerne snart har fått nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, bbdg skrev:
9 timer siden, Jibrag skrev:

Er mange år siden gamle bondenisser ble tvunget over på elektronisk søknad .....    

Bondenisser har vel bedre innsikt i elektroniske verktøy enn primitive våpeneiere.😎

 

Hvor "primitive" noen av oss våpeneiere måtte være, "angår ikkje denne soga", som Garborg skrev.

 

@Jibrags poeng er at det er politiets behandling av våpensøknader, -registrering og -arkivering som fortsatt lever "I kansellirådens dage", for igjen å sitere fra litteraturhistorien.

 

Jeg ville ikke blitt det grann forbauset om det kom et krav om at våpensøknader skulle fylles ut med fjærpenn - - - !

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Jeg ville ikke blitt det grann forbauset om det kom et krav om at våpensøknader skulle fylles ut med fjærpenn - - - !

På gjennomslagspapir? Men det ville ikke forbause meg heller...

 

K

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Fjærpenn er tingen. Jeg så en karikatur av Donald som skulle signere, ingen penn tilgjengelig, han nappet ut en halefjær og dyppet i blekkhuset, så var det OK.

Donald Duck, ikke den andre.

Vet dere forresten hva secret service roper om den andre Donald blir angrepet?

 

Donald, duck!

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Mnja, Trump kjører "confound and confuse" om våpen - han har gjentatte ganger sagt at han er for "stricter gun laws". Så sier han det motsatte til neste forsamling, siden det er det de vil høre. Ikke lett å vite hva han egentlig mener.
Såvidt jeg kan forstå så hater han alle, uansett...

 

Stikk i strid med hva alle tror, så skjerpet ikke Obama-administrasjonen våpenlovene nevneverdig, og han ble kritisert for det, fra de som vil ha innskjerpelser. Det eksisterer bilder av Obama med hagle, og iht ham selv da, så er han ivrig lerdueskytter - selv om de fleste nok tror det var et valgkamp-framstøt... Men hater våpeneiere? Neppe. 

Før det igjen hadde man GW Bush, som er jeger, skytter og våpeneier selv, og neppe selvhater...

 

 

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 12.6.2020 den 8.48, Wintel skrev:

Jeg kan godt se for meg andre løsning enn at bly forsvinner. Mengden bly som deponeres i naturen av storviltjegere har ingen negative konsekvenser. 

 

Om vedtak fattes basert på forskning og vitenskap, så blir det ikke forbud mot bly i storviltammo. Om knehønene i Brussel derimot ønsker å tekkes MDG-ere rundt omkring i Europa så blir vel jakt også forbudt 😛 

 

Vi får håpe at velgerne snart har fått nok.

Altså blir bly forbudt...

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Altså blir bly forbudt...

Min spådom: All bruk av bly i hagler blir forbudt. All jakt med bly blir forbudt. Sportsskyting med blyammo i rifler/pistoler/revolvere berger om vi er litt proaktive og gjør de riktige tiltak.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

On 6/11/2020 at 9:21 PM, hjortefot.com said:

Ser ingen grunn til å bruke homogene kuler i 6,5mm nå som man har utviklet monolitiske kobberkuler med plastspiss i 6,5mm.

F.eks GMX og TTSX 120grain

 

Da gjenstår det bare å tilpasse regelverket til dagens situasjon og moderne kulekonstruksjoner.

 

 

 

Er det noen her som har vært på storviltjakt med disse i f.eks. Tyskland?

Det kan bli aktuelt for meg med elgjakt ii Finland når corona legger seg og der får man jo bruke 120gr. Hvor bra fungerer de i praksis?  

Link to comment
Share on other sites

Tror det er krav til minimum 7mm kaliber for storvilt i Tyskland. Da får du automatisk en god del høyere kulevekt å. Men det er jo ikke noen stor hemmelighet at disse kobberkulene holder bedre sammen. Utfordringen er å finne ei kule som ekspanderer nok så du får noe til sårkanal. Men det er vel en diskusjon til en annen tråd. Men en eller annen gang nedi vegen kommer det et blyforbud. Å da har du fått deg ei ny børse til rådyr og må ut å handle noe annet morro til elgen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ikke lest det noe sted, men jegerinstruktøren og viltoppsynsmannen som har guidet meg der flere ganger sier det. Alle guidene våre der nede har brukt 6.5x55 selv, og såvidt jeg forstår så er det et veldig utbredt kaliber der. Også på villsvin, selv om mange nordmenn tror de ikke dør av noe mindre enn 9.3mm

De har tross alt ikke elg, og selv om det er en del stor hjort - så er den ikke så stor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Jag har ikke lest det noe sted, men jegerinstruktøren og viltoppsynsmannen som har guidet meg der flere ganger sier det. Alle guidene våre der nede har brukt 6.5x55 selv, og såvidt jeg forstår så er det et veldig utbredt kaliber der. Også på villsvin, selv om mange nordmenn tror de ikke dør av noe mindre enn 9.3mm

De har tross alt ikke elg, og selv om det er en del stor hjort - så er den ikke så stor.

 

K

 

Det står noe her, se side 10:

 

https://wiesbaden.armymwr.com/application/files/2314/9272/9541/Guide_11_Hunting_Techniques_Red_2014-06.pdf

 

Utklipp:

bilde.png.e2cc6b21747a6a1a78e97179148e53ca.png

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

25-06 er jo fullstendig lovlig her på berget også. NB - hvis du kan trylle fram 140 grs kuler i .257, og ei pipe i kaliberet, med riflestigning som kan stabilisere dem.

 

De tyske kravene er jo ganske fornuftige. De holder i massevis til vanlig norsk jakt på hjort og rein, og til "bestandsplan"-elg (kalv og 1 1/2-åringer). Eneste behov for noe kraftigere kan være grovvokst, voksen elg, og dyr som kan melde deg permanent ut av folkeregisteret, som bjørn og moskus. Men det bør jo jegerne kunne finne ut av sjøl.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Da har tyskerne begått samme feil som så mange andre. Manglende kunnskap om forskjell på kaliber og kulediameter. Kulediameter 6,5 mm kan ikke brukes i våpen med kaliber 6.5 mm, men i våpen med kaliber 6,35 mm. Våpen med kaliber 6,5 mm bruker 6.7 mm kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Per-S skrev:

Manglende kunnskap om forskjell på kaliber og kulediameter. -

 

  -  eller rettere sagt, forskjell mellom BORINGSdiameter og RIFLINGSdiameter. Kula må, rimeligvis, ha en diameter som minst tilsvarer riflingsdiameteren. Kalibre skal egentlig oppgis i boringsdiameter (30-06), men oppgis jo også i kule-/riflingsdiameter (308 Win).

 

Dette har vi jo diskutert mange ganger før, ikke minst at POD m/fl. mener at kaliber .50 (f.eks. 12,7 x 99), har kulediameter 12,7 mm, og at baneinstrukser som sier at "banen er godkjent for opptil kaliber 12,7", betyr at vanlige 50-kalibre ikke kan brukes (kulediameter ca. 12,95 - ,98).

Link to comment
Share on other sites

Akkurat den fortolkningen tror jeg de har gått bort fra nå. Jeg fikk avslag på 500 Jeffery med den begrunnelsen i 2018, men fikk innvilget 510 Førland i 2019.

 

I søknaden argumenterte jeg for at skytebaneinstruksen forbød kaliber 12,7 og det måtte forstås som 12,7x99 som beskrevet i forskrift om forbudt skytevåpen.

 

Baneinstruksen kan ikke med rimelighet fortolkes slik at det både er forbudt med slugs i hagler og svartkruttvåpen med kulediameter over 12,7mm - og det funket :-)

 

 Men samme saksbehandler nekter å godkjenne ny baneinstruks hvor man skriver at alle kalibre med kulediameter under 20mm er tillatt, med unntak for kalibre forbudt i forskrift om forbudte skytevåpen... Her MÅ det spesifiseres at kaliber over 12,7 er forbudt, selv om saksbehandleren er gjort grundig oppmerksom på forskjellen mellom kaliber og diameter... Virker som om politiet kun er opptatt av at vedtak de fatter skal være "i henhold til" - har blitt mindre plass til sunn fornuft de siste årene...

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

boringsdiameter (30-06), men oppgis jo også i kule-/riflingsdiameter (308 Win).

Her skuffer du litt. Både 30-06 og 308 Win er patronbetegnelser, rett og slett bare et navn.

Kaliber er avstanden mellom to motstående bommer, eller diameter av innskrevet sirkel. 

For patroner er det ingen regler for hva de kan kalles.

For kaliber er det kun en standard, ISO. Derfor skal kaliber alltid oppgis i mm. (Selv USA har innført det metriske system.)

For å være ekstra kverulerende er det slik at patroner i 30-06 ikke har blitt produsert siden 1925-26.

30-06 betyr "Cartridge, .30 Caliber, model of 1906" altså en spesifikasjon av patronen som ble approbert i 1906 og siste produksjon etter denne spesifikasjonen var midt på 20 tallet. Senere er både kule, krutt og tennhette blitt endret. Men navnet 30-06 brukes på alle våpen som har et kammer etter tegningen fra 1906, og derfor blir betegnelsen 30-06 også brukt om patroner som passer i dette kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Du har (som vanlig!) helt rett, Per!

 

"Kaliber" kommer fra latin, qua libra, hvilken vekt, dette har vi igjen i hagleammo (brøkdel av engelsk pund).

 

I dagligtale brukes imidlertid "kaliber" også i betydningen "patronkonstruksjon". Store norske leksikon gjengir den korrekte definisjonen, men snubler så over i den dagligdagse bruken:

 

Sitat
Sitat

For å gjøre benevningen enda mer komplisert finnes det gjerne en rekke forskjellige patroner som alle er tilpasset ulike våpen (eller motsatt) der løpets kaliber fortsatt er det samme. I mange tilfeller kombineres derfor kaliberet med hylselengden eller andre tall, navn eller opplysninger.

Vanlige kalibre for jaktrifler i Norge

 
standard_compressed_patroner-kalibre001.
Et utvalg av patroner i ulike kalibre. Fra venstre: .22 LR, 9mm, .38 Special og 6,5 x 55 mm.
  • 6,5 x 55 mm. (også kjent som blant annet 6,5 x 55 Mauser, 6,5 x 55 Swedish eller bare «seks-og-en-halv»): Metriske mål: løpets kaliber er 6,5 millimeter, og «55» angir hylselengden i millimeter.
  • .30-06 Springfield: Målt i tommer der «.30» er kaliberet, og «06» henviser til året, 1906, da det amerikanske forsvaret tok patronen i bruk. Metriske tall er: 7,62 x 51 millimeter.
  • .308 Winchester: Målt i tommer. Den metriske angivelsen er: 7,62 x 63 millimeter.

 

 

Her påstår alstå leksikonet at de to sistnevnte er forskjellig "kaliber", bruker da ordet i betydningen "patronkonstruksjon". Det er forresten ikke den eneste feilen, vil den oppmerksomme leser se.

 

Forresten prøvde jeg å skrive noe om dette til "Portalen" for forumet i hine hårde dage, det ble med forsøket:

 

https://www.kammeret.no/topic/18476-forvirrende-kaliber/?do=findComment&comment=285758

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Wintel skrev:

Akkurat den fortolkningen tror jeg de har gått bort fra nå. Jeg fikk avslag på 500 Jeffery med den begrunnelsen i 2018, men fikk innvilget 510 Førland i 2019.

 

I søknaden argumenterte jeg for at skytebaneinstruksen forbød kaliber 12,7 og det måtte forstås som 12,7x99 som beskrevet i forskrift om forbudt skytevåpen.

 

Baneinstruksen kan ikke med rimelighet fortolkes slik at det både er forbudt med slugs i hagler og svartkruttvåpen med kulediameter over 12,7mm - og det funket :-)

 

 Men samme saksbehandler nekter å godkjenne ny baneinstruks hvor man skriver at alle kalibre med kulediameter under 20mm er tillatt, med unntak for kalibre forbudt i forskrift om forbudte skytevåpen... Her MÅ det spesifiseres at kaliber over 12,7 er forbudt, selv om saksbehandleren er gjort grundig oppmerksom på forskjellen mellom kaliber og diameter... Virker som om politiet kun er opptatt av at vedtak de fatter skal være "i henhold til" - har blitt mindre plass til sunn fornuft de siste årene...

 

 

Har du klaget?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...