Jump to content

Farkost/"Kajakk" til jakt og fiske


vannebo

Recommended Posts

Hei. 

Vurderer om jeg må skaffe meg et vannfartøy etter hvert. Hovedsakelig bruk vil være jakt og fiske. Noen tanker følger:

 

Fiske:

Lett jiggfiske, dorging, fluefiske og kasting fra fartøy både i sjø og innsjø. Har en guttunge med fiskedilla så gjerne noe med plass til han i tillegg til meg selv og noe utstyr.

 

Jakt:

Sjøfugljakt, hovedsakelig stokkender på grunne områder, både smygjakt og postering med bulvaner. Ser for meg enten å skyte fra farkosten eller, stå ved siden av den. Har enkelte steder ca 1km å padle fra egnet utsett før jeg er ute av reservatgrense og kan jakte.  Ser også for meg at det kan være aktuelt å jakte i elver og innsjøer. Trenger til jakta plass til bulvaner (et dusin eller 2)og litt utstyr, samt hund. Hund fordi jeg har og slipper da forlate posisjon for å hente skutt fugl, + at til jakt i innland der skadeskutte ender stikker seg bort i sivkanter er den uvurderlig.  Fordel om det er reltivt enkelt å låre og entre hund også. Og forsåvidt også enkel å gå inn og ut av i vann for mann også..

 

Noe annet man bør tenke på? Gode forslag til aktuelle kandiater mottas med takk. Ser jackson har noen produkter som virker veldig gjennomprøvd og fine.  Pga usikkerhet rundt arbeidssituasjon er det ikke akutt aktuelt å handle, har en native FX 12 på jobb jeg kommer til å prøve litt, den er i minste laget, men får teste den litt alene iaf.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med å skyte fra Hasle Excursion, Nemo sin Nanoq og kano. Skal du ha med hund er kano enklest. Skal du skyte fra fartøy fortrekker jeg kajakk der man sitter mer stabilt i setet og dypere enn man gjerne gjør i en kano. Hasle sin er stabil og god, selv når jeg fyrer av en bredside med 12/89, men ikke den raskeste i vann. Har hatt golden retriever en del med i kano, og anser kanoen som mer egnet til den  biten.  

Link to comment
Share on other sites

Robåt. Du trenger en "gunning dory", på engelsk. Det er et par bilder og tråder om min her inne, fra noen år tilbake. Men den har blitt liggende, kajakker er mer morsomme fartøy sålenge man ikke skal ha med masse greier. Det har også sammenheng med at det nå er så mye folk i skjærgården her at jakt med rifle nesten er umulig.

 

Du får 2 manns rosjekter nedi 50kg, og det er noe HELT annet enn en kano mhp sjødyktighet og fart. 1km er problemfritt - jeg ser på GPS-track at jeg gjerne tilbakelegger >20km på en dag med jakt på sjøen, enten med robåt eller kajakk. I en kajakk gjør du typisk 4-6km/h. Litt mindre i en robåt, men det kommer an på båten også.

Hund i kajakk er for viderekomne.

 

Kan man ha en robåt på sjøen er det det beste, man får 14 fots glassfiberbåter (eks. Rana 14, de gamle gule) for nesten ingen penger, og de er trygge på sjøen, og noenlunde raske å ro. Men de er TUNGE om de skal ut av vannet.

Til gjengjeld er de supre å skyte fra, og sjøen kan stå på ende om den vil...

 

De siste årene har jeg og guttungen jaktet en del fra hver vår kajakk, dette er noenlunde raske tur / havkajakker. Min er en Tahe Reval, og den er mer "skip"-aktig, stabil og fin og lang og rask, og du kan holde på med ting ombord. Guttungens er en Venture Easky, og den er mer en "forlengelse av kroppen" - den er veldig fin å padle, men bredsider med 12/89  i litt sjø kan bli i overkant (kolben fungerer som padleåre om du må støtte deg litt..) Den er liten, så om du er liten og lett er den nok mer stabil. 
Hasle Excursion føles som en flytebrygge i forhold til disse to, og er nok en god del tyngre å padle. Til gjengjeld er det enklere å styre med fiskeutstyr, hund og hagler.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man ikke trengte tenke på transport er jo en sånn robåt genial. Iaf til posteringsjakt, samt fisking og mye annet, i tillegg til at plass ikke er et problem. Den @Chiefen.v-2 linker til virker i formen veldig lik en båt vi hadde i namsen i yngre dager - de er fantastiske å ro. Det ene valdet vi leide hadde et veldig bredt stryk med masse lure steiner med gode bakevjer det sto fisk, og jeg brukte som regel i ro meg opp i stryket for å fiske. Tungt og man måtte holde hard frekvens, men det var egentlig bare å finne rute mellom de store steiene og hvile litt i bakevja før neste tak.

Sikkert helt kurante å snike med og om man hamler i stedet for å ro. Har forsåvidt rodd endel tung glassfiberbåt på fjorden og under oppveksten.

Men alt som ikke lett går på taket uten hjelp er litt mer tungvint, men hadde jeg hatt båtplass er jo en sånn løsning både enkel og sikker. 

 

Har padla endel hasle explorer og det er stødige båter, men har prestert å trille rundt i det og utpå Folla under surfing på dønninger som brøyt over et skjær.  Har også tilgang på seabird HV, og har padla det endel under fridykketurer og fisking. Er såpass stødig at jeg har padla med ungene på fanget, men med nysjerrig hund på fordekket ble den veldig nervøs. Er dog usikker på hvordan de er å skyte fra, men om man dropper posteringsjakt og legger hund hjemme er det sikkert kurant å smyge rundt med ved fjæra. 

 

Ser forresten at seabird har en modell, nansen, med åpne luker foran og bak. Noe sånt kunne kanskje vært kurant så lenge det ikke slår over baugen. Får plass til hund og lokkefugl til posteringsjakt, og unger under fisking. Supplert med støttehjul/pontonger skulle det kunne være rimelig safe. Ulempen er at de ser ikke ut til at det lager den i "plast".

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, vannebo skrev:

Om man ikke trengte tenke på transport er jo en sånn robåt genial. Iaf til posteringsjakt, samt fisking og mye annet, i tillegg til at plass ikke er et problem. Den @Chiefen.v-2 linker til virker i formen veldig lik en båt vi hadde i namsen i yngre dager - de er fantastiske å ro. Det ene valdet vi leide hadde et veldig bredt stryk med masse lure steiner med gode bakevjer det sto fisk, og jeg brukte som regel i ro meg opp i stryket for å fiske. Tungt og man måtte holde hard frekvens, men det var egentlig bare å finne rute mellom de store steiene og hvile litt i bakevja før neste tak.

Sikkert helt kurante å snike med og om man hamler i stedet for å ro. Har forsåvidt rodd endel tung glassfiberbåt på fjorden og under oppveksten.

Men alt som ikke lett går på taket uten hjelp er litt mer tungvint, men hadde jeg hatt båtplass er jo en sånn løsning både enkel og sikker. 

 

Har padla endel hasle explorer og det er stødige båter, men har prestert å trille rundt i det og utpå Folla under surfing på dønninger som brøyt over et skjær.  Har også tilgang på seabird HV, og har padla det endel under fridykketurer og fisking. Er såpass stødig at jeg har padla med ungene på fanget, men med nysjerrig hund på fordekket ble den veldig nervøs. Er dog usikker på hvordan de er å skyte fra, men om man dropper posteringsjakt og legger hund hjemme er det sikkert kurant å smyge rundt med ved fjæra. 

 

Ser forresten at seabird har en modell, nansen, med åpne luker foran og bak. Noe sånt kunne kanskje vært kurant så lenge det ikke slår over baugen. Får plass til hund og lokkefugl til posteringsjakt, og unger under fisking. Supplert med støttehjul/pontonger skulle det kunne være rimelig safe. Ulempen er at de ser ikke ut til at det lager den i "plast".

 

 

 

 

Støtter del 1. Og del 2.

 

Smyge rundt langs fjæra med kajakk er helt super jakt etter mitt syn. Det er gøy, fint, deilig, og det kan faktisk være litt effektivt noen ganger. Om du ikke glemmer at du er på jakt.

 

Alle kajakker kan gå rundt, og strengt tatt så vil de før eller senere gjøre det er mitt inntrykk. Kan du ikke akseptere å velte, så kan du ikke padle kajakk. Og ja, med hund på dekk, i los... så er det spennende å padle...

 

Ad skyting fra kajakk, så tror jeg du kan skyte fra alt, om du kan padle. Kan du ikke snu deg og svinge hagla (som gjør mye mer enn rekylen, egentlig) så går det ikke, og du må enten ha noe mer stabilt, eller du må trene. 

Kajakk er en individuell ting. Jeg oppfatter Revalen som en veldig stabil kajakk (men med hund løpende rundt oppå blir det "i overkant", (iallefall drøyt å skulle legge fra seg åra og ta fram hagla), - sønnen min kan padle den stående, og reise seg og sette seg, uten noe som helst problem - men flere av mine venner som har prøvd den har vippet hit og dit og knapt turt å padle en meter - og andre har gått rett rundt uten videre sermoni.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ganske likt bruksområde som deg @vannebo, dog uten behovet for å ta med hund eller unge. 

 

Når det kommer til type kajakk, så er jeg glad i sit-on-top. Skikkelige kajakkpadlere ser skrått på meg og påstår at det ikke er en ekte kajakk. Rett har dem også, for det er en flytebrygge. Fordelen er høy primærstabilitet, samt god lagring. Jeg laster opp med ender, gås og et par svaner når jeg skal ut på jakt, og det går fint. Det er også lett å hoppe inn og ut av den i forbindelse med utlegging av lokkefugl, eller henting av skutt fugl. Å kunne stå oppreist under fluefiske ser jeg også på som en fordel. 

 

Jeg har i dag en FeelFree Lure 11.5, som jeg er godt fornøyd med. For å motvirke det faktum at den er tung å padle, har jeg montert en liten el-motor i senterkonsollen. Da er den ute av veien, samt lett å legge på land når jeg skal jakte. Til dorging er den genial, da roret styres med beina. Så da har du noe annet du også kan vurdere:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er den der i litt sjø? Jeg bor slik til at jeg ser mye av sjøen der er aktuelt å jakte på fra stuevinduet, og den ser ikke ut som på filmen din.

 

Jeg går jo ikke ut i sånne forhold som på denne filmen - men jeg har fått det over meg et par ganger, skikkelig, og mange ganger til en viss grad, når jeg har vært ute - både i robåt og kajakk. Derfor er jeg skeptisk til mye av det som presenteres som "båt" eller "kajakk".

 

 

Ellers så ser det jo helt genialt ut, og har en ikke behov for "værbestandighet" så har en ikke det. Men det er gøy å kunne gå ut selv om det ikke er "blega".  (Eller tåle at en halvplaner på en 35-50 fot durer forbi i 12 knop - på 35-50 fots avstand...)
Elektrisk motor er også helt genialt (sa jeg HELT GENIALT) uansett farkost, og bare gå framover helt lydløst, er uvurderlig opplevelsesmessig, og de lette robåtene, og helt sikkert kajakker, gjør jo god fart for selv de små påhengsmotorene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Filmen ble utrolig nok tatt den ene dagen i året det ikke blåser på sør-Vestlandet. 

 

Ellers synes jeg den oppfører seg fint i urolig sjø. Jeg holder meg primært innaskjærs, og er værmeldingen over 7m/s holder jeg meg enten på lesiden eller hjemme. Skummer toppene, så slår de over baugen, så tørrdrakt er nødvendig i kaldt vær, men den flyter fint for det om. Om man skal si noe negativt, så er det muligens for høy primærstabilitet. Jeg har ikke gått rundt (enda), men sitter med en sterk mistanke om at det vil skje uten forvarsel. Så jeg har sånn sett ikke testet den til det ekstreme enda, tipper jeg tar det en varm sommerdag, da kan jeg gi bedre tilbakemelding på hvordan den takler sjø. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for at dere gjør det vanskelig...

Om man holder seg til kajakk..

Disse SOT kajakkene virker jo ekstremt fine til fisking og ymse i makelig tempo i smul sjø. Ser jo ut som de fleste også greit får plass til en hund på bakdekket og en bag med lokkefugl foran. Med en vest på hunden med håndtak må det være relativt lettvint å nappe den ombord.  Til posteringsjakt med bulvaner der det er langgrunt må de også være veldig fine å gå inn og ut av. kamonett over kajakken og den ser ut som en tangkvase, og man kan stå ved siden av og skyte, mens hund kan ligge i kajakk. I tillegg sitter man høyt og får god oversikt både til jakt og fiske.

Til fiske har man jo alt tilgjengelig. Problemet er vel bare at man må huske sikre alt i tilfelle velt.. Til gjengjeld er det plass til to + i endel av de...  De fleste tandem + utgaver sånn at man kan nappe ut ene setet om man ikke trenger det. Men de begynner bli tunge å hive på taket alene

 

"Vanlig kajakk" har fordel av å være artigere å padle, tåler mer sjø, og er raskere, selv de stødige turkajakkene. prolemfritt nok å fiske fra. Litt mer masete å gå ut og inn av om man skal postere, og trenger ut av kajakk. Relativt tett og får sikra last i lukene og slipper at ting flyter rundt når man velter. Siden man sitter lavere og de er mer retningsstabile er de sikkert bedre egnet til smygjakt. Ulempen er at det er værre å få med hund, samt passajer, om man ikke går for type nansen kajakk med solide utsparinger som kan huse begge deler.  Er fort endel lettere og enklere å hive opp og ned fra taket..

 

Det er jo såklart mulig å holde seg med begge deler...

 

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke ta med medjeger i kajakk på sjøen på jakt enda, er bare fiske som er aktuelt i kajakk. Er greiest å være ca på land under jakt enda.  Men han er 6 og tror ikke jeg skal sende han i egen kajakk med fiskestang enda  ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...