Jump to content

Hva trenger jeg EGENTLIG?


Resuam

Recommended Posts

Har bestemt meg for å kjøpe ei 22 lr-rifle for å kunne trene på jaktskyting hjemme på gården. Det er lettere å få til uten for mye lyd og så trenger jeg ikke mer enn 50 m sikker bane. Begynte å se på cz 455 og likte at jeg kan skifte løp til 17 hmr eller 22 mag for så å kunne bruke den til jakt på f.eks and, gås eller skogsfugl. Men nå har jeg tenkt videre at jeg kanskje bare «lager» meg et behov. Jeg har 6,5 x 55 fra før og hvis jeg skal ha noe som egner seg til småvilt (+rådyr) burde jeg kanskje kjøpe ei enkel 22 lr-rifle og heller supplere med ei 223 rem siden? Noen som har noen tanker eller erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Resuam skrev:

Ok, men de er jo dyrere enn 22lr... hva mener du er fordelen som rettferdiggjør prisen?😊

Billigere ammo, mindre krav til bakgrunn/kulefang, lite lyd, ingen lager noe styr når du skyter med luftgevær på tunet, ikke noe papir å vente på.

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvorfor 222 i stedet for 223?

 

Ole

Det lurer jammen jeg også på. Og helt sikkert de fleste som leser det.

 

6.5x55 fungerer overraskende bra på rådyr, så du trenger ikke en 223 heller. Jeg har hatt en 223 i mange år, men med 6.5 og 308 i hus, så har jeg aldri kommet meg til å ta 223en på rådyrjakt - jeg har skutt inn og skutt opp, men når det er alvor, så er det større saker som blir med ut.

Men en 22LR er kjekk å ha.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvorfor 222 i stedet for 223?

 

7 timer siden, M67 skrev:

Det lurer jammen jeg også på. Og helt sikkert de fleste som leser det.

Se nå på de! Er ikke det helt innlysende? 223 er "stygg" og har en hals som knapt nok eksisterer. Med andre ord er proporsjonene helt ut på vidda. 222 er helt klart det rette valget😏 Hvordan kan man spørre om noe slik? 🙄😂

222_vs_223.jpg.be6809b5285dd8bfbba7fb059721215c.jpg

  • Like 14
  • Thanks 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at det sikkert er litt kos og kult og nostalgisk og sånn med 222, men til ren praktisk bruk ville jeg mye heller hatt en 223 i 1:9/1:8 som kan skyte en mye mer variert rekke kulevekter, og gjerne finnes som billig/rimelig trenings-/jaktammo.

I tillegg leveres færre og færre nye rifler i 222, det er mer mas med pipeemner, osv...

 

 I tillegg syns jeg 222 er en direkte schtøgg patron med en helt sykt lang hals, som jo ikke er nødvendig når 222-folket ikke snakker om annet enn å kunne skyte fjørlette kuler som knapt trenger hold 😛 

 

Det er sikkert for pragmatisk, praktisk, og realistisk å si at 222 er avdanka, utgammel, foreldet, osv, så forventer litt pes og grinete toner om det!

Hilsen en som har både original Krag, Mosin i 9,3x53R, Steyr-rettrekker, og tidenes mest overveldende sans for patronsamling. ;) 

 

Ole

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

.222 Rem. er for feinschmecere 😋,..som lader selv, som aldri mister nattesøvnen pga usikkerheten om man har valgt riktig riflestiging (en mare som konstant rider 223 eiere,..kan det virke som).

Vi .222 eiere skyter - med suveren presisjon - kulevekter opp t.o.m 55grain og spekulerer ikke mer over det.

.222 er en nedskalrert .30-06 og utviklet som patron til småviltjakt og ikke til skadeskyting av soldater. 

 

En virkelig vakker patron og selv om den ikke når riktig opp til .22 Hornet,..verdens vakreste, - så kanskje en god andre plass.  😇

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For å være litt kalibersaklig så hadde faktisk 222 vært den perfekte patronen til å skyte lange tunge kuler i små låsekasser. 223 blir fort krampaktig og det vet jeg av erfaring siden jeg har en liten kasse og 223. Den største kula du får ned i et normalt magasin for 223 er 77 gr. Der stopper det helt opp, og tyngere kuler detter ned i patronen med riktig COL. Den korte halsen har da heller ingen fordeler siden tyngere kuler står langt ned i patronen. Da kunne man like gjerne bruke en 222 med lang hals å slippe «donut problemer» som kan oppstå  i hylser og være et potensielt problem for kuler som settes forbi halsen. Korte hylsehalser og tunge/lange kuler er egentlig en uting.
 

For en som ikke lader selv er selvsagt 223 enklest valg rett ut fra hylla. For en dedikert hjemmelader med ønske om liten låsekasse og tunge kuler er 222 med pipe i 8 eller 7 snurr og rett for kule friflukt en våt drøm i proposjoner og funksjon. Går man custom er valget i mine øyne enkelt om man ikke skal utvide støtbunnen og ha en 224 valkyrie da for omfen sin del😙

Link to comment
Share on other sites

221 Rem. Fireball @Bly :)

 

Jeg er helt enig i innlegget, det blir litt som 338LM / 338NM. Skal en utnytte 223Rem helt så må en egentlig ha en std. lengde låskasse. Mine patroner er 63mm lange - det er maks i MDT-magasinet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

221 Rem. Fireball

Jeg har ikke finmålt, men tror den er i korteste laget for å absolutt utnytte små kasser.  Kassene har magasin som er ment å passe til 223 COL 57,4 mm (så 58 mm er maks), og lang/tung kule i 222 er så nær perfeksjon det kan bli? Med 80 gr MK så trenger jeg ca 3 mm lengre magasin for å få ned en 223. Det er omtrent tilsvarende så kort en 222 er i forhold til 223. Men klart her er det akkurat på håret og ikke så mye mer 😬

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye 222 og 223.

Eneste grunnen for 222 er at jeg har ei konkurranserifle som går som en laser, har for mye 222 hylser og har en som lader for meg :-)

Når 222-pipa er kaputt blir det ny 1-12" 223 pipe i den og ei identisk pipe i reserverifla.

Jeg skyter ikke langhold, bare jakt, viltmål og jaktfelt. Det er årsaken til 1-12" som stabiliserer alle kuler jeg bruker. Tyngst er 60gr Nosler Partition.

 

Skulle jeg hatt en annen 22 patron enn 223 i en Sako Vixen hadde det blitt 22PPC.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Jeger'n skrev:

Hvorfor ikke en 22 Nosler, så slipper du å åpne støtbunnen.

Da får man samme lengdeproblem som med 223, og personlig liker jeg ikke hylser som er tykkere enn støtbunnen. Det kan fort bli mateproblemer av det.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ratel said:

 

Men for å svare på trådtittelen er vel 6,5x55 det eneste man trenger for alt vilt og en 22lr for billig trening?

Det er i grunnen det jeg har kommet frem til selv også. Og så tenker jeg at jeg vil kjøpe et litt tyngre våpen i 22lr. Bare for å få mer autentisk trening på jaktskyting😊

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fornuftens stemme.

 

Du vil tidsnok finne ut at de fleste våpen ikke blir kjøpt fordi de trengs, men fordi man har lyst... 😀

 

Edit:

De aller fleste innkjøp, inkludert mine, kommer av våpeninteresse heller enn et behov for å felle vilt. Det er nok det som ligger bak de fleste argumentene i denne tråden også. Å kun se på behov ødelegger litt av moroa når man har lyst på noe...

Edited by Ratel
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, MikiN1486 skrev:

Synes det mangler noe mer i skapet hans. Alle trenger en bøylerifle i et kaliber som starter på 4😁

Ja, og jeg mener også at man trenger en dobbelrifle i et eller annet stort NE kaliber for sinte bøffler og andre store kryp som vil stange, bite eller trø deg flat.🤩

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, beaker skrev:

"30-06 er det dummaste du kan kjøpe, for då har du ikkje unskyldning for å kjøpe fleire våpen."

Da har du et alt for snevert syn på hva du kan bruke "våpen/kaliber" til etter min mening 🙄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...