Jump to content

Revejakten 2020-2021

Recommended Posts

Alternativt en god omgang med permitrin, om man har tilgang på det.

Likbrenning er avleggs føler jeg😃

Så kan man la revepelsen ligge i søplesekken natta over, om det er kuldegrader.

Om det ikke er kuldegrader ute, putter man søplesekken i fryseboksen natta over.

Permitrin kombinert med noen kuldegrader, er god medisin for å ta livet av skabbmidd. Fungerer helt utmerket.

Så kan man avhende revepelsen på vanlig måte.

• Like 1
  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter å ha lest seg igjennom revehistoriene i denne tråden, kjente jeg revekløa komme sigende gitt. Til slutt ble revekløa uutholdelig og man måtte bare ut i "vinter" natta og ut på post. Vel vin

Alle gode ting er 3 med det 4rde  skal det skje. Ja det er kortversjonen av revejakta siden forrige revefall dere. Har vært ute 3 ganger i det siste, for om mulig å kurere massiv og vedvarende reveklø

Smygjakt på rev. Ja, kanskje ikkje den mest utbredte jaktforma på rev.   Tilfeldigheiter vil noko seie. Flaks vil nokon seie. Begge deler kanskje. No skal du høyre. Uansett vart dagen s

Posted Images

Denne klarte jeg å skremme vekk tre ganger før jeg kom meg i posisjon. Siste gang jeg skremte ble jeg bare sittende ferdig rigget i vinduet til den kom tilbake. Da gikk det hele bedre. Skikkelig var utgave i forhold til de andre jeg har tatt i år. Kan det være nysnø og vindstille sim gjør det? Rett ned denne også. Blir omtrent samme størrelse(2cm) på utgangshull vær gang med 40gr Ballistic Tip Varmint. Litt blodsøl rundt utgangen som gjør at det ser verre ut enn det egentlig er. Får vel tilbakemelding fra han som skal prekivere skinnene om hullene er for stygge tenker jeg :-)

C92237DE-2167-4A56-B3F2-1AF846E02EEC.jpeg

9C46FA2D-B126-46BC-8C88-E4CF5D0D8FBC.jpeg

Edited by vux
  • Like 2

Blander meg inn her med en fersk historie fra en fersk revejeger, dette skjedde i går kveld: Jeg har ikke hatt noe hell med åtejakten så langt, men i det siste har jeg hørt reveskrik i skogen rett ved åta, samt at det har vært endel spor i nærheten. Det er mye mus i år, og da er det ikke sikkert reven gidder å bruke tid på innvoller av sau og hjort som bokstavelig talt er frosset fast i bakken. Åtet ligger 100 m fra sommerfjøset der jeg har installert meg. For å få litt fortgang i sakene hengte jeg opp resten av et speket rådyrlår, samt en vinge av en orrhane, på en staur ved åta der jeg har åtevarsleren. Tanken er at vingen skal bevege seg litt i vinden og slik fange oppmerksomheten til reven. I tillegg ville jeg prøve å lokke for å se om det kunne ha noen effekt. Lokkelyden jeg valgte var et kaninskrik fra NJFF-appen, spilt på full guffe over en bluetooth-høytaler. Ikke før hadde jeg startet "musikken" så ser jeg en skygge 30 meter bak åta som bykser til og forsvinner i rasende fart. Fanken også, her var reven før første gang på vei inn mens jeg satt der, og så presterer jeg å skremme den avgårde før den er framme. Dagen etter er det inspeksjon på åstedet, og ganske riktig, Mikkel hadde kommet snikende langs skogkanten fra høyre, tverrsnudd der jeg hadde sett skyggen, og tatt samme vei til skogs som den var kommet. Fluktsporene tydet på fullt sprang med opptil 3 meter mellom hvert sett med avtrykk. Dette er øyemål, men det er ikke mye feil. Er det normalt at reven kan springe så fort at det blir så voldsom avstand mellom sporene?

Og er det sjans for at reven kan komme tilbake allerede i kveld? 

• Like 2

Min erfaring med å skremme vekk rever som akkurat har funnet åte for første gang er at det fort tar fire-fem dager før de er tilbake, men man vet jo aldri med reven så hadde vel testet i kveld også hvis været var bra. Å da kanskje uten lyd hvis det var det som skremte den av gårde.. 

• Like 1

Den har nok oppdaget åtet for lenge siden, men så lenge den har hatt lett tilgang på mus er det vel ikke verdt risikoen å gå inn i det grønne lyset for å få noen frosne kadaverrester. Jeg liker å tro at det var fuglevingen som gjorde at nysgjerrigheten overvant skepsisen denne gangen, men det kan jo være helt tilfeldig. 

Har forøvrig mye kråkefugler og ørn på åtet, de plukker hundepelletsen som jeg kaster ut kvelden før. Det er vel bare bra at Mikkel ser det er mye aktivitet der. 

Selv pleier jeg skyte vekk kråker og fjerne de slik at pelletsen får være i fred. Da slipper jeg å hele tiden gå inn på åta med pellets. Som regel holder det å skyte ett par stykker i året. De kråkene lærer fort. Har også åtelyset ikke skarpere enn at jeg ser OK i kikkerten. Senter av lyskjeglen treffer litt til siden for åta. Mange måter å gjøre dette på, men dette fungerer for meg. 

• Like 1

Det har vært stille på åte en stund. Viltkamera viser ikke noe, og sportegn var det lite av. Så kom der frost og snø. De første dagene var det stille , lite kråkefugl og ingen spor etter rev. Men der var håp om bedring, der er rev i området. Det var kommet rev på åte, ikke mye spor , men spor. Så i går kveld var det å komme seg på post, der var flere reksler av rev ved åte som viste at her er det håp. Var på post ca 2130 , og planen var å sitte til midnatt. Ca 2400 ser jeg en rev på vei mot åte, den har kurs direkte mot åte stedet, men det går sagte. Våpenet ligger i vinduet med hevarmen opp. Jeg tar forsiktig i våpenet. Og retter det opp. Reven bråsnur og løper som om den er truffet av lynet. ??????. Hva skremte den. Hvar det en mikroskopisk bevegelse i løpet. Var det et vinddraga fra buen eller noe annet. Jeg vet ikke. Dette er ikke normal oppførsel på rev. Våpen bevegelsen var nærmest 0. Har hatt mange timer og felt mange rev fra denne posisjonen, men her er jeg i villrede. Avstanden til reven var ca 35m. Det var tett snødrev. Gav meg litt over 0100. Noen som har gode forslag eller ideer.