Jump to content

Revejakten 2020-2021


Generaldfeld

Recommended Posts

Alternativt en god omgang med permitrin, om man har tilgang på det.

Likbrenning er avleggs føler jeg😃

Så kan man la revepelsen ligge i søplesekken natta over, om det er kuldegrader.

Om det ikke er kuldegrader ute, putter man søplesekken i fryseboksen natta over.

Permitrin kombinert med noen kuldegrader, er god medisin for å ta livet av skabbmidd. Fungerer helt utmerket.

Så kan man avhende revepelsen på vanlig måte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne klarte jeg å skremme vekk tre ganger før jeg kom meg i posisjon. Siste gang jeg skremte ble jeg bare sittende ferdig rigget i vinduet til den kom tilbake. Da gikk det hele bedre. Skikkelig var utgave i forhold til de andre jeg har tatt i år. Kan det være nysnø og vindstille sim gjør det? Rett ned denne også. Blir omtrent samme størrelse(2cm) på utgangshull vær gang med 40gr Ballistic Tip Varmint. Litt blodsøl rundt utgangen som gjør at det ser verre ut enn det egentlig er. Får vel tilbakemelding fra han som skal prekivere skinnene om hullene er for stygge tenker jeg :-)

 

C92237DE-2167-4A56-B3F2-1AF846E02EEC.jpeg

9C46FA2D-B126-46BC-8C88-E4CF5D0D8FBC.jpeg

Edited by vux
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blander meg inn her med en fersk historie fra en fersk revejeger, dette skjedde i går kveld: Jeg har ikke hatt noe hell med åtejakten så langt, men i det siste har jeg hørt reveskrik i skogen rett ved åta, samt at det har vært endel spor i nærheten. Det er mye mus i år, og da er det ikke sikkert reven gidder å bruke tid på innvoller av sau og hjort som bokstavelig talt er frosset fast i bakken. Åtet ligger 100 m fra sommerfjøset der jeg har installert meg. For å få litt fortgang i sakene hengte jeg opp resten av et speket rådyrlår, samt en vinge av en orrhane, på en staur ved åta der jeg har åtevarsleren. Tanken er at vingen skal bevege seg litt i vinden og slik fange oppmerksomheten til reven. I tillegg ville jeg prøve å lokke for å se om det kunne ha noen effekt. Lokkelyden jeg valgte var et kaninskrik fra NJFF-appen, spilt på full guffe over en bluetooth-høytaler. Ikke før hadde jeg startet "musikken" så ser jeg en skygge 30 meter bak åta som bykser til og forsvinner i rasende fart. Fanken også, her var reven før første gang på vei inn mens jeg satt der, og så presterer jeg å skremme den avgårde før den er framme. Dagen etter er det inspeksjon på åstedet, og ganske riktig, Mikkel hadde kommet snikende langs skogkanten fra høyre, tverrsnudd der jeg hadde sett skyggen, og tatt samme vei til skogs som den var kommet. Fluktsporene tydet på fullt sprang med opptil 3 meter mellom hvert sett med avtrykk. Dette er øyemål, men det er ikke mye feil. Er det normalt at reven kan springe så fort at det blir så voldsom avstand mellom sporene?

Og er det sjans for at reven kan komme tilbake allerede i kveld? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med å skremme vekk rever som akkurat har funnet åte for første gang er at det fort tar fire-fem dager før de er tilbake, men man vet jo aldri med reven så hadde vel testet i kveld også hvis været var bra. Å da kanskje uten lyd hvis det var det som skremte den av gårde.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den har nok oppdaget åtet for lenge siden, men så lenge den har hatt lett tilgang på mus er det vel ikke verdt risikoen å gå inn i det grønne lyset for å få noen frosne kadaverrester. Jeg liker å tro at det var fuglevingen som gjorde at nysgjerrigheten overvant skepsisen denne gangen, men det kan jo være helt tilfeldig. 

 

Har forøvrig mye kråkefugler og ørn på åtet, de plukker hundepelletsen som jeg kaster ut kvelden før. Det er vel bare bra at Mikkel ser det er mye aktivitet der. 

Link to comment
Share on other sites

Selv pleier jeg skyte vekk kråker og fjerne de slik at pelletsen får være i fred. Da slipper jeg å hele tiden gå inn på åta med pellets. Som regel holder det å skyte ett par stykker i året. De kråkene lærer fort. Har også åtelyset ikke skarpere enn at jeg ser OK i kikkerten. Senter av lyskjeglen treffer litt til siden for åta. Mange måter å gjøre dette på, men dette fungerer for meg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har vært stille på åte en stund. Viltkamera viser ikke noe, og sportegn var det lite av. Så kom der frost og snø. De første dagene var det stille , lite kråkefugl og ingen spor etter rev. Men der var håp om bedring, der er rev i området. Det var kommet rev på åte, ikke mye spor , men spor. Så i går kveld var det å komme seg på post, der var flere reksler av rev ved åte som viste at her er det håp. Var på post ca 2130 , og planen var å sitte til midnatt. Ca 2400 ser jeg en rev på vei mot åte, den har kurs direkte mot åte stedet, men det går sagte. Våpenet ligger i vinduet med hevarmen opp. Jeg tar forsiktig i våpenet. Og retter det opp. Reven bråsnur og løper som om den er truffet av lynet. ??????. Hva skremte den. Hvar det en mikroskopisk bevegelse i løpet. Var det et vinddraga fra buen eller noe annet. Jeg vet ikke. Dette er ikke normal oppførsel på rev. Våpen bevegelsen var nærmest 0. Har hatt mange timer og felt mange rev fra denne posisjonen, men her er jeg i villrede. Avstanden til reven var ca 35m. Det var tett snødrev. Gav meg litt over 0100. Noen som har gode forslag eller ideer. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tidlig i sesongen var det full gass på åtet her,spesielt Oktober. Nov og Des var roligere med berre en og anna. Januar tok seg opp med Nr 11,12 og 13 for sesongen. Nr 12 var en slu,halvgammel hannrev som eg sleit med å få i bakken. 2 1/2 veke var det katt & mus leiken med denne karen. Innom ofte men berre eit minutt eller så. Aldri stille og aldri ute i skytbart lys. Mykje spenning men òg mykje frustrasjon.

Sånne rever må en få vekk,dei berre går og gjeter på åtet,held andre rever borte men går aldri på åta sjølv.

Han brukte samme sporet i god fart over marka kvar gang. Akkurat utanfor skytelys. Det enda med at eg måtte opp med langstigen og flytte vinkelen på åtelyset litt. Noke måtte en no prøve..

Neste natt kom han på vanlig måte. -opp med haudet over kanten,stirre opp mot huset ei lita stund for så å sette full fart over marka. Eg sat spenn klar og kvesste i en lyd omtrent når han var midt på. Det blei umiddelbar bråstopp på alle fire bein og et lite sekund for meg til å sende ei middels hissig 100gr Sierra Varminter lavt i skulderbladet på han. 7,3kg. Endelig søvn igjen..

Gikk 3 døgn så kom nr 13,ei tispe med flott pels av fjorårets modell. 

Har gått fullstendig tom for hovedåte men skal prøve noke nytt resten av sesongen. Har fått tak i nokre blokker med råfor til hund av storfe/vom. Kjem i 19kg blokker og kjem til å legge ut et par for å sjå kva som skjer utover.

 

 

Screenshot_20210120-204259_Gallery.jpg

Screenshot_20210120-204241_Gallery.jpg

20210120_160328.jpg

20210120_205220.jpg

  • Like 10
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Åtet mitt har de senere årene vært mindre effektivt enn tidligere. For 7-10 år siden var det vesentlig flere observasjoner, men etter at det ble ryddet langs bekken som går nedenfor virker det som at reven bruker andre trekkruter. Da blir det ikke så ofte jeg gidder sitte, men det blir en og annen 1-2 timers økt innimellom nå som det ligger snø og er lettere å se Mikkel. I kveld dro jeg ut og var på plass rundt kl 20 og hadde tenkt til å sitte en liten stund. Rett før kl 21 så jeg en skygge i skogkanten på andre siden av jordet og ble sittende med kikkerten å lure på hva det var. Etter en god stund rørte skyggen på seg uten at jeg klarte å se hva det var. Fulgte den i kikkerten og i et område med litt bedre lys så jeg at det var Mikkel som gikk i lett trav bort fra meg og åtet. Brukte det gamle trikset med å smatte i håndflaten og Mikkel stoppet opp umiddelbart og lurte på hva dette var. Dæven for en hørsel, avstanden var rundt 175 meter og vinden rundt 5 m/s. Mikkel fattet interesse og kom rett imot mens jeg smattet forsiktig videre. Rundt 130 meter unna stoppet den opp og var tydelig mistenksom, så jeg lot den få en 110 gr V-max. Da jeg kom og løftet på den tenkte jeg at dette var en voksen rugg på sikkert 7-8 kg som jeg måtte få veid. Da jeg kom hjem stoppet vekta på 10,5 kg, tror det må være den største jeg har felt.

Edited by Skarvekongen
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Da var NR 6 nede for telling. Det ble en jakt opplevelse med litt spenning. Var på post kl 1900. Der har vært rev på åte eller i nærheten flere ganger. Men de har ikke vært i ro eller på for langt hold. Har hatt Ugle og mår ved åte , så nå var det på tide å få hull på byllen igjen. Varsleren satt på fanget og jeg registrerer at hun fokuserer på venstre siden av åte. Ser ikke noe, og lurer på om det er en hund som lurer meg. Løfter Jenny ( Norsk Svart Elghund) ned på gulvet , og tar opp kikkerten. Joda der kommer en liten luring smygende. Reven holder seg i skjul eller prøver å komme inn på åte uten at jeg skal se den. Skulle tro det var en erfaren gerilja kriger som kom, og ikke en årsvalp. Stiller seg opp og studerer åte. 22-250 bjeffer og lyset er av.

AAA_7659.JPG

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Jeg glemmer detta kammeret jeg🙈😳

 

Jakter jo stortsett bare rev, da fortrinnsvis med støver... 

Meeen ruchet jeg får av å sitta i glugga... 😍🙏🏻🥳🥳🤠🤠😎

 

I natt hadde jeg den rååååsete natta noen sinne i ei glugge 😳

 

Og den jeg tenkte på med eeeeen gang jeg satte meg var deg - min venn og jaktkopis, @Castor🤗😊😉

 

Once in a life time! Satt å regna på't og det er 2 år siden jeg satt på detta åte😳, veit det bruker å være god trafikk ta rev der. En god gammal og godt opparbeida åte plass, som nok ligger ypperlig til i trekk løypa te revene med godt tilsig 😊 Og risiko sport å sleppa støver i det området pga sterkt trafikkert vei -det er nemlig prøvd og aldri mer😱
Var på plass ca. 22.20...måtte se litt håndball først 🤭 Fullmånen sitt kalde skinn får naturens diamanter til å gnistre så en mister pusten, dette er sjele ro og tankene flyr...og sansene står i hel spenn. For å bli avbrutt av lyd(er) Fresing og flere poter som beveger seg på skarda snø.. Kl. 22.50 ligger rev nr 1 - hannrev på 5,48 kg og kl. 22.55 ligger rev nr 2 - også en hannrev på 6,88 kg.... Ca 40 min etter rev2 ser jeg en rev som svinser på 250-300m vinkelen blir litt spiss og synes holdet er litt stivt..🤔 Hører revens lokkelyd og kl. 01.06 Rev nr3 i "bakken" nok en hannrev på 6,26 kg 😉 umiddelbart etter at den ligger ser jeg en ny rev på 250-300m...synes holde er stivt og venter på at den skal snirkle seg nærmere... Brått trur jeg rev nr 3 har spretti opp😳 Neida, enda en rev.... Så da sitter jeg med en rev på 180m og en på 100m...😱 01.15 rev  nr 4 i "bakken" Ei fwvetispe på 5,79 kg 😁 den på 180 svinser uanfekta videre fra meg og vinkelen blir spissere og spissere til slutt forsvinner den. Etter 20 min kommer det ny rev 100m fra der forrige gikk og går i spøret på den og forsvinner. 02.10 rev nr 5 i "bakken" enda ei tispe på 7,75 kg👍🏻 Tenker at jæ sitter til kl.03.00 ske liksom fungere på dagen au..🤔 02.42 rev nr 6 i bakken - hannrev nr 4 på 6,34kg👌 og jeg har bare 1 patron igjen 😳🤣  Neste gang får jæ ta med en bærapåsa me patroner 😁 Sett 9 rever hvor av 6 på skuddhold og i bakken 💪🏻 Fyfaen så RÅTT!!! Takker Jaktguden Diana ærbødig og ydmykt 😍 

 

IMG_20210128_032356.jpg

Edited by Skautussa
  • Like 18
  • Thanks 7
Link to comment
Share on other sites

Hva skal man si jaktkompis.....du slutter aldri å overaske😃

Her er det bare å ta av seg lua og balaclava'en og bøye hodet dypt og ærbødig, som allerede nevnt av Brubakken og gratulere med hele 6 revepelser i snøen i løpet av samme økta. Dette er saker.

Utrolig rett og slett. Ikke mer å tilføye i sakens anledning som det vel heter, på litt mer byråkratisk språk😃

 

Om du skulle finne på å legge flere revepelser flate løpet av sesongen, settes det stor pris på om du tar en tur innom dette forumet og gir oss en oppdatering😜

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Imponerande. rett og slett.

 

Igår vart det første pels i bakken, ei lita tispe av årets produksjon. Året i år har vært spessielt, veldig liten trafikk på åtet, har nok ein slu ein, då det har vært ein del spor litt unna. Den bedre halvdel hadde vært i rekelag for nokon dagar sidan og fått med skall og avfall etter rekene som vart lagt ut samme kveld. Da var ein rev innom på natta, men timet annkomst perfekt med at minst jenta våknet med mareritt, så etter litt trøst var jenta sovna og reven borte.  Lagde ei blanding av rekeskall, hundefor og kraft etter pinnekjøttkoking og satt i frysen. Tok det opp igår og fikk det ut på åte, og inatt kom endelig reven igjen. 

 

Minuset var at rett etter leggetid peip det inn på telefonen, ny rev. Så ut vinduet og der sto den og granska tispa som lå i snøen. fikk henta rifla, så var den kommet seg utenfor skuddhold. Tydelig mykje større enn den som gikk i bakken. Spørs om det er denna som har hold reven unna åtet i vinter. Får håpe på at den tar ein stopp innom inatt slik at ein kan få ein sjanse til å få den i bakken. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Takker kompis @Castor😉🤗

 

Tar deg på "ordet" og følger opp med bilder og snutter fra revejakt... Her kommer fra første sleppet med støverne 😉 :

 

JAAAH!! Første helg med slipp av dessa ulykkes "fuglene" og sjuklingene våre "Egon" Horsmarkas Fritz og "Ella" Hassel Stigen Häxa 👏🏻Hadde NULL forventninger og slapp med åpent sinn. LØRDAG: Kæll'n og jeg slapp fra hvert vårt sted med ca 1,5 - 2 km avstand. Ella gjør 2 fine søksrunder før ho nærmer seg et par hier. Og det blir uttak og 20 boff og rett inn🙄 Ho surrer der ei stønn, kommer innom meg og drar ut i et søk på 600m før ho kommer innom igjen og ut i nytt søk og uttak. Samtidig har Egon fått rever på beina - 2 vælper. Ella's los går inn i Egon sitt jag og det blir bare surr for ho🥴 Egon er på vei mot meg. Losen går over hi Ella jaga inn i. Får reven på post 💥💥 kaster rundt og forsvinner, Egon er vel 200m bak, og losen går mot Anders som får avslutta det jeg ikke klarte 😁 Samtidig har Ella begynt å jage i løpa til Egon men jager nok på revevælp nr2 for ho vinkler av et godt stykke før der Egon vinkla ho er laangt bak og jeg får kalt ho inn til meg og kobla, det begynnet å bli varmt og vi har 1 rev i bakken!! Ser ikke noen grunn til å gnu noe mer, suuper fornøyd med begges prestasjon!! OG ikke så rent lite rørt 🙈 I mars var vi ufattelig nære ved å miste Egon og når jeg dro for å hente lillegutt viste vi heller ikke om han ville klare de første dagene eller den første uka... Ikke viste vi om han hadde fått såppas meen av episoden at han ikke ville eller kunne klare å jakte igjen... Og så serverer han 45 min drev og rev i bakken! ❤️ Var ikke fritt for at gledestårer rant det jeg sto på "knausen min". SØNDAG: Egon fri og Ella slippes. Markerer fot umiddelbart og losen er strax et faktum. Ser reven hastig på 50-60m og der får Ella ettervert et tap. Mens ho jobber på tapet sitter revevælpen 40m fra meg og bjeffer/skriker på hund 🤣 Litt spesielt.. Så da har man opplevd det også😁 Ella retter etterhvert og ho jager vel i 70-80 min før ho legger av og kommer til bake og jeg plystrer ho inn de siste 400m for å korte ned veien. Jeg tror ho traff på en med æljhund. Og at det var derfor jo la av. Og det er helt greit. Nå hvile i noen dager. Kjærevene altså, Ella har gått på kortison siden 15 mars til 20 juli pga Aseptisk Meningitt. Flinka 🤩❤️ 

 

synd jæ ente får lasta/lagt inn video snittene som hører til😔

FB_IMG_1611926019639.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Egon har hatt 4 slipp til nå i år, hvorav av 2 har resultert i revejag. Hvor jeg har fått drevreven på meg og fyra...Begge gangene😳. Hvor på rev løper videre🥴 og kæll'n får avslutta👌🏻😎 Grattis til sambo Anders🎉👏🏻 og takk for at du avslutter det jeg ente klarer😉😘 I dag var vi i terrenget til en kompis av oss, hvor de var observert rev under Bukkejakta.

FB_IMG_1611926583385.jpg

FB_IMG_1611926669164.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For ordensskyld, innlegget er ikke mynta for å finne feil eller hva som er galt med Molly. Var heller ment som det motsatte!! - Jeg var og er fortsatt imponert over hennes prestasjon denne dagen!! Å jaga revevælp over pløyde jorder og bil/asfaltvei med 6-7 s/m i vind kasta er en bra prestasjon i tillegg var det 23°C.... Mange parameter denne dagen som bare aleine ville gjort det vanskelig for hunden, Molly fixet det faktisk 💪🏻 👌🏻 Dere som kjener meg godt og som har fulgt meg opp igjennom åra klarer å lese mellom linjene, OG vet hva Molly og jeg har jobba med siden 2016 😉 Jeg anså det som unødvendig å ta med😊 De samme personene vet også at jeg ikke bruker "slenge om meg" med superlativer om mine/våre jakthunder, videre har jeg nok større og høyere krav til en jakthund enn mange andre.. SÅ...innlegget var ment som skryt av Molly DENNE dagen!👌🏻👏🏻 Om JEG har blitt overbevist om at det nå har snudd...... DET er noe heeelt annet😁🙈

Jaggu... Man skal aldri si aldri...!! Molly har jeg vel mer eller mindre gitt opp som no kanon jakthund. Ho er født i 2016 og det er vel skøti 6-8 rådyr for ho og vi har flere vellykkede ettetsøk også. MEN i fjor høst begynte ho brått å bare surra i beina mine og panikk for at jeg er lenger unna enn at ho kan se meg🥴  Ho har egentlig vært trå hele tiden fra ho var valp, trengt MYE bekreftelse og støtte🥴🙈 Sånn hold vi på i hele nov og des 2019 - jæ trudde jæ sku klikke mentalt🙈 Fullsjekk med nedsovning hos vet, uten å finne NOE!! Hunden var frisk som en fisk! 😳 For meg og for Molly sin skyld har jeg brukt våren og sommeren på å mentalt innstille meg på at heller ikke denne Blå Basset'n blir noen jakthund. Og har sleppt ho bare så ho ske få lea seg for ho blir heelt på styr nå peiler og børse tas frem stakkar... Kaffe og strikketøy er godt å ha når'n ske sitta dønn i ro!! Børsa er symbolsk med... I tilfellet... 🤔 Ho har hatt noen små helt greie jakter og mye surr til tider... Men det har vært helt greit og ho har faktisk prestert over evne til nå denna høsten. Og dagen i dag er ei heller noe unntak. Snaue 2t reve jakt blei det👏🏻Jaggu, hvem sku tru det😱 Hakkete los som var vanskelig å høre pga vind, gikk over jorder og på gamle E18😱 før det vendte tilbake langs jordekantene og tura fint noen runder 150-250m fra der jeg satt.. Dro langs villtjerdet for E18 vendte og kom tilbake Molly fikk nytt tap, kommer innom meg... Flytter meg 150m til mitt faste sted nr 2. Ho drar ut igjen, retter og losen går igjen hakkete og sakte... Revevælpen kommer i pass 💥 Veiflyger'n ligger nå godt i lyngen.😁 ser på peilen at Molly flyger etter lyden ta skøttet 🥴 og drar ut fra meg 600m... Vender til slutt og kommer i reveløpa og fram til reven 20min etter reven. 👏🏻👏🏻 2t los på Revevælp i 23°C av en hund som knapt vil forlate beina mine😳 Ho er vel blitt miljøskada ta å bo med ihuga revejegere stakkar 🙈🤣 

FB_IMG_1611926936702.jpg

FB_IMG_1611926947925.jpg

IMG_20200914_120327.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ikke rev... Men grevling... 😉

 

Fins nesten ikke noe bedre start på dagen, enn soloppgang og en hund som støyter i fot. Tok litt tid for Ella i dag, men ho fota frem til et hi og blei der... Markerte godt. Så Tyson blei satt på saken, og jaggu vart det kontakt i stein ura 👍🏻 Og vi blei raskt sikre på at detta var grimmbart 🦡 ut fra Tyson's arbeids måte. Og kæll'n fikk ettervært konstantert det mellom stein blokkene. Ella - Hassel Stigen Häxa var suuper flink, stille og tyst. Satt og observerte hva som skjedde og ble til slutt belønnet. Tyson er som valig kanon flink👌🏻Jeg var håndtlanger(spade, spett, øks, børse) og Hundefører til Tyson - han kom på hver brytning/utkalling. Han er en utprega sprenger og heller lunken på Grevling. Men vi kjenner ham godt og vet å utnytte hans kapasitet, og det bruker som oftest å ende med vellykka resultat 😁 

IMG_20201106_230712_852.jpg

IMG_20201106_134916_639.jpg

IMG_20201106_074205.jpg

Edited by Skautussa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Blei tur te Valdres i år også.... Torsdag kveld og fredag morgen var stemningen laber... Ente Revespør å se.... 😳 Fant til slutt et spør som Egon sleppes på, og foter inn en rev, Tyson slippes, får kontakt, etter 1t er reven fortsatt like sprell levende og i hi. Vi velger å løfte på hatten: "sees seinere" I dag fant vi flere spør og stemningen stiger i takt med spørfunn😁 Ella sleppes på det vi anser som ferskest.. Losen lar ikke vente på seg, men blir stadig avbrutt av sauegjerder og jeg må hjelpe ho over for hvert gjerde.... Og kæll'n må etterhvert hjælpe ho au. Det turer tett men ingen av oss hverken ser eller hører reven🥴 Tilslutt tar reven repern og setter kurs mot hovedveien, Ella kobles etter nesten 2t jag. Egon sleppes etter dette og ny rev på beina og inn under en gammal løe. Tyson settes på saken og vi tar plass på hvert vårt hjørne for å dekke mest mulig.. Etter 3 min kommer en Diiiiger padd på Anders sin side. En stor kriger av en hannrev på 10,55 kg. Og årets første Valdres rev er et faktum 👍 Nye tak i møra 👍😊

IMG_20201205_152022_720.jpg

IMG_20201205_134710.jpg

IMG_20201205_134619_059.jpg

IMG_20201205_133633.jpg

IMG_20201205_133624.jpg

IMG_20201205_133433.jpg

IMG_20201205_130635.jpg

IMG_20201205_130501_1.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

 Endelig!! Var det min tur til å skyte drevrev for Egon🤗 Etter et tett og bra buktende drev med Meget BRA trøkk i mål og losføring🙏 Kæll'n får reven på seg på "Ferista" 💥 bom jakta gjør ei sløyfe og jæ tar raskeføtter ner te "bommen" da ser jæ reven på vei opp flata fra delebekken 😇 tar plass nedi et søkk i diket og ser reven kommer opp i veien mot meg. Når'n er på skuddhold går skøttet💥 Reven kaster til siden og jæ er raskt oppe av diket og skuer ut over flat, i veien lå det pels etter reven. Egon kommer, ser små bloddrøpp og 100m inn blir det stålos, jæ tar raske føtter inn og under ei skjørtegran har Egon stillt reven og jeg kan avslutte. YEZZ!!!  Er lenge siden sist jæ har skøti drevrev for Egon og med tanke på våren, sommeren og deler av høstens motgang og sykdom med denne gutten gjorde detta godt❤️ Ella sleppes på en fot og med litt støtte tar ho denna og støyting går over i en kort los og rett i hi med enda en fin himarkering 👌 Den reven lever også i beste velgående etter å ha blitt "kjørt" av Tyson i over 1t Mye romstering og turing men ikke faen om den ville ut!! Så vi løfta på hatten: Sees nestegang 😉 Synd det var hjemreise dag... 🥴 Men 2 rever av 5 med him er helt greit. Støver'ne har skött seg bra👌 

IMG_20201206_134819.jpg

IMG_20201206_134724.jpg

IMG_20201206_095408.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Da ble det nummer to for året igår. Kanskje den som stakk før eg fikk ladd opp igår. 

 

Denne gangen kom den på haglehold. Så enkeltløps baikalen vart ladd opp med 35gr Black gold. Snike opp vinduet og få den i sikte. Pang og rett ned. Viste stor interesse for den nedfryste hundefor/rekeavfall og pinnekjøttkraft blandinga. 

 

Her kjem bilde av begge to. 

 

Tispa øverst og gårsdagen rev nederst

 

20210130_094405.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Vurderte å lokke i går kveld for å piffe opp litt. Vet ikke om noen har fått det til å fungere. Kan jo være man da lokker nye rev inn i området?

 

La ut noe elgkjøtt sammen med mer pellets etter siste rev jeg tok og siden har det vært fritt for aktivitet. Så riktignok noen spor ett stykke fra åta for en ukes tid siden, normalt har de jo da pleid å komme nærmere åta etter noen dager, men ikke denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Denna her har vi "jobba" for!!! 💪🙏 Både bikkjer og ho mor. Torsdag ettermiddag pakka jæ bilen og reiste te Valdres igjen😁 Kæll'n hadde lova sæ bort te rådyrjakt🤦‍♀️ så han ble himme😅 Fredag helt dødt🙄 fant et Mårspør Ella og jeg krongla med men etter 1,5t  fant vi ikke ut noen ting, den hadde gått inn i ei harrabeite. Lørdag... Fant jæ til slutt ett spør på nedsia ta ferista... Risiko å sleppe så langt ned aleine, men det var det eneste jæ hadde... Slapp på og det gikk rett ned i hovedveien 🥴 Kobla og gikk så på et Mårspør jeg fant tidligere på morran. Den spora Egon og jeg under ei hytte... Kunn spor inn men ikke ut, og ca 800m til bilen og terrier. Så jæ ga faen og reiste på hytta! 😅 I dag... Null spor å se oppi terrenget, kun nede ved hovedveien og Veien over mot Vaset. Og oppi i terrenget på andre sia. Slapp på det som gikk opp i terrenget. Tar ikke 5 min før losen går og Egon viser nok ett kanon jag med rikelig målbruk og påtrykk 👏😍 Etter ei stønn kommer losen mot der jeg har tatt pass i veien, der kaster den tilbake 20m fra meg inne i ei granklynge og Egon får et lite tap som han utreder fint. Etter ca 45 min jag går reven inn😁👌 Tyson settes på saken og etter ca 1t kommer den 💥💥 usikker på om det tok så jeg slepper Egon.. Ikke no los, ser Egon og at reven ligger under ei gran 20m fra hi💪 Enda en "vaksin" hannrev på 9,5kg😮 Jaggu, hender det at denna kjærringa kan😁 

 

IMG_20201213_112027.jpg

IMG_20201213_120555.jpg

Edited by Skautussa
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

On 1/30/2021 at 10:04 AM, imasta said:

Da ble det nummer to for året igår. Kanskje den som stakk før eg fikk ladd opp igår. 

 

Denne gangen kom den på haglehold. Så enkeltløps baikalen vart ladd opp med 35gr Black gold. Snike opp vinduet og få den i sikte. Pang og rett ned. Viste stor interesse for den nedfryste hundefor/rekeavfall og pinnekjøttkraft blandinga. 

 

Her kjem bilde av begge to. 

 

Tispa øverst og gårsdagen rev nederst

 

20210130_094405.jpg

Fin innsats hele veien.  Så artig at flere ser at enkelt løperen fra baikal har bruks område 👍..trodde nesten jeg var alene som drog rundt på den ennå..😊

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, mp18 said:

Fin innsats hele veien.  Så artig at flere ser at enkelt løperen fra baikal har bruks område 👍..trodde nesten jeg var alene som drog rundt på den ennå..😊

Enkel og grei og seier pang kvar gang ein dytter hendelen skikkelig ned. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Søndag er som regel = revejakt i Rakkestad. Søndag 7 feb. intet unntak. Sambo og jeg slipper hver våre støvere Egon og Ella. Begge finner umiddelbart fot Ella støyter godt og med godt progrresiv fremdrift. Kæll'n hoijer på radioen at han har skøti rev og det viser seg at det er drevreven til Egon. Egon slippes på ny mens Ella støyter seg fremover i fotarbeidet. Ny melding på radio'n: Egon har ny rev på beina👍🏻 Ella står nå på et hi, et møkka hi - ei steinfylling. Vi slipper terrier'n, men den kommer ikke til der reven ligger etter ca 1t jobb løfter vi på hatten, og sier : Sees senere!

I mellomtiden har Egons rev gått i hi den også. Jeg slepper Ella på nytt og en jaktkompis tar med seg terrier'n til kæll'n og Egon. 

Ella er ute i søk og jeg står på ei hogstflate som skåner ned mot en liten bekk, opp fra denne bekken kommer 3 rådyr i fullt firsprang mot meg det ene dyret stopper opp på 8-10m, dermed kaster de seg tilbake mot bekken men vinkler til høyre og inn gammalskau. Ella kommer nesten samtidig tilbake fra søk krysser rådyrspora og ned mot bekken og kommer rett i revefot som vinkler til vebstre og inn i et plantefelt og umiddelbart uttakk. Flere poster skimter reven før den etter ca 1t drev ender opp hos Ole som er nærmeste post til der jeg sto👍🏻😊 Borte hos kæll'n og Egon må de der også løfte på hatten: Sees senere. 

2 av 4 Rever er ikke dårlig og begge drevreven i tillegg 💪🏻😁

IMG_20210207_153058.jpg

IMG_20210207_130620.jpg

IMG_20210207_170119.jpg

Videoframe_20210207_195548_com.huawei.himovie.overseas.jpg

IMG_20210207_170318.jpg

Edited by Skautussa
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Da falt NR 7. Det ble en litt spesiell rev. Hanne rev 1 år gammel. Den kom frem 6m fra buen , den kom bakfra. GM Jenny så den med det samme. Jeg kjente at hun stivnet og at her kommer det lyd. La fingeren på snuten og hun tidde still. Reven krysset forhand buen på 7m. Løftet hunden ned fra fanget. Og tok opp riflen. Den svinset oppover jordet mot åte. Lot den komme ut på 35m før jeg dro i avtrekkeren. 22x250 bjeffer og det ble en stille rev. Lot den ligge en 45minnuter før jeg gikk å hentet den. Hadde håp om at der var en følger. Men ung handrev er nok ikke den som blir forfulgt.

Nesten hjemme så kom kveldens store opplevelse. Ser to Hjortekoller komme spaserende fint på fortauet nedden for huset hvor jeg bor. Tenkte at de der har gått på kurs. Idet jeg svinger opp på gårdsplassen ser jeg fire dyr til.  Kolle, kalv og spissbukk. Det siste var så kjapt at jeg ikke fikk sett hva det var, men antar at det var en voksen bukk. 

AAA_7707.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 12/18/2020 at 2:37 PM, vux said:

Har alltid bare skutt noen kråker for å bli kvitt problemet. Fjerner de etter en dag eller noe. Da pleier de andre kråkene å huske dette noen år i alle fall. Etterhvert som det kommer mer snø så vil det alltid være pellets lenger ned i snøen som kråka uansett ikke rekker. Revene her oppe blir rene grevlinger etterhvert som snøen kommer. Var vel ett stykke over to meter med snø på åta i fjor :-)

 

Handlet inn 10kg pellets og noen bokser vom for å fylle på i kveld.

Lar det være kråke/skjære på åte jeg. Litt slik leven lokker reven. 😏

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På meg har det blitt 2 rever på 3 netter. Ganske ny på åte jakt til tross for 50 år som jeger. Spennende jakt dette og jeg er nok blitt hekta. Bra med rev i området og jeg har hatt inntil 3 rever på åtet samtidig (viltkamera). De 2 jeg har tatt var en flott hann på 10.1 kg og liten hann på 5.9. Så en i natt som var så stor at jeg var først usikker på om det var rev jeg så. Passerte på 100+ meter i såpass bra fart at det var uaktuelt å skyte, men den var svær. Har hatt film fra kamera der 2 rever sloss på åtet, men kamera var nedrimet så det var håpløst å se noe størrelse. Noe sier meg at dette kunne være den store jeg skjøt og sistnevnte. Satser på at den dukker opp igjen. Den minste av de 2 var ferdig vommet så RWS Evolution i 6.5 er kraftig kost. 

20210209_035251.jpg

20210212_010107.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Endelig. I natt datt fabruarreven. På åtet. Selv om det bare er en og ikke fem på ei natt, så er det kjekt når det lykkes.

Men støvervalpen må få lukte litt etterpå.

Nesten ikke besøk på åtet, men skogen er full av mus og snødybden bare 25 cm

Først gikk alarmen av ei katte. Så to timer senere kom denne. Ganske mørk i pelsen så den var ikke lett å se i litt svakt lys.

Snøscooter hadde pessert der reven senere krysset. Men pølsebiter og litt hundepellets ble fristende.

Ca 80 meter, Kal 6,5 hulspiss, 100 grains.

Hanne. Vekt 6,6 kilo Ganske mørk i bryst, under buken og på halen.

 

Februarreven21.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

For EN søndag!!! 5rever og 1ÅP Rev med 64 EP på "Ella" Hassel Stigen Häxa 💪🏻 Mens jeg gikk prøve med Ella, sto Egon og Tyson for 4 av revene og Ella og Tyson den siste og 5 reven. Kan vel si oss fornøyd da væ 😁🤣 Tidligere i uka gikk "Ella" RR med godkjent og Fikk 3ÅP på Tyskerharra 🤭 Jakt(reve) hund sin det 😁Flinke bikkjer vi har! ❤️IMG_20210221_161712.jpg.ffcfe9e1ea95030c424f1c13d7e6580b.jpg

IMG_20210221_161012.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Ble endelig litt action igjen. Kom inn denne skeptiske reven i natt. Virra nervøst fram og tilbake og oppdaget meg akkurat når jeg var kommet i posisjon i vinduet. Kremta litt når den var på vei ut og da stoppet den heldigvis.   Rett ned som vanlig med BT Varmint og femkroning utgangshull. Full av skabb var den og glad for å få tatt ut denne. Er mange år siden jeg har hatt skabbrev her i området. Tok bildet på frihånd gjennom mobiltelefon holdt opp gjennom Nikon håndkikkerten min. Ble jo riktig så bra :-)

ABBD2C76-6A52-4E28-9719-C10EFC6030F4.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Januar har vert ein kald periode med frost og snø på Vestlandet. Og eg skulle tru det ville komme rev på åte. Men det har ikkje vert rev eller spor å sjå i nærheten av åte... Men så kom mildværet og eg ser igjen rev. I går kveld i 24-tiden blei eg sittende å sjå på ein rev så holdt seg i et område ca 200m unna. Etter ei stund kom det enda ein rev. Mulig løpetid? Men holdet var for langt og dei beveget seg til slutt lenger vekk og ut av syne. Eg hadde åpnet vinduet for å vere klar, og skulle til å lukke vinduet når eg såg ein skygge ved hundepellets’n ca 80 m unna. Hvor kom den fra? Uansett blei rifla forsiktig lagt til rette i vinduet og få sekunder etter låg reven nr 5 for sesongen i stabilt sideleie. Ei tispe på 6,7 kg som var noe mørkere over ryggen en dei andre.

C684EDC3-49E3-46FF-92B8-61E026220E1F.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Har vært ute noen turer på jakt etter revepels siden siste oppdatering og kan informere om at den totale rødrevbestanden rundt omkring i verden teller minus 3 mikkler dere.

 

Ja det har også vært et par bomturer innimellom, uten rev i bakken, så vet dere det.

 

Merker at revekløa har roet seg betraktelig etter siste turen for et par netter siden, samtidig som skrivekløa kom tilbake, så om dere orker å henge med videre nedover i skribleriene, kan dere være "med ut" på revejakt.

 

Joa nå skal dere høre:

Måtte ut ei natt forleden det var supre forhold for revejakt, med lavt skydekke hengende over jordet. Bra med strølys i form av belysningen fra slalåmbakken inne byen gjorde sitt til at det var like lyst som midt på blanke formiddagen.

Er forresten sjeleglad jeg ikke betaler strømregningen for denne "åtebelysningen"

Må være Norges dyreste "åtebelysning"😀

Nuvel, nok om det.

 

Tiden kom og tiden gikk den, på post. Så plutselig var det bevegelse ute på jordet. 2 rådyr kom spankulerenes, samtidig som det åpenbarte seg en revepels utpå, et godt stykke unna.

Revetassen strøyk videre vestover og forsvant. Fikk litt puls ut av insidenten, så det var da noe.

Så kl 02.55 var det rev i farta igjen, på godt hold over det jeg setter som maxhold nattestid.

Prøvesiktet på revepelsen, men nei, fikk ikke nødvendig "kontakt" til at det ble grønt lys og klar til strid.

Tjangsen var i ferd med å glippe, så noe måtte gjøre og det på røde rappen.

Prøvde å lage musepip med leppene, om dere skjønner. Jøsses, det virket nok til at revepelsen etter hvert snirklet seg nærmere.

På 140 meters hold ble det brå-besøk av sinna VMAX

Rett ned på stedet hvil, akkurat slik man vil ha det.

Neeei der kom jaggu revetassen seg på beina og ut på æresrunde. Er det mulig. Kjente jeg ble skikkelig forbanna på meg selv og dro rett hjem med sur hengeleppe. Jævla tulling. Ga meg selv en skikkelig reprimande.

 

Slik så det ut dagen etter, i området skuddplassen

20210124_105524.jpg.358e95cdc4c48df1e1639dac18157b15.jpg

Selv med manglende framdrift på ene forbeinet fikk denne reven karret seg ut på æresrunde.

Har skrevet det adskillige ganger før, men det må være mye livsgnist i en rev dere.

Hannrev

Vekt: 7,1 kg ferdig prutet

Avstand: 140 meter

 

 

Så var det helsvarte netter, for å si det slik. Ikke forhold for revejakt, før månefar begynte å vise seg fram igjen.

Da var det å pakke snippesken og ut på post.

Var brukbare jaktforhold, med ca 75% måne.

Helt dødt i ca 30 minutter før man hørte revekauking ikke veldig lang unna posten. Oi oi spennende vet dere.

Såpass nært at det var bare å få rifla opp i skuldra og gjøre seg klar til strid.

Etter et par spennende minutter, kl 23.45 kom revepelsen i lett trav bortetter jordet, med nesa godt plantet i snøen, ute på kveldens første markeringsrunde og ute på vift etter passende revefrøkner. Ser det på de at her er det bare en tanke i hodet😀

Prøvde et par grynt for å få stopp på reven, men nei. Denne tassen var innstilt på "feil frekvens"

Måtte ta skikkelig i før håndbrekket kom på.

KLAKK... revetassen bråla seg ned i snøen. stiv som en stokk. Helt perfekt. Akkurat slik det skal være.

 

Slik så det ut da.

20210216_035405.jpg.cf0d28055320ae7c34403f4953d22685.jpg

Flott fullpelset og strøken rev dette, så denne ble med hjem for videre prekivering. Mørk variant som dere ser.

 

Fullvoksen hannrev, sjefen i området, tipper jeg.

Vekt: 7,1 kg

Avstand: 170 meter

 

 

Så var det tomt med rev i området i dagesvis, samtidig som månefar var på stigende kurs. Skikkelig krise. Skal si dere denne gutten ble glad da man endelig observerte nye revespor ja.

Rett ut på post igjen. For noen forhold det var, med 100% måne. Tid for å tenke store tanker OG løse verdensproblemer. Fikk ikke løst så veldig mange verdensproblemer før man observerte rev i godt driv 400 meter unna. På med den elektroniske revelokken. Noen få rodent distress lyder senere var reven på riktig vei. Så at den reagerte, men det var ingen selvmordskandidat som kom travenes. Litt mer lokking med den elektroniske revelokken, men nei. Revepelsen var søkk borte.

Lot den få 5 minutter. Byttet om til revekauking. Da var den på plass i løpet av ett minutt, på slaget 00.50

 

KLAKK...ned med den...neeei svarte h%%% te, denne ville heller ikke legger seg rett ned, men måtte ut på æresrunde denne også. Nesten så man hadde lyst til å slå seg selv i skallen med ett eller annet.

 

Slik så denne reven ut

20210228_031219.jpg.d654d3f096893195c81c1bfb92f957ec.jpg

For å gjenta meg selv, det er bare helt utrolig at denne reven kom seg så mye som en millimeter avgårde, med det treffet, men som allerede skrevet, det ble altså ei æresrunde ut av det, før den la seg ned for godt.

 

Hannrev

Rufsete og sliten pels

Vekt: 6,8 kg

Hold: 180 meter

 

Da var revejakta over. Håper dere overlevde skribleriene. Kjenner at både revekløa og ikke minst skrivekløa, har roet seg ned nå.

Var nok siste lokkeøkt nattestid, med snø på bakken, her i området. I går var det pinadø 20 varmegrader i solveggen. Bra at snøen tiner, men det blir fort fraværende revejaktforhold ut av det, hverfall nattestid, om dette fortsetter. Blir nok en stund til neste revehistorie fra denne kanten, men plutselig så skjer det.

Det er det som gjør livet så spennende å leve dere. Man vet aldri😀

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Har selv bevisst prøvd å sette skuddene lenger fram i år enn det jeg har gjort tidligere. Ingen har vandret avgårde etter skudd så langt. Treffer jeg litt bak forfot så har jeg erfart at de har en tendens til disse æresrundene som du snakker om @Castor

 

Kan jo være kaliber og kule fungerer bedre enn tidligere også selvfølgelig, men har unngått treff bak bog så langt i alle fall :-)

 

Ny rev ble tatt dagen etter forrige. Denne var uten skabb heldigvis :-)

 

 

1264BCD3-0221-4009-AF8E-CEDDA077BB81.jpeg

Edited by vux
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør folk det med lys? jeg har nylig opprettet et åte 70 meter fra låven jeg sitter i men har enda ikke satt opp noen form for lyskilde. noen tips til utstyr som gjør jobben bra til en ok pris? og det finnes vel noen regler rundt dette? har aldri jaktet rev på åte så tips og triks settes pris på! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hjemmelaget løsning for dette. 12V LED arbeidslys fra Biltema til ca 1000kr og en gammel laptop størmforsyning med rett spenning og nok effekt. Dette har jeg montert sammen i en koblingsboks på ytterveggen sammen med ledlampen. så har jeg flere lag med grønn folie over lampa for å dempe lyset til "rett" nivå. Den ledlampa fra biltema har jeg nok hatt i minst fire år så den har vært veldig bra. Står på hele vinteren døgnet rundt.

 

LED

Strømforsyning

Koblingsboks

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

 

19 minutes ago, vux said:

Jeg har hjemmelaget løsning for dette. 12V LED arbeidslys fra Biltema til ca 1000kr og en gammel laptop størmforsyning med rett spenning og nok effekt. Dette har jeg montert sammen i en koblingsboks på ytterveggen sammen med ledlampen. så har jeg flere lag med grønn folie over lampa for å dempe lyset til "rett" nivå. Den ledlampa fra biltema har jeg nok hatt i minst fire år så den har vært veldig bra. Står på hele vinteren døgnet rundt.

 

LED

Strømforsyning

Koblingsboks

 

Supert! takk for at du la ved linker til produktene :) hvilken avstand har du til åte? og må lyset stå på 24/7 eller funker det å slå på når man sitter i glugga? åtejakt på rødrev skal bli tidsfordriv nå som grensene er stengt og jeg ikke får jakta gris, så har ikke lyst til å styre for mye og bruke tusenvis av kroner på div utstyr. blir nok utgifter når man har 2-3 åteplasser og holde gående :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...