Jump to content

Revejakten 2020-2021


Generaldfeld

Recommended Posts

Fikk tatt kompanjongen i kveld, var innom natt til igår en sveip, men var for treg å komme på plass. Igår kveld rundt 21 tiden kom den igjen, men da var jeg selv borte. Bantes litt når det kom bilde fra kamera å tenkte at  sjansen var kjørt for idag. Kom hjem i 12 tiden, ryddet i bilen utfor huset, satt  hunden i hundegården å bråkte å styrte, kom inn ytterdøra å der sto den å spiste på åtet, 40 meter fra huset. Fikk lirket frem rifla, åpnet vinduet, den hørte enda at vinduet gikk opp, men ferske lunger fra rein var for fristende. Fikk lagt børsa i vinduskarmen, rødpunktet fikk hvile et par sekund bak høyre øret før ett liiite trykk på timneyen lot mauseren synge å slapp ut en 168grs eld match i rolige 875 ms. Nærbilder ble det ikke til å dele fra denne tispa. Skabb hadde den og, så det er godt å få tatt de ut. 

3C6A4C4A-7AA7-4D0C-B55D-BC008312282B.jpeg

B72042B6-DDD7-4A7F-80BB-24F7D7201F0B.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rev nr 2 i høst. Dumper ein del hjorte avfall i utmarka ca 150 m fra huset gjennom høsten. Og har sett rev i området fleire ganger. Men avfallet ligger litt i skjul så for å få reven ut på åpen mark blei det investert i Coop extras billigste hundepellets. Strødde utover ca 1 kg der måneskinn og veilys kom til. Og i natt i 24-tiden kikket eg ut av vinduet og fikk sjå ein iherdig skygge som trasket målbestemt rundt i området med pellets. Rifla blei lada og demper skrudd på. Vinduet glei sakte opp og rifla lagt med støtte i vinduskarmen på ein ankel-pøl. 
Holdet var ca 120 m og lyset var ikkje meir enn det måtte være. Prøvde først med 12x forstørrelse men måtte ned på ca 9 for å ha lys nok. 6,5 mm (eller egentlig 6,7mm) bly og mantel blei sendt avgårde og slo reven rett i bakken. 10-12 hunde-pellets blei med kulen og lungerester ut av kroppen.. Knall og fall og innkassering av 300kr fra det lokale saue-laget i området. Flott tett pels, men såpass med skuddskader at det ikkje blir tatt vare på noe skinn.

B38AB425-D13E-4014-8CCB-ED8C630D5AB4.jpeg

407E5590-262E-4585-BA6F-413B0A7DE409.jpeg

Edited by T3 Varmint
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Vært bra med aktivitet på min åte så langt men har vært opptatt med andre ting i det siste dessverre. Har også en liten elv mellom hytta og åte. Da jeg skulle fylle på med mer åte her om dagen kom jeg meg rett og slett ikke over elva. Sikkert en isplugg lenger ned i elva som har ført til at det var midjedypt vann der nå. Endte med at jeg dumpet 15kg med Europris pellets på "feil" side av elva. Utenfor kameradekningen. Da har reven i alle fall mat fram til elva fryser til skikkelig. Fikk i alle fall skutt inn 8mm rifla med 180gr Ballistic Tip i dag og kommer til å bruke den fram til Rafdal har fikset ferdig Kimbern med nytt lettere skjefte med mer LOP og fancy lakkering :-)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest seg igjennom revehistoriene i denne tråden, kjente jeg revekløa komme sigende gitt.

Til slutt ble revekløa uutholdelig og man måtte bare ut i "vinter" natta og ut på post. Vel vinter er det vel ikke mye av her på mine kanter. Har derimot vært noen få forsiktige kuldegrader noen døgn i det siste, nok til at det ble rim på bakken ut av det til slutt. Passet godt egentlig da månefar er på stigende kurs....og nå er den full.

 

Nok om det. Jeg pakka snippesken og ut på revejakt forleden kveld. Hadde observert revespor langsmed skogbilveien før på dagtid. oi oi oi....det klødde skikkelig. Man fikk umiddelbart trua på revefall.

 

Godt innarbeidet post dette. Har knertet mange rev her før. Noen meter overhøyde og behagelig skuddhold. Helt toppers.

 

Var på plass tidlig. Eneste "negative" var at kulegradene kom snikende ettersom tiden gikk på post.

Da så det slik ut etter hvert. 8 kalde grader utenfor nesetippen.

20201129_020211.jpg.773aae5439e0250e96eb8792d0800385.jpg

 

Ingen fare for forfrysninger inni soveposen derimot, med varmevesten på svakeste lunk og diverse ullplagg utenpå, var det svært så levelige forhold. Sydentemperatur var det rett og slett. 

 

Hørte revekauking umiddelbart etter innstallasjon i soveposen forresten.

Hadde man ikke hatt skikkelig trua fra før, så fikk man det hvertfall nå😃

Plasserte den elektroniske revelokken ca 40 meter rett vest, for å si det slik.

To lokkesekvenser senere, med forsiktig modulerte musepip, kom det jaggu slarkenes revefant langsmed skogsbilveien. kl 23.05 var den på plass dere. Rifla var nogenlunde siktet inn og i vater fra før den. Bare ørlite finjustering og KLAKK.....a piece of cake. Revefanten rett ned på stedet hvil.....trodde man. Neida denne reven hadde heeelt andre planer og dro igang en rakettspurt med halen rett opp og vekk var'n.

Jeg ble ikke så veldig urolig kjente jeg. Ut fra skuddreaksjon kunne denne revetassen umulig komme spesielt langt inne i krattet. Var forresten min egen feil at det ikke ble knall og fall ut av det. Hadde ikke ro i ræva til å vente til at revefanten sto med bredsiden til, slik at den fikk det inn 60 grader bakfra. Grant kaliber i kombinsjon med lett kulevekt, var i dette tilfellet ikke nok til å legge revetassen flat. Fordømrade stut. Drive på slik. Amatørtakter var det rett og slett. Kjente jeg ble skikkelig forbannet på meg selv.

Vel...jeg hadde det ikke travelt med å komme hjem jeg. Hørte fremdeles revekauking ikke langt unna. Veldig motiverende forresten, men da klokka nærmet seg 02.00 slaget og med ditto tresmak i analen, var det tid for hjemreise heimen. Først på med hodelykt og ut på ettersøk for å finne rev. Etter 6 meters ettersøk langsmed skogsbilveien så man rett på rev.

Slik så den ut.

20201129_021708.jpg.33c1a570ebc7bfb5aca5f6d7947577f0.jpg

Fullpelset hannrev 6,2 kg med en aldri så liten synsfeil. Blind på det ene øyet så det ut som.

Muligens 1,5 år gammel vil jeg tro.

 

Etter denne tildragelsen roet revekløa seg litt, men ikke helt, slik at det ble ny tur ut på jakt etter revefant kvelden etter.

 

Ny post (samme område) og nye muligheter. Hørte også nå revekauking umidddelbart etter klargjøring av mann, utstyr og innstallasjon i soveposen. Oooo.....saker vet dere.

Hadde ikke med den elektroniske revelokken denne gangen, kun postering.

 

Etter kun 20 minutter på post, kl 22.30 var det rev på plass dere. Hvor denne reven kom fra, aner ikke jeg, men nå var den der. Mørk rev på hvit bakke. Det er saker. En litt rastløs rev var det jeg observerte, men med stø kurs mot posten. På 70 meters hold slakket den av og KLAKK...ned med den. Neeeei denne ville heller ikke legge seg rett ned. Jaggu måtte den ut på en liten joggetur denne også, før den la seg til for godt.. Nesten ikke til å tro med et treffet. Dønn i senter og iht jegerprøveboka. Det må være mye livsgnist i en rev dere.

 

Nuvel, slik så denne reven ut.

20201129_224817.jpg.6b3cfda6cebe43f42520f5e1b1a22e5e.jpg

Kjempeflott, fullpelset og fullvoksen hannrev, 6,3 kg, med hvit haletipp og hvit i bringa, akkurat slik en staselig rev skal se ut.

Flott pels som allerde skrevet, så denne ble med hjem for videre prekivering

Tipper at dette var selveste revebossen i området.

Det var det jeg hadde å bidra med på denne månefasen. Nå har de få kuldegradene som var, byttet plass med varmegrader og regn, mao brått fraværende jaktforhold nattestid, hverfall her i området.

Blir nok flere revehistorier fra denne kanten, bare det blir jaktforhold igjen😃

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 21
Link to comment
Share on other sites

Ankom Revenskvile 2000. På vei inn til buen ser jeg to lysene prikker i terrenget til høyre for buen. Nå er det tredje sesongen denne buen er i bruk. Og rev har aldri kommet inn fra den kanten. Etter en time vil Jenny (svarthund) opp på fanget. Hun snuser litt og roer seg. Lar henne sitte siden hun er lydløs på post. Kjenner at hun blir stiv og stirrer ut i mørket, motsatt side av der jeg så lysende øyne. Det der revene kommer inn . Ser en grå skygge kommer gildene rolig inn i det grønne lyset. Kursen er rett mot åte, stopper og plukker opp en liten kjøtt bit. 22-250 hoster og den dør med en kjøtt bit i munnen.AAA_7572.JPG.ed3982fb7fb1ed4b861cc5aec7159b36.JPGWGI_0894.JPG.72eab70d01149e1b335e35faeaa7c72d.JPG Ingen gjenomskyting. En hanne mindre i terrenget, dessverre angrepet med skabb, det synes på halen, bilde fra viltkamera er ikke samme reven. Så der er flere som står på listen over forflytning.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle gode ting er 3 med det 4rde  skal det skje. Ja det er kortversjonen av revejakta siden forrige revefall dere. Har vært ute 3 ganger i det siste, for om mulig å kurere massiv og vedvarende revekløe.

Jada har kommet rev på lokk hver gang, men har man fått lagt ned rev....neeei.

Det har rett og slett vært for dårlige jaktforhold dvs for dårlig kontrast på bakken pga for lite snø. For å kunne legge ned rev, bør man nødvendigvis se at det er en rev man har i siktet. Så bør man vite hvilken ende av reven man skal forholde seg, for å kunne avgi et forsvarlig og humant skudd. Alt det har vært på plass når man glyser gjennom håndkikkerten, men i siktet...neigu.

Har ikke fått nødvendig kontakt med revepels dere. Frustrerende og er definitivt ikke med på å dempe revekløa.

På turene mine har jeg kommet over sylferske revespor, som dere ser. Reven er på plass den.

Oi oi saker vet dere😀

20201209_111115.jpg.f7eed57dfb0c62f50c5bce016af5b072.jpg

 

 

Noe måtte forandres, skulle det bli rev i bakken. Det var å skifte post. Som sagt, så gjort.

Hadde sett revespor i et åpent område uten nevneverdig vegitasjon og med hvit og fin snø på bakken. Der måtte det bli.

En meget klok avgjørelse å skifte post. Revepelsen kom den, i lett trav. Mao en avslappet rev ute på matsøk. Hadde ikke med lokk denne gangen. Kun postering, så det ble en tålmodighetsprøve ut av det egentlig. På slaget 00.54 var det revetass på plass, som allerede skrevet.

KLAKK.....ned med den på behagelig hold. Ca 70 meter. Neeei det var da som svarte....denne ville heller ikke legge seg ned på stedet hvil slik man vil ha det, men la i vei på en liten æresrunde med halen rett opp, før det var bråstopp.

Den hadde fått det litt for langt bak så jeg. Midtskips rett og slett. Da blir det æresrunde ut av det, uten unntak. VMAX'en er imidlertid grei slik at den gir en godt hørbar signatur ved solid treff. Så også denne gangen.

Når man så hva slags skade VMAX'en hadde forårsaket på denne reven, er det bare et under at den kunne bevege seg så mye som en millimeter. I dette tilfellet ble det flerfoldige titalls meter æresrunde ut av det. Nuvel.....nok om det Slik ser denne reven ut dere.

20201214_193028.jpg.a72527f48951a5d970340f5323a7b8fd.jpg

En litt pjuskin rev. Fullvoksen tispe. Ikke veid.

Var forresten et helt forferdelig vær i natt. Vedvarende sluddbyger. Akkurat nok sluddbyger til at man ble gjennomvåt rett og slett, så nå tørker mann og utstyr opp i stua😀

Vel tilbake til denne reven på bildet over. Et bilde av en helt vanlig rev, men ikke for meg.

Det er nemlig rev nr 200 av de offisielt loggførte. Har nok gått med flere har jeg på følelsen av, men så er det å huske å loggføre de.

Da stiller man seg spørsmålet......blir det 400 loggførte revepelser, før slørene trekkes for, for alvor. Nei definitivt ikke.

Blir det 300 revepelser ut av det, før det går i svart? Neimjamm.....vi får se.

Uansett antall loggførte revepelser er det bare helt utrolig spennende å jakte rev dere.

Denne milestone'n må markers. Blir juletallerken med tilbehør til helga😀

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Grattis Castor🤠

Eg var også heldig med rifla i kveld. Uten å kjenne like mykje på naturkreftene som deg.. 

 

Tok ein rev med 6,5’n som nevnt tidligere, og hadde tru på at det var minst ein til i området. Så restene av Coop hundepellets posen blei strødd ut litt strategisk 60-80 meter fra huset der det kommer litt lys fra fastmontert utelys. Og i 22-tiden i kveld var Mikkel på plass. Regn og litt vind kamuflerte soveromsvinduet som sakte glei opp. 17hmr’n var skutt inn dagen før og kamra med 1,1 gram TNT prosjektil. Reven var ikkje av den stillestående typen så det gikk et par minutter før den stoppet et sek. med bredsiden til. Et dempa skudd og reven låg urørlig igjen. Etter ca 10 sekunder stillhet var det vist plutselig litt liv igjen i revekroppen som begynte å sparke ukontrollert rundt. Eg spanderte ei kule til og det blei stillt. 

Ein fin hannrev på 7 kg

Hvor rask må ein være med å flå reven om ein skal ta vare på skinnet ved ca 5’C ?

 

F89B62D9-DF22-45C6-847B-A586B29C5B38.jpeg

F77F04B0-53EE-4210-A6CD-3879C91C20CD.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Først, gratulerer med revepels i bakken T3 V

Jeg pleier å flå de så fort som råd er, om pelsen er noe å ta vare på. Man kan tillate seg å være kritisk i så måte. Kun prima kvalitet "teller" her i huset.

Det første man ser det på, når man flår rev er at hudsiden av skinnet blir grønt i buken.

Da er skinnet allerede i ferd med å bli forringet. Det tar ikke lang tid og det er kun snakk om timer.

Er det lysegrønn farge, kan det være værd å tane skinnet. Er skinnet mørkegrønt......vel da er det bare å kassere, litt avhengig av tiltenkt bruksområde.

Ser man for seg å stoppe ut reven, evt bogmontasje, putt den i fryseboksen umiddelbart, så unngår man stort sett at skinnet surner.

Er det pelsverk det er snakk om, er det bare å finne fram skarp kniv, tålmodighet, sagflis, salt, tane, stifter og gå igang umiddelbart😀

Om man skal garve skinnet, er det ikke nødvendig å tane skinnet. Salt og rull sammen det ferdig flådde skinnet og putt det i fryseboksen.

Husk som allerede skrevet......skarp kniv og tålmodighet, samt å flå ørene helt ut, da går det bra.

Lykke til.....

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tispe på 6,4 kilo skutt på elvenes søndag klokka 1105. Den har holdt mæ søvnløs nu en uke, har hadd den 4-5 gang i trådkorset hver natt men aldri stoppa opp uten ei grein eller tue foran sæ. Den har vært innom jevnt og trutt hele døgnet, krøyp bare i forsenkninger å spurta i det åpne.  Men, den hadde kanskje ikke sedd på kalenderen at æ hadde fri på dagen idag, så det ble slutt på hundepelletsdrømmen😊

6BD04B7D-FE38-4309-A83F-934FE0572260.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Sesongens første. Tikket inn melding kl 04 og den var på tur vekk fra åta og lyset før jeg fikk rigget meg klar til skudd, så ble ikke så mye tid før skuddet gikk akkurat. Første jeg har skutt med hjemmelaget 40gr Nosler Ballistic Tip Varmint(1100m/s) i kombinasjon med den oppdaterte Kimber'n fra Rafdal. Skikkelig klask når kula traff og den gikk ned i smellen med bra treff i bogen. Endte med fingertykt hull som nok er grei å lappe. De fine revene i år leverer jeg til en som tar vare på skinnene så det føles veldig bra. Med 22-250 og denne kula er det i alle fall lett å høre innslaget ved gode treff. Mye mer klask en de andre riflene jeg har brukt tidligere. Kan dog være fordi jeg siktet litt lenger fram enn det jeg har pleid å gjøre dog...

 

Er egentlig nummer to på min åte i år da en kompis tok den første mens jeg var borte på jobbreise. Nå må jeg fylle på med mer pellets. Er skikkelig lite igjen om noe. Er noen kråker der på dagtid som spiser i vei. Må vel felle en av de før de slutter med hamstringen. De har tydeligvis glemt etter tre år at de pleier å bli skutt når de virrer rundt på åteplassen. 

131947713_707225696853696_3790579819757134943_n.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har også mye problem med kråker, men har funnet ei grei løsning når det er kommet litt snø.

 

Tar med eit kosteskaft og stikk nokon hol 10-15 cm ned og fyller pellets i dei. Då når ikkje kråka alt, og dersom reven kjem må den stå litt i ro for å grave seg ned til dei. 

 

Strør også oppå overflata om kvelden om det er snø slik at fuglane ikkje får tatt alt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har alltid bare skutt noen kråker for å bli kvitt problemet. Fjerner de etter en dag eller noe. Da pleier de andre kråkene å huske dette noen år i alle fall. Etterhvert som det kommer mer snø så vil det alltid være pellets lenger ned i snøen som kråka uansett ikke rekker. Revene her oppe blir rene grevlinger etterhvert som snøen kommer. Var vel ett stykke over to meter med snø på åta i fjor :-)

 

Handlet inn 10kg pellets og noen bokser vom for å fylle på i kveld.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja er i alle fall latterlig mildt. Kanskje det var det je Bikkja oppdaget reven før meg her om dagen og jaga den vekk fra åta med å bjeffe innendørs😬 Ikke sett den siden. Tok derimot en plagsom pelletsspisende ravn i helga som var i alle fall. Så nå forsvinner ikke pelletsen riktig så kjapt.. For å få bedre anlegg når jeg skyter har jeg kjøpt meg en PRS pute til å henge over vinduskarmen. Den gir rifla god støtte når jeg skyter forholdsvis skrått nedover. Litt mer mikk for å bli klar til skudd, men klarer gjøre det nokså lydløst hvis rifla er ferdig stroppet fast i puta.

 

 

AFA6D8D9-ABA6-48D9-A827-6257190B7D19.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Revelokken på bildet over, har jeg aldri sett ellert hørt om, men den er sikkert grei.

Det vil du snart finne ut av vux

Det er to momenter man må vektlegge ved bruk av elektronisk revelokk....og det er:

- Rekkevidde. Ut fra min erfaring med elektronisk revelokk.......ca 100 meters rekkevidde, eller mer.

- Lydgjengivelse. Aner ikke hvordan lokken på bildet over gjengir lyd, men om det høres ok ut, uten "blikklyd" da er det bra. Om revepelsen bryr seg om blikklyd vites ikke, men som nevnt, det finner du snart ut av vux

 

Ang hvilke lyder som fungerer på revepels har jeg kommet fram til de dere ser på bildet under

20201226_160347.jpg.532d37349b8732386537975544c6106f.jpg

Lyd nr 2 Rodent distress fungerer helt topp. Har knertet 1 rev denne sesongen på den av totalt 3 på bakken så langt.

Rodent Distress er en lyd jeg ikke tror eksisterer i virkligheten, men reven er helt ørsken etter denne lyden. Er i all hovedsak en høyfrekvent lyd, som tydligvis bærer et stykke.

Virker hverfall på 500 meters avstand har jeg sett. Revepelsen kom som en rakett den.

 

Lyd nr 1 - 9 fungerer alle mer eller mindre bra på rev, inkludert fuglelydene. Man må se ann den enkelte situasjon og hvilken lyd man går for. Man kan også bytte lokkelyd i løpet av lokkeøkta.

Lavt lyd-volum virker bedre enn høyt lyd-volum, er min erfaring. Begynne med lavt volum og øke forsiktig.

Om disse lydene finnes i Western Rivers sitt lydbibliotek vites ikke , men det finner du ut av.

 

Elektronisk revlokk virker ikke bare på rev, men også på

- Bikkjer (spesielt Jämthund)

- Rådyr

- Elg

- Hauk

- Ugle

- Ørn

- Fruen i huset

- Turgåere

- Gaupe

- Grevling

- Kråkefugler

 er noe av det som har kommet på elektronisk revelokk😃

 

Lykke til videre vux og hold oss gjerne oppdatert på framdriften.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hundene her hjemme ble i alle fall helt gal når jeg testet litt lyder her innomhus. Spesielt den nysgjerrige huskyen ble skikkelig ivrig :-) Er jo ett utall av lyder på den saken her så prøver meg på noe lignende som du har satt opp @Castortenker jeg og takk for tips. 

 

https://www.western-rivers.com/Western-Rivers-Mantis-Pro-400-Electronic-Call_p_12.html

 

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ha lyst til å prøve lokkejakt.
Det kunne være på Statskogs eiendom. De selger kort for smårovvilt (deriblant rev) for 100 kroner/år, og jeg har en slik eiendom i nærheten.
Etter hva jeg har lest her, bør jeg finne lokkeplasser ved glenner eller hogstfelt der jeg kan ha god ovesikt og kan avfyre skudd mot sikker bakgrunn. Vinden i ryggen, tror jeg. Jeg kommer til å trenge et par-tre fløyter og noe kamuflasje. Jeg bør gå noen turer for å gjøre meg kjent og finne lokkeplaser. Hvis det er snø bør jeg samtidig se etter spor.

 

Lyder dette som en plan?
Mener dere at det er rimelig sjangs til å lokke frem rev på disse skogseiendommene?  Såvidt jeg kan se av innleggene her på forumet, driver de fleste revejakt i jordbrukslandskap.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja da har man vært ute på revejakt igjen dere, etter akutt og vedvarende angrep av revekløe.

Det roet seg veldig etter forrige revefall, rett før jul, men så kom jaggu revekløa tilbake med fullt trykk gitt.

Bare en måte å kurere revekløa på vet dere og det var ut på post med hovedfokus revepels, på første mulighet, etter julefredningen.

Som skrevet, så gjort. Hadde observert ferske revespor på turene mine i romjula, så det var definitivt rev i teigen, som det vel heter på militært språk. Spørsmålet var.....hvor mange rever var det igjen i området??

Holder med en rev for å kurere revekløe vet dere.

Joda nå skal dere høre. Etter innstallasjon på post av mann og utstyr var det å vente.....og vente.

På slaget 00.30 var det plutselig revepels på jordet, 500 meter unna, ute på matsøk.

På med den elektroniske revelokken, men nei......denne reven ville ikke leke. Holdt på med sitt og forsvant ut av syne etter hvert.

Så klokken 01.00  ca var det bevegelse ute på jordet igjen. Rådyr i farta.

Hyggelig selskap. Tiden gikk fort. Må innrømme at jeg prøvesiktet på rådyret. Hadde vært lett match på det holdet, men siden rådyr-jakta nettopp er avsluttet og rådyrjakta ikke er i nærheten av å begynne igjen inneværende år, om dere skjønner, slapp rådyret unna, med prøvesiktingen. En vinn vinn situasjon for både rådyr og jeger. Begge overlevde😀

 

Nuvel....nok om det og tilbake til revejakt.

02.10 var det plutselig bevegelse rett nedenfor posten, på skogsbilveien 30 meter unna.

Oi oi oi......hvilepulsen gikk rett opp i hyperventilering i løpet av et nanosekund gitt. Opp med rifla og KLAKK ned med revepelsen som strakk seg ut i snøen, dønn stiv som en stokk. Leet ikke på et værhår engang. Akkurat slik dere ser på diverse YT videosnutter, og akkurat slik man vil at VMAX skal virke.

Slik ser denne reven ut.

20210102_022354.jpg.7b77094367d5d051589fe235ea0aa997.jpg

Ei fjong revefrøken. Årgang 2020. Vekt 5,3 kg Prima pels og kritthvite tenner. 

 

Apropos vekt.....har kjøpt meg fiskevekt dere.

Kan anbefale denne. Kjøpt på Biltema, eller var det Clas Ohlson. Husker ikke i farta.

Til den prisen man ga for denne vekta, er det løp og kjøp. Spesielt når man sammenlikner prisen på andre vekter med samme "løftekapasitet" God å holde i og grei og veie med.

Holder opp til 40 kg som dere ser. Burde holde til å veie en god del med pels og en god del med skinn.

20210102_174247.jpg.9f9c81a9d5d61d4b1469f3e6f33913ac.jpg

 

Da var denne revehistorien over. Kommer nok flere fra denne kanten, i løpet av sesongen, om dere orker.

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Gikk to kvelder før jeg fikk has på denne. Første tur opp og reven står allerede å spiser pellets på åta som ligger bak hytta når jeg kommer fram. Hunden som jeg stort sett alltid har med meg oppdager jo selvfølgelig dette og begynner å gire seg opp mens jeg fomler i lommene etter hyttenøkkelen. Hmm den ligger hjemme ja :-(. Surrer bikkja fast i ett tre og får pakket ut rifla samtidig som bikkja begynner å småpipe... idet jeg endelig sniker meg rundt hjørnet rekker jeg bare se reven i godt driv på vei vekk :-)

 

I natt gikk det hele meget bedre. Kom inn på morgenkvisten og da var det bare å rigge seg til ut vinduet. Må hele tiden jobbe med meg selv for å ikke gire meg for mye opp mens jeg får rifla på plass så lydløst som jeg kan. Rolig avtrekk og reven blir liggende. Skutt forfra litt høyt i brystet. 100% død på stedet. Kula gikk ut bakparten og det ble mindre søl enn jeg forventet. Samme størrelse på utgangshullet som sist når jeg traff i skuldra. Litt hår rundt omkring på åta etterpå så kan jo være pelsen er verre enn det så ut. Veldig fornøyd med 22-250 og 40gr Nosler BT Varmint, og ikke minst er Kimbern blitt veldig fin å skyte med etter en tur innom Rafdal. Mulig jeg prøver noe med 35gr kuler etterhvert  for å spare pelsen mest mulig.

 

Har egentlig tenkt meg ut å teste den elektroniske lokken i kveld, men er overskyet nå. Hadde vel vært mer gunstig med litt måneskinn.

73F06F40-C818-4352-B173-817F9E7BA090.jpeg

2D8A05BD-E8B8-4335-8357-883E23A100C7.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

hehe. Åpner vinduet først. Den henger bare så vidt på den ene låsen. Deretter løfter/trer jeg alt ut i en bevegelse. Fungert fint på to stk rev og en ravn så langt i år. Tidligere har jeg bare åpna vinduet og støttet rifla på vinduskarmen. Mye mer stabilt denne så lenge man ikke klarer å gjøre dette noenlunde lydløst. 

Link to comment
Share on other sites

Tanken har slått meg ja. Konkluderte vel med at det blir litt smalt og trangt til trefot/tripod. Har en seng som er i veien bare en ca 40cm fra vinduet der det akkurat er plass til en vanlig pinnestol som jeg kan sitte på. Hadde jeg hatt god plass bak vinduet hadde det nok vært perfekt med skikkelig tripod.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært en tanke å legge åta et annet sted, slik at du får et mer egnet sted å skyte fra?

Synes det vi ser på bildet ser litt anstrengt ut og vil garantert skremme rev før eller siden og fører til unødvendig bannskap. 

Du har sikkert tenkt over "problemstillingen" for lenge siden, så dette finner du ut av. Det gjelder å tilpasse og innrette seg som best man kan.

 

Lykke til videre i sesongen vux.......og hold oss oppdatert 😀

Link to comment
Share on other sites

Vurdert andre steder ja, fordelen her er at åta ligger på den andre siden av en elv som renner forbi (Sildrer under isen). Reven blir ikke så var på lyder da virker det som. Har god overhøyde også. Lyset har jeg plassert rett ved siden av vinduet så reven ser ikke mine anstrengelser for å komme i posisjon. Pluss at jeg kan sove i samme rom så er raskt på pletten når alarmen går. Uansett er det jo litt av spenningen å få rigga til en god stilling uten å bli oppdaget også da :-) De få jeg skremmer bort skjønner sjelden at lyden kommer fra vinduet og er jo tilbake nokså raskt uansett, samme kveld eller dagen etterpå.

 

Edit: Har kamera som ikke sender SMS til meg før det er gått 2min. Da har reven på en måte etablert seg på åta og er i god gang med å knaske pellets. De var mer var tidligere når jeg begynte romstere når de var på vei inn på åta.

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ny rev i bakken. Denne beveget seg litt akkurat i det 17hmr’n smalt og ramla overende for så å kravle/sprellet avgårde i retning vekk fra meg. Såg ut som skuddet havnet litt langt bak men tok i ryggraden. To nye skudd fra dårlig vinkel og reven såg ut til å roe seg. Etter å ha hatt reven urørlig i siktet i ca 1 min gikk eg ned og kledde på meg sko og jakke. Når eg kom ut var ikkje reven å sjå. Heldigvis fant eg den raskt 50-60 meter fra skuddplassen. Ny kule og det var game over. Hadde den kommet seg 1 meter til hadde den havna ned i ein gjengrodd bekk og vert veldig vanskelig å finne. Som rev nr 4 med 17hmr gav det meg ein vekker om hvor liten margin ein har med dette kaliberet. Holdet på det første skuddene var bare rundt 60m, men skuddplasseringen var nok ikkje den beste. Heldigvis endte det godt (for jeger) 

Resultatet ser ein under. Hannrev på 5,5 kg.

D219BD36-55FA-4914-AD54-CEF28769A035.jpeg

43FAC949-FCDD-4C63-A40A-D764270DA45C.jpeg

Edited by T3 Varmint
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Har til nå ikkje begynt jakta skikkelig grunna mangel på snø og ekstremt mye mus i terrenget. Idag var det planleggingsdag i barnehage, så var hjemme med minste poden. 

 

Så ein rev på musematte på jordet, men vart kun observasjon. Sto i vinduet og så på den vi to i 20 min. Den streifa forbi åta også, men pellets frister ikkje når det er full smågnangerbuffé og lite snø som gjør det lett å jakte. 

Link to comment
Share on other sites

Rælingen jeger og fisk har 2 oppvarmede revebuer man kan booke på internet. Du må være medlem og betale 100,- per sesong. Bidrar du med å fylle på hovedåtet eller stiller på dugnaden og rydder opp på våren, så får du hundringsen i retur.

Ble skutt 15-16 rev for 2 år siden og 9-10 rev sist sesong. 3 rev og grevling så langt denne sesongen.

20 minutter å kjøre fra Oslo til Fjerdingby, men da må du passe deg for fotoboksen i Rælingstunnelen :-)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte det kunne være moro å leke pelsjeger sammen med ungene i fjor sommer, så jeg skrudde sammen en revebås og satte ut for innmating på seinsommeren. Lot den stå åpen og satte opp viltkamera så jeg kunne se hva slags aktivitet det ble. Jeg har sett mange filmsnutter av skjære, kråke, en bestemt katt, hunder som har vært på tur i området og svinset innom, nysgjerrige fotturister, men ingen rev. Før 2 januar. Den dagen så jeg første filmen av en rev, men den har skabb...... Den er superskeptisk til å gå inn, men på siste filmen jeg så som var fra 8 januar så stakk den mesteparten av kroppen inn, så den nærmer seg. Jeg planlegger å aktivere fella nærmere helgen for å prøve å få tatt den ut. 

 

Spørsmålene som dukker opp gjelder skabben. Jeg har aldri jakta rev, så jeg har ingen erfaring med skabb. Jeg vet at skrotten bør brennes raskt, men hvordan håndterer dere kadaveret? Engangshansker? Søppelsekk? Jeg har ei brennetønne jeg kan få god fyr i som jeg tenker er velegnet som krematorie, men det innebærer at jeg må ta med skrotten hjem. Jeg er ikke umiddelbart veldig hissig på å fyre opp et skikkelig bål like ved fella av flere grunner, men er det kanskje det beste?

 

Noen gode råd til en glad amatør?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, znopi said:

Ring viltnemda i den kommunen du bor. De henter og tar hånd om skabbreven.

Da slipper du håndtering og brenning. Og kommunen får registrert tilfellet :thumbup:

Viltnemnda har som oppgave å håndtere dyr som er syke eller skadd - det være seg påkjørt i trafikken eller andre årsaker. Håndtering av døde dyr er ikke viltnemndas ansvar - det tilfaller grunneier ( i et slikt tilfelle jegeren som har felt skabbreven)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skarvekongen said:

Håndtering av døde dyr er ikke viltnemndas ansvar

Tja, vi har hentet skabbrever ved henvendelser. Det spørs vel hvor en bor, og hvor stivbent ting vurderes. Plikt eller ansvar har ikke viltnemda, men vi har vurdert det slik at vi gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan medlemmer i viltnemnder håndterer slikt er helt sikkert forskjellig. For enkelte har det muligens med kompensasjonen å gjøre også. Både som viltnemnd og privatperson er jeg av den oppfatning at dersom en jeger ikke er i stand til å håndtere felt vilt bør vedkommende revurdere sin jegerkarriere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Skarvekongen said:

 Både som viltnemnd og privatperson er jeg av den oppfatning at dersom en jeger ikke er i stand til å håndtere felt vilt bør vedkommende revurdere sin jegerkarriere.

 

Nå vil jeg hevde at det er ganske stor forskjell på å håndtere normalt friskt vilt som rådyr/ elg og en skabbrev. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Kammerherren said:

 

Nå vil jeg hevde at det er ganske stor forskjell på å håndtere normalt friskt vilt som rådyr/ elg og en skabbrev. 

Det er jo ikke poenget. Helt ok at du spør om råd til hvordan en skabbrev skal håndteres. Regner med at du hadde til hensikt å håndtere skabbreven selv etter de råd som måtte komme. 

 

Et råd som sier at du skal ringe viltnemnda for å be dem å gjøre drittjobben for deg er et dårlig råd

Link to comment
Share on other sites

On 1/12/2021 at 10:04 PM, Kammerherren said:

Noen gode råd til en glad amatør?

For å svare på spørsmålet i stedet for å diskutere hvor hjelpsom man kan være, så synes jeg Kammerherren har tengt en god tanke med enganghansker, søplesekk og brennetønne.

Personlig ville jeg opperert med doble hansker og sekk, og fått opp god varme i tønna med hjelp av trevirke før jeg lempet på sekken, og hatt tilgang på masse trevirke for å vedlikeholde flammene med i di neste timene, og tror jeg ville hatt en 10litring med diesel i bakhånd for å pøse på litt etter hvert.

Det er sikkert ikke nødvendig å gå så drastisk til verks, men jeg synes skabb høres skikkelig ekkelt ut😱

Siden skabben bor i huden så regner jeg med at utyskene er døde når pelsen på skrotten er bortbrent og den første cm på skrotten er varmet opp til 40-50-60grader, men siden det sikkert ikke er fristene å fiske skrotten opp fra tønna igjen så må du sikkert satse på full kremering.

Lykke til👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...