Jump to content

Revejakten 2020-2021


Generaldfeld

Recommended Posts

Du trenger ikke frykte for det. Hvertfall ikke fra denne kanten:D

 

Når det er skrevet, er jeg skuffet over manglende engasjement og bidrag fra andre forumsbrukere. Var mye mer fart, spenning og innlegg før om årene. 

Revejakt tråden for eksempel, gikk jo side opp og side ned, men nå......neeei

Stram dere opp gutter og jenter og bidra aktivt, så blir dette bra.

Om man knerter 1 eller 30 rev i løpet av sesongen spiller ingen verdens rolle. Det er engasjementet som teller.

Hva slags utstyr en bruker på revejakta spiller heller ingen verdens rolle etter min mening. Man må ikke ha overpriset tysk rifle med ditto overpriset optikk for å bidra og felle rev. Reven merker ingen forskjell mht utstyret som brukes.

Bruk det som allerede står i våpenskapet.

 

Så anbefaler jeg noen turer på skytebanen forut for jakta generelt, for å skyte inn og finpusse skyteferdighetene. Blir egentlig ikke bli for mange skytebanebesøk i løpet av året, når jeg tenker meg

om:D

 

Nuvel....nok om det. Er ute stadig vekk, langs snauhogster og langsmed jordekanter, for å observere og titte etter ymse, deriblant rev. Har sett en del rev, så det blir revejakt denne sesongen også. Ingen fare for at reven blir rødlistet med det første, hvertfall ikke her i området.

 

Ble kontaktet av en hyggelig grunneier i går kveld forresten. Han etterlyste revejeger. Han ville at jeg skulle begynne umiddelbart. Måtte veeeeldig forsiktig minne han på at det er jakt tid på rev.

Det skjønte han ingen ting av. Han har sau på beite, med små lam. Reven patruljerte langs inngjeringen og innenfor inngjeringen. En justering av den lokale revebestand var helt nødvendig mente han.

Nå må de inn i fjøset hver kveld, da han er redd for ytterligere tap av lam.

 

Det skal nok ikke gå så veldig mange dagene etter 15.07 før denne gutten er på plass/post der nei:D

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Ble kontaktet av en hyggelig grunneier i går kveld forresten. Han etterlyste revejeger. Han ville at jeg skulle begynne umiddelbart. Måtte veeeeldig forsiktig minne han på at det er jakt tid på rev.

Det skjønte han ingen ting av. Han har sau på beite, med små lam. Reven patruljerte langs inngjeringen og innenfor inngjeringen. En justering av den lokale revebestand var helt nødvendig mente han.

Nå må de inn i fjøset hver kveld, da han er redd for ytterligere tap av lam.

Faller ikke dette innunder § 3-3 og § 3-4 ?

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-04-01-565

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra @Castor, godt og se du er inne og bidrar som alltid, hvergang like bra og interessant og lese! Sant som du sier, revejakt trenger ikke å koste veldig mye i form av at man må ha det dyreste utstyret til enhver tid, bruk det man allerede har i våpenskapet! Om man sitter ute i månen på åte, bruker hund, smygjakt, lokkejakt eller posteringsjakt, så er det aller viktigst at man kan treffe og at våpenet er innskutt og i orden. Det er som @castor sier, veldig viktig å gjøre sine forberedelser, på all jakt, også revejakt! Vitalt treffpunkt på en rev er ikke stort, så skytetrening er et must! Jeg bruker mest og sitte ute i måneskinnet på åtejakt, samt at jeg bruker lokk endel, det er svært spennende jakt! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg slenger meg gjerne med i tråden @Castor :) 

 

Jeg har et jorde til due/kråkejakt, men er litt sky av meg med tanke på støy (og hareskrik fra lokken) og med hus og bygninger som ligger ganske tett opptil jordet er jeg fremdeles ikke varm nok i trøya til å lokke etter rev i full camo og fyre av magnum’n fra hagla tidlig eller seint:) MEN, jeg er gira på å benytte smårovviltkortet til statsskog på feks Børresen. Er det veldig mye vanskeligere å lokke rev i skauen, har noen evt noen tips? Og skutt rev uten pels å spare på, hvor gjør man av den om man bor i leilighet i byen? I skogen kan den vel bare ligge?:) 
 

takker på forhånd på svar:) 

 

ohh, og ja, vet rifle er å foretrekke, men lommebok tillot kun hagle i første omgang så da skal det meste prøves med den før det blir rifle i fremtiden;) 

Edited by TG
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og lokke rev inn på haglehold i skogen er noe av det beste som finnes 👌 vær nøye med valg av post og glem ALDRI vinden. Og sitt for all del helt stille til du har den på skuddhold, en rask bevegelse med hodet kan være nok til att det hele går i vasken. Hva som er en god post kan være så mangt, men etter noen kontakter med rev begynner du nok og forstå litt av det. Det krever litt erfaring. Vær nøye med hvor du dumper skrotten, det gagner ingen at en turgåer kommer over slikt. Skallen blir jo også ett fint trofe😉

 

Det gleder meg alltid og lese om dine bravader @Castor og jeg kommer nok til og dele mine utåver. Skal ut og se om noen hi imorgen kveld om det er noe aktivitet 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 9.6.2020 den 10.34, Skarvekongen skrev:

Faller ikke dette innunder § 3-3 og § 3-4 ?

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-04-01-565

 

For å ta en short cut ang akkurat denne "revehistorien" så har den vært en sving innom fylkeskommunen.

Svaret derfra var at om han kunne dokumentere  at tap av lam utgjorde et betydelig økonomisk tap, så var det kart for uttak.

Det måtte selvfølgelig søkes i forkant av uttaket og søknaden måtte behandles og evt godkjennes. Vet ikke hvor lang tid slikt tar, men det skulle ikke forundre meg om tap av lam var et ikke eksisterende problem, når søknaden var behandlet og beitesesongen for lengst var over.

 

Hva er et betydelig økonomisk tap??

For Røkke Gjelsten og I.....har det sikkert en annen definisjon, enn for en gjennomsnittelig sauebonde, som prøver så godt han kan å ta vare på buskapen sin.

 

Så videre....hva er definisjon av ordet dokumentasjon i denne forbindelse??

Skal man stå å se på at reven tar livet av lam......er det god nok definisjon, eller holder det at man antar at reven har tatt livet av lam. Han fortalte at han har fått tilbake øremerker av lam fra steder der lam og sau umulig kunne ha vært, for eksempel.

 

Han nevnte ord som byråkrati og supperåd ord som passer godt inn i denne "saken"

Han ga selvfølgelig opp hele greia og slik er det as we speak.

 

Et langt liv som jeger blant annet, har lært meg at i akkurat i slike saker alle formaliteter være i orden, dvs en skriftelig godkjenning, hadde vært å foretrekke.

Jeg er aaalt for glad i hobbyen min til å risikere tiltale i aller værste fall, om en eller annen, eller flere, med spesiell omsorg for dyr, skulle finne på å engasjere seg i saken for eksempel.

Nei....alt var bedre før om årene, da hadde man en mer praktisk tilnærming til ting og tang.

Verden er i ferd med å gå fullstendig av hengslene dere.

For å avslutte på en hyggelig måte, så skal det, som allerede nevnt i innlegget mitt litt lengere opp i tråden, ikke gå veldig gå mange timene etter den 15.07 kl 00.00 før man er strategisk plassert i dette området nei.

 

Nok om det og over til dette😀

15 timer siden, 22.Wmr skrev:

Det gleder meg alltid og lese om dine bravader @Castor

Var ute i går kveld for å spane etter ymse, kun med filmkamera, bare så det er skrevet. Var spesielt ute etter rev og (rådyr)bukk. Ingen rev og ingen bukk observert.

Men man fikk derimot  besøk av denne karen, som like godt la seg til for å ta en dubb, 50 meter unna jaktstigen.

Da så det slik ut på skjermen på kameraet.

20200609_215226.jpg.13f882582f016e5f25e12f7191b620f1.jpg

 Jeg kan videre informere om at en elg er rimelig mye større enn rådyr og rev, men det vet dere heeelt sikkert fra før😀

Vi hadde en hyggelig prat vi, før han tuslet videre, for å holde på med sitt.

Artig å spennende var det, mens det sto på.

Ble bra opptak ut av det også. Bra lys til langt på natt nå vet dere-

Kan hende det blir en YT video ut av det også. Hvem vet😀

Jeg kommer tilbake.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tid for kattekrig snart når juli går over midten. Jeg er nok blitt litt masete om katteproblemet på åtet, men skal holde meg i skinnet... tror jeg. Hittil ingen løsning funnet.

Og siste sesong ga null rev, så her er man i bakerste pulje. Men noen må vel være der også for at andre ikke skal miste motet om antall fellinger ikke overstiger 1 stk rev

Link to comment
Share on other sites

Da har en demmel fugleskrik-lokk og en Clausen rådyrlokk kommet i posten,  15juli kan ikke komme fort nok. 
 

Noen som vil dele sin prosedyre på lokkejakt etter rev i skogen? Hvor mange minutt per post, camo, vind etc?:) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Castor er inne på noe vesentlig, du trenger ikke utstyr til titusener av kroner.  Bruk det våpenet og den kikkerten du har. Ta litt tid i skog og ved jorekanter. Få en avtale med grunneier og kom deg ut. Det å sitte ute i kvelding og grålysning gir spenning uansett om reven kommer eller ikke.  Kommer reven er det spenning så det holder. Jakt på rev er det beste viltstellet du kan utøve. God jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i den tråden her.

Har til nå omtrent bare jaktet elg, men den sesongen er jo ikke så lang så har tenkt til å prøve andre former for jakt. Revejakt er noe jeg har veldig lyst til å prøve, men ikke spesielt erfaren på dette.  Har et par fløyter liggende, men lurer på hvordan dere går frem når dere skal skaffe dere terreng å jakte på. Er det via inatur, eller ringer dere bare grunneiere for å høre om muligheter? Er det skog eller helst områder med jorder dere jakter på ? Ser det har blitt mye mindre rådyr her de siste årene, så vil prøve å lokke litt rev her for å se om det er mye av det. 

 

Har et løp i 6.5x55 jeg tekte å bruke. Tenker at 9.3 kan bli voldsomt, selv om den gjør jobben. Noen tips til ammunisjon jeg kan bruke? Ferdig rulla hadde vært lettvint, men lader litt selv også hvis det er større utvalg der. 

 

Blir spennende å prøve. Er ikke lenge til start nå :)

Link to comment
Share on other sites

100 gr, er ei vanlig varmintkula. Eg ladar med Vv 150. Norma 19 er vel universalkrutt for 6,5x55 så bør kunne brukas. Eg ville vore litt skeptisk til ladedata frå andre på nett utan og kunne sjekka det opp mot ei ladebok. Dersom du ikkje har ladeboka bør du få tak i den, er litt kjekk og ha. 85 grain er dessverre gått ut av sortimentet til sierra, Noko eg synes er litt synd.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom alt faller på plass slik jeg har tenkt, er revejakt en av mulighetene mine. Jakt og fiskekompis med egen åtebu er ikke feil :-D
men jakta har ligget nede her ta skabben har tatt det meste....


Det blir nok en "Man tager vad man haver" jakt for min del. Men kan lade sjøl så det går vel ant å lage seg noe reven detter av i .308 også regner jeg med? 
Har jo lyst på ei.223 rifle også men det er så mye anna som må på plass i skapet først. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sitka skrev:

100 gr, er ei vanlig varmintkula. Eg ladar med Vv 150. Norma 19 er vel universalkrutt for 6,5x55 så bør kunne brukas. Eg ville vore litt skeptisk til ladedata frå andre på nett utan og kunne sjekka det opp mot ei ladebok. Dersom du ikkje har ladeboka bør du få tak i den, er litt kjekk og ha. 85 grain er dessverre gått ut av sortimentet til sierra, Noko eg synes er litt synd.

 

Ok, får vel prøve 100 grs da. Har ladeboken og står data for 100 grs rekruttkule bak på n19 boksen, så kan vel bruke den som utgangspunkt. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Tjukkas skrev:

Dersom alt faller på plass slik jeg har tenkt, er revejakt en av mulighetene mine. Jakt og fiskekompis med egen åtebu er ikke feil :-D
men jakta har ligget nede her ta skabben har tatt det meste....


Det blir nok en "Man tager vad man haver" jakt for min del. Men kan lade sjøl så det går vel ant å lage seg noe reven detter av i .308 også regner jeg med? 
Har jo lyst på ei.223 rifle også men det er så mye anna som må på plass i skapet først. 

Er varmintkuler til .30 kaliber og, mulig du må lada sjølv da ellers kan du vel bruka vanlig blyspiss og.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sitka said:

Er varmintkuler til .30 kaliber og, mulig du må lada sjølv da ellers kan du vel bruka vanlig blyspiss og.


Det skal nok gå bra. Ladeutstyr kommer i furteboden ettervert. Drev og surret med det før en gang i tiden. :-D
 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Begnadøl said:

Har et løp i 6.5x55 jeg tekte å bruke. Tenker at 9.3 kan bli voldsomt, selv om den gjør jobben. Noen tips til ammunisjon jeg kan bruke? Ferdig rulla hadde vært lettvint, men lader litt selv også hvis det er større utvalg der. 

Vanlig hullspiss fungerer godt - f.eks Norma trainer (Norma Rekrutt). Merk - det er en liten blink.

Link to comment
Share on other sites

Begnadøl....Er en smule skeptisk til å bruke Lapua Scenar på vilt. Har brukt det på bever og ja beveren måtte gi seg den, men ikke så umiddelbar avgang som ønsket.

Om man dytter opp farta betydelig......opp mot 900 m/s kan det funke, men i normalhastighet for 6,5x55 er hvertfall jeg skeptisk mht bruk av Lapua Scenar HP på vilt, men det er meg.

 

Vux....ser ut som en dødelig combo på rev det der. Både kulevalg og kaliber er gull på revejakt og sikrer umiddelbar avgang, forutsatt rett skuddplassering.

 

Nuvel....var ute en tur i går kveld (nok en gang) for å titte etter ymse. Ymse har dukket opp de, så som Elg og Rådyr, men ikke rev på ei sund, før i går kveld, men da var den plutselig på plass dere, svært så fotogen, som dere ser.

Slik så det ut i søkeren på videokamera. Oppløftende, med tanke på nært forestående 15.07

20200706_220421.jpg.1cb5b46e5b7cb8bb1a80e938f2e72b99.jpg

 

Ikke det aller beste bilde tatt av en frisk og rask rev, men man ser at det er en rev ja.

Tipper det er ei sulten tispe ute på matsøk.

Hundepellets strødd ut strategisk i skogsbilveien, bremset reven såpass at det ble brukbare opptak ut av det.

Merkelig hvordan verdensbildet snudde om til svært så positivt, da denne reven plutselig dukket opp dere.

Dette hadde vært en 100% tjangs om det var rett dato.

Glemt var frykten for Corona, irritasjon mht ulveforvaltnig og forslag til ny våpenlov, da man satt og studerte en lys levende rev i noen minutter.

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 7/6/2020 at 3:29 PM, Begnadøl said:

 

Type Lapua Scenar også? De flyr ikke bare rett igjennom? 

De flyr jo mye mer gjennom enn en varmint-kule eller vanlig blyspiss, men hullspiss ekspanderer jo de også. Derfor kommentarer min om at det er liten blink - så treff godt. Samme gjelder jo for .17hmr. relativt liten kule, men gjør nok skade når du treffer riktig. Vær godt innskutt og godt trent, så går det godt. Én rev jeg tok med 6.5x55 norma trainer ble omtrent utvommet på stedet, så hullspiss fungerer de og.... 

Jeg har skutt rev med både .17, 6,5x55 (norma trainer) og .223 m/36gr Varmint Grenade (Black hills). Alle gjør jobben om du treffer, men du kjøper deg litt mer marginer ved bruk av kule som ekspanderer godt. På vinteren jaktes det for pels, så kommer nok til å bruke 36-grains Varmint Grenade fra Black hills kommende sesong og samle mer erfaring med den kula. Fristende å bruke .17 mer også, men så var det dette med marginer.... 

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd hullspiss på jakt og har vel ikke tenkt tanken heller. Det fungerer sikkert bra, men tror jeg bestiller meg noen varmint kuler fra Sierra og prøver dem først. Har bestilt meg tofot også så begynner vel å bli ganske klar for å prøve litt jakt. Kunne kanskje trengte en lokkefløyte eller 2. Noen som har tips til fløyte og erfaring med hva som fungerer av lyder?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk endelig surret meg til skytebana for å teste reveammoen. Fornøyd med samlingen jeg fikk og holder fint til revejakten. Har ikke skutt noen stige eller noe, bare valgt noe som skulle gi 1100m/ i GRT verktøyet. 

 

Målte den til 1104m/s, (36.6gr N140, COL 60mm) i 50cm løpet mitt på Kimbern. 

 

Så når været blir bedre nå skal jeg ut å teste litt lokk er planen.

 

 

115736354_607153276847296_6538064913997357_n.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Utsikt fra lokkeposten. Hjemmelaget tripod i forgrunnen.

Lokket med fuglepip fra elektronisk lokk.

Etpar kvelder tidligere kom reven, en fullvoksen men litt sommerbustet,  over myra som skutt ut av en kanon, kastet seg mot høyttaleren der ute, fikk betenkeligheter og styrtet avsted i enda større fart, Jeg satt igjen med 17 hmr'en og angret på at hagla ikke var med. Morsomt læll.

Utsikt fra lokkepost revejakt.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tålmodighet er kanskje det viktigste. 

Vær ute tidlig ved nysnø og finne en plass der reven passerer jevnlig og gjentakende. Sett opp en jaktstige og poster på denne plassen, den kommer til slutt 😉 Husk varme klær.

Kan kombineres med lokking, og da har PC2-fløyta vist seg effektiv.

 

Eller rett og slett lage en åteplass.

 

Lykke til ! 

 

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

Det er hvertfall ingen rever, eller ulver, som sulter i hjel på østlandet/gamle Østfold i år pga musebestanden.

På en av gårdene der jeg jakter elg tok de ca 400 mus i hovedhuset på et par dager.

Hytta mi, på samme sted, ser ikke ut. Forsikringssak. 

Lokale katter spiser ikke hjemme. De ligger og kaster opp på tunet..

Rovfuglene er så feite at de nesten ikke klarer å lette og gidder nesten ikke fly når man treffer dem på vei til elgpost.

Edited by Torf
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hjortefot.com said:

Tålmodighet er kanskje det viktigste. 

Vær ute tidlig ved nysnø og finne en plass der reven passerer jevnlig og gjentakende. Sett opp en jaktstige og poster på denne plassen, den kommer til slutt 😉 Husk varme klær.

Kan kombineres med lokking, og da har PC2-fløyta vist seg effektiv.

 

Eller rett og slett lage en åteplass.

 

Lykke til ! 

 

Er veldig lite snø her og når den fyrst kjem må eg ut med traktor og brøyta. Så eg må heller prøva med lokking. Er vel ein lokkejakt tråd her. Da der med åteplass er det kun om natta reven kjem, eller kan da nytta og sittja på dagtid og?

Link to comment
Share on other sites

Enklest og sikrest etter min mening må vel være åtejakt. 

Visst krever det åte og sted, men har vist seg effektivt gjennom generasjoner.

Og er det snø, ser du når det begynner å bli besøk på åtet, så du kan spare litt nattevåk. Har du en god revevarsler, sover du om du vil, helt til Mikkel er på plass. Sikkerhetsmessig også bra, fordi du kan planlegge og justere skytetrening ved plassering av åtet, ordne godkjent belysning, sikre skuddbakgrunn, og du får ro til å studere viltet og plassere trådkorset eller haglsiktet før skuddet faller, dette taler for åtejakt.

Men husk: Aldri kullgrill eller lignende til oppvarming i bua. Livsfarlig gassfare 

Link to comment
Share on other sites

Det der med åtejakt verkar utruleg spennande og i ein rett fase av livet trur eg at da kunne passa meg utmerka. Eg forberedar meg grundig dersom eg er innteresert i noko, er tålmodig og er postjegar.

Problemet no er at eg bur i leilighet i ein småby ( reknar med at revevarslaren varslar om rev på åte så ein våkna, snika eit rifleløp ut av eit vindauge og la han få det) Det går ikkje her. Måtte ha vore ei åtebu, der eg kunne sitja i helgene og håpa på besøk av ein firfoting. Dersom ein har åtebu, brukar ein revevarslar der og legg seg til og sova inni bua eller sit ein og kikkar ut av og til og håpar på action.

Link to comment
Share on other sites

Proffene ordner seg gjerne med flere plasser. Ikke gløm muligheten for å få lov til å innrede et krypinn inne på en låve med glugge i veggen, i et uthus eller lignende. En jeg hørte om fikk rett og slett sitte i et melkefjøs, så kyrne spratt opp hver gang det datt en rev. Alt sånt må vel være i henhold til paragrafene for å være forsvarlig. Og med varme dress, el-varmevest og  el-fotvarme blir det så komfortabelt at man gjerne sovner fra hele greia. Moro læll. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Sitka said:

Det der med åtejakt verkar utruleg spennande og i ein rett fase av livet trur eg at da kunne passa meg utmerka. Eg forberedar meg grundig dersom eg er innteresert i noko, er tålmodig og er postjegar.

Problemet no er at eg bur i leilighet i ein småby ( reknar med at revevarslaren varslar om rev på åte så ein våkna, snika eit rifleløp ut av eit vindauge og la han få det) Det går ikkje her. Måtte ha vore ei åtebu, der eg kunne sitja i helgene og håpa på besøk av ein firfoting. Dersom ein har åtebu, brukar ein revevarslar der og legg seg til og sova inni bua eller sit ein og kikkar ut av og til og håpar på action.

 

Bruker viltkamera med sms funksjon(brecom cm2600) for å varsle om rev. Sover i åtebua(hytte i mitt tilfelle) fram til jeg får melding på tlf. Da er det å våkne opp og åpne vinduet. Veldig enkel form for jakt. Må jo sove med ett halvt øye for å få med meg innkommende SMS så pleier være trøtt dagen etterpå likevel :-)

Link to comment
Share on other sites

On 11/3/2020 at 6:33 AM, Sitka said:

For ein som er heilt ny med revejakt men har lyst til og prøva seg, kva vil de sei er beste/ letteste metoden for og lukkast?

 

Selv driver jeg med både lokkejakt og åtejakt, og må si at den mest spennende jaktformen av de 2 må være åtejakta. Man får en sånn vanvittig puls når man ser reven kommer inn mot åtet. Nesten sånn at man er redd for at mikkel skal høre pulsen din 😅 

 

Jeg bor selv i et boligfelt, og har da fått laget meg en åtebu som jeg har plassert på et jorde 15 minutter unna. Åtet ligger ca 150m unna en elv, som revene trekker langs. Pluss at dette er i en dal, så åtet er veldig gunstig plassert.

Da vi ikke har fått snø her i nord enda, er jeg innom åteplassen hver ettermiddag med nytt åte (matavfall), slik at ikke kråkene spiser opp alt på dagtid. Dette har fungert veldig bra, og revene bryr seg ikke om at jeg har vært på åtet 2 timer før. De kommer stort sett til faste tider. Dette ser jeg da jeg har montert et viltkamera på åtet. 

 

Når det gjelder belysning har jeg montert 2 stk "brunst" led lamper, som drives av bilbatteri/fritidsbatteri. Jeg har det ene stående på hele tiden med sensor, slik at det slår seg av når det er lyst. Det andre slår jeg på når jeg setter meg i bua, da jeg syns effekten av ett lys er litt for dårlig. 

 

Jeg bruker normalt sett å sette meg i bua halvannen time før revene bruker å komme innom, så slipper man å skremme de på tur inn.

I kommunen jeg bor er det skuddpremie på både kråker og ravn, så det blir en del kråkefugl i tillegg. 

 

Om du er interessert i å prøve lokkejakt, er det bare å gå på feks google earth, å se hvilke jorder det er som ligger i nærheten. Det ligger en oppskrift på youtube som beskriver hvordan man finner ut hvem som er grunneier. Simon Åsheim "Jaktinord" har laget denne filmen.

 

Av lokkefløyter sommer/høst kan jeg anbefale Demmels musepip, eller revehylsa. Har også Demmels fugleskrik, men har ikke fått lokket inn noe på den enda. Har kun lokket inn rev på musepip, da den er vanvittig effektiv om reven er innen rekkevidde. På vinterstid er Dan Thompson PC2 veldig effektiv, noe flere kan bekrefte. Selv lokker jeg mest på sommeren, da det er lyst hele døgnet her i nord.

Link to comment
Share on other sites

20201110_130307.jpg.8bae5791bfc71f637a73b2450c9eb7cd.jpg

Smygjakt på rev. Ja, kanskje ikkje den mest utbredte jaktforma på rev.

 

Tilfeldigheiter vil noko seie. Flaks vil nokon seie. Begge deler kanskje. No skal du høyre.

Uansett vart dagen starta med havregraut teppebomba med rosiner og en kopp nykverna kaffi.

Kva og kor skulle eg ta jaktturen i dag?

Att og fram, korleis står vinden? Dei siste vekene har hjorten fått mest fokus. Men av ein eller annan grunn ville eg sjå om det kunne være mogeleg å lure den luraste av dei alle.

Mikkel rev har dei siste dagane lagt igjen sikre, avlange klissete og spor på at han nyttar skogsvegar og hjortestiane flittig. Men kor tid på døgnet? Min teori var at han er aktiv midt på dagen, og då er eg som regel på jobb. Reven skiter på skogsvegen når alle er på jobb🤔 Det vil seie, at hvis eg er i området mellom klokka 11 og 14 ein gong, vil han truleg komme luntande ein eller annan plass. Og då må eg være akkurat på den plassen. I haust kjøpte eg ei riflepipe i kaliber 6XC tiltenkt rev og etter kvart rådyr. Kaliberet proffane brukar😉. Snill rekyl og presisjon i toppklasse. To 100grains Norma Oryx landa nesten i same holet då eg tok testskot i dag tidleg. Så då var både og og rifla klar til litt foxing. Og taktikken var å smyge mot vinden, finne ein oversiktleg plass, og berre vente, sjå, lytte. Før ein går vidare opp i lia. Etter nokre timar med kun ekorn og grønspett i siktet vende eg nasa nedover mot bygda, og gjekk en liten omvei for å unngå å forstyrre hjorten i dagleie. Vinden hadde tatt til og det låg yr i lufta. Eg stoppa opp på skogsvegen og såg ein bevegelse vel hundre meter unna, joda, der var det en rev. Det er langt nok, og reven går ifrå meg. Eg kryp ned bak ein stor stein. Åpner linsedekselet, måler 131m med PRF'n. Vrir HT-siktet på 12x Reven forsvinner til høgre for vegen. Eg sit bak steinen og jobbar for å få eit godt anlegg i tilfelle reven kjem på rett side igjen. Det går nokre dryge sekund, men der kjem mikkel tilbake, no er han 28 meter nedanfor staden han forsvann. Mikkel er bak ei lita furuklynge og med litt usikker bakgrunn. Men straks er alt klart. Raudpunktet ligg litt høgt, og skuddet runger dempa gjennom dalen.  📯🦊

 

Nr 2 i haust.

Edited by hjortefot.com
Lasta opp bedre bilde.
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Årets første fra dyreste åtebua æ nån gang kommer til å bygge. Utrolig deilig å kunne supe i sæ en varm kopp kaffe med varmekabla under fotan mens man ser reven spurte frem å tilbake på åtet å hente sæ nå smågodt. Den her karen innvilga sæ 21 tura på åta med ett utbytte av 8 rypeskrog, 3 hysehau, å diverse avskjær etter elgslakting. På tur 22 ble hundepelletsen rett og slett for fristanes å det ble matpause med ett trådkårs hvilende i brystet.. en 140 grs accubond i nesten 900ms gjorde vei å vellinga å flådde hele høyresida ferdig. Reven datt der den sto, antakeligvis lykkelig som få med labban i matfatet. Nu e kameraten kommet å e tilsynelatende intetanende om sin fremtidige skjebne😊

BA90F186-9CCE-4D70-8FD6-F386877BA25E.jpeg

6FB46A70-7482-4706-955A-7F622AC5AE77.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...