Jump to content

Ser etter en kikkert, helst monokulær, gjerne med avstandsmåler. Mulig å få noe bra i det nedre prissjiktet?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Hei. 

 

Jeg er fersk som jeger, og skal på villreinjakt til høsten. Budsjettet er litt stramt, men trenger en grei kikkert til reinsjakt og all annen jakt, så ser etter en god "allrounder". 

 

Jeg ser ganske dårlig på det ene øyet, så antar da at monokulær er tingen, da sparer jeg også vekt. Jeg har prøvd mange vanlige kikkerter, mulig det er bedre med veldig dyre kikkerter, men jeg har aldri fått stilt det så jeg ser bra med begge øyna. Samtidig, når jeg først skal ha monokulær, er jeg litt nysgjerrig om det er noen monokulærer med avstandsmålere/avstandsmålere som kan fungere som kikkert som dere kan anbefale. Helst ikke mer enn 2000, absolutt maks 4000 kr om det noe skikkelig bra. Om dette er helt uoppnåelig, kunne jeg også tenkt meg bare en vanlig mono-kikkert uten avstandsmåler. 

 

Jeg kan lite om optikk, men fra det jeg har funnet hittil virker det som om denne fra Vortex er en god mono for penga: https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-solo-monokulaerkikkert/solo/solo-10x36

 

Tar i mot andre forslag med takk! 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrt unna en monokikkert. Villreinjakt kan bety veldig mye kikkertbruk, og jeg tror du blir sliten av å glo i en mono over lengre tid. Vet ikke hva du mener med "ser ganske dårlig på det ene øyet", men dioptri-innstillingen på vanlig kikkert må da kunne hjelpe noe? Jeg mener Nikon Monarch 7 8x30 er et godt valg for ditt bruk, smyger såvidt innenfor budsjett. Det er en kikkert du kan ha glede av i årevis til variert jakt og turbruk, men noen nattkikkert er det ikke. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/8/2020 at 1:29 PM, Sølvrev said:

Jeg ville styrt unna en monokikkert. Villreinjakt kan bety veldig mye kikkertbruk, og jeg tror du blir sliten av å glo i en mono over lengre tid. Vet ikke hva du mener med "ser ganske dårlig på det ene øyet", men dioptri-innstillingen på vanlig kikkert må da kunne hjelpe noe? Jeg mener Nikon Monarch 7 8x30 er et godt valg for ditt bruk, smyger såvidt innenfor budsjett. Det er en kikkert du kan ha glede av i årevis til variert jakt og turbruk, men noen nattkikkert er det ikke. 


Ja, jeg har delt samme tanken. Men av de kikkertene jeg har prøvd hittil, har jeg ikke fått stilt det inn så det blir bra nok på begge øynene likevel. Og synes ikke det er så voldsomt mye større synsfelt? Mulig det er noe rart med øya mine. 

 

On 6/8/2020 at 1:36 PM, bardp said:

Kjøpte en slik for ikke så lenge siden. Mye kikkert med avstandsmåler for pengene her.

https://www.jaktogfriluft.no/leica-geovid-10x42-r-m

 

Skulle gjerne hatt noe sånt, dog til 1/4 av prisen! 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Grønnskollingen skrev:

Ja, jeg har delt samme tanken. Men av de kikkertene jeg har prøvd hittil, har jeg ikke fått stilt det inn så det blir bra nok på begge øynene likevel. Og synes ikke det er så voldsomt mye større synsfelt? Mulig det er noe rart med øya mine. 

 

Du høres for ung ut til å ha det slik. Da mener jeg en tur til øyelege med påfølgende besøk hos optiker er smart start på veien ut av uføret!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Sitka skrev:

Meinar ikkje ein bensinstasjonskikkert men ein frå 1500/2000 ca eller held dei seg med samme optiske kvalitet?

Vel det en får nytt for 1500/2000 er vel nettopp Bensinstasjpnskikkert bare kjøpt på en sportsbutikk.

Har en snart 50 år gammel Swarovski habicht 7x42 liggende i båten og den er like klar og fin nå som da den var ny og fremdeles en glimrende kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er den fyrste kikkarten eg har så har ikkje det stora erfaringsgrunnlaget. Synes den er klar og fin då. Har ikkje prøvd den i dårlig lys, den dett vel gjennom der.

Er vel livstidsgaranti på den, heilt kva det innebærer veit eg ikkje men tar det som eit pluss. Er jo 100 dagers ope kjøp og eg har behandla min sånn at eg kan gå tilbake med den, men trur eg kjem til og behalda den.

For og sei da sån, dersom eg viste at eg skulle bruka kikkerten veldig mykje resten av livet eller på ein anna måte var veldig avhengig av den ville eg ha lagt meir pengar  i den.

Dersom det ikkje er så « livsviktigt» så trur eg denne kan gjera jobben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...