Jump to content

9,3x62 RWS HIT SB


Mastodon

Recommended Posts

Jeg lurer på å konvertere til blyfritt på storviltjakta til høsten. Min Black Bear i 9.3x62 har 51cm pipe.

Jeg har forsket litt på Accubond tidligere men i og med selve jakt-skuddene kun blir en håndfull i året, tenker jeg at jeg bruker tid på å lade treningsammo og kjøper jaktammo.

 

Har søkt her inne og på Google, men finner ikke tester eller litteratur om nedre ekspansjonsgrense for HIT kulen. Iaf ikke i 9,3.

 

Er det noen her inne som har erfaring med hvor langt man kan skyte med HIT kulen og fortsatt få tilstrekkelig ekspansjon?

Link to comment
Share on other sites

Ikke i 9,3. Jeg og flere jeg  jakter sammen med brukte denne  i SB versjonen sist høst. Den presterte bra på alle måter og virket ganske friskt ladet uten at det er vitenskapelig målt av oss. Jeg skulle tro den vil fungere utmerket i 9,3 og hadde prøvd ei pakke uten å tenke så mye mer på ekspansjon, hvis jeg fortsatt hadde hatt en 9,3 da....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Short Barrel. Men på pakken står det Short Rifle....

 

Usikker på hvilken side av RUAG i Tyskland som er flinkest i Google Translate... 

 

I min forrige jobb mistet jeg respekten for tyskere da mailen startet med:

 

»Hello Together»

 

 

I utbretten på pakken står det videre at utgangshastighet et 770m/s med 50cm løp. 
Og at ammunisjonen er optimalisert for en pipelengde fra 42-55cm.
 

Et av slagordene: «Reliable performance up to 200m»
 

Ellers er patronene krympet skikkelig mot krymperillen, 

Det er fullt med krutt, ingen lyder å spore når jeg rister patronen..

Den oransje plast toppen har hull i tuppen. 
Hylse, kule og tennhette er forniklet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kan tyde på god bruk av google translate i den mailen ja 😂

I disse såkalte SB/SR patronene er det vel fylt bra nok med krutt for å få disse økte hastighetene til i korte løp. 

Tror du krympingen vil ha noe å si på presisjon ? De har vel testet dette bra på fabrikken skulle man tro. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hatt service på kikkertsiktet til Black Bearen og dro på banen i dag for å skyte inn, Etter 3 JaktMatch var jeg i senter.

la i 3 RWS HIT Short Rifle og satte de i et trekløver rundt den siste jaktmatchen:)

 

Konklusjon i min Sako 85 Black Bear: RWS HIT Short Rifle går likt og samler like bra som JaktMatch!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ammoen til RWS er utviklet for å virke på samme måte som Norma sin Silencer serie. 
Det betyr et raskere krutt som det forbrennes mest mulig av i løp rundt 50cm og derav mindre munningsflamme og slitasje på demper/brems. 
 

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å skyte denne ammoen i std lengde løp uten demper. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...