Jump to content

Hvordan lokke


Recommended Posts

  • 1 month later...

Jeg har også Claus Demmel-varianten, en Weisskirchen og en annen blåsevariant, samt en Buttolo. Det ligger en rekke videosnutter ute på nettet om hvordan man kan få best utbytte av hver variant. I tillegg har Kristoffer Clausen utviklet sin egen rådyrlokk og laget en hel film om alle suksesshistoriene med nettopp denne lokken. Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på hvordan man skal bruke de ulike lokkene, men min erfaring er at det er (mye) bedre å lokke for lite enn for mye. Og så er det lurt å starte forsiktig med kjeenes kontaktlyd, for eventuelt å lokke til seg en brunstig geit som har bukken på slep. Clausens film viser bukkejakt i et åpent og flatt åker-/eng-landskap i Polen, og han lokker mye og intenst. Det kan være en god strategi når terrenget er oversiktlig og rådyrene er langt unna. Lokker du slik i et småkupert norsk skogslandskap med tett vegetasjon hvor dyrene kan være ganske nær, vil du fort avsløre din plassering slik at geit eller bukk smyger seg rundt og inn på deg mot vinden. Og da har du tapt! Jeg har også erfart at bukkene kan reagere svært ulikt på lokking. Noen ganger synes de å gi blanke f..., mens andre ganger kommer de stormende inn.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...