Jump to content

Tikka/Browning X bolt/Sauer 101/Sako S20? i 308


Arne L

Recommended Posts

"Hvilken", og kanskje ikke helt bra å begynne med spydigheter når folk prøver å hjelpe ;)

 

Det Elgjaeger mener er enkelt og greit at du bør få prøvd våpnene mot skuldra. Og den som passer deg best, er gjerne den som faktisk er greiest.. De er ellers så like hverandre at du neppe velger feil (selv om jeg personlig ville rangert Sako/Tikka og Sauer over Browning..).

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Arne L skrev:

Takk for et fantastisk svar meget oppgående.

Ikke greit å nybegynnere med sånne savar!! Tusen takk!

 

 

Jeg synes ikke svaret var så dumt jeg.

Alle de nevnte våpnene er brukbare og mer enn det til hjortejakt. Valg av kaliber kan være vanskeligere, men ikke nødvendigvis.

Den rifla som du liker best og som passer din lommebok vil gjøre jobben hver gang.

Men det har "Ei tohi" allerede vært inne på.

Det er vanskelig å bestemme seg på nett, her må det kjennes og klemmes så finner du etterhvert den som er best for deg. Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Arne L skrev:

Takk for et fantastisk svar meget oppgående.

Ikke greit å nybegynnere med sånne savar!! Tusen takk!

 

Det var ikke meningen å være useriøs. Alle de du nevner er bra våpen og godt egnet til hjortejakt. At våpenet passer deg er veldig viktig, passer kolbe lengde, høyde etc. Noen kolber er justerbare, andre ikke. Vekt er også et moment, du skyter bedre med tunge rifler, men de lette er kjekkere å bære i bratte vestlandslier. Ellers er jo budsjett en faktor, hvor mye du tenker å bruke på rifla? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 6/12/2020 at 10:00 PM, Arne L said:

Job done takker for innspill. Etter en tur i butikken falt Sauer 101 på plass håer dette var et godt valg

@

Om du vil toppmate på Sauer 101, har eg løyst det med å lime på en ca 2-3 mm trebit/plastbit på materen i magasinet fremme ved hylsehalsen. Da løfter patronen seg og smetter lett inn i kammeret. Du kan også benytte tape og papp:-). Fordelen med tape og papp er at det er lett å ta av før jakta. Er kjempenøgd med min Sauer 101 jaktsenter/XTA i .308. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...