Jump to content

Hørselsvern


Recommended Posts

Hei! Jeg har merket at mitt hørselvern begynner å fungere dårligere ved bruk av 6,5 55 våpen(det er rett og slett på kanten til piping). Kjøpte det for ca 200kr how Clas ohlson for 1 år siden... noen som har et de anbefaler? Vil ikke ha dab eller radio hørselvern. Jeg driver med baneskyting så vil kun ha et godt hørselvern til det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Peltor Optime III.

Tror det er samme som Peltor Bull's Eye III.

 

https://www.friluftsbua.no/manufacturers/3m-norge-as

 

De demper veldig bra, bedre enn det meste annet. Pass på at de tetter godt og at det ikke er mye hår imellom klokkene og hodet eller brillestenger som kan gi lekkasje av lyd. Ev. bruker du ørepropper under, for ennå bedre beskyttelse.

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bergara-Man said:

Ja, Peltor Optime III.

Tror det er samme som Peltor Bull's Eye III.

 

https://www.friluftsbua.no/manufacturers/3m-norge-as

 

De demper veldig bra, bedre enn det meste annet. Pass på at de tetter godt og at det ikke er mye hår imellom klokkene og hodet eller brillestenger som kan gi lekkasje av lyd. Ev. bruker du ørepropper under, for ennå bedre beskyttelse.

Ok, takk for svar. Har du brukt de uten ekstra ørepropper, med grovkaliber?

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Ggnfnelwllwlwl skrev:

Ok, takk for svar. Har du brukt de uten ekstra ørepropper, med grovkaliber?

 

Nei, bruker alltid stor lyddemper. Klarer ikke harde smeller mer selv med de beste hørselvern+propper.
Har tinnitus og hyperakusis så det holder. Så da blir det umulig.

🙁

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, ATnT skrev:

Jeg bruker Peltor Optime III til pistol, men for rifle så funker de ikke for meg. Kolben presser klokken opp. Men det kan hende det bare er meg :D

 

Du har rett, dette er et problem for meg også. Løsningen var at jeg skrudde justerbar kolbekappe (Bergara HMR) helt ned, noe som da gir litt avstand (noen centimeter) mellom klokka og kolbekappa. Med rifler med en del rekyl kan kolben slå hardt borti øreklokka da man drar av. Da blir det en litt hard "kakk" i øreklokka som blir ubehagelig (for meg i hvert fall). Jeg teipet fast en myk skumgummi rundt kolben, som går hele veien rundt og over kolbekappa. Da ble det bedre i hvert fall. Men hørselen min er overfølsom og håpløs dessverre. Det er i hvert fall en (stor) fordel med ørepropper under klokka hvis klokka blir slått delvis av øret, fordi da får man fort for mye smell (skummelt for hørselen). Ulempen med å skru justerbar kolbekappe helt ned er at man ikke får hvilt kinnet på kolbekappa, men det er en vanesak.

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Peltor X4 er også verdt å sjekke ut. Demper nesten like godt som Optime 3 (33 dB mot 35 dB), men de er mye slankere slik at de ikke kommer i konflikt med kolben. Jeg bruker disse til både rifle og hagle og er svært fornøyd. Til pistol innendørs bruker jeg peltor X5. De er gigantiske, men har den beste dempingen jeg har vært borti (37 dB). Men de er for store til rifle og hagle, synes jeg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...