Jump to content

Hjemmelaget rifleholder for kikkertmontering?


Andy2

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal montere kikkertsikte på ei rifle for første gang på egen hånd. Har ikke benk/stativ å sette rifla i. Har noen tips til en enkel patent å lage noe selv. Hvordan har andre løst dette uten eget stativ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter kikkertsikter på rifler nesten månedlig, og har nok gjort det >100 ganger, men jeg har aldri hatt et stativ til det? Normalt legger jeg rifla på arbeidsbenken, og skal jeg grovinnstille siktet så legger jeg rifla på kjøkkebordet. Evt med ei (koke)bok under for å få høyden rett.
Er veldig usikker på om jeg forstår spørsmålet, skal du bore hull til montering, eller bare skru fast siktet?

 

Dersom du skal montere siktet og montasje på eksisterende skruehull så skrur du først fast basene hvis du har delte baser og ringer, så skrur du nedre del av ringene på, og legger siktet oppi. Pass på å gjør rent, så du ikke lager riper. Legg øvre del av ringene oppå og skru inn skruene så siktet sitter løst, men ikke kan falle av.

Nå prøver du rifla i skytestilling og flytter det fram og tilbake og vatrer det sånn noenlunde - ikke sett det for langt bak.  Dra til (med fingertuppene ennå) så siktet går tregt i ringene, og ta finjusteringen av "retiklet i vater". Mange tror dette er en veldig kritisk operasjon, men gjør du det så godt du kan på øyemål, så ser du det heller ikke etterpå.
Trekk så til alle skruer med riktig moment. Det er veldig lett å dra til både for mye og for lite, så jeg anbefaler på det sterkeste å bruke momentnøkkel.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, M67 skrev:

Jeg setter kikkertsikter på rifler nesten månedlig, og har nok gjort det >100 ganger, men jeg har aldri hatt et stativ til det? Normalt legger jeg rifla på arbeidsbenken, og skal jeg grovinnstille siktet så legger jeg rifla på kjøkkebordet. Evt med ei (koke)bok under for å få høyden rett.
Er veldig usikker på om jeg forstår spørsmålet, skal du bore hull til montering, eller bare skru fast siktet?

 

Dersom du skal montere siktet og montasje på eksisterende skruehull så skrur du først fast basene hvis du har delte baser og ringer, så skrur du nedre del av ringene på, og legger siktet oppi. Pass på å gjør rent, så du ikke lager riper. Legg øvre del av ringene oppå og skru inn skruene så siktet sitter løst, men ikke kan falle av.

Nå prøver du rifla i skytestilling og flytter det fram og tilbake og vatrer det sånn noenlunde - ikke sett det for langt bak.  Dra til (med fingertuppene ennå) så siktet går tregt i ringene, og ta finjusteringen av "retiklet i vater". Mange tror dette er en veldig kritisk operasjon, men gjør du det så godt du kan på øyemål, så ser du det heller ikke etterpå.
Trekk så til alle skruer med riktig moment. Det er veldig lett å dra til både for mye og for lite, så jeg anbefaler på det sterkeste å bruke momentnøkkel.

 

K

Har du tips til momentnøkkel som ikke er for dyr? Min momentnøkkel til bilmekking har bare innstilling for kraftigere moment :-)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, AsgeirK skrev:

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/tilbehor-kikkertsikter/vortex-momentnokkel

 

Om denne er bra vet jeg ikke, bruker bare å stramme sånn passe med vanlig umbrako/torx nøkkel og har på blå locktite ;)

Dra til for hardt og det sitter, og du risikerer skade på kikkert eller ring. Dette fungerer for de fleste, siden det er litt marginer. Men mange brukte kikkerter har stygge, og unødvendige merker etter montering.

Dra til for løst og locktite, så sitter skruene, men du risikerer at kikkerten sklir (om du ikke har en dråpe på den og) og det er bal å bytte om.

Dra til rett og glem det, virker hver gang, men krever enten momentnøkkel eller flaks. Sannsynligheten for at du (jeg) har flaks øker jo med hvor mye du har skrudd på ting og montert sikter. Det er ikke alltid jeg gidder å dra fram momentnøkkel selv heller, spesielt ikke på solide montasjer, med gode anleggsflater, på solide kikkerter.

 

Vortex sin er såvidt jeg kan forstå aldeles utmerket. Jeg har en Biltema 4-20Nm, en uspesifisert jalla arvenøkkel 4-40 og en Norbar 1-20Nm. De to første er brukbare, den siste er bra. Men den koster 800,- for leeeenge siden, da patroner kostet 4,-
Vortex og flere har noe de kaller "fix-it-sticks", som er forhonds/ fast innstilte nøkler på 2-3 momenter passende for sikte- og småtingsmontering.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det du ser etter når det er snakk om så små moment et helst en momentskrutrekker. Ellers kan du bruke trikset med å skru til med den korte enden av en vinkelnøkkel. Da skal du ikke klare å overtrekke om du ikke heter Arnold. Du kan også bruke litt harpiks for å øke friksjonen mellom sikte og ringer. Finn en klump kvae og stryk litt på sikterøret. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Oryxhunter skrev:

den innebygde amatør-momentnøkkelen min💪, eller det M67 kaller "flaks" 😉

 

Vi hadde jo en som dro til med en halv Nm under spec med momentnøkkel, og så tok resten "på feelingen", siden han kunne kjenne det mye mer nøyaktig enn momentnøkkelen...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om momentnøkler og moment, så vær obs på at disse ikke gir særlig nøyaktig forspenning av en gjengeforbindelse. Ikke nødvendigvis fordi nøkkelen er dårlig, men mest fordi en har dårlig kontroll på hvor mye av momentet som «forsvinner» i friksjon fra en skrue til en annen. Det er også grunnen til at det brukes vinkelangivelser (med lavt grunnmoment) på kritiske boltforbindelser, heller enn moment. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, vavlo skrev:

Når vi snakker om momentnøkler og moment, så vær obs på at disse ikke gir særlig nøyaktig forspenning av en gjengeforbindelse. Ikke nødvendigvis fordi nøkkelen er dårlig, men mest fordi en har dårlig kontroll på hvor mye av momentet som «forsvinner» i friksjon fra en skrue til en annen. Det er også grunnen til at det brukes vinkelangivelser (med lavt grunnmoment) på kritiske boltforbindelser, heller enn moment. 

Problemet er jo at trekkemoment er en indirekte målemetode. Det er ikke momentet som holder skrueforbindelser sammen, det er kraft/spenning i bolten. Ved momenttrekking har man variabelen friksjon, mellom gjenger og bolthode mot annleggsflate, som er svært avhengig av om bolten er smurt og hvilken smurning som er brukt. Forsøk vi har gjort med litt større boltforbindelser, typisk rørflenser med bolter på 3/4 og 1 tomme, viser at friksjon lett varierer 40%. Smurning gir jevnere resultater og dersom man bruker samme smurning hele tiden er det  nøyaktighet og dermed sammenheng mellom moment og kraft/spenning.

 

Link to comment
Share on other sites

Triks for å vatre optikken er å vatre riflen først, sett ett laser vater mot en hvit vegg, lyser en lommelykt igjennom retikkelet vil tråkorset bli prosjektert på veggen, match det opp mot laser vateret og fest med korrekt moment :-) 

 

Bransjetilhørighet - Innkjøp XXL 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det verste steget med kikkermontering etter min mening er når man skal stramme til skruene på ringene.  Kikkerten vrir seg ofte da med mindre man ikke tar gjennomtenkte omdreininger på skruene / bruker diagonalen hyppig. Gruer meg alltid til det for man må begynne på nytt om kikkerten har vridd seg etter stramming.

Dette med å vatre opp børse og kikkert er peanøtter i forhold uavhengig om man bruker innebygd vater, tekniske duppeditter eller andre geniale metoder :)

Kan jeg bruke skinnemontasje går jeg forøvrig alltid for det. En bekymring mindre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja ikke helt slik jeg gjør det. Ingen poeng i at kikkerten skal være i vater med rifla. Det som betyr noe er at den er i vater når jeg skyter med rifla. Enkelte stokker kanter jeg nok litt med og da justerer jeg kikkerten slik at den er i vater slik jeg holder rifla. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...