Jump to content

50års gave til hjortejeger?


Kaleki

Recommended Posts

Hei!

Faren min har 50års dag i år, og jeg lurer på om dere har noen tips til gaver for en hjortejeger. Han har nettopp kjøpt seg ny 6.5 rifle, og har et rimelig bra optikk på den. Har allerede både termisk kikkert og viltkamera, så det trenger han ikke. 

Er det noen som har en god idé?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke noe om beløpsgrense, men i og med din far er 50 regner jeg du er relativt ung og at gaven ikke skal koste skjorta? Jeg ville vurdert et slaktesett, f. eks. dette fra Øyo eller dette fra Outdoor. Alternativt en god og solid skytestokk/stav (med 2 ben) som er robust nok til også å være en støtte i bratte hjortelier. (Da tenker jeg en med Y- eller U-utforming på toppen som ikke er beregnet til å feste på rifla).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Liker han å skyte/ trene skyting? Lader han selv?
Hva har han av jaktklær?

 

Han skyter regelmessig nå for tida, pga den nye rifla. Ellers så pleier han ikke trene på skyting noe særlig, vanligvis rundt 40-60 skudd i året. Han har allerede "lydstille" Finnskogen sett, og arcteryx sett ved dårlig vær. Så er ikke noe særlig oppgradering potensiale der. 
 

1 hour ago, Sølvrev said:

Du skriver ikke noe om beløpsgrense, men i og med din far er 50 regner jeg du er relativt ung og at gaven ikke skal koste skjorta? Jeg ville vurdert et slaktesett, f. eks. dette fra Øyo eller dette fra Outdoor. Alternativt en god og solid skytestokk/stav (med 2 ben) som er robust nok til også å være en støtte i bratte hjortelier. (Da tenker jeg en med Y- eller U-utforming på toppen som ikke er beregnet til å feste på rifla).

Jeg er 20 år, men jeg får muligens med meg flere søsken hvis jeg kommer over noen bra, som er over grensa :) Slaktesett eller skytestokk er ikke dumt! Skal se litt på dette ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ellers så pleier han ikke trene på skyting noe særlig, vanligvis rundt 40-60 skudd i året

Da trenger han jo treningsammunisjon. Både fordi han tydeligvis synes det er mer gøy å skyte nå, og fordi 40-60 skudd i året er temmelig lite.

 

Sitat

Slaktesett eller skytestokk er ikke dumt! Skal se litt på dette ihvertfall.

Skytestokk er kjempekjekt, men krever trening - se over ;)

 

De fleste som har jaktet ei stund har slaktet såpass mye at de både har utstyr til det, og klare meninger om hvordan det må være, så isåfall bør du sjekke litt hva han foretrekker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Foreslår en skikkelig god bæresele/veske til kikkerten. Selv har jeg lyst på Kuiu sin Pro modell. Liker ikke kikkert som henger og slenger rundt halsen. Her ligger den stødig og beskyttet på brystet.

 

https://www.kuiu.com/global/shop/mountain-gear/bino-harness/pro-bino-harness/80008.html?dwvar_80008_color=Verde2.0&cgid=mountaingear-binoharness

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jervenduken er en flott gave om du får med søsknene dine. Jeg har denne varianten (riktig nok i mini-versjonen siden jeg ikke er så høy). Den er varm nok til all posteringsjakt om høsten, og den er liten og lett nok til alltid å være med i sekken som ekstra sikkerhet når jeg jakter alene. Fjellkamo er etter min vurdering den mest anvendelige varianten. 50-årsjubilanten vil være dere takknemlig resten av sin jegerkarriere! 

Link to comment
Share on other sites

Når min onkel fylte 50 så ble det opprettet en sparekonto og satt inn penger i formål av jaktreise en gang i fremtiden. Nå skal sant sies at jeg tror de pengene som ble satt inn på kontoen gikk med på tur til Australia for å hilse på resultatet av ungdomsynder etter å ha startet arbeidslivet som sjømann som ga lyd fra seg noen år senere🤣. Men tanken var god. Så det kan jo være noe å tenke på sammen med resten av familien

Link to comment
Share on other sites

Det kan være hyggelig å få en gave på en rund dag som 50 år, som det også er mulig å ta frem og se på flere år senere, eksempelvis et innramma bilde av "12 taggeren faderen nedla i ..."

Noen konklusjoner så langt angående TS gaveprosjekt ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...