Jump to content

Krag Jørgens


seb 45

Recommended Posts

Akkurat for øyeblikket er det ingen M/94 "langkrag" der, nei, men det er flere våpen ombygd til skytterlagsgevær, som kan ha et langt liv foran seg i DFS-klasse "Nybegynner voksen".

 

Hvis du er interessert i en "langkrag" i kaliber .22 LR, så send en PM, så kan det bli ordning med den saken.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bardp skrev:

Er vel ingen som har noen lang periode i den klassen. 😏

Jo dessverre. Det finnes skyttere der på fjerde året. De skyter 248+ i alle stevner.

Derfor har jeg foreslått for Brovold at det åpnes en ny klasse: Åpen/fin/ligg. Der kan alle delta så lenge de vil uten å ha ambisjoner om å skyte kne/stå, og uten de ekstra kostnader det medfører å kjøpe rifle og ammo i 6,5.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, nhd skrev:

Jo dessverre. Det finnes skyttere der på fjerde året. De skyter 248+ i alle stevner.

Derfor har jeg foreslått for Brovold at det åpnes en ny klasse: Åpen/fin/ligg. Der kan alle delta så lenge de vil uten å ha ambisjoner om å skyte kne/stå, og uten de ekstra kostnader det medfører å kjøpe rifle og ammo i 6,5.

Eksisterer ikke den allerede i "Nybegynner voksen"? For det ene ser jeg ikke problemet med at folk skyter 248+ på 20. året heller. Det gjøres jo i flere andre klasser. For det andre vil du være evig og alltid "nybegynner" om du ikke utvider horisonten ut over liggende skyting med 22LR.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er vi langt utenfor trådstarters spørsmål om "langkrag", men - :

 

Forslaget til klasse "NV" var opprinnelig omtrent som daværende klasse "Aspirant" (nåværende "Nybegynner Ungdom"), dvs. ingen rangering etter resultat, lik premiering for alle deltakerne, ikke deltaking i mesterskap ut over samlagsstevnet, ikke deltaking i lagskytinger etc. Men skyttertinget gjorde om klassen til en "Klasse 1 på 100 meter/finfelt".

 

Klassen skulle altså være for "rekruttering", men når det, som @nhd skriver, er de samme skytterne som topper, år etter år, og tar premiene i klassen, inkludert standardpremiene på LS, er det rimeligvis ikke så interessant for andre (virkelige "nybegynnere") å delta.

 

6 timer siden, M67 skrev:

 - For det ene ser jeg ikke problemet med at folk skyter 248+ på 20. året heller. Det gjøres jo i flere andre klasser.

 

Joda, det gjøres i de aldersbestemte klassene (ungdom/veteran). Men i aldersgruppa 19 - 54 år skal man altså klasseføres etter "dyktighet". Men det gjøres  altså ikke i "NV", og knapt nok i klasse 1 og 2 heller. Der er klassekravet 245 p., i 2018 var det hele 9 skyttere i hele landet som skjøt seg opp fra klasse 2 til klasse 3!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde mye av poenget med NV var at foredrene skulle skyte på 100m sammen med ungene sine. Så lenge som det passet.

 

Ellers så har jeg ikke fulgt med på klassekravene, bortsett fra at jeg ligger komfortabelt unna opprykk til kl. 5, og strengt tatt nærmere "opprykk" til V55... Før var det jo slik at man omtrent ikke kunne unngå å rykke opp fra 1 -> 2 og 2 -> 3. Det var frustrerende for mange som knapt hadde lært seg liggende før de skulle skyte kne, og likens fra 2 ->3, man fikk vinglet inn noen treff på kne, så da var det rett opp i 3. Dette tok motivasjonen fra mange, og jeg ser det som mye bedre at kravet er høyt, men 245 2 ->3? Det gjør at en omtrent kun får frivillig opprykk?

 

K

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden hadde jeg valget mellom å skyte i klasse 5 eller V55. Da jeg på den tiden for det meste jobbet på andre siden av kloden og dermed hadde svært begrenset treningsmulighet valgte jeg å gå i V55. Men nå angrer jeg. Nå har jeg sluttet og reise i jobbsammenheng og har således bedre mulighet for trening. Samt at det er liten deltakelse lokalt i V55 noe som fører til liten konkurranse i den klassen. Men så kommer spørsmålet om en gidder å begynne å trene seg opp på stående for og gå over til klasse 5. Ser for meg at når en ikke har skutt stående på fire år skal det en del tusen trenings skudd til for å hevde seg selv lokalt i klasse 5.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

1. For det ene ser jeg ikke problemet med at folk skyter 248+ på 20. året heller. Det gjøres jo i flere andre klasser. 2. For det andre vil du være evig og alltid "nybegynner" om du ikke utvider horisonten ut over liggende skyting med 22LR.

1. For meg er det ikke noe problem. Men jeg vet fra egen klubb at det er hemmende for rekrutteringen av de som virkelig er nybegynnere. 2. Nei, de blir aldri storskyttere. Men etter min mening er ikke rekrutteringen av unge problemet for DFS. R, ER, V65 og V73 er det rikelig av. Problemet er at det er så få i seniorklassen. Voksne som kan være med å drive lagene, arrangere stevner, drive dugnad på hus, baner og elektronikk, hjelpe de unge osv. Mange av disse har ikke tid eller ambisjoner til avansert skyting, men de kunne tenke seg å delta som mosjonister med finkaliber og liggende. Så har de skamvett nok til å synes det er ubehagelig å skyte NV mer enn tre år.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Siden vi er ute på vidotta - :

 

På 15-meteren skyter jo klasse "Nybegynner voksen" og "Klasse 1" akkurat samme program, med samme våpen, utstyr og ammo. Enhver kan jo søke opp "Resultater", "Inne", på DFS.no, og se hvordan resultatnivået er i disse to klassene, der "NV" altså skal være "ferskinger", og "Kl. 1" rutinerte skyttere (spoiler: Ikke så sjelden er det noen/flere/mange i NV som skyter bedre enn de beste i Kl 1 på stevnene).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...