Jump to content
Sign in to follow this  
Premium2006

Ballistikk nm60

Recommended Posts

Noen som har en ballistikk tabell for nm60(7,62)

eller korrekt data på kulevekt osv. Bruker zeiss appen for ballistikk beregninger(er ikke så avansert) men finner ikke den ammunisjonen i appen. Tenkte å skyte ut til 5-600 meter. 
Er sikkert en del forskjeller på lot, men dette er snakk om 16-ra-98. Skal skyte med et vortex pst gen ii mrad mil/mil. 

Finn ballistiske data på 147 gr fmj kule fra en eller annen produsent. Mål hastighet og kalkuler. Tipper du vil havne temmelig nært. 

Posted (edited)

Har ikke utstyr for å måle hastighet..
skal gjøre det! Blir sikkert nært nok

»Sight above bore» er det bare fra kassen/pipa og opp til kikkert, eller til senter av objektiv?

-4.1mil på 500 meter høres riktig ut? 

Edited by Premium2006

Du bør gjerne sjekke hastigheten i riflen din.758m/s høres veldig ut som utgangshastigheten til AG 3,med 17.5 tommers løp.

Ser at det er litt for lenge siden jeg har jobbet natt,758 m/s var hastigheten ved 100 meter.

Ellers funker Nm60 greit på 500-600 meter,men du må sikkert leve med litt hets fra blodseriøse hjemmeladere.

Fikk litt tyn sist jeg møtte på langholdsskyting med Nm60 :-)

Hadde en lot fra 75.. klikk og anslag, men ingen smell :)

lot fra 99 og 00 fungerer greit. Fikk en del treffere på 525 meter med en del vind. Plata var 30x30. Skal bruke det jeg har igjen av nato til mengdetrening, så får jeg kjøpe noe match ammo til de lange holda. 

7 timer siden, Mailman skrev:

Ser at det er litt for lenge siden jeg har jobbet natt,758 m/s var hastigheten ved 100 meter.

Ellers funker Nm60 greit på 500-600 meter,men du må sikkert leve med litt hets fra blodseriøse hjemmeladere.

Fikk litt tyn sist jeg møtte på langholdsskyting med Nm60 :-)

Sist jeg hadde NM60 i hus så målte jeg 100m/s variasjon i utgangshastighet -  det gir vel >50cm høydespredning på 500m. Vi lå vel på sånn ca 2x2m "grupper" på 1000m en gang før da vi prøve å skyte NM60 (ut av K98k da) en gang før det.

Jeg ser ingen grunn til å "tyne" folk for det, men det er et stykke igjen til det "funker greit". Har du en utvalgt lot, blant de som går godt, så er det noe annet, men tilfeldig NM60 til langhold er ikke veldig inspirerende etter mitt syn.

K

Posted (edited)

samme pølse

Min (ikke veldig store) erfaring med NM60 er at det fins loter som går veldig bra, og det fins loter som går helt forferdelig. De som er inne i systemet, og er storforbrukere kan til en viss grad forutse det fra årstallet - det var visst gode år og dårlige år, men jeg har bare tusket til meg tilfeldige loter. Det gidder jeg uansett ikke lenger, så uforutsigbart som det er, og når en får GGG for 4 kroner. (og har karusellpresse..)

K

Edited by M67

Ikke uten grunn at de fleste ga opp å skyte DFS med den ammunisjonen selv om den var gratis. Selv hadde jeg nok 10-15000 skudd igjen av sorten da jeg hev ut 7,62 pipa til fordel for 6,5x55 i saueren.

1 time siden, M67 skrev:

samme pølse

Min (ikke veldig store) erfaring med NM60 er at det fins loter som går veldig bra, og det fins loter som går helt forferdelig. De som er inne i systemet, og er storforbrukere kan til en viss grad forutse det fra årstallet - det var visst gode år og dårlige år, men jeg har bare tusket til meg tilfeldige loter. Det gidder jeg uansett ikke lenger, så uforutsigbart som det er, og når en får GGG for 4 kroner. (og har karusellpresse..)

K

Burde vel lagt til at om NM 60 funker greit kommer litt an på hva målet dit er på 500-600 meter. Skal du skyte en 1 moa smiley,så bør du gjerne bruke noe annet.Noen skudd på 100 meter for å lodde stemningen kan også være en god ide.

Har kun brukt det på gonger,og hadde ikke noe særlig krav til samling.

Akkurat nå, Mailman skrev:

Har kun brukt det på gonger,og hadde ikke noe særlig krav til samling.

Syns ikke det er gøy når samlingen er større enn gongen. Men noen loter går faktisk veldig bra. Et tips er uansett den GGG-ammoen som Jaktdespoten selger, mulig Jakt & Friluft også har den. Den går "godt nok" til gonger på 5-600m, og er nokså rimelig. NM60 forsyningen er vel i ferd med å tørke ut for de fleste uansett.

K

Posted (edited)

Greit at samlingene er mindre enn gongen :-)

GGG ammoen er jo også tilgjengelig med SMK kule,om enn

til litt mer en 4 kroner skuddet.

Som du sier ,så begynner NM 60 tilgangen å bli såpass dårlig at det gjerne ikke er noe god ide å basere seg på den.

Edited by Mailman
Skriveleif.

Har ca 500 runder igjen av nm60.

skal kjøpe noe GGG etter anbefaling fra dere etterpå. 
Har selv vært storforbruker av nm60 i min gamle jobb, men var ikke så veldig mye presisjon ut til 500-600 meter som var hovedfokus.. ;)