Jump to content

Ballistikk nm60


Premium2006

Recommended Posts

Noen som har en ballistikk tabell for nm60(7,62)

eller korrekt data på kulevekt osv. Bruker zeiss appen for ballistikk beregninger(er ikke så avansert) men finner ikke den ammunisjonen i appen. Tenkte å skyte ut til 5-600 meter. 
Er sikkert en del forskjeller på lot, men dette er snakk om 16-ra-98. Skal skyte med et vortex pst gen ii mrad mil/mil. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke utstyr for å måle hastighet..
skal gjøre det! Blir sikkert nært nok

 

»Sight above bore» er det bare fra kassen/pipa og opp til kikkert, eller til senter av objektiv?

 

-4.1mil på 500 meter høres riktig ut? 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Ser at det er litt for lenge siden jeg har jobbet natt,758 m/s var hastigheten ved 100 meter.

Ellers funker Nm60 greit på 500-600 meter,men du må sikkert leve med litt hets fra blodseriøse hjemmeladere.

Fikk litt tyn sist jeg møtte på langholdsskyting med Nm60 :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en lot fra 75.. klikk og anslag, men ingen smell :)

 

lot fra 99 og 00 fungerer greit. Fikk en del treffere på 525 meter med en del vind. Plata var 30x30. Skal bruke det jeg har igjen av nato til mengdetrening, så får jeg kjøpe noe match ammo til de lange holda. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Mailman skrev:

Ser at det er litt for lenge siden jeg har jobbet natt,758 m/s var hastigheten ved 100 meter.

Ellers funker Nm60 greit på 500-600 meter,men du må sikkert leve med litt hets fra blodseriøse hjemmeladere.

Fikk litt tyn sist jeg møtte på langholdsskyting med Nm60 :-)

 

 

Sist jeg hadde NM60 i hus så målte jeg 100m/s variasjon i utgangshastighet -  det gir vel >50cm høydespredning på 500m. Vi lå vel på sånn ca 2x2m "grupper" på 1000m en gang før da vi prøve å skyte NM60 (ut av K98k da) en gang før det.

Jeg ser ingen grunn til å "tyne" folk for det, men det er et stykke igjen til det "funker greit". Har du en utvalgt lot, blant de som går godt, så er det noe annet, men tilfeldig NM60 til langhold er ikke veldig inspirerende etter mitt syn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

samme pølse

 

Min (ikke veldig store) erfaring med NM60 er at det fins loter som går veldig bra, og det fins loter som går helt forferdelig. De som er inne i systemet, og er storforbrukere kan til en viss grad forutse det fra årstallet - det var visst gode år og dårlige år, men jeg har bare tusket til meg tilfeldige loter. Det gidder jeg uansett ikke lenger, så uforutsigbart som det er, og når en får GGG for 4 kroner. (og har karusellpresse..)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

samme pølse

 

Min (ikke veldig store) erfaring med NM60 er at det fins loter som går veldig bra, og det fins loter som går helt forferdelig. De som er inne i systemet, og er storforbrukere kan til en viss grad forutse det fra årstallet - det var visst gode år og dårlige år, men jeg har bare tusket til meg tilfeldige loter. Det gidder jeg uansett ikke lenger, så uforutsigbart som det er, og når en får GGG for 4 kroner. (og har karusellpresse..)

 

K

Burde vel lagt til at om NM 60 funker greit kommer litt an på hva målet dit er på 500-600 meter. Skal du skyte en 1 moa smiley,så bør du gjerne bruke noe annet.Noen skudd på 100 meter for å lodde stemningen kan også være en god ide.

Har kun brukt det på gonger,og hadde ikke noe særlig krav til samling.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Mailman skrev:

 

Har kun brukt det på gonger,og hadde ikke noe særlig krav til samling.

Syns ikke det er gøy når samlingen er større enn gongen. Men noen loter går faktisk veldig bra. Et tips er uansett den GGG-ammoen som Jaktdespoten selger, mulig Jakt & Friluft også har den. Den går "godt nok" til gonger på 5-600m, og er nokså rimelig. NM60 forsyningen er vel i ferd med å tørke ut for de fleste uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Greit at samlingene er mindre enn gongen :-)

GGG ammoen er jo også tilgjengelig med SMK kule,om enn

til litt mer en 4 kroner skuddet.

Som du sier ,så begynner NM 60 tilgangen å bli såpass dårlig at det gjerne ikke er noe god ide å basere seg på den.

Edited by Mailman
Skriveleif.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Min erfaring er at NM60 ofte er jevnere i hastighet enn det M67 nevner. Tipper han har hatt en pipe som er rom ;) (min erfaring er at kulene på NM60 er litt undersize i forhold til mange sivile kuler, har og en erfaring at noen loter har kuler med varierende diameter, i trange piper går det vanligvis greit) Noen piper liker ikke NM60, spesielt sauerpiper varierer i så måte fra helt topp med NM60 til helt rævva er min erfaring. Jeg har hatt mange 308 sauerpiper, har og hatt mange loter NM60 jeg har prøvd. (tipper begge deler er "flere enn de fleste andre har prøvd" ;)

10-15 msek variasjon på mange skudder min efaring. vanligvis 1moa samling eller bedre er også min erfaring. I gode piper.

 

Forresten er min erfaring at G1 BC på rundt .400-.410-.420 stemmer bra for NM60 kuler. 

Edited by høggern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ammo fra Raufoss på 70-80tallet hadde utrolig strenge kvalitetskrav. Alt var "perfekt" bortsett fra en ting; skjevt isatte kuler på noen patroner. En kompis, som jobbet med produksjon av skytterlags og elite jaktammo i Nittedal, fortalte at de ikke var nå nøye på det på Raufoss hvis de fikk en skjevhet på en kuleisetter, av flere i drift samtidig, på Manurhin lademaskinen. De brukte samme type lademaskin i Nittedal.

Trikset for skytteren var å sortere ut patroner med kulekast og bruke trange piper, helst med choke. KV-piper og Steyr piper i SSG69 fungerte best for meg. Tror jeg skjøt ca 4-5000 NM60 i året i løpet av 10-12 år. Slet ut 2stk SSG69, et par AG'er og KV-piper montert i div rifler. "Perfekte" innvendig sylindriske amerikanske piper fra Douglas og Shilen fungerte aldri med NM60. Jeg kastet bort noen kroner på å forsøke det. 

Mesteparten av skyting var i forbindelse HV hvor man gikk ut fra at NM60 ville være eneste tilgjengelige ammo i en krisesituasjon.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nm60 fra 70tallet står etter min erfaring ikke noe tilbake for feks Norma Jaktmatch.

 

For meg nå kun akademisk interesse, ingen mausere i skapet lengere og de nye innbyggerne klarer ikke sette av militære hetter.

 

Men plutselig kanskje en finner en links Zastava og kan bygge en links m67? Det hadde vært gøy!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg "fikk" en lott NM60 fra 1979 som jeg aldri har målt til større ES enn 35m/s.. samler fra 15-40mm på 100m (5skudd) i min trg M10 så var V0 865 m/s .. hadde dessverre slettet AB profilen med tanke på verifisert BC.. 

Denne lotten har vært bedre enn alt annet jeg har prøvd av NM60 i ettertid.. 

 

Jeg testet for en tid tilbake noen lotter med NM60 "skarpskytter lott" som også hadde en ES på ca 35 m/s og hadde samlinger på pluss minus 20-50mm på 100m.. det er det nærmeste jeg har kommet den 79 lotten.. også skutt noen 5 skudd samlinger med div annet av NM 60 lotter..som har spred opp til 150mm på 100m..

 

For meg så er det for stor variasjon mellom lottene til at jeg bruker "dyrebar " skytetid på den ammoen..

 

Jeg har sett folk slite ut flere løp på banen opp gjennom årene med NM60 og aldri fått bedre samlinger en 30-50mm på 100m..

Link to comment
Share on other sites

Med litt lot-testing, og utsortering av skjeve patroner, var 2 -2,5cm grupper på 100m normalen i boltriflene jeg brukte.

De aller fleste lot-ene var fra 70-tallet.

Husker ikke når Raufoss sluttet å produsere NM60. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...