Jump to content

Forankring av våpenskap


HK45

Recommended Posts

Jeg flytter snart til ny leilighet og skal selvfølgelig ha med meg våpenskapet.

Våpenskapet veier under 150KG og må derfor forankres. Her jeg har bodd tidligere har det blitt boltet fast i murvegg, men i min nye leilighet er det treverk.

Skapet har 4 festepunkter, 2 i bakvegg og 2 i gulv.

 

Har blitt fortalt at det må boltes fast i stender, men det er lettere sagt enn gjort.

Jeg kan fint treffe en stender med en av boltene, men ingen av de tre andre hullene vil da treffe (Veggene har vanlige sponplater og gulvet har parkett)

Holder det at en av boltene står i stender?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Noe ullent dette med festing av våpenskap. Det enkleste er selvsagt om en kan vekte opp skapet ved å lime inn ekstra vekt, slik at fastbolting ikke er et krav. Gulv med varmekabler og/ eller lettvegger skaper utfordringer om en skal gjøre dette forsvarlig iaf ift fagmessighet. Produsenten foreskriver gjerne hvilket festemateriell som skal nyttes, men det er vel ikke definerte krav til hvor godt skapet skal sitte fast. Er det betong/ stein eller mulig å treffe trestendere så er det jo greit nok. Om en skal feste i ei veggplate eller panel blir det jo ei vurdering hva som er "godt nok". Hvilke krav kan en så stille til folk som ikke er håndverkere når det kommer til denne type vurderinger. Om en kan få skikkelig feste ved å lage et par ekstra hull i bakveggen på skapet er jo det heller gjerne ikke ihht produsentens anvisninger, selv om det er vanskelig å se at det skal svekke skapet på noen måte. Jeg laget iaf et par ekstra festehull i bakveggen for å få bolta fast skapet skikkelig (selv om det holder vektkravet), så får jeg heller ta den diskusjonen om den noen gang blir aktuell. (Tviler sterkt på det.)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg et nytt skap med vekt over 150 kg som du bruker til våpen. Så bruker du det gamle for ammo og andre småtterier. Om du vil gjøre det enkelt for alle parter. Og joda, hører kommentarer om unødvendig, bortkasta penger, trenger ikke å låse inn ammo i våpenskap og slikt...Men bare et enkelt og velment råd til trådstarter. Litt dumt å borre i parkettgolv. uansett (spesielt om det er i andres hus). Og med standard  bygningsmessige mål senter-senter 60 cm, så passer ikke noen høl i våpenskapene til noen som helst vanlig vegg. Vanlig bredde våpenskap kan være opptil 55 cm. Tullete monteringsanvisninger for fastskruing...😑

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok nøyd meg med én skrue i stender og én (evt. Tre) i panelen/parketten. Om behovet og/eller lysten på flere skruer i stender er tilstede, så er etter min erfaring bakveggen på våpenskap av en slik beskaffenhet at det ganske lett lar seg gjøre å lage det antallet hull man trenger. Til dette formålet har du sannsynligvis verktøy som enkelt lager hull med 5,56, 6,5, 7,62 eller 9 mm hull ;) evt kan man bruke drill med metallbor. Slik kan du enkelt få to, eller flere, skruer i stender. At det sannsynligvis blir den samme stenderen betyr nok ikke så altfor mye.

Link to comment
Share on other sites

Funker det med 150kg skap er det gull, men mindre skap kan være mye mer praktisk da man kan få de inn i klesskap etc.

 

Og mange steder er det så godt som umulig å få inn et skap på 150kg forsvarlig, mitt sto på en hems i gamle leiligheten hvor det var gjesterom/kontor, med en styggbratt trapp opp.

Men på mitt skap sto det bare at de fire medfølgende treskruene eller tilsvarende skulle brukes, ikke hva de skulle skrus inn i. Endte med at to av fire satt i stender, de andre i gips...ikke ideelt, men etter anvisningen til leverandør. Det sto ingenting om materialet det skulle festes i. 

Link to comment
Share on other sites

Misforståelser her. Hvert enkelt våpenskap er typegodkjent med den montering fabrikanten beskriver. Monterer du på din egenkomponerte og lure måte, vel så har du ikke godkjent oppbevaring. Slik er det. Beskrives til og med dimensjon på skruer som skal inn i stender, alle hull skal benyttes. Sjutusen kroner på et våpenskap over 150 kg er faktisk ikke ille. Man kan saktens diskutere nødvendigheten, men kanskje noe spill av tid... Dere som selger våpenskap: Monterinsanvisning følger vel med.

 

Kanskje oppbevarer du våpen for femtitusen (fort mer). Om du skaffer deg et som er så tungt, kan du plassere på egnet sted. Gjem nøkkel godt (tips: bukselomme), så er alt i sin skjønneste orden. Case closed.

 

«Forankres til fast bygningskonstruksjon», er faktisk ordlyd som benyttes:

https://www.fgsikring.no/innbrudd/vapenskap/

Edited by BC.Airn
Føyde til en setning/link
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Planen er å sette skapet i en bod. Pga skråtak er det ikke plass til høyt skap. Det er ikke så nøye om det blir et par hull i parketten der inne.

Hvis jeg skulle hatt et stort skap, er eneste alternativet stua... Det hadde for så vidt vært greit nok for min del, men samboeren er mer lunken til det ;)

Jeg har også bare håndvåpen, så har ikke behov for et veldig stort skap. Ammunisjonen oppbevarer jeg i et låsbart stålskap.

 

Monteringsanvisning har jeg ikke... men det er et Franz Jäger  FJ5/7 STD, så jeg kan forsøke å fa tak i leverandøren.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg åpnet veggen med sirkelsag, og satt inn en ny stender, etter mål fra hullene i våpenskapet. Stenderen ble skrudd mot gulvsvill og taksvill ved hjelp av vinkelbeslag. Siden fylte jeg igjen med den glavaen som jeg fikk plass til, og skrudde på panelet igjen. Kuttet ble dekket med en list fra gulv til tak. Våpenskapet ble da forskriftsmessig montert i konstruksjonen. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om en ikke kan/ønsker å skru det fast, kan en jo alltids vekte ned skapet med innvendig lodd.

 

Som nevnt tidligere i tråden, festing må gjøres iht. Produsentens anvisning (Alle skap blir typegodkjent slik de blir testet).

 

Dette medfører også at om en borer hull for festeskruer, og produsent ikke har typegodkjent skapet med hull akkurat der en borer. Er ikke skapet godkjent lenger (Om dette er ett reelt problem er en annen sak, men det er nå det FG nemda i sin tid fortalte meg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...