Jump to content

Hvilken jaktbil?


Polardego

Recommended Posts

1 hour ago, Polardego said:

Tenker på 2015-16 med AWD. Får Galaxy med automat, ikke Sharan. Blir ikke en jaktbil, gidder ikke å sjonglere med barneseter.

 

Ja det er noko heilt anna. Har ikkje førstehandskjennskap til den nye generasjonen Sharan, men ryktet er jo bra. Den noverande generasjonen av Galaxy har eg null kjennskap til.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg en pickup med dobbelkabin så man kan putte hundan inn der baksetene vanligvis skal være. Innerst inne vet man jo at det blir en mindre praktisk bil enn transporteren. Mest fordi man blir lei av bilen etter noen år og man får bare lyst til å bytte for å ha noe annet 😂 

Link to comment
Share on other sites

Pickup har jeg vært innom, ble kjøpt i stedet for å leie container når jeg bygde hus. Genial til mye, men ubrukelig som allrounder.

Hunden digget den da, singelcab så han fikk sitte i passjersetet (jada) og være konge.

 

Nå har jeg Discovery2 varebil, kjempefornøyd ( ikke kjøp om du synes bytte til vinterdekk er et prosjekt...).

"Jaktbil" er kodeord for bil nr 2, pappabil, hobbybil. Kjøp noe en har lyst på. Hva gjør det om bilen en kjører noen få tusen km per år bruker 1,5liter på mila??

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Har hatt både Chreokee og Suburban som jakt-/turbil tidligere. Suburban var egentlig genial, men var "tung" bokstavelig talt å mekke på. Ingenting veier under 100kg i det understellet der. Lang svingradius med henger også. Cherokee var for smått igjen, ellers flott fjellbil. Discoen må jo være fin fin. Passe størrelse på de.

Link to comment
Share on other sites

Jeep Grand Cherokee som kommer til å passere 300 000 neste uke syns jeg er en fin jaktbil. Har ikke behøvd be om hjelp av bonde med traktor på fem år... 

Det er nok mange som ikke har bruk for diffsperre (min var nesten fastrustet da jeg kjøpte den), men jeg brukte den senest denne uken. 

Eneste dumme er at jeg må ligge diagonalt hvis jeg vil kunne strekke ut bena. 

IMG_20201114_155509.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Haavard said:

Jeep Grand Cherokee som kommer til å passere 300 000 neste uke syns jeg er en fin jaktbil. Har ikke behøvd be om hjelp av bonde med traktor på fem år... 

 

Bensin eller diesel? Elsker Jeep, men de har dessverre en del feil.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Jo takk, jeg vet. I 2018 reparerte jeg for 40k, i år har det holdt med 15k+service. 

Diesel - bensin hadde blitt for dyrt. Nå ligger jeg på såvidt over 1l/mil.

Hadde jeg vært rik hade jeg kjøpt noe nyere, men det er en stor fordel at jeg ikke behøver å være redd for riper og andre ulykker. 

Link to comment
Share on other sites

@HaavardOg med «litt for store hjul» så blir det omtrent hips om hopp. Eller full utjevning fra 2,5-5,9l bensin. 

Hva er det du reparer på Mercedes jeepen? Motor og girkasse skal jo være longlife. 
Den modellen er jo også den siste som er laget med stiv aksling foran og bak, og som i mine øyne er en sikkelig Jeep. De som kommer etter er bare middelmådige SUVer med unntak av Wrangler.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fra TopGear:

 

Here’s a first-world problem for you: don’t you just hate it when your shotgun doesn’t match your car? Yeah, us too. Well, luckily two of the world’s finest gun and carmakers have come together to help wash away your anxiety. Ladies and gents, Royals and Earls, we give you the new Holland & Holland Range Rover.

Looks, like a normal Range Rover, doesn’t it? Well, look a bit closer. No, even closer, as it’s all in the details. Check out the new b-pillar badging, the bespoke etched handles on the inside of the doors, the specially etched metalwork below the gear selector and above the glovebox and the bespoke interior treadplates and motif on the headrests. Depending on your disposition, this may all seem like some ritzy metallic swirls or tramp stamp tattoos from your local nightclub, but they’re all completely customisable and the etching and wood can match your Holland & Holland gun’s stock and metalwork. Trust us, if Arthur Morgan could drive a car, it’d be this.

If you’re not up with your guns, Holland & Holland is a rather special name. Since 1835, its master crafters have been armed with simple materials and an army of tiny little tools and knocked out exquisite, wonderfully detailed guns to blow things out of the sky. They’re good enough for the poshest of posh people – Royals – having two Royal Warrants, take years to make and can cost north of a quarter-million quid. Yep, that’s for one gun.

That makes the Range Rover a rather cheap holster in comparison. Prices start at £140,000 and can go wildly north from there depending on how custom you want to go. But for the first time, the Holland & Holland treatment can be applied to a raft of Rangeys including the Autobiography, Autobiography Long Wheelbase, SVAutobiography Dynamic and SVAutobiography Long Wheelbase plus five engine options, including PHEVs. But let’s be honest, the 5.0-litre supercharged V8 on SV derivatives is the best fit for something like this. Because if you want your car to look like your gun, it may as well sound like it too, right?

Soon, like the previous Overfinch Holland & Holland Range Rover, we’ll see a model with a custom-integrated gun rack, a cavernous backseat console/fridge, and a booze cabinet. It might just be peak rah. And the most British thing on the planet. We can’t wait to don some tweed and see it for ourselves. Now, there’s only one thing left for it… “PULL!!!”

 

Hvis man fikser denne kan man sikkert få andre til å ta seg av sølet med slakt, blod og annet griseri.. :-) 

Jeg har sett denne, og en tilsvarende innredet Bentley Continental !!, på Bisley skytebane i England.

Disse bilene kan være så vulgære og upraktiske de bare vil men vilha-genet kikker inn uansett om man vil eller ikke når man ser dem på nært hold.

 

https://www.hollandandholland.com/range-rover

 

 

 

RangeRover.jpg

 

 

 

Holland___Holland_Range_Rover_Interior_0

 

Holland___Holland_Range_Rover_Interior_0

 

4c4d209106db0cfe8864de5da924e664.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ønsket meg jaktbil i mange år!

 

Jeg har trålet utallige kilder på nett, Finn.no, venner og bekjente (også kammeret) etter brukererfaringer, statistikk, egenskaper, kvalitet, etc.

 

Jeg har kommet frem til at LandCruiser er drømmebilen, med Pajero som en god nummer to.

 

MEN... Det er et stort men. 
 

LandCruiser har kultstatus her i Norge og det reflekterer prisen. 
Den er uoppnåelig for de fleste som må ha bakseter da den koster i mellom en halv og en hel million om en skal ha en som ikke har gått langt over 200 000km og er 10 år gammel. 
 

Hadde jeg vert 10 år eldre og ungene voksne kunne jeg ha kjøpt en to-seter til en overkommelig penge. Men nå som jeg er i 30-årene, (med huslån, og andre store løpende utgifter) er dette ikke mulig å kjøpe som hverken bil nummer en eller to.

 

Jeg har derfor nå satt meg nytt sparemål. For ca 200 000 får du en ok Hilux dobbelcab med godt under 200 000km på telleren. Når bil Nr 2 skal byttes ut håper jeg at jeg er klar for å kjøpe en!

Jeg har etter hver blitt veldig bestemt på hva som er must have på en jakt bil. Jeg skal jo også bruke den ellers i året...

 

Krav: 5 seter. Manuell kasse. Sperre på bakaksel. Klima med A/C.

Kjekt å ha: Cruise, dieselvarmer, etc..

 

Ett unntak av Manuell kasse er LandCruiser, da den kommer med MTS systemet som veier opp for Autolaten sitt handikap i terrenget...

Jeg er den type sjåfør som elsker manuell kasse da det gir meg glede og fornøyelse å kunne faktisk operer bilen når jeg kjører. Jeg synes det er givende å planlegge girskift og kunne gi gass uten at bilen girer ned og ruser opp motoren. Jeg vil bestemme over bilen, ikke omvendt.

 

My $0.02

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Om en ikke har for mye penger eller kan reparere bil selv skal en holde seg veldig langt unna LandRover....

 

Men den Defender Blasertingen er tøff ja!

Sto til salgs i butikken da jeg skulle ha bil for noen år siden. Stålsatte meg, og gikk forbi. Endte opp med en Subaru etter at fruen hadde bestemt oss for. Hadde jeg vært ungkar, hadde jeg solgt leiligheten for en sånn :winke1:

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Om en ikke har for mye penger eller kan reparere bil selv skal en holde seg veldig langt unna LandRover....

 

Men den Defender Blasertingen er tøff ja!

 

Tror alle jeg kjenner som eier eller har eid noe med Rover i navnet har hatt en del problemer. De er ikke alene om mye problemer, jeg har kjøpt meg første generasjons X5, en billig en som sådan, så jeg skal kanskje ikke kaste stein så veldig hardt her jeg sitter i mitt glasshus, men alt som heter råvær skyr jeg som ilden.

Link to comment
Share on other sites

Drømmekjerra er denne;

https://youtu.be/N-t7Om0jVaw

 

Så kan Torf få ha lyst på sine «praktiske» snobbebiler 😂.

On 11/27/2020 at 11:44 PM, Torf said:

Disse bilene kan være så vulgære og upraktiske de bare vil men vilha-genet kikker inn uansett om man vil eller ikke når man ser dem på nært hold.

Av en eller annen grunn har sånne tuppewarekjøretøy helt sluttet å appellere til vil ha genet hos meg? Jeg vet ikke helt når det skjedde, men jeg hater plastbiler. Jeg tror det må ha vært overgangen til Subaru som har utløst krisa? 😅

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, vass said:

 

Tror alle jeg kjenner som eier eller har eid noe med Rover i navnet har hatt en del problemer. De er ikke alene om mye problemer, jeg har kjøpt meg første generasjons X5, en billig en som sådan, så jeg skal kanskje ikke kaste stein så veldig hardt her jeg sitter i mitt glasshus, men alt som heter råvær skyr jeg som ilden.

 

Nå ødela Range-Rover en hel generasjon biler med elendig motorer fra BMW..

 

Land-Rover er betydelig bedre enn sitt rykte, men de krever verksted (eller eier) som kan skru (forbausende få bilmekanikere som kan noe annet enn å slavisk følge manualen og bytte deler til det virker igjen..). At de i lang tid ikke brukte elektronikk som snakker med vanlige diagnoseapparat hjalp heller ikke, Willys Bil og Bensin AS med Wurth diagnosedings fikk ut feil koder og reparerte i vei på feil sted.

Norske delepriser hjelper heller ikke på, orginaldeler fra norsk importør koster 3-4 ganger det du må betale for samme del fra UK, levert på døra ferdig fortollet.

Min D2 er nå driftsikker helt på høyde med hvilken som helst annen 15 år gammel SUV, det var en vei å gå dit (pga sånne som Willys Bil og Bensin AS..). Miljøet rundt LR er fantastisk, uansett hva en trenger hjelp til er nettverket klart til innsats og "mitt delelager er ditt delelager". Var såvidt innom LandCruiser-klubben og forsvant fort ut igjen, makan til barenhage skal en lete lenge etter, ren mobbing og drittkasting. Vår LC er nå offisiell hangaround i LandRover-klubben!

 

Men nå leter altså Polardego etter noe utopisk; stor, billig, drfitsikker bil. Sånt finnes ikke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

 

Nå ødela Range-Rover en hel generasjon biler med elendig motorer fra BMW..

 

Land-Rover er betydelig bedre enn sitt rykte, men de krever verksted (eller eier) som kan skru (forbausende få bilmekanikere som kan noe annet enn å slavisk følge manualen og bytte deler til det virker igjen..). At de i lang tid ikke brukte elektronikk som snakker med vanlige diagnoseapparat hjalp heller ikke, Willys Bil og Bensin AS med Wurth diagnosedings fikk ut feil koder og reparerte i vei på feil sted.

 

 

Vilke årganger er det de ødela? 

Kan man si at LR/RR fra før -xx og etter -yy er tryggere kjøp? 

Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2020 at 9:57 AM, Chiefen.v-2 said:

Må egentlig bare gi samboeren rett, LandCruiser er bilen en kjøper om det skal være stort, sterkt, driftssikkert og ha 4wd.

 

Nei.. Landcruiseren er som å kjøre lastebil i forhold til Range Rover, dieselen bråker, gyngete fjæring osv...takke meg til Range Rover (diesel)..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pondoro said:

 

Nei.. Landcruiseren er som å kjøre lastebil i forhold til Range Rover, dieselen bråker, gyngete fjæring osv...takke meg til Range Rover (diesel)..

 

 

Luftfjæring, nesten lydløs motor, ting bare virker. LC er ny..

 

Men dens store problem er at den er helt og fullstendig sjarmløs så jeg kjører LandRover (for tiden med innvendig tak utmontert, lekker litt fra takluker...).

Link to comment
Share on other sites

On 11/29/2020 at 10:32 AM, Chiefen.v-2 said:

 

 

Men nå leter altså Polardego etter noe utopisk; stor, billig, drfitsikker bil. Sånt finnes ikke. 

Ikke engang Mitsubishi Outlander 2.2 Diesel? Har forresten bestilt styrestag, stabilisatorstag og Haldex pump replacement kit til Passaten. Har egentlig veldig lite lyst på Sharan, det er jo bare en Passat som har spist for mye. Egentlig burde man bare kjøpe VAG hvis man kun planlegger å ha den under garantitiden 

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Beste motoren i Range Rover er Chevrolet 350 small block.

Kan installeres på "service" i England 8)

 

Jeg tror jeg har nevnt det tidligere. En engelsk skytekompis hadde, for en 10-15år siden, en "fet" Range Rover og en Ferrari 456 (v12 2+2 coupe) som familiebiler. Av disse to var Range Rovereren desidert dyrest i drift over en to års periode. Kjørelengde var omtrent den samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...