Jump to content

Hvilken jaktbil?


Polardego

Recommended Posts

14 timer siden, MikiN1486 skrev:

Styr unna ssangyoung om du ikke er ekstremt glad i å skru, bruke mye tid å penger på deler. Bortimot umulig å finne i Sverige  og enda verre i bensin. Skal du ha 4wd i bensin så må du enten ha amerikaner, Subaru eller Volvo tenker jeg.  Mitt råd. Kjøpe deg en suv med diesel av type gammel som du har skilter på i jaktsesong og en billig småbil til jobbkjøring typ 9-3 eller v40/50 

 

Fisker også, så det blir da fra mai til mars :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 2.6.2020 den 10.06, Bly skrev:

Det er alltids en mulighet for det, men når man begynner å bruke Google er det overraskende mange som også er i samme båt? Nå er det nesten bestandig noe med alle bilmerker og biler, men Subaru er ikke kjent for billige verkstedregninger når det først skal byttes en del. En artig funfact er f.eks at for å bytte tennplugger så må de løfte ut motoren? Hvem faen lager noe sånn? 😂.

 

Angående tidligere modeller så ville jeg styrt unna automatkassa.

Klarer å skifte tennplugger på kona sin 08 outback uten å flytte på motoren. Må bare demontere luftinntaket på den ene siden. 

 

Det sagt, jeg skal aldri ha subaru igjen med mindre den har garanti og serviceavtale 

Link to comment
Share on other sites

Millioner av amerikanere tar ikke feil. Pickup er den beste jaktbilen.

Ingen lukt av slakt i bilen og planet kan høytrykkspyles.

På "full size" kan planet brukes som ferdig rigget standplass med tak (Leer top) på åpne skytefelt i skikkelig møkkavær.

 

Jeg hadde en 88 Chevy Stepside 4X4 med 350 bensin (300hk målt på bakhjulene), 3 seter. Den hadde jeg i 3 år og det er den eneste bilen jeg har tjent penger på. Den steg 20% reellt i verdi på tiden jeg hadde den, alle drifsutgifter inkludert, unntatt bensin. 

En annen fordel med denne var at den hadde 2 bensintanker noe jakt/skytekameratene mine ikke var klar over. Når vi skulle på tur hadde jeg selvfølgelig alltid en tom tank..

Den brukte 1,3 på langtur og 40l på 12km når vi hentet en innesnødd campingvogn i ca 30cm nysnø. (sperre på foraksel).

 

Tidligere eier hadde montert et spesielt ekstrautstyr; en bryter til å slå av bremselyset. Det mest solide hengerfestet jeg har sett bar spor av at den bryteren hadde vært brukt..

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

På "full size" kan planet brukes som ferdig rigget standplass med tak (Leer top) på åpne skytefelt i skikkelig møkkavær.

*Kremt* kanskje ikke i norge...

Sitat

 

§ 21.(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:

...

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

 

Viltloven kap. 6

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Joda, ikke dumt å si ja takk når han Stat vil sponse bilbruken, men det sitter laaangt inne å kvitte seg med pikkisen med noe bakkeklaring, skikkelig firehjulstrekk og lavserie, med mulighet for å trekke henger med elgtrekk og elg, og klare å rygge det samme opp ei bratt låvebru.  Hive møkkete hunder, rådyr eller svin inn på platten uten å tenke på søl eller lukt. Parkere på andre siden av grøfta også, når det trengs. Godt å være sikker på å komme seg opp rampa igjen når en har satt ut båten og. For ikke å snakke om materiallassene til hytta. Snø og glatte på litt kuperte skogsveier er en lek. Dype spor likeså. Men man blir vel uansett tvunget til å bite i gresset, på ett eller annet tidspunkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, vavlo said:

Joda, ikke dumt å si ja takk når han Stat vil sponse bilbruken, men det sitter laaangt inne å kvitte seg med pikkisen med noe bakkeklaring, skikkelig firehjulstrekk og lavserie, med mulighet for å trekke henger med elgtrekk og elg, og klare å rygge det samme opp ei bratt låvebru.  Hive møkkete hunder, rådyr eller svin inn på platten uten å tenke på søl eller lukt. Parkere på andre siden av grøfta også, når det trengs. Godt å være sikker på å komme seg opp rampa igjen når en har satt ut båten og. For ikke å snakke om materiallassene til hytta. Snø og glatte på litt kuperte skogsveier er en lek. Dype spor likeså. Men man blir vel uansett tvunget til å bite i gresset, på ett eller annet tidspunkt.

Elbilen er vesentlig billigere i bruk enn diesel/ bensinbilen uansett avgiftsfritak. Den jeg har bruker strøm for en tier på 100km, og siden den omtrent mangler bevegelige deler koster service under halvparten, osv, osv. Men klart, avgiftsfritaket gjør det lettere å bytte.

 

Jeg kjørte pickup ei stund men det ble veldig dyrt følte jeg. Og jada, jeg kunne kjøre mange rare plasser, men som sagt over - det er ikke lov, og straffene for kjøring i utmark er ikke greie. Særlig ikke i forbindelse med jakt - det kommer selvsagt an på hvor en bor, og hva som er sosialt akseptert også, men risikerer du at en kuk melder deg, så er det bedre å være litt tilbakeholden.

Jeg har hatt både møkkete hunder og rådyr baki I3en - det er helt problemfritt om en ordner seg litt. Men ingen svin ennå. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vass said:

Forholdsvis dårlig plass, Ford kvalitet og sikkertnok en skyhøy prislapp. Må ikke la deg lure av amerikanerne som enda ikke har forstått at 'Made in America' kun forbindes med kvalitet om man er derfra og ikke vet bedre.. 

Bygd på F150 plattform, du kjenner kanskje ikkje så mykje til F serien?

 

Forøvrig støtter eg kommentaren om pris.  F serie er dyrt, også over dammen.


Utvalget av biler med god bakkeklaring er elendig og pickup er alt for 70 talls. Bladfjærer og stiv bakaksel kan man ikkje skjule med skinn og masse stæsj.
Det vrimler med ”suv“ på norske veier. Dei har desverre ingenting å gjere på utsida av asfaltkanten. I usa har markedet forstått dette og dei fleste suv kan kjøpes som 2wd.  Billigere både å kjøpe og drifte. Om ein ikkje skal trekke henger på vinterføre så er min påstand at 4wd er bare tull til veibruk.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Om ein ikkje skal trekke henger på vinterføre så er min påstand at 4wd er bare tull til veibruk.

Tror det er veldig avhengig av hvor du bor. Jeg har alltid hatt 4x4 og aldri fått problemer opp en bakke hjemme. Har Hilux nå og glemmer og sette in 4x4 noen ganger når det er glatt og blir stående og spinne. Inn med 4x4 og tar bakke start og kommer fint opp. Tidligere hadde jeg en Honda CR-V med "automatisk" 4x4 aldri noen problemer med å komme opp. Men bor en med godt brøytet og strødd vei så er sikker 2-WD like greit.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/10/2020 at 12:02 PM, M67 said:

Og der den ikke kan kjøre - der er det ikke lov til å kjøre heller...

 

Ser slik ut ja. Ble tatt av politiet i enden av en vei som jeg til og med hadde betalt for å kjøre på. Greia var at om ikke en vanlig bil kunne kjøre opp på veien så var det ikke lov ble jeg forklart. Jeg måtte jo være enig i at veien egnet seg ikke for annet enn atv og biler av typen patrol osv😑 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bly said:

Hva er en vanlig bil? Det hadde nesten vært interresant og sett det forklart i en rettssak 😂.

Jepp, du kan tro jeg var glad når jeg hørte at flere grunneiere ble tatt i samme slengen. Tenkte noen kanskje tok det den veien. Nuvel, ble en dyr jakttur. 

«Vanlig bil.. pleier da å kjøre bil opp her.. patrol ikke vanlig bil nei..» fikk inntrykk av at corolla sku duge fint som jaktbil fremover. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tailgunner said:

Ser slik ut ja. Ble tatt av politiet i enden av en vei som jeg til og med hadde betalt for å kjøre på. Greia var at om ikke en vanlig bil kunne kjøre opp på veien så var det ikke lov ble jeg forklart. Jeg måtte jo være enig i at veien egnet seg ikke for annet enn atv og biler av typen patrol osv😑 

 

Hmm, da har ikke jeg lov å kjøre hjem... Privat vei med flere som skulle ha betalt for vedlikehold men ikke gjør opp for seg. Vi har biler med bakkeklaring og 4wd så får de bare frisere av plastdetaljer på menneskebilene sine😎

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

Hmm, da har ikke jeg lov å kjøre hjem... Privat vei med flere som skulle ha betalt for vedlikehold men ikke gjør opp for seg. Vi har biler med bakkeklaring og 4wd så får de bare frisere av plastdetaljer på menneskebilene sine😎

Der e vi fler men dem hørte ikje på det øret. Med de argumentene skulle heile bygda vært stengt i vinter når det snødde som han gammelerik og koronaen herja. 

Link to comment
Share on other sites

Spørs om ikke vanlig bil er definert av at man kan kjøpe den i butikk og få skilter på den 😉?

(Uvanlig bil er vel noe man bygger selv...?)

Det er argumentasjon på nivå med at bilen er grønn, ergo derfor ikke lovt.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Vanlig bil er nok enklere å definere enn som så. Selv om det vel alltid vil bli noe subjektivt. Tohjulstrekk, "normal" bakkeklaring. Hva er normal bakkeklaring? De fleste tohjulstrekkere er vel mellom 10 og 15 cm oppunder. Også må du kunne kjøre der, uten fare for å ødelegge en slik bil:wink: For det er ingen tvil om at det som hjelper aller best på framkommeligheten til en bil, er førerens fravær av redsel for å ødelegge redskapen. Du verden hvor mange plasser, hvor jeg kunne blitt bøtelagt for kjøring i utmark, som jeg har kommet greit fram med den gamle SAAB 900'en jeg hadde en gang i tiden. Og du verden så mange ganger jeg kjørte meg fast i min egen oppkjørsel med den samme bilen:mrgreen: Uten at noen ville finne på å definere den som utmark, uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jaktbil mener jeg må ha masse PLASS og god 4x4. Stor bil bruker mer drivstoff, det og alle andre utgifter må man sette på hobbykontoen 👍

 

Pickup med dobbeltkabin type dmax,hilux,amarok,ranger,grand vitara(eldre type),silverado, f150

 

Varebil med 4x4 type transporter, hiace, landcruiser, pajero, viano, suburban, tahoe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er oppvokst på bygda, ein plass der "alle" går på hjortejakt. Kjenner ingen med "jaktbil". 4wd er ikkje spesielt vanlig heller. Er ein og annan bonde med pickup, men det er bil som blir blir brukt til "yrkestransport" og sjeldan til jakt. Som påpeikt fleire gongar allereie - det er begrensa kvar det er lov å køyre med bil, og i dei aller, aller fleste tilfelle kjem ein seg fint fram der med Toyotaen eller folkevogna.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan frakter dere ut hjorten da? Snakker man by/jordekantjakt og dagsturer der man parkerer på opparbeidet parkeringsplass, og man drar hjem etter dagens økt trenger man kanskje ikke så store bilen?

 

Verre hvis man bygger camp og skal ha med seg all mulig luksus på 14 dagers jakttur langt fra folk etter dårlige veier med ATV i tilhengeren bak. Hadde Transporteren full i år igjen på årets elgjakt som jo er det som er årets langtur. Kortere dags/helge turer så trenger man jo plass til ett par hunder og "nødvendig" utstyr da også.

 

Så er vel de forskjellige måtene å jakte på som bestemmer litt biltypen man trenger :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja jakt-bil brukes til mer en å kjøre til parkeringsplassen. Transport av elg, hjort osv, atv, jakt tårn, ved, kajakk med utstyr, undervannsjakt utstyret, lavo og vedovn. Jeg sover noen ganger baki Hilux'en på tur/jakt trangt men det går. Luxus hvis jeg har med et lite Hånda aggregat (på utsiden) og en varmevifte.

Var det kun for å komme frem til jakt området kunne jeg like godt kjørt moped.

Link to comment
Share on other sites

Alle her har jo rett.. De som kjører til marka-parkeringen og tar med hagla og setteren på dagstur derfra klarer seg med en liten 2wd elbil. De som ønsker stor bil med 4wd har nok stort sett behov for det. Og da mener jeg ikke hver dag, det holder at man trenger det en sjelden gang i blant for at det er verdt det. Det holdt for meg ikke å komme meg opp fra jordekanten der jeg hadde parkert en gang før jeg investerte i en billig høy 4wd jaktbil uken etter. Nå som det har regnet så mye på Østlandet er grunnen mettet i en halvlang traktorbakke jeg pleier å kjøre opp til en post så nå kommer jeg ikke opp der selv med brukbar 4wd. 

 

Før hadde jeg en nyere "Golf størrelse" bil og det var ikke slik at jeg ikke fikk jaktet fordi jeg kjørte den, men jeg måtte bruke tid på å pakke det relevante utstyret ut og inn av bilen i en altfor travel hverdag mellom ulike jakter. Og så kjørte jeg av veien en gang, det var en lang slak bakke med noen kneiker på brukbar bygdevei i skikkelig høstsørpe så jeg måtte "ta med meg en del fart" for å komme opp kneikene. Plutselig stod det en traktor med henger i min kjørebane og da jeg kjørte forbi kom det en bil mot, da var det bare å bikke ut på jordet. Hadde jeg hatt 4wd'en hadde jeg ikke trengt å kjøre så fort og følgelig holdt meg på veien. Piggdekk har jeg også skaffet meg i år, i fjor var det skøytebane i jaktterrenget mitt fra midten av oktober. Nå ser det jo ikke ut som det blir snø på en stund enda i år..

 

Nylig investerte en jaktkompis i ny bil da den aldrende jaktbilen fikk litt trøbbel og så ville han gjerne sitte på hos meg, ville naturlig nok ikke ha gjørme og hunder inn i den nye fine bilen. At det er en gammel bil der mye av verditap er tatt er praktisk synes jeg, da kan jeg rygge og snu der det ikke egentlig er plass, ta med en ekstra hund uten bur tilbake til hundefører, slenge et slakt baki uten å bekymre meg alt for mye, slenge inn materialer, jaktstige etc.

 

Selv om jaktbilen er gammel, utrygg og uten førerassistentsystemer som den andre bilen, får jeg en deilig godfølelse hver gang jeg kjører ut fra gårdsplassen med den, kan anbefales! :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vux said:

Hvordan frakter dere ut hjorten da?

 

Viss den ligg på innmarka eller greitt til i utmarka blir den henta med traktor. Ellers blir den frakta med handemakt til nærmaste plass det er råd å komme til med traktor. Dei eg kjenner som jaktar i fjellet brukar å konsentrere jakta om eit par helger slik at dei kan bruke helikopter til å frakte dyra til siviliasjonen.

 

Men ja - sjølvsagt finns det folk som faktisk har behov for ein svær 4x4. Men det er nok langt fleire som har *lyst* på ein svær 4x4 enn dei som faktisk har *behov* for det. Og det må jo vere heilt greitt å ha lyst på ein kul bil. Burde faktisk vere heilt unødvendig å legge skulda på eit behov som i veldig mange tilfelle er fiktivt ;) Folk kjøper jo motorsyklar, vannscooter og anna fjas berre på gøy, så kvifor ikkje ein heilt "nødvendig" jaktbil?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bly said:

Hmm! Jeg kjenner nesten ingen som ikke har 4wd, og bor i by. 

 

Mi subjektive oppfatning er at ein ser meir "jaktbilar" i urbane strøk enn i rurale. Bur i småby (framleis på Vestlandet) med snø fire timar i januar. Er fleire pickupar og SUV-ar berre i nabolaget mitt enn i heile heimbygda. Har muligens litt med inntektsnivå å gjere og, dette er jo forholdsvis dyre bilar.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, joska said:

Burde faktisk vere heilt unødvendig å legge skulda på eit behov som i veldig mange tilfelle er fiktivt ;)

De fleste jeg kjenner har i hvert fall «litt» grad av behov. Behovet er stort sett jævlig glatt vei (som ikke brøytes eller strøs tilstrekkelig) og bakker. Bilen trenger verken være kul eller stor, men trekk på 4 hjul (og piggdekk) tar bort litt av angsten for å havne i grøfta.

Link to comment
Share on other sites

En skikkelig jaktbil kan ikke være for fin nei. Best å ha noen bulker hist og pist så man slipper å være så nøye med den. Kan jo ha den i teknisk god stand selv om den ikke er så vakker utenpå. Verste sort er jo å ha så fin bil at man er livredd for annenhåndsverdien. Har man helt ny bil tør man jo ikke parkere på coopen engang, livredd for parkeringsbulk :-)

Link to comment
Share on other sites

Mine jaktbilplaner ble litt uventa til planer om en VW Sharan eller Ford Galaxy 😳 Noen som vet hvordan powershiftkassa til Ford er? Når den er på en plass for jeg bytte bort kjerringas bil med en jaktbil. Får håpe på en ny regjering i Sverige så jeg har råd å holde den i drift. Miljöpartiet prater om at bensin og diesel skal koste 25 kr literen om noen få år. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bly said:

De fleste jeg kjenner har i hvert fall «litt» grad av behov. Behovet er stort sett jævlig glatt vei (som ikke brøytes eller strøs tilstrekkelig) og bakker. Bilen trenger verken være kul eller stor, men trekk på 4 hjul (og piggdekk) tar bort litt av angsten for å havne i grøfta.

Jeg kjører mye langt på til dels dårlig brøyta veier og da er 4WD kjekt. Ekstra kjekt med konstant 4WD når man kjører det det er bratt, da er det fint med motorbrems. Men, bor man en plass der er vinter så fort det mye smidigere i kryss, man kan benytte luker man ikke tør med 2WD.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Cruiser said:

Har mange ganger savnet pickup når jeg har skutt elg/stor hjort.

 

Jeg kjørte pickup i mange år, sleit ut to L200 etter hverandre, den ene gikk rett på skroten etter mitt bruk mens den andre fikk jeg noen tusenlapper for. I løpet av de åra gikk i allefall jeg lei av konseptet pickup. Ja, det er praktisk de gangene en skal transportere en skutt elg noen kilometer og ikke gidder ha med henger (eller har noe annet på hengeren). Og de gangene en skal ha med seg noe stort og tungt. 

 

Men seriøst - hvor ofte har man det behovet? Og hva er i dag den typiske jaktpickup? Jo, den er nedlesset med en diger hundekasse som gjør at den geniale lagrings- og transportplassen for stæsj og elg er redusert til ei lita skuffe under kassen, og det en skal ha ut fra platten har alltid sklidd lengst inn mot hytta så en må kravle seg innunder der for å fiske det fram. Så i praksis sitter man igjen med en veldig lite praktisk kassebil med dårlig kjørekomfort, og som regel er den for dyr og opphora med alskens lys og skjermbreddere til at en tør å legge til i terrenget med den. Eller så setter man på en glassfibertopp, så er pickupen nesten som en kassebil, bare betydelig mindre praktisk når en ikke har skyvedører på sidene. 

 

Har aldri angra at jeg skifta fra pickup til transporter med 4wd. Får med meg minst like mye (om ikke mer), alt holder seg tørt og rent, det er plass til å bygge hyller eller hunderom inne uten at det tar opp all plassen, kjørekomforten er bedre og fremkommeligheten - med litt ordentlige dekk (har bf m+s på den nå og de er jo bortimot uslitelige, tror de har gått 6 sesonger) er heller ikke så mye dårligere.  Den mangler en del på det praktiske i forhold til terrengkjøring, det er mye plast som kan gå i stykker og f.eks ligger spyletanken rett foran framdekket i passe "stubbenivå", men heldigvis er det lett å få tak i rimelige deler til disse bilene. Men jeg har fått 3 elg inn i transporteren, og hvis en ikke har noe å løfte med er det strengt tatt lettere å få de dit enn å få de opp på platten på en pickup. Og heller ikke noe problem å spyle reint etterpå. Jeg får også atv'n inni transporteren... (Og en 800kg kraftfôrsekk på pall går det også) 

 

Den jeg har nå er vel strengt tatt moden for utskiftning, og kanskje tvilsomt jeg får noe for den om jeg selger. Men jeg tror nok det blir noe tilsvarende neste gang, enten en transporter, en caddy maxi eller en vito. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polardego said:

Mine jaktbilplaner ble litt uventa til planer om en VW Sharan eller Ford Galaxy 😳 Noen som vet hvordan powershiftkassa til Ford er? Når den er på en plass for jeg bytte bort kjerringas bil med en jaktbil. Får håpe på en ny regjering i Sverige så jeg har råd å holde den i drift. Miljöpartiet prater om at bensin og diesel skal koste 25 kr literen om noen få år. 

 

Sidan du nevner Sharan og Galaxy i samme setning går eg ut frå at du tenker på den gamle Sharan som var identisk med Galaxy og Alhambra? I så fall vil eg på det aller sterkaste fråråde dette. Jobba fleire år på VW-verkstad då denne generasjon av Sharan var nybil, og makan til marerittbil har eg aldri vore borti. Ja, ekstremt praktisk bil - når den virker. Men det er alltid noko krøll, og då som regel dyrt krøll. Transporter/Caravelle T4 frå samme tid var også dyr i drift, men Sharan er på eit heilt anna nivå når det gjeld å suge lommeboka tørr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...