Jump to content

Hvilken jaktbil?


Polardego

Recommended Posts

Har nå en 08 Passat 4M TDI som andrebil, men siden den er ganske lav og, mekking ikke er min favoritthobby så vil jeg bytte. Har vurdert Subaru Forester eller Outback, ca 06-08. Forester er vel bedre når veiene blir skikkelig dårlige og Outback har bedre komfort? Med manuell så har begge lavgir, men automat frister mer. Bruker også bilen til og fra jobb, 4 mil t/r. Hva finnes det for andre alternativer? Vil ikke ha noe som er produsert av VAG, ingenting amerikansk eller fransk. Finnes det noen andre japanere eller kanskje koreanere som duger? RAV4, CRV? 

Link to comment
Share on other sites

De fleste generasjoner av Outback har vel litt lenger overheng, i begge ender, og litt lengre akselavstand, enn de forskjellige generasjonene av Forester, men forskjellen i framkommelighet tror jeg kun er av akademisk interesse. Begge er (relativt) tørste, i hver fall med bensinmotor, som er det aktuelle i de årgangene du nevner. Ser ikke bort fra at Forrester er vel så tørst som Outback. Den er ikke akkurat overmotorisert. Outback har litt mer overskudd, og jobber muligens litt lettere. Jeg har '05 Forester. Tørst og lat blekkboks, men god å kjøre, også bare virker den:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har du den med 150 HK? Har en 2010 Legacy som fruen kjører med, den er bedre enn Passaten på det meste, bortsett fra at den er tørstere, har litt dårligere seter og ikke har varmetråder framme. Den sitter bedre på alle typer underlag og tar seg fram langt bedre. Den er mye mer stabil på ubrøytede veier. Har regnet litt på hva bilholdet blir å koste og det blir ganske likt med mine årlige 20,000 km. Bor i Sverige og betaler nesten 5,000 i årsavgift på Passaten, litt under halvparten på Subaruen. Har hatt Passaten i to år og det har blitt ganske mange tusenlapper på deler. 

Link to comment
Share on other sites

150-hesteren kom vel ikke før med ny modell i 2008(?). Foreldrene mine har en slik, 2012-modell. Den er forbausende lite sprekere enn min med 125 hk. Det er klart, den dytter på litt mer, når en får opp turtallet, men da er den jaggu tørst og. I vanlig, litt sedat(Jeg har lagt meg til en ganske daff kjørestil etter en del år med undermotoriserte automatbiler:/), dagligkjøring, så kjenner en forbausende lite til de 25 ekstra hestene,  synes jeg. Det kom en facelift på den generasjonen jeg har i 2006,  eller muligens ila 2005. Den er oppgitt til 158/137hk. Hvordan den føles vet jeg ikke. 150-hesteren, som kom i 2008 er vel kanskje samme motor som dere allerede har i 2010-modellen, hvis den er bensin.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har bensin. Den krever turtall hvis det skal hende noe litt fortere, men jeg synes ikke det er problematisk å kjøre forbi biler i sjette gir. Bor i Sverige og her har Forester 158 HK fra ca 05/06. I fjor høst fikk jeg tips av en kollega hvor jeg skulle jakte tiur, men jeg kom ikke fram dit med Passaten, det skapte under hehe tiden. I hjembygda i Norge er det også en dårlig skogsvei hvor den siste kilometernen setter stopp for Passaten. Irriterende hvis man bare skal ta en rask tur etter rypa. 

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Hadde en 2003 modell Forester med 125hk bensin et par år. Den brukte rett under liter´n på blandet kjøring, synes ikke det var så ille med konstant firehjulstrekk. Var aldri noe feil på bilen som rundet 200 000 km i mitt eie. Den hadde litt for lav høyde under til å kunne komme frem på ujevnt underlag, generasjonen Forester som kom etterpå er vel noe bedre. 

Link to comment
Share on other sites

På papiret er det 3 cm høyere oppunder neste generasjon. 19 mot 22 cm. I praksis er jeg usikker på hvor mye det betyr. Er det så ulendt at det gjør noe utslag, så dreier det seg mye om å holde farten nede, og plassere hjula riktig, uansett. Jeg kommer fram alle plasser det er lov å kjøre, og ganske mange plasser det ikke er lov å kjøre:mrgreen: Det er vel en plass i elgjaktterrenget, hvor jeg kjører med Land Roveren, som står og venter på at jeg skal skru:$ som jeg ikke kjører med Foresteren. Og der har jeg vel strengt talt ikke noe å gjøre med bil:/

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg finner en ok Forester med 158 HK. Sett litt på YouTube, den kan heves to tommer uten at den tar skade. Da får man også også plass til litt større dekk. Kanskje Cooper Discoverer, det funker vel? 

 

Har en Jeep Cherokee stående i hjembygda, det var en bra jaktbil, men det var også mye skruing. Skal sjenkes som delebil til en annen her på forumet. 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo også 2,0 og 2,5 med turbo. Jeg vet ikke hvordan det er å finn de i Sverige. I Norge finnes det en del 2,0. 2,5 er mer sjelden. Jeg har aldri kjørt noen av de med turbo, men har hørt at 2,0 går forbausende dårlig, sammenlignet med vanlig 2,0. 2,5 turbo er såpass mye mer av  alt, at der er en vel nødt til å merke forskjell. Om det er noen vits i, vet jeg ikke, men det er sikkert moro. Skal en sette på større hjul, så er det ikke sikkert det er noen ulempe med mer pulver. Cooper Disvcoverer, for eksempel AT3, får en jo også i originaldimensjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tror det er riktig betegnelse, på 2,5 med turbo. 2,0 turbo heter vel bare XT. Jeg vet ikke hvor tørste de er. Det er jo rimelig å anta at 2,5 er tørst, men samtidig, så er det jo slik at sterkere motorer ofte jobber lettere, forutsatt fornuftig giring. Uten sammenligning for øvrig, så pendlet jeg en periode 6 mil hver veg med en Yaris. Den var tørstere enn SAABen som var alternativet. Det var en 2,0t, altså 2-liter med lavtrykksturbo. På småkjøring, så endret jo bildet seg noe:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært en Saab tilhenger fra jeg begynte å kjøre bil og har vært gjennom 9000 og 9-5. Det var biler som bare virket og virket. Begge gikk 250 000 før de forlot meg og fikk ny eier. Fruen hadde på den tiden en Suzuki som aldri fikk noe vedlikehold. Den virket også, utrolig nok? En gang på EU kontroll måtte hun ta en service siden verkstedet hardnakka påstod at bilen var tom for olje 😅, så da fikk den det. Men den bare virka den også, i hele 240 000 km. Da var den nedslitt etter å gått som «hestemadrass og mat» transport.
 

Nå har vi/hun (for det er hun som må kjøre den) en Subaru Forester fra 2011 (tror jeg?). Det er den bilen jeg har hatt mest problemer med noen gang. Det er en 2l bensin med automat og den har så vidt rundet 100 000. Girkassa suger noe så inn i helvete. Den er overhode ikke tilpassa motoren virker det som, og den har en slags «overdrive» ( for å spare suppe?) som girer/slår inn hele jævla tiden om man ikke kjører giret i «sport». Så den bilen kjøres nå bare i «sport», noe tullingen med ordboka har misforstått med høye kneløft for det er definitivt ikke noe som ligner på «sport» med den bilen😂. Jeg er sikker på at det overdrive giret bruker 20 sek på girskift, og bilen taper da så mye fart at den må gire ned igjen for å forsøke på ny. Det hjelper ikke at det kjennes ut som om det er en gedigen gummistrikk som veksler noe inni der som ikke liker å bli flyttet på heller. Som sagt «sport».

 

Nå er det også slik at Subaru har laget noe de kaller secondary air system, og det er akkurat like dumt som det høres ut 😵. Når motoren er kald så har de en jævla plast hårføner som blåser luft inn i eksosmanifolden via en ventil som åpnes og lukkes. Gjett om det er lurt? Her blir det selvfølgelig rust og fukt og ventilen går til helvete. Så ryker hårføneren og vips har man reparasjoner med mange nuller etter hverandre. Er man riktig heldig blåses det dritt inn i toppen og man kan plusse på noen nuller til. 
 

Så de som sier at Subaru bare virker må Google litt...

 

Nå har ikke jeg enda fått skjørtebank på Subaruen siden den har vært regelmessig vedlikeholdt, men de er kjent for at om de ikke får ny påfyll av olje så dukker fenomenet fort opp. Spesielt er 2,5 l utsatt. Naboen har en «Utbak» og de måtte bytte hele motoren på en nokså ny bil (jeg tror garantien akkurat rakk og løpe ut).

 

Etter at de fjerna lavserien på Forester kan man diskuter hvor bra den egentlig er til å ta seg frem. Jeg ville ikke kjørt en sånn offroad. Da tror jeg man fort kommer til å «brenne opp» deler i drivverket. Men bilen er grei nok på vinterføre, det skal den ha. Offroad er det kun Jeep, lavserie, ramme og stive akslinger som gjelder for meg. Subaruen kan ikke «flekse» og er du uheldig og åpner bakluka når bilen har tre hjul i bakken så må du jammen jobbe litt for å lukke den igjen siden hele bilens karosseri vris nok til bagasjeluka ikke lengre passer i hølet. Spør meg hvordan jeg vet det?😂

 

Jaktbil? Jeg hadde kjøpt en Wrangler..😉

Edited by Bly
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bare for å kjapt ta det med en annen prisklasse. For det den Subaruen har kostet meg/oss å ha gående så langt, kunne jeg/vi hatt en flunke ny Wrangler  i stedet. Men det er jo ikke aktuelt da madammen ikke vil kjøre en slik bil, det er jo nok med en tulling i husstanden som kjører rundt i en «ratrod» med tarp og kalesje på toppen, og skjemme ut hele nabolaget🙄. Så må man jo ha stige for å klyve ombord i doningen, og den er full av girspaker. Som du skjønner har jeg ikke nødvendigvis gjort det lett for meg selv å argumentere for en ny Wrangler. Dessuten har Foresteren kostet så mye at det blir skikkelig surt og selge den nå. Som sagt det er blitt en sinnsykt dyr småbil.  

 

Land Cruiser er bare en litt større Forester i mine øyne. Det er lenge siden den bilen var noe annet, nemlig  en Jeep. Nå er den redusert til en bukka blikkboks med plastinnpakning som alle andre biler i SUV segmentet. Og den er overprisa den 🙄

Link to comment
Share on other sites

@Bly Den generasjonen Forseter som @Polardego ser på, er generasjonen før den du du har problemer med. Om det betyr noe vet jeg ikke, men jeg synes nesten det høres ut som du har hatt uflaks. Noe av problematikken er dog kjent. At 2,5 literen har hatt noe problemer er ikke ukjent. At de trenger sine oljeskift er jo ikke noe spesielt for Subaru. Jeg vet jo om mange som er veldig fornøyd med Subaru, og ryktet som driftssikre er jo basert på noe. Dog, jeg har ikke hatt min lenge nok, og den har ikke gått langt nok til at det sier noe om driftssikkerheten/kvaliteten. '12 modellen til foreldrene mine har heller ikke nok på telleren til at det er noe å vurdere ut fra.

 

For øvrig så holder jeg, som deg, en knapp på SAAB:thumbup: men det er smalt utvalg hvis en skal ha 4-hjulstrekk og bakkeklaring:-( Jeg har hatt 900 og 9-3. Særlig 900'en, som var siste årsmodell av den opprinnelige 900'en, var ufattelig driftssikker. Kjørte drøye 220 000 på 10 år, uten annet enn oljeskift og slitedeler, samt et par eksosanlegg. Hadde sikkert hatt den ennå, hvis ikke jeg hadde kræsjet den😪

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Jeffery skrev:

Om det betyr noe vet jeg ikke, men jeg synes nesten det høres ut som du har hatt uflaks.

Det er alltids en mulighet for det, men når man begynner å bruke Google er det overraskende mange som også er i samme båt? Nå er det nesten bestandig noe med alle bilmerker og biler, men Subaru er ikke kjent for billige verkstedregninger når det først skal byttes en del. En artig funfact er f.eks at for å bytte tennplugger så må de løfte ut motoren? Hvem faen lager noe sånn? 😂.

 

Angående tidligere modeller så ville jeg styrt unna automatkassa.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært få moderne biler som egner seg som "jaktbil", slik man vanligvis forstår det. Selv bruker jeg en BMW X3 til det nå, og det gjør litt vondt - men på den annen side fungerer den utmerket til formålet. 

Grei bakkeklaring, og helt flat under

OK 4WD, der har blitt stående mye rart igjen bak, inkl. Hilux (!!!, man må ha dekk ;) ) og Outlander. Den bare røk og pep masse alarmer etter å ha plagdes si stund, X3 bare kjørte som om det var asfalt. Det stopper egentlig ikke før du skjønner at dette var dumt og du tenker mer på hva du skal si til kona enn på å kjøre bilen...

Plassen er ikke allverden, men som toseter er den romslig.

Fin å kjøre og behagelig på et helt annet nivå enn alt som er nevnt over

Ikke billige verkstedregninger...

 

Før har jeg hatt en Nissan Navara, og selv om den var utmerket til formålet, så var det for mye mekk på den. Stadig ting som røk, og selv om hver enkelt ting ikke kosta allverden, så ble det en del +  at den rusta bort. Ruster som en gammel tollekniv glemt i bunnen av båten...

Tror ikke jeg helt orker å anbefale Navara - og så er det jo en pickup. De har Pajero, men de ruster også, og samme med X-Trail. Selv om de nyeste ser litt fristende ut.

 

Jeg kjenner to karer som har kjørt Suzuki Grand Vitara til dette bruket i mange år, så lenge at de bilene bare må virke. Så det kan være noe å se på. De er enkelt utstyrt, og lite fancy greier som kan ryke, samtidig som de er noenlunde solide.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Bly skrev:

Finnes det biler som ikke gjør det?

Knapt. Jeg hadde håp for i3en som det knapt er stål på. Men det som er (bremseskivene) ser ikke ut etter 6 måneder.

 

Den Navaraen er uansett den verste bilen jeg har hatt mhp rust - det rusta jo høl i taket... Under noen plastlister de hadde lagt oppå der for ingen grunn jeg kunne forstå, og rundt frontruta, og selvsagt overalt der alle biler ruster. Det var en 2007-modell, og jeg har hatt 16-17 biler siden 1985-ish. Og stort sett rimelige biler, men tilsammen har de ikke rusta så mye som den Navaraen. Kjekk på alle andre vis, men.

Generelt burde rustbeskyttelse vært bedre på en 2007 enn på en 1977, som den første bilen min var. Det var en Subaru, og den var så og si rustfri når den havna på taket i 1992 (på hålka, sankthansaften 🙄). Det var en solid bil, men for noen rare løsninger de lager - Subaru er vel Japans svar på Citroen...

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Knapt. Jeg hadde håp for i3en som det knapt er stål på.

Carbonbil det hadde kanskje vært noe om de kom med forbrenningsmotor og 4WD?

Problemet med biler er at de driver og legger mer enn ett lag stål oppå hverandre uten å forsegle skjiten på skikkelig vis 🙄

Jeg går for mest mulig og tykkest mulig stål, også får man mønje med sau eller lin og sattser på at det tar tid før bilen er borte...

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg kjenner to karer som har kjørt Suzuki Grand Vitara til dette bruket i mange år, så lenge at de bilene bare må virke. Så det kan være noe å se på. De er enkelt utstyrt, og lite fancy greier som kan ryke, samtidig som de er noenlunde solide.

 

K

Jeg har en 2004-modell selv. Enkel og solid bil som tåler litt juling og er ikke veldig utsatt for rust, utrolig nok. Litt lite plass om flere enn to skal på tur, men har man takboks går det greit. Null til hundre måles på kalenderen, ikke stoppeklokka, og begrepet fylleangst har fått en ny og utvidet mening. Min, som er 2 liter bensin, bruker over literen på mila i snitt (1,15 l/mila det siste halvåret). 

 

XL7 kan jo være verdt å se på. Dette er en Grand Vitara (fra før 2005) som er en halvmeter lenger, med enkelte forskjeller. Vær obs på at dieselmotoren på disse ofte har hatt problemer med dyser. De er ikke gode å få skiftet. Bensinmotoren, 2,7 liter V6 er tørst, men er også driftssikker.

 

Grand Vitara fra 2006 er en mer moderne bil enn GV/XL7. Kjenner ikke stort til den, annet enn at den har en annen dieselmotor (Renault 1,9-liter om jeg ikke tar feil). Denne kom også med 2 liters bensinmotor, men vet ikke om det er den samme som i min (som altså er kjent for registerhavari). Den har i hvert fall høyere effekt (140 vs 128 hk).

 

Ellers, hva med Volvo XC70? Den er jo ganske høyreist, har god plass og har 4x4. Den fra før 2008 begynner å bli relativt rimelig. Den senere utgaven holder seg litt vel godt i pris. Det er i hvert fall en bil som knuser rammebilene på komfort. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

billige verkstedregninger

Finnes ikke, siden bilverksted åpenbart har større driftsutgifter enn norske offshore verft. Og holder seg med resepsjon, mottagelse, personlig kundeveileder og sånt blir det DYRT.

 

Hadde jeg ikke vært i stand til å skru selv hadde jeg kjøpt busskort...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Suzuki sj er like behagelig som brokk, du får trolig det ett eller annet sted av den også. Ei bladfjær i hvert hjørne og totalvekt som ei mellomstor elgkvige gjør det hele til en "spretten" opplevelse😆 jeg har kjørt forrester, patrol, pajero,navara,hilux og jeep blant mye annet som jaktbil, blant disse er hilux og jeep favorittene, med jeep ett hestehode foran. Nå for tiden har jeg en Honda Cr V. 2.2l bensin med automat, drift på framhjula etter veien men bakhjula kommer etter når de trengs. denne bilen har faktisk imponert, spartansk utrustet såklart men alt bare funker. Masse bakkeklaring, voldsomt mye faktisk og 4wdn fungerer, selvfølgelig forutsatt att alle hjul har bakkekontakt. plass nok til 2 på langhelg om man legger ned bakseter. 128hk gjør den langt fra sprek men den er fint kjørbar. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Suzuki sj er like behagelig som brokk

Hadde sj410 som eneste bil i 4-5 år, 2 voksne og svær hund kjørte land og strand rundt med den. Eneste bilen jeg angrer på å ha solgt (i et øyeblikks angst etter nesten å ha blåst på havet en høstdag ble den byttet i en 86modell Pajero).

Link to comment
Share on other sites

Hadde en -98 forester. Var egentlig en veldig grei bil, ok plass, og med lavserie kom den seg godt fram på noe ujevne veier + at den var ganske behagelig å kjøre på vei.  Forbruksmessig brukte den like mye bensin som pajeron jeg hadde etterpå brukte diesel, samt at det alltid ble dyrt på verksted. Prøvde få litt hjelp til å skru på den bilen, men alt var så hinsides tungvint kontstruert at man var bortimot hjelpeløs uten skikkelig verksted.

 

Ville nok som flere nevner også kikka på xc70. skal man ha med elg har man alltids henger :P

Ellers funker rav4, og de andre japsene og. Har selv en outlander for tiden. Felles for alle de mindre japsene er at de har glemt å lage bagasjerom i bilen. Skal man ha hund med blir det iaf trangt baki der. Men legger man ned setene får man likevel inn noen hjort sammen med annet skrammel. Tilstrekkelig plass om man reiser alene, eller sammen med 1 til altså.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en 2003 X-trail sist høst da jeg trengte 4wd og snøen kom tidlig og jeg ikke fikk bestemt meg for hvilken av de andre to bilene som skulle byttes ut. 25 000 for en ganske fin en og 12 000 påkostet. Kommer sikkert til å koste litt i vedlikehold fremover også men de bilene er verdt mye mer i bruksverdi enn hvordan de prises, ingen vil jo ha gammel bruktbil. 

 

Men den har overrasket positivt. 4wd som kan låses (mulig elektronisk men det funker i hvert fall) bruker jeg mye. Ganske høy vil jeg mene. Virker rimelig solid. Fornøyd med at jeg ikke endte på RAV eller G.Vitara som jeg også vurderte men kan godt hende jeg hadde blitt fornøyd med dem også.

 

Hadde en CRV av lignende årgang for lenge siden og den stod fast hele tiden med ett hjul som spant - men her kommer det såklart an på hvor langt utover høsten man jakter og hvordan tilstanden på parkeringsplasser etc er - "ett hjul i luften" og ganske bratt opp til veien ender jeg fort opp med.

 

Nå har jeg endelig fått solgt konebilen og lurer på om jeg skal bytte ut familiebilen også til noe med 4wd og høy bakkeklaring. Noen som har sett en oversikt over bakkeklaring midt under bilen på ulike modeller?

 

Noen som har jakterfaring med en noen år gammel Mitsubishi Outlander PHEV? Burde kunne kjøre nesten frem og tilbake til jaktterrenget på ett batteri der. Hva med litt bakkeklaring er tilgjengelig til under 200k? Discovery 3 har vel i overkant mye elektronikk og fancybrytere til at det kan gi billig vedlikehold? 

Link to comment
Share on other sites

Den beste bilen: https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_land_cruiser_100/89918799


20 år gammel, men det merker man knapt. Kvalitet tvers gjennom.
Jeg har samme type, og den kjører som en ny bil.

Drikker en del bensin på bykjøring, 2l/mil, men er nede på 1,3 l/mil på langkjøring.

Er såpass gammel at det meste kan fikses av en selv, uten å ta veien til et verksted.

Denne er gått lite, og tilstanden ser ut til å være brukbar. Men viktig å sjekke at det ikke er for mye rust. Samt rustbeskytte.

Link to comment
Share on other sites

På 5.6.2020 den 13.39, keenhunter skrev:

Discovery 3 har vel i overkant mye elektronikk og fancybrytere til at det kan gi billig vedlikehold? 

 

D3 og D4 er driftssikker greier, men om noe går galt blir det dyrt om du ikke skrur selv!

Nå er det jo sånn at alt som gjøres på verksted er dyrt... Så egentlig ikke noe argument for ikke å kjøpe D3.

Vi kjører D2, å si den er like pålitelig som halsene vi har eid er å dra det langt men like pålitelig som div VAG, franske forferdeligheter og stjernetreff!

 

 

Verkstedpriser ja... En vanlig service på crv-en vår (ikke regreim, bare oljer, filter, sjekke litt her og der) kom på nesten 14000kr.😱... Etter dette har jeg ikke hørt et pip fra samboer når jeg kjøper verktøy for å kunne fixe selv👍

Link to comment
Share on other sites

Styr unna ssangyoung om du ikke er ekstremt glad i å skru, bruke mye tid å penger på deler. Bortimot umulig å finne i Sverige  og enda verre i bensin. Skal du ha 4wd i bensin så må du enten ha amerikaner, Subaru eller Volvo tenker jeg.  Mitt råd. Kjøpe deg en suv med diesel av type gammel som du har skilter på i jaktsesong og en billig småbil til jobbkjøring typ 9-3 eller v40/50 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, jlovold skrev:

Og hva koster det å holde den på veien?

 

Ikke verre enn min forrige bil faktisk..Volvo XC70...service er ikke avskrekkende dyrt og forbruket ligger i snitt på 0,9l/mil...på en bil som veier 2,5 tonn og er aerodynamisk som en murstein.. 3 liter diesel motor...258hk og 600NM fra 2000rpm..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...