Jump to content

Sauer 3000 drilling, funksjon atrekker/løpsvelger/ sikring


flapjack

Recommended Posts

Jeg vurderer kjøp av en sauer 3000 drilling, fra 1996. Driiling er nytt for meg, men har hatt kombi før.

 

Er det noen som kan hjelpe med å forklare hvordan nevnte drilling fungere, altså:

spennes det tre haner når våpenet brekkes, og kan da alle tre løp skytes?

hvilken avtrekker går til hvilket løp.?

hvordan endres løp/avtrekker når man endrer posisjon til løpsvelgeren?

hva med montasje, må en få ordnet hake/sving hos børsemaker?

 

sauer-3000-drilling-12-222-rem-brugt.jpg

Link to comment
Share on other sites

-alle tre løp spennes og kan skytes uten å knekke på nytt

-typisk så er det hagle foran og bak, rifle foran når denne er spent opp.

Sikringen fungere på alle tre løpene.

-hvis løpsvelgeren er slik som på bilde  er det hagle foran og bak. Skyver du løpsvelgeren til venstre er fremre avtrekker rifle i steden. 

Du må altså forandre posisjon på løpsvelgeren en gang i løpet av serien hvis du skal skyte alle tre skuddene i en situasjon, alt ettersom i hvilken rekkefølge du vil skyte de.

- sving er billigere og gir større fleksibilitet i kikkertvalg senere. Hake er dyrere, men mange syntes dette er penere. Litt mindre fleksibelt ved event kikkertbyte senere, da mann låser seg litt til en med ca samme lengde på mellomrøret.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Rigby skrev:

Om det gjelder drillingen på bildet,er den ikke fra 1996...Det er en Merkel mod 32,og de var gått ut av produksjon...

 

De kan også være sauer modell 32s, eller 90s. Jeg har hatt begge, og baskylen ser identisk ut. 

 

 

Og sauer 3000 har vel dural (aluminium?) kasse og greener sikring? 

Link to comment
Share on other sites

Modell 90,og 95 hadde riktig nok omsjalter på tangen,men denne var formet omtrent som sikringstangenten.Dette er en mod 32 S.Modell 30 hadde dyregravyre.Denne omsjalteren vi ser på bildet,ble en slags standard på børsene som ble eksportert til Skandinavia,først og fremst Norge,og Sverige.Den ble kalt for "Svensk omstiller".Alle disse er Øst-Tyske etter WW2.Den nyeste mod 32 jeg har sett var fra 88- Jeg mener mod 90 kom nettopp i 1990.


Den første drillingen fra Eckernförde var M/53.Deretter kom de forskjellige utgavene av mod 3000.Disse kunne fåes både med stålbaskyle,og dural. Disse hadde alle Greenersikring,og omsjalter der sikringen vanligvis sitter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...