Jump to content

Hvor mye veier en Valmet 412 vanligvis? Samt spørsmål om 412 vs 212


Grønnskollingen

Recommended Posts

Hei. Vurderer å gå til anskaffelse av en Valmet 412, eventuelt 212. Mye på grunn av at dette ser ut til å være kvalitetshagler til en hyggelig pris, samt mulighet for å kjøpe andre løp. 

 

Intersport Bogstadveien har en Valmet 412 til 3999 samt en til 4999. Den billigste veier i følge lappen som henger på den 3.9 kg, den andre 3.4 kg. Stemmer det at Valmet 412 kan veie 3.9 kg? Det høres jo voldsomt ut. Den føltes ikke så tung ut i hånda, men det er selvsagt sikkert stor forskjell på å stå med den i hånda i fem minutter og en lengre tur i skogen. Om det er så mye de pleier å veie kan jeg kanskje bare gå for den, men greit å vite. Har ikke funnet så mye informasjon om vekt ved å google. 

 

Jeg lurer også på hva som i praksis er forskjell i bruk på 412 og 212? Forstått det sånn at det er lettere å å få tak i deler/utstyr til 412, og at 412 er mer populært. Men det ligger mye 212 ute også til tider, og gjerne til en litt lavere pris. 

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på løpslengde etc. De er ikke lette, min 412s veier 3,5kg med hagleløp, så ca 0,3kg «for mye». Kombi, ihvertfall i små kalibre (jeg har 12/222rem) er alt for tunge, bruker den knapt. Dobbelrifleløp  i 9,3x74r synes jeg har fin vekt. 

Link to comment
Share on other sites

Som Valmet 412 eier har jeg alltid undret meg over prisforskjellen på 100000.- opp til Krieghoff K80 som egenlig er nesten identisk teknisk.. 8)

Finnene er tross alt ikke kjent for å bruke dårlig stål..

 

 

upload_2017-2-21_8-41-59-png.789025

Valmet.PNG

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...