Jump to content

Våpenrom i garasje?


Hognajegern

Recommended Posts

Hei, 

Ser det er en tidligere tråd på dette med våpenrom. Har lest alt, men starter en ny da jeg vil holde innholdet litt oppdattert. 

 

Har planer om å bygge en ekstra, helt ny, garasje på gården. Den skal romme bergningsbil og personbilen. Blir derfor mye plass bak personbilen da bygget skal holde den rektangulære form med fjøset og gammle garasjen. Planen er da å lage ett jakt-/våpen-/laderom, som like godt kan fg godkjennes når alt skal bygges nytt uansett. Usikker på størrelsen ennå, men noe i gata av 5x4m.

 

Tenker å bygge på innsiden av resverket til bygget for å få isolasjon fra omverden. 

 

Hvilken dør ift dagens priser er det som er billigst med de riktige godkjennelsene? Brannsikker dør er vel ikke mye vits da ett så stort bygg i fyr og flamme vil smelte alt innvendig uansett selv om det er brannvegg mot fjøset. 

 

Vet minstekravet var/er 20cm lecablokk, men er det i ettertid kommet nye, billigere og bedre allternativer? 4mm stål blir vel dyrt i forhold? Å hvordan gjør man det da best og biligst mtp ak? Planer om oppbevaring av tyngre gods oppå dette våpenrommet. Gulvet ordner seg selv da det skal støpes. Er vel heller ingen som kjører underjordisk innbrudd npr alternativet er 20cm lecablokk... 

 

Å er det muligheter for vindu på ett slikt rom? Har mine tvil men spørr alikevel. Må det være skuddsikkert, eller finnes det andre løsninger? 

 

Takk for svar på forhånd. 

Mvh

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett og at du skal bygget et nytt bygg og ikke et tilbygg til huset du bor i, tviler jeg på om du får Våpenrommet godkjent. :( 

 

Men dette og alt annet står i den opprinnelige tråden om Våpenrom.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Olesøn said:

Specs finner du på lovdata. Og såvidt jeg vet får man ikke godkjent våpenoppbevaring annet sted enn huset man bor i. 

Det at det ikke er i huset man bor i kan jo bli ett problem ja 😕 får høre med lokale politikontoret hva de mener. 

 

Takk for svar 👍

Link to comment
Share on other sites

Men er det da låv og ha ett laderom i garasjen hvor man låser inn krutt og tennhetter i skap, og hvor våpner står på eget stativ uten vital del? 

 

Det oppgis at "Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende". Menes det da at våpnet som i en helhet må oppbevares i husstanden, eller kan rifla være ute i garasjen i eget rom og sluttstykket i fg skapet inne? 

 

Er også oppgit at krutt og tennhetter må låses inne. Men må det være under samme tak som man bor? 

 

Så kan man bare oppbevare vital del og ammunisjon i huset? Eller må hele våpnet, ammunisjon OG krutt/tennhetter oppbevares under taket man bor? 

 

Bpen som har peiling? 

Kan bli en tur innom politiet og forhøre seg høres det ut som... 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Hognajegern skrev:

Er også oppgit at krutt og tennhetter må låses inne. Men må det være under samme tak som man bor? 

Nei.

Krutt og tennhetter går under DSB sine regulativ. Merk:

 Uten særskilt tillatelse kan det likevel oppbevares:Inntil 5 kg røksvakt kruttInntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.- 31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vareInntil 3 kg svartkrutt fordelt i separate enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, psg-1 said:

Jeg vet om noen som har godkjent våpenrom i separat garasje. Så det er mulig å få lov. Men få politiets tillatelse før du bygger, og dokumenter hele byggingen av våpenrommet. 

Men da er det håp 😁

 

Tror det skulle ha gått fint uansett. Greie å ha med å gjøre politiet hær hvor jeg bor. Men får ta kontakt uansett ja 😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke! Men for å kaste ut noen ville tanker så har kanskje Garasje og hus samme gårds- og bruksnummer og er derfor begge deler regnet som ett!? I praksis spiller det jo ikke så stor rolle om man selv sover i huset eller om det er rett vedsiden av så lenge ting er ordentlig låst inn og man har alarm. Men det teori, praksis og jus stemmer sjeldent overens.

 

Uansett, et våpenrom skal godkjennes av politiet så du kan jo like gjerne høre med dem først som sist.

Edited by Roffa
Link to comment
Share on other sites

Krav til dør vil være Klasse RC 3 iht. EN 1627. Bare husk at de fleste dører må være montert slik at de slår utover for å være godkjent. Så må du ha en FG godkjent lås. (hake/reile lås)
Vegg kan du bygge slik som på vedlagt bilde.  Dersom du er samler (og har mange våpen) mener jeg kravet til oppbevaring er hvelv. Det er en egen standard for det og, men det blir veeeldig dyrt 😆

597E657D-F497-43A0-A935-6181F0B8D435.jpeg

Edited by Slegga1
Link to comment
Share on other sites

Det skal finnes et rundskriv der de går litt mer i detalj på hvordan garasje håndteres når det er en del av huset, ganske mange hus har jo garasje og kjeller under selve boligdelen. Noen som har dette?

 

Mener det skal være en beskrivelse av krav til at det skal være godkjent, som bla krav om å kunne gå fra boligdel og direkte inn i garasje/bod/kjeller. 

 

De eneste jeg kunne finne beskriver frittliggende garasje og at godkjent oppbevaring skal være i en del av boligen, men der kan jo en "innebygget" garasje falle innunder.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo mer enn ett skytterlag her i landet som har godkjente våpenrom i bygninger som hverken er bebodd eller ligger spesielt sentralt. Mon tro om en ikke kan benytte seg samme regelverk som skytterlagene i privat regi?

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, boble skrev:

 

Jo, men dét er på full vei til å bli strammet betydelig inn, sannsynligvis med krav om alarm i ny forskrift. 

Det er krav om alarm (altså til vaktsentral) om du vil etablere nå. Mulig det kommer krav om ettermontering. Vi bruker NOKAS og det koster noen 1000 i året. Abonnementet er ikke allverden, men der er installasjon, årlig kontroll, vdl. falske alarmer osv, så baller det på seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, jjrckd skrev:

Det finnes jo mer enn ett skytterlag her i landet som har godkjente våpenrom i bygninger som hverken er bebodd eller ligger spesielt sentralt. Mon tro om en ikke kan benytte seg samme regelverk som skytterlagene i privat regi?

 

Oppbevaring i lag og hos bedrifter er egne regler. Naturlig nok, sjelden butikkeier bor i lokalet..

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, msteiro skrev:

Ja, sett den, men den henviser "tydelig" til type bodareal i leilighetsbygg og lignende, eller kan i det minste leses sånn. Med mindre gårdstun/innkjørsel regnes som fellesareal...

 

 

Om du leser litt lengre opp i tråden finner du fint utklipp av hva reglene forstås å være fra politiets side.

Link to comment
Share on other sites

På 1.6.2020 den 21.55, psg-1 skrev:

Dette er godkjent av politi. 

 

 

Det har vært flere saker tidligere hvor saksbehandlingsfeil hos politiet ender opp som søkers problem (det mest kjente er nok en viss HK sp89, men det finnes flere saker) så godkjent av politi er ikke et automatisk frikort.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...