TG Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 Hei! Har jobbet opp finishen på en silver pigeon fra bunnen av, altså sandpapir->grain sealer->oljet i flere omganger og til slutt «fine wax polish» Skulle legge på og polere et nytt lag med wax i dag, men da jeg tok frem hagla oppdaget jeg det som ser ut som olje som blør ut av stokken under wax’n. egentlig er det ønsker resultat der hvor det har kommet olje ut(om det er det som har skjedd) det har en høyere glans og er det jeg er ute etter. Så, spørsmålet, hva har skjedd? Har jeg oljet for mye/for lite, eller er dette et resultat av wax’n og om jeg fortsetter vil resten av stokken følge etter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Lot du oljen tørke tilstrekkelig? Nok antall strøk? Og basert på bildene dine, burde kanskje brukt litt mer tid på porefylling? Nå har jeg ikke brukt CCL settet, så er kun generelle tanker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted May 27, 2020 Author Share Posted May 27, 2020 Hehe, ja, mulig jeg må begynne på nytt en gang når jeg gidder. Hadde på flere omganger med porefylling, men tok liksom ikke helt tak, mulig jeg manglet litt teknikk der. Men, oljen ble påført etter boka og ventet 14dager før jeg begynte med å vokse, så hva som har skjedd der er jeg usikker på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gillen Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Mulig du har vært litt ivrig og ikke ikke venta lenge nok mellom hver påføring av olje ? Hva med å polere bort "svettinga" inntil det ikke kommer mer ut på overflata, ta et par ukers pause og så fortsette etter boka ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted May 27, 2020 Author Share Posted May 27, 2020 Ja, det er en mulighet, men det blir egentlig et fint resultat om jeg ikke polerer ut voksen for hardt, så tror jeg går for det i første omgang. Håper også på at flittig voksing kan fylle noen av porene:) Kan det bli for mye voks? Men, må ta en runde til etter høsten og lese gjennom hele den våpenstokk-tråden inne her;) her noen bilder fra nytt lag med voks... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Jeg har pusset opp et par stokker med CCL settet med bra resultat, men aldr brukt voks til slutt. Er den voksen inkludert i kit du har kjøpt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted June 4, 2020 Author Share Posted June 4, 2020 Ey! Nydelig! Voksen kjøpte jeg separat, skal gi ekstra beskyttelse mot fukt og litt «shine» med polering, men ser jo av bildet ditt at det ikke er noe problem å få nok glans i stokken uten;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hovdeknuten Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 Voksen jeg bruker tas på i ultrasmå mengder, for mye er ikke hensiktsmessig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted June 5, 2020 Author Share Posted June 5, 2020 Hmm, jeg er ganske ivrig med voksen, så kanskje jeg må roe meg litt, det kan jo være det er deler av problemet også;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hovdeknuten Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 En voks som kan anbefales til dette er Liberon Antikkvoks Black Bison, fargeløs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 11 timer siden, TG skrev: Hmm, jeg er ganske ivrig med voksen, så kanskje jeg må roe meg litt, det kan jo være det er deler av problemet også;) Ut fra bildene ser det for meg ut som du har vært noe i overkant ivrig, ja. Som @hovdeknuten skriver, voks kun i ultrasmå menger (om du trenger voks i det hele tatt?). Kanskje bedre å olje stokken litt oftere? Jeg har aldri brukt voks på annet enn kjøkkenbordet og benkeplata..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 Hehe, sant. Voksen lukter så godt at tror jeg fortsetter med den, men mulig jeg må pusse av voksen forsiktig å gå tilbake til å olje litt mer...eller i alle fall litt mer kontrollert;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Jeg ville vel ikke brukt voks, men det er en smaksak. Blir veldig bra med å følge oppskrifte på CCL settet, bruk mange lag 20-30 dager med ett strøk per dag. Etterhvert blir stokken godt mettet og man trenger ikke mer enn en dråpe per strøk. Det er også enkelt å legge på et lag olje etter man har vært ute på jakt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 Har nå fått av voksen og er tilbake på olja...skal prøve å holde fingrene av fatet mens den tørker mellom strøka:) Slenger ut noen bilder når resultatet er klart;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 15 timer siden, kjella skrev: En voks som kan anbefales til dette er Liberon Antikkvoks Black Bison, fargeløs. Skjefte til min siste custom bygde Mauser ble av skjeftemaker behandlet med Tru-oil og etterpå av meg med CLL Gunstock Conditioning Oil. (Mange tynne lag over lang tid.) Liberon voksen gir, etter min mening en fin avslutning på behandlingen og iflg reklamen ekstra vanntetthet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Du bør vente betydelig lenger enn to uker fra Stokken er mettet med olje til du legger finish. 4 mnd er mer passende. Da går du over med et tynt lag olje, og polerer bort oksydering med 000 stålull uten såpe, før du legger finish Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 Aiaiai, tar tid å få fin stokk...sliter allerede med å ikke røre hagla før etter et døgn med olje;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted June 12, 2020 Share Posted June 12, 2020 (edited) Du kan bruke våpenet når stokken er mettet med Olje. Jeg foreslår at du lar den være inntil jaktsesongen er over. Da stryker du over finishen med fingertuppene. Dersom du kjenner felt som er ru, så betyr det at det er oksidering. Det pusser du lett bort med en bit fin stålull uten såpe med olje, til overflaten er glatt. Rett opp eventuelle skrap etter høstens bruk. Så kan du legge finish. Stokken vil ikke svette mer olje, og finishen blir holdbar., Lykke til! Edited June 12, 2020 by Skaubjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted June 12, 2020 Share Posted June 12, 2020 CCL Condition Oil som jeg noen ganger ser blir brukt til ren stokkolje, er en vedlikeholdsolje, og inneholder voks. Man kan se at den bunnfaller dersom flaska får stå rolig en stund. Overdreven bruk av denne gir etter min smak, en for glossy, og "falsk" finnish. Jeg har kanskje sniffet for mye hjemmebrygget rødolje, men en real, gammaldags oljeboning over tid, gir etter min mening den rette silkematte gløden. Så kan man heller gå på med balsamolja i bittesmå mengder når finishen slites.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted June 19, 2020 Author Share Posted June 19, 2020 Hei! liten oppdatering:) Da har jeg fått pusset tilbake voksen og kjørt et par lag til med olje, og fått fylt noen flere porer. Synes resultatet er fint nå og skal smøre meg med tålmodighet mens jeg venter på conditioning oil (ccl) i posten og så vente enda litt til før jeg påfører conditioning oil:) Det er vel delte meninger om conditioning oil, men dette er første stokken jeg gjør, så må prøve det meste og heller gjøre meg noen erfaringer;) ...håper btw at kåndisjåning olja skal fylle det siste av små porer også:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted June 19, 2020 Share Posted June 19, 2020 Jeg har kun brukt red root oljen fra CCL etter oppskriften i settet mhp porefylling samt innblanding av sikkativ. Mange, mange lag gjør susen. Conditioning oil med voks gjør kanskje at den holder lenger i regn? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TG Posted June 19, 2020 Author Share Posted June 19, 2020 Ja, det er i alle fall det de reklamerer med. Pluss at den skal gi litt mer liv og shine:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted June 20, 2020 Share Posted June 20, 2020 Jeg bruker av og til voks som siste finnish, men som den red root gubben jeg er, har jeg en redneckløsning på det og.. Likte før i tiden å nyte en god pipe tobakk. Har nå sluttet, men savner seremonien... Til overs fra årelang avhengighet, har jeg noen støpte blokker av carnubavoks som ble brukt til å polere pipene med. Disse skaver/maler jeg opp til pulver, og varmer langsomt opp i rødolje til jeg får en gugge som vist nedenfor. Dette gjør jeg kun i små batcher, da de "koaligerer" ganske snart. Blir påført, og polert når alle andre steg av en oljeboning er fulgt til punkt, og prikke. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts