Jump to content

CCL finish, vet noen hva som har skjedd her?


TG

Recommended Posts

Hei! 
 

Har jobbet opp finishen på en silver pigeon fra bunnen av, altså sandpapir->grain sealer->oljet i flere omganger og til slutt «fine wax polish» 
 

Skulle legge på og polere et nytt lag med wax i dag, men da jeg tok frem hagla oppdaget jeg det som ser ut som olje som blør ut av stokken under wax’n. 
 

egentlig er det ønsker resultat der hvor det har kommet olje ut(om det er det som har skjedd) det har en høyere glans og er det jeg er ute etter. 
 

Så, spørsmålet, hva har skjedd? Har jeg oljet for mye/for lite, eller er dette et resultat av wax’n og om jeg fortsetter vil resten av stokken følge etter? 
 


 

 

 

 

2A8A435E-9106-4136-BE2A-00422F8F2083.jpeg

C9BF73AE-A9D0-4001-8940-FD391DD47DD5.jpeg

68E48B63-D7EF-4162-A256-88B0276AE104.jpeg

FB93E978-FA6D-4DDE-BAB1-22EFB8E6B4AD.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, mulig jeg må begynne på nytt en gang når jeg gidder. Hadde på flere omganger med porefylling, men tok liksom ikke helt tak, mulig jeg manglet litt teknikk der. 
 

Men, oljen ble påført etter boka og ventet 14dager før jeg begynte med å vokse, så hva som har skjedd der er jeg usikker på🤷🏼‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en mulighet, men det blir egentlig et fint resultat om jeg ikke polerer ut voksen for hardt, så tror jeg går for det i første omgang. Håper også på at flittig voksing kan fylle noen av porene:) Kan det bli for mye voks? 
 

Men, må ta en runde til etter høsten og lese gjennom hele den våpenstokk-tråden inne her;) 
 

her noen bilder fra nytt lag med voks...

 

81BE79B7-6127-4342-AB14-A1035E723526.jpeg

5CE199A5-CAA1-4B58-8CD4-A59FF1F618D0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ey! Nydelig! Voksen kjøpte jeg separat, skal gi ekstra beskyttelse mot fukt og litt «shine» med polering, men ser jo av bildet ditt at det ikke er noe problem å få nok glans i stokken uten;) 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, TG skrev:

Hmm, jeg er ganske ivrig med voksen, så kanskje jeg må roe meg litt, det kan jo være det er deler av problemet også;) 

Ut fra bildene ser det for meg ut som du har vært noe i overkant ivrig, ja. Som @hovdeknuten skriver, voks kun i ultrasmå menger (om du trenger voks i det hele tatt?). Kanskje bedre å olje stokken litt oftere? Jeg har aldri brukt voks på annet enn kjøkkenbordet og benkeplata.....

Link to comment
Share on other sites

Hehe, sant. Voksen lukter så godt at tror jeg fortsetter med den, men mulig jeg må pusse av voksen forsiktig å gå tilbake til å olje litt mer...eller i alle fall litt mer kontrollert;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel ikke brukt voks, men det er en smaksak. Blir veldig bra med å følge oppskrifte på CCL settet, bruk mange lag 20-30 dager med ett strøk per dag. Etterhvert blir stokken godt mettet og man trenger ikke mer enn en dråpe per strøk.
 

Det er også enkelt å legge på et lag olje etter man har vært ute på jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, kjella skrev:

En voks som kan anbefales til dette er

Liberon Antikkvoks Black Bison, fargeløs.

 

Skjefte til min siste custom bygde Mauser ble av skjeftemaker behandlet med Tru-oil og etterpå av meg med CLL Gunstock Conditioning Oil. (Mange tynne lag over lang tid.)

Liberon voksen gir, etter min mening en fin avslutning på behandlingen og iflg reklamen ekstra vanntetthet.

 

20200606_134511.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke våpenet når stokken er mettet med Olje. Jeg foreslår at du lar den være inntil jaktsesongen er over. Da stryker du over finishen med fingertuppene. Dersom du kjenner felt som er ru, så betyr det at det er oksidering. Det pusser du lett bort med en bit fin stålull uten såpe med olje, til overflaten er glatt. Rett opp eventuelle skrap etter høstens bruk. Så kan du legge finish. Stokken vil ikke svette mer olje, og finishen blir holdbar., Lykke til! 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

CCL Condition Oil som jeg noen ganger ser blir brukt til ren stokkolje, er en vedlikeholdsolje, og inneholder voks. Man kan se at den bunnfaller dersom flaska får stå rolig en stund. Overdreven bruk av denne gir etter min smak, en for glossy, og "falsk" finnish. Jeg har kanskje sniffet for mye hjemmebrygget rødolje, men en real, gammaldags oljeboning over tid, gir etter min mening den rette silkematte gløden. Så kan man heller gå på med balsamolja i bittesmå mengder når finishen slites.. 

 

 

IMG_20200613_000851.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! 
 

liten oppdatering:) 

 

Da har jeg fått pusset tilbake voksen og kjørt et par lag til med olje, og fått fylt noen flere porer.  Synes resultatet er fint nå og skal smøre meg med tålmodighet mens jeg venter på conditioning oil (ccl) i posten og så vente enda litt til før jeg påfører conditioning oil:) 
 

Det er vel delte meninger om conditioning oil, men dette er første stokken jeg gjør, så må prøve det meste og heller gjøre meg noen erfaringer;) ...håper btw at kåndisjåning olja skal fylle det siste av små porer også:) 

 

 

177A1267-9003-4140-A2EE-DBB4AC9642BC.jpeg

D914801D-6823-4E99-B862-A5F6F15E7D17.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker av og til voks som siste finnish, men som den red root gubben jeg er, har jeg en redneckløsning på det og..

Likte før i tiden å nyte en god pipe tobakk. Har nå sluttet, men savner seremonien... :winke1:

Til overs fra årelang avhengighet, har jeg noen støpte blokker av carnubavoks som ble brukt til å polere pipene med.

Disse skaver/maler jeg opp til pulver, og varmer langsomt opp i rødolje til jeg får en gugge som vist nedenfor. Dette gjør jeg kun i små batcher, da de "koaligerer" ganske snart. Blir påført, og polert når alle andre steg av en oljeboning er fulgt til punkt, og prikke. 

 

 

 

004.JPG

005.JPG

008.JPG

009.JPG

010.JPG

011.JPG

012.JPG

013.JPG

014.JPG

015.JPG

016.JPG

017.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...